IRC-Galleria

Armand

Armand

uusi vuosi on tuloillaan.

Selaa blogimerkintöjä

Bandits: Phoenix RisingMaanantai 23.07.2012 01:26

Peli: Bandits: Phoenix Rising

Alusta: PC (ei saatavuutta muille alustoille, eikä kyllä haittaa yhtään)

Bandits: Phoenix Rising on niitä pelejä joista kehotan pysymään kaukana. Pelin paras anti nähdään alkujuonnon aikana. Nimittäin eletään postapokalyptisessä maailmassa jota hallitsee bandiiteiksi nimitetty roskasakki viritettyine vehkeineen. Toiseksi hienoin juttu ovat nämä taisteluautot, ne ovat nimittäin ihmeen vekkuleita vehkeitä ja ainakin teoriassa hauskan näköisiä ohjastettavia. Kolmas hyvä pouli löytyy korninpuoleisissa ääninäyttelijöissä joista irtoaa muutama tahallinen ja pari tahatonta vitsiä. Siihen se kaikki hauskuus sitten loppuukin.

Maailma näyttää kuun pimeältä puolelta. Joka kulma ja notko on autiota kraatterimaisemaa, ah no ei ihan löytyy muutamasta kentästä rähjäisiä tönöjä ja kourallinen eläviä puita. Vastustajat ovat päättömiä kanoja jotka ryntäävät heti havaittuaan päätä pahkaa tuleen, tämä on sinänsä helppo ominaisuus. vaan eipä ole tällä kertaa, nimittäin pelin ohjattavuus on jotakin kamalan ja karmean välimaastosta. Vaikka kuinka yritin muljauttaa aivoni oikeille kordinaateille ei se härvelin ohjaaminen oikein luonnistunut kunnolla. Hiirellä pitää käännellä menopeliä ja osata vielä samaan hengenvetoon ampua vihollisia, ei oikein käynyt minun järkeen. Lähinnä siitä seurasi koomista pujahtelua ja kiroilua ja konekiväärin räkätystä.

Peli ei tarjoa sisällöllisesti käytännössä katsoen mitään vaikka puitteet antavat näin ymmärtää. Yksinpelikampanjan voikin ihan suosiolla unohtaa muuttaman kentän jälkeen ja siirtyä moninpeliin. Oho ei niin suureksi yllätykseski moninpelistä ei oikein löydy peliseuraa. Ettei vain ihmiset ole unohtaneet tätä häntäpään helmeä...

Älkää ihmiset ostako tätä kuraa, jopa se verkossa mainostettu 4 € alelaarihinta on liikaa.



Arvosana:
1 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Alkudemoa lukuunottamatta täysin mielenkiinnoton autoammuskelu.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Real MYSTTiistai 17.07.2012 01:56

Peli: Real MYST

Alusta: PC

Myst on yksi takavuosien kulttipelimaineen saavuttaneita seikkailuja. Et ole välttämättä kuullut ikinä tästä tapauksesta, mutta ei se mikään ihme ole sillä peli on tarkoitettu todellisille seikkailupelipuristeille jotka tahtovat aivoilleen arvoistaan jumppaa. Tämä Real Myst on ensimmäisen osan 3D julkaisu, mutta tälläkin teoksella alkaa olemaan ikää ja se näkyy. Wanhaan aikaan tämä on ollut mykistävän kaunis peli, vanhasta loistosta on vielä hitunen jäljellä kun laittaa nostalgialasit silmille. Huomattavaa on myös että pelissä on vaihtuva vuorokausirytmi ja maisema ei ole niin palikkaa mitä tämän ikäisestä pelistä voisi luulla. Äänipuolikin on kunnossa joskaan se ei aiheuta mitään ooh-efektiä.

Itse pelaaminen on todella haastavaa ja en tosiaankaan suosittele tätä vasta seikkailupeleihin tutustuvalle piltille. Pelaaja nimittäin heitetään keskelle ei mitään (mystiselle saarelle) lyhyen alustuksen jälkeen. Sitten harhaillaan ympäriinsä, ihastellaan maisemia, kokeillaan kaikkea ja saadaan pieniä vihjeitä kirjoituksista joita löytyy sileltä sun täältä ympäri saarta. Jonkin yksittäisen jutun tajuamiseen voi kulua luvattoman pitkä tovi, joten varautukaa parran kasvamiseen pelisessioidenne aikana, myös naisille kasvaa parta tätä pelatessa.

Liikkuminen tapahtuu näppäimistöllä ensimmäisessä persoonassa ja hiirellä klikkaillaan kiinnostavia kohteita. Toisinaan niitä kohteita pitää etsiä suurennuslasin kanssa. Pelialue ei ole kovinkaan laaja mutta tämän tyyppisessä aivot solmuun seikkailussa se ei ole kovinkaan tarpeellista.

Pakko on myöntää etten jaksanu tätä peliä pelata läpi. Pelasin juuri sen verran että pääsin jyvälle kupletin juonesta. Lähinnä halusin tutustua vanhaan teokseen joka oli jäänyt kokematta silloin kultaisina vuosina. Sen vuoksi jätän pelin pisteyttämättä ettei joku valkohapsinen peliveteraani vedä herneitä keuhkoon saakka. Mielenkiintoinen kokemus ja tahtoisin jäädä mutta moottoripyöräni on kuuma.

Arvosana:
suosittelen kokeilemaan, vaan en odottamaan mitään. (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Aivosolmun aiheuttava seikkailupeli mystiseltä pelikaudelta.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Test Drive UnlimitedMaanantai 09.07.2012 01:50

Peli: Test Drive Unlimited

Alusta: PC (Muut alustat: Xbox 360,PlayStation 2, PSP)

Test Drive Unlimited jatkaa vanhaa kuuluisaa autopelisarjaa jonka ensiesiintyminen nähtiin niillä wanhan ajan kunno kotimikroilla. Kyseessä ei kumminkaan ole mikään naavapartojen muistinverestysnostalgiapläjäys. Alkuasetelmat ovat kumminkin samat, sillä tarkoituksena on ajaa kalliilla kalustolla mahdollisimman lujaa. Kaahailuun perustuvan selkärangan lisäksi pelissä on paljon muutakin ja avoin hiekkalaatikkorakenne on surutta kopoitu muiden genrepelien kuvastosta. Pelaajalle nimittäin annetaan koluttavaksi koko eksoottisen Havaijin saari. Saari ei ole kärpäsen paskaa kummempi maapläntti karttapallolla, mutta ajopelille se on erittäin suuri areena leikkiä erillaisilla kulkupeleillä.

Pelaaja ottaa hallintaansa nykyjuppeiluun taipuvaisen henkilön joka rakastaa rahaa, merkkivaatteita, isoja asuntoja ja ennen kaikkea nopeita autoja. Eli ajelun lisäksi on tarjolla tukku muitakin harrastuksia. Pelimaailman kisat, vaatteet ja muut aktiviteetit on pelaajan vapaan valinnan alla. Ainoastaan sillä rajoituksella että tietyntyyppiseen kisaan pääsee tietynlaisella autolla tai moottoripyörällä. Kisoista tienatuilla rahoilla puolestaan voi ostaa uutta kalustustoa suhteellisen kattavasta auto ja kaksipyöräisvalikoimasta. Halutessaan kaveri voi myös ostaa uuden ja entistä ehomman asunnon. Tavallisten kisojen lisäksi on myös muuta pientä puuhastelua tungettu mukaan kuten huippumallien kyyditystä ja kovin laittomalta haiskahtavaa tavaran toimittamista. Mutta mitäpä väliä laista on kun kyseessä on riihikuiva raha. Ei ne kytätätkään saa kiinni italian oria.

Graafiselta asultaan peli on hiukan ristiriitainen. Nimittäin hahmot kulkuneuvot ja osa maisemista hivelee silmää. Siksi onkin suorastaan omituista miksi joidenkin alueiden arkkitehtuuri näyttää kuin suoraan legopeliltä repaistulta. Tämän voi selittää pelin jo kohtalaisesta iästä johtuvaksi, mutta luulenpa sen enemmän menevän suunnittelukiireen puolelle. Ehkäpä pelisarjan seuraavassa osassa ollaan päästy tasaisempaan jälkeen. Äänimaailmasta ei löydy ihmeemmin valittamista ja mikä tärkeintä ajopelille, ohjattavuus on mukavan jämäkkää. Ohjattavuudesta vielä sen verran että pelaaja voi halutessaan valita täysin kädettömille suunnatun automaatioihin perustuvan ohjausmallin tai asteittain hankalamman vastaavan. Kaiki ajoavut poistettuna ainakin minulla meni sormi suuhun ja oli pakko veivata astetta auttavaisempi tuntuma.

Pelin musta hevonen oli ajoittainen kaatuilu ja muu sekoilu joka aiheutti ajoittaisia uudelleenkäynistyksiä ja kirosanoja luvattoman paljon, onneksi pikkuväki oli jo nukkumassa kun pahimmat harmittelukohtaukset iskivät. Tosin puolisoni nakkeli muutaman säälivän katseen tietokonenurkkauksen suuntaan.

Suosittelen kaikille ajopeleistä pitäville, saatte tästä tuhdin paketi pelattavaa. Tosin luulen että se tämän pelin kakkosversio on parempi vaihtoehto jo pelkästään vielä tätäkin runsaamman sisällön vuoksi. Ok, kaasuttelemisiin!

Arvosana:
8 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Laaja hiekkalaatikkokaahailu joka tarjoaa tuntukausiksi tekemistä.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Dead To RightsMaanantai 02.07.2012 21:42

Peli: Dead To Rights

Alusta: PC (Saatavilla: PS 2, Xbox, Nindento gamecube)

Millenniumin tienoilla valmistunut Dead to right lainailee toisen kuuluisamman aikalaisen teemoja ja kikkoja ja yrittää sotkea jotakin omaa joukkoon. Nimittäin päähenkilö on rankkaakin rankempi poliisi, hänellä on bullettime, aseistusta pienen kylän verran ja maailma on synkkä, kylmä ja sateinen. Omista kikoista löytyy varjo niminen koira ja kyky heilutella nyrkkejä sekä lineaariset putkijuoksukentät ja taatusti aikansa palikkamaisimmat grafiikat.

Tämä Max Paynea matkiva apina ei kyllä jaksanut minua kiinnostaa yhtä iltaa pitempään. Nimittäin peli on liian yksinkertainen, ruma ja kaikin puolin mitäänsanomaton tapaus. Jännällä tvalla sössitty tuotos olisi voinut olla parempikin, nimittäin toimintaa ja muuta höystettä riittäisi hyvän pohjan verran, mutta kun tapauksessa ei ole oikein sitä läskiä leivän päälle.

Erikoiskyvyistä käytin vain koiraa. Varjolla on nimittäin kätevä poistaa kertalaakilla yksi vihulainen joita pahimmillaan pitää ampua puolikymmentä kertaa otsaan ennen kuin kaatuvat. Bullettime on älytöntä söheltämistä ja PC-ympäristöön puolivillaisesti soveltuva ohjattavuus kuorruttaa koko kakun. Enpä muista kyllä yhtä syvää kyllästyneisyyttä tunteneeni pelin parissa pitkään aikaa.

En suosittele oikein kenellekkään ja jos nyt todella haluatte tätä kokeilla niin älkää maksako siitä euroa enempää. Ehkä pelin jatkoosat ovat parempia, hmm en vain ehkä ihan heti ajatellut kokeilla sitä kakkosversiota...

Arvosana:
3 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Epäonnistunut Maxklooni.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

American McGee's AliceMaanantai 25.06.2012 21:48

Peli: American McGee's Alice

Alusta: PC (Saatavilla: PS 3, Xbox 360, Mac)

Minulle valehdeltiin pikkupoikana, ei se ihmemaan Lissu ole oikeasti niin kiltti ja suloinen tyttö. Alicen todellinen luonne on jotakin ihan muuta. Hän on mielisairaalapotilas joka on menettänyt oman mielensä hallinnan. Mielenhallinnan menettämisen syyksi näyttää kulminoituvan tulipalo jossa hän menetti vanhempansa ja musertava syyllisyys on ajanut hänet pään sisäiseen ihmemaahan. Tämä ihmemaa ei ole ihan se tuttu ja turvallinen lastensatu jonka kaikki tuntevat. Alicen ihmemaa on nimittäin pari astetti oudompi ahdistava todellisuus joka voisi nykygrafiikoilla jopa häiritä mieltä. Ajan hammas on ollut julma ja tämä peli on menettänyt visuaalisesta tenhostaan ison osan. Onneksi tämä ei ole koko totuus Alicesta. Sillä äänipuolella on vielä nykyisellekkin pelaajasukupolvelle jotakin annettavaa. Nimittäin musiikillinen anti ja ääninäyttely ovat rautaa. Musiikin epävireiset sävelet saivat selkäpiissä aikaiseksi kylmää värinää ja varsinkin irvikissan sanailu oli kyynisen nerokasta. Eikä itse Alicekaan jäänyt varjoon sanaisen arkun avaamisessa.

Pelimaailman örmyt ovat tappavan vaarallisia, mutta onneksi Alicekaan ei ole ihan kädeton ja kokkiveitsen löytymisen jälkeen saadaan vihamieliset örmyt kuriin. Aseita löytyy useampiakin matkan varrelta, mutta itse koin vain muutaman etenemisen kannalta tarpeelliseksi. Ihmemaa kuljetaan läpi tasoloikkahengessä väliin miniLiisana väliin tavallisena ja niin edelleen. Kentissä on ihan kivasti vaihtelua, joskin alun yllätysten jälkeen matkanteon into hieman hiipuu. Joukkoon mahtuu niin vesikenttää, jäähiihtämistä ja muitakin tavanomaisia loikintapelikenttiä, plää plää. Täytyy kyllä myöntää että ilman omaleimaista tunnelmaa en olisi jaksanut viedä seikkilua loppuun saakka, on meinaan sen verta kliseistä materiaalia tarjolla kun kurkistaa hulluuskuorutteen alle.

Pelasin tämän pelin puhtaasti sen vuoksi jotta tietäisin minkälainen on vanha Alice ennen kun sukellaan uuden hulluuden paluun pyörteisiin. On aina hyvä hakea pohjaa jotta osaa arvioida uudemman tuotoksen heikkouksia ja vahvuuksia. Vahvuuksia tulikin ladeltua jo muutamat kipaleet, joten jatketaan vaihteeksi heikkouksilla. Eli kuten jo mainitsin pelin graafinen anti on kovin vanhentunutta, muta siitä voi aistia millä tavalla pelintekijät ovat halunneet sekoittaa pelaajan nuppia. Ohjattavuus ei ollut ainakaan PC-koneella tarkin ja paras mahdollinen ja liikkuminen muutenkin tuntui koko ajan eräänlaiselta puoliliukumiselta. Keskivaiheen kentät tuntuivat olevan kovinkin putkihypintäpainotteisia ja juonikin jäi polkemaan paikalleen, en kyllä ihmettele yhtään jos joku päättää lopettaa pelailun puolenvälin maissa. Onneksi Juoni ja kentät paranevat loppua kohden ja saadaan tähän hulluuteen oivallinen joskin ennalta arvattava päätös. Muuten helpon etenemisen katkaisee ärsyttävät pomomatsit ja vipujenvääntelupuzzlet. Ensiksi mainitut naistä olivat ärsyttävää jyystämistä aina siihen saakka kunnes näurunappula löytyi. Herkän iskupaikan jälkeen pomot hoiteli kädenkäänteessä.

Retroilijalle ihan suositeltava ja antoisa seikkailupainotteinen tasoloikkailu. Silmäkarkin ystäville löytyy varmasti jotakin muuta.

Arvosana:
5 nykyisellään, ehkäpä jopa kasi retrolaisit päässä (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Vanha seikkailutasaloikka ihmemaan Alicen tahtiin.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Haluatko miljönääriksi 2.0Tiistai 19.06.2012 20:33

Peli: Haluatko miljönääriksi 2.0

Alusta: PC (Saatavilla: Ei tietoa muiden laitteiden saatavuudesta)

Jokainen suomalainen ikävuosilta 30-50 tietää mistä on kyse ja ovatpa nuo nuoremmatkin saattaneet väliin kurkkia että mitä ne vanhemmat tuijottavat viikonloppuna muutaman kaljan saattelemana televisoruudusta. Eli kyseessä on takavuosien kovaa suosioita saaneen visailuohjelman tietokonepeliversio. En pitänyt televisoiversioita mitenkään erityisen suuressa arvossa vaikka tulihan sitä kieltämättä muutamaan otteeseen katsottua kun ei muutakaan töllöstä tullut. No arvostinpa sitä taikka en, niin on kyllä pakko myöntää että kyseisessä visailussa oli tiettyä tunnelmaa ja jännitysmomenttia mukana. Peliversio puolestaan ei tavoita läheskään sitä äsken kuvailemaani tunnelmaa. Ei sen puoleen. Miten se voisi edes olla mahdollista?

No joka tapauksessa tämä arvuuttelupeli menee muutaman illan pienenä hupailuna ja pelailin sitä lähinnä vaimon kanssa yhdessa pohtien kysymyksiä. Harvinaista kyllä vaimoni innostui pelistä hieman, eli ei kai tämä ihan turha tekele ole. Sillä hän ei tosiaankaan ole pelaajatyyppiä. Pelin graafinen anti ei ole kummoinen, mutta antaa riittävästi informaatioita jotta se olisi kenen tahansa ymmärrettävässä muodossa. Äänipuolena toimivat visailusta tutut musiikit ja muutamat yleisön voivottelut ja kohahdukset.

Perus kysymysten ratkominen on kivaa ja saa mukavasti aikaa kulumaan. Mutta kotikoneelle alun nopeustestikysymys on mielestäni hiukan tarpeeton. Nimittäin kun tietää yksin pelaavansa ja vastaa oikein kysymykseen, ei oikein käy selityksestä se että "vastauksesi on oikein, muttet ollut nopein". Eli kuka oli tuo nopeampi näkymätön ystävä? Jos ekassa kysymyksessä ei ole nopea peli päättyy siihen ja on aloitettva taas alusta. Itse pääkysymyksiä puolesataan voi pohtia niin kauan kuin haluaa. Ja tosiaan voit vaikka luntata wikipediasta jos olet huono häviäjä. No rehellisellä pelillä mentäessä sinulla on samat mahdollisuudet kuin oikeassakin visailussa. Jos olet hukassa kysymyksen oikeasta vastauksesta, voit joko poistaa kaksi varmasti väärää vastausta, soittaa puhelun kaverille tai kysyä yleisön mielipidettä. Näitä avuja kumminkin on syytä käyttää harkiten, sillä ne tulevat monesti todelliseen tarpeeseen siinä vaiheessa kun ollaan lähellä päävoittoa ja kysymykset ovat todella vaikeita.

Eipä tästä kai voi enempää selitellä, kaikki kiinnostuneet vain pelaamaan ja nauttimaan. Kyllä tätä uskaltaa suositella muutaman illlan pieneksi viihteeksi, joskaan ei tämä mikään täysiverinen pc-peli ole. Ai niin, tämän saa ihan ilmaiseksi netin syövereistä. Kirjoita vaikka googleen "haluatko miljönääriksi peli" ja loppu pitäisi hoitua melko mutkattomasti.

Arvosana:
6 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Takavuosilta tutun tv-visailun pc-versio. Ei niin huono mitä kuvittelin, muttei mikään loistavakaan.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

TrineMaanantai 11.06.2012 03:34

Peli: Trine

Alusta: PC (latauspalvelusta mm PS3)

Trine kertoo kolmesta fantasiamaailman asukista jotka joutuvat salaperäisen esineen vangeiksi siten että he eivät voi luikkia kukin omille teilleen milloin tahtovat. Velhon, ritarin ja varkaan on löydettävä keino vapautukseen ja siinä sivussa pelastettava maailma pahalta. Ei kummoinen juoni fantsumiljööseen. Onneksi Trinen vahvuudet ovat ihan muualla.

2D-loikintoja apinoiva lähestymistapa ei silti tarkoita sitä etteikö peli voisi olla nykystandartien mukainen. Nimittäin peli on todella hieno ja saa taatusti yskimään nuhaisimmat PC-koneet täysillä asetuksilla. Musiikit myös ovat mestarillisia ja niitä on ilo kuunnella koko pelin ajan. Muu äänimaailma puolestaan ei ole kovinkaan kummoinen. No ääninäyttelijät kyllä hoitavat harvat repliikkinsä kunnialla.

Tässä tasoloikassa ei tarvitse olla huippurefleikseillä varustettu piripää. Tällainen vanhempi ja hidastempoisempikin pelaaja kyllä selvittää pulmaloikan pahimmatkin kohdat. Ehkä keskittymishäiriöiselle tulee ongelmia siinä vaiheessa kun pitää oikeasti pysähtyä ja miettiä mitä tässä kohtaa pitäisi tehdä. Velhon, ritarin ja varkaan erikoiskyvyt tulevatkin tarpeeseen ja tasapuolisesti käytettyä. Velho on paras etenemisreitin rakentaja ja varas puolestaan paras toteuttamaan sen käytännössä. Toisinsanoen yleensä loihdin velhon kyvyillä tarvittavat laatikot ja lankut ja tämän jälkeen suoritin esteen yli siirtymisen varkaalla. Varkaan kykyjä ovat kiipeilyköysi ja vihollisten kuritukseen jousi. Ritarilla puolestaan on hyvä selättää isompi luunrankopoppoo. Velho ei ole teistelijatyyppiä mutta hän voi nostaa esineitä ja murskata viholliset niiden alle. Pulmien ratkaisuihin löytyy myös vaihtoehtoisia tapoja ja joskus pelkällä kokeilulla sai mieleisensä lopputuloksen. Fysiikalla leikittely pulmissa oli kivaa ja muutaman kerran virhearvio sai pelaajan motitettua siten ettei auttanut muu kuin aloittaa koko kenttä alusta.

Hienossa maailmassa pomppiminen kävi kumminkin työlääksi lopun lähetessä. Sillä peli on yhden tempun hevonen ja tiettyjä temppua toistetaan hieman erillä tavalla koko läpipeluun ajan. Ontto kykypuu ja hahmojen yksioikoinen "levellien nousu" ei lämmittänyt vaikka toikin oman mausteensa peliin ja syyn kerätä kaikki vihreät laispullot (onnistuin saamaan lähes kaikki). Tylsyysmittareiden heilahtelusta huolimatta jaksoin viedä koitoksen kunniakkaasti päätökseen.

Arvosana:
9 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Älliä vaativa tasoloikinta fantsumaassa.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

LokiMaanantai 04.06.2012 21:34

Peli: Loki

Alusta: PC (Ei tietoa muiden alustojen saatavuudesta)

Näin pohjoismaisena ihmisenä täytyy myöntää että nimi houkutteli enemmän kuin järki. Vastoin järkeäni menin ostamaan Loki nimisen toimintaroolipelin ja puhtaasti vain pohjoismaiseen identiteettini viittaavan seikan vuoksi. Tällä tavalla sitä voidaan vanhaakin pelukettua naruttaa. No virhe ei ollut kovinkaan suuri, sillä tilasin tämän roinan alle kumpin hinnalla netistä. Luin toki ennen tilausta muutaman arvostelun ja arvostelijat olivat täysin oikeassa. Tämä tapaus nimittäin on todellakin epätasainen ja puolivillaisesti toteutte Diablon "haastaja".

Ensinnäkin itse tarina on jopa toimintaroolipelimittakaavalla ihan älytöntä shittiä josta ei saa mitään tolkkua. Tai paremminknin sanottuna tässä ei ole muuta viitekehystä kuin se että egyptin paha jumala herää vankeudestaan ja kokoaa itselleen pahoista muinaisjumaluuksista oman poppoonsa tarkoituksenaan tuhota jokainen kansa ja ilmeisesti koko tuntemamme maailma.

Pelissä voi valita sankarikseen kreikkalaisen, asteekin, egyptiläisen tai pohjoismaalaisen viikingin. Minä valitsin tietenkin sen viikingin, kokeiltuani ensin muita hahmoja. Eri hahmojen tarinat aloitetaan omilta kotikulmilta ja väliin vieraillaan ulkomaanelävienkin nurkilla. Sinänsä ihan hienoa että on saatu siällytettyä mukaan niin monta eri kansaa ja tarinaa. Niin no joo ei tässä kyllä sitä tarinaa ole nimeä enempää.

Pelaaminen koostuu pelkästä hiiren nappien painelusta ja se on tuttua puuhaa lajityypin parissa puuhastelleille. Paitsi että kontrollit ovat jokseenkin jäykemmät ja hauskuus loppuu lyhyeen. No ei siinä vielä kaikki, nimittäin pelin valikot ovat surkeimmat koskaan toimintaropessa näkemäni. Pelkästään kaupassa asiointi tuntui eräänlaiselta minipeliltä jonka onnistumisprosentti oli 50 % per kerta.

Grafiikat ovat sieltä palikammasta päästä ja kuvakulma tuntui temppuilevan tuon tuostakin vaikka kameraa pystyikin pyörittämään äijän ympärillä kuten halusi. Eri alueet olivat vain eräänlaisia laatikoita joista vihujen siivoamisen jälkeen siirryttiin käsittämättömän pitkän latailun jälkeen seuraavalle alueelle.

Kaiken tämän kruunasi bugit ja kaatuilut ja kaikki muu kiva joka kielii erittäin huonosta toteutuksesta.

Jos hyvää täytyy etsiä niin sen verta voin kehua että äänipuoli on suhteellisen kunnossa ja tehtävän antajat tavaavat lauseensa ääneen. Muuta en oikein nyt voi keksiä tästä keskinkertaisesta tekeleestä joka ei pärjää edes muille diabloklooneille vartailussa ja itseään kuningasta tämä ei saa edes hievahtamaan valtaistuimelta. Jos olet todella tämän lajityypin ystävä jätä tekele hyllyyn ja hommaa mieluummin vaikka titan quest se on ainakin toistaiseksi ollut se paras kuningas diablon kaltainen peli. Toisaalta voihan se D3:senkin vihdoinkin hankkia, eli parempi pelata jotain hyvää kuin tuhlata kallista aikaa keskinkertaiseen!

Arvosana:
3 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Omaan keskinkertaisuuteensa ja epätaisaiseen totutukseen kaatuva toimintaroolipeli.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Assassin's CreedMaanantai 28.05.2012 01:34

Peli: Assassin's Creed

Alusta: PC (saatavilla PS3, Xbox 360)

Maailmassa on liikaa pelattavaa ja minua vain yksi kappale. Voisinpa kloonata itsestäni kolme versiota, yksi hoitaisi työasiat, yksi hoitaisi talon normaalit toimet siivouksineen ja lapsen kanssa leikkimisineen, kolmas olisi vaimon seksi ja selkähierontalelu. Siten minulle itselleni jäisi kaikki aika pelaamiseen ja ehtisin ajallaan pelata kaiken kivan, nimittäin pelilistani on kuin joulupukin lahjavastaava. Tämäkin ihana teos oli jäänyt kokeilematta vaikka se on ilmestynyt jo 07, tämän lisäksi näitä desmontin ja kumppaneiden seikkailuita on vielä tukku lisää. No en minä sentään ihan vain pelaamista varten elä, mutta joskus kyllä kieltämättä harmittaa etten ehdi kaikkea kivaa kokeilemaan tuoreelataan. Paitsi tietenkään Diablo kolmosta en voi missata mistään hinnasta. Jääköön vaikka muutama vaimonhieronta tai kissanruokintä väliin.

Assassins Creed sijoittuu lähiitään aikakautena jolloin kuohui umpäri maailmaa ja ihmishenki oli kovin halpahintainen. Lähi-idässä myllersi pyhän maan sota jonka osapuolina hääräsivät euroopan valkoiset ristiretkeläiset omine uskomuksineen ja kuningas leijonamielineen. Vastapuoli puolestaan muodostui paikallisista "kotipojista" jotka antoivatkin Jumalan valtuuttamille ritareille kunnon vastuksen. Allahin ja Jumalan välisen nokkapokan sisällä hääräsi myös kaksi toisilleen vihamielistä ja jopa omienkin keskuudessa ei niin suurta suosiota nauttivaa ryhmittymää. Nimittäin temppeliritarit ristiretkeläisten leirissä ja assassiinit muhammedin poikien puolella. Pelaaja asettuu yhden assassiinin nimeltä Atair rooliin lähi-itään sijoittuvissa osioissa ja tässä maailmassa pelaajan alteregona toimii Desmont niminen sukulainen jonka verenperinnön muistijäljistä uudella tekniikalla kaivetaan tuon muinaisen Atairen seikkailut. Mielenkiintoinen asetelma, vai mitä?

Peli on kieltämättä hieno ja näyttää aidolta lähi-idältä, jopa siinä määrin että siellä majailleena voin sanoa että autenttisuus toi muistoja mieleen. Äänimaailma on parhaimpia kuulemiani tämän vuoden aikana pelaamistani peleistä, kaikki loksahti kohdalleen ympäristön meluissa, ääniefekteissä ja musiikeissa. Äääninäyttelijät hoitivat mallikaasti osuutensa ja ainoa moite tuleekin lähinnä saman repliikin toistosta tietyissä tilanteissa. Kaupunkien kadut ovat täynnä vilskettä ja elämää, ne ärsyttävät kerjäläiset ja mielenvikaiset häiriötekijätkin toivat peliin lisää tunnelmaa. Tosin vaikeissa paikoissa jokin häiriötekijä saattoi koitua kohtaloksi ja tehtävä meni mönkään. Onneksi uudelleenaloittaminen ei tuottanut kovinkaan suurta vaivaa. Tätä teosta on vaikea pistää vain tiettyyn genreen mutta olisiko lähin määritelmä historiallisiin faktoihin ja fiktioon perustuva hiekkalaatikkotoimintaseikkailu.

Atair onkin varsinainen hämähäkkimies ja halutessaan voi loikkia kotolta katolle käymättä kertaakaan maassa. Tyyppi on myös perhanan kova miekkamies ja varsinanen salamurhaaminen sujuu kuin tanssi kunhan vain hieman aikaa seuraa uhrin ja ympäristön käyttäytymistä. Malttavaisen tarkkailun jälkeen on kiva onnistua täydellisesti ja häipyä paikalta kenekään huomaamatta. Mutta jos menee reisille ei tämä salmurhaaja jää ristiritareiden varjoon kalvan käsittelyssä. Vaan pistää peltiheikit paloiksi ja pinoon jotta kaikilla menisi suupielet vinoon. Atair on kovin raakalaismaisesta ammatistaan huolimatta lähes pyhimysmäinen henkilöitymä verrattain hänen uhreihinsa. Aina pääkohteen murhaamisen yhteydessä hän kyselee uhriltaan tietoja ja nukuttaa nämä sen jälkeen hellästi uneen valkoisen autuuden keskellä kuin kuoleman enkeli ikään. Ainakin minultä hän sia sympatiat puolellensa vaikka en kovinkaan paljoa arvosta tosimaailman hitmaneja. Hänen oli vain tehtävä mitä oli tehtävä jotta maailma olisia parempi paikka elää.

Hienoista puitteistaan, kiinnostavasta historiastaan ja toimivasta maailmastaan huolimatta peli on tylsä. Sillä se toistaa jo ensimmäisen tehtävän jälkeen itseään. Juoni ei ole tämän tylsyyden lähde, päinvastoih se on hyvä. Mutta kun tuntuu siltä ettei tehtäviin ole viitsitty tuhlata kuin yksi A4 kokoinen paperiarkki tekstiä suunnitteluvaiheessa. Muuten toimivaan pakettiin olisi pitänyt uhrata ainakin toinen paperi jotta tehtävärakenteeseenkin olisi saatu vaihtelua ja sitä muuhun peliin yhdistettävää laatua. Tylsyys on ikävä ystävä näin loistavan pelin keskellä. Onneksi teoksessa oli sen verran muuta potentiaalia että jaksoin seurata hienon juonen loppuun saakka. Mitään erityistä optiota en nähnyt myöskään kenttiin piilotettujen lippujen keräämisestä, otin toki talteen aina kankaan kun selllaisen näin, mutta kun en havainnut mitään extraa saavuttavani sillä niin jätin niiden suuremman luokan etsimisen innokkaammille pelaajille. Moitin myös hiukkasen raskassoutusen oloistä käyttöliittymää ja varsinkin pelistä poistuminen kävi jo suorastaan työstä. Pahin vika kaikista oli liiallinen kädestäpitely, tuntui väliin siltä että peli suorastaan veti mukanaan pelaajaa paikasta toiseen vaikka rakenteen olisi voinut tehdä enemmän hiekkalaatikkomaiseksi, ainakin puitteet olisivat siihen riittäneet. Toisaaltä kädestäpitely on oiva avain lineaarisen juonen kuljetukseen.

Loppuun voisin sanoa että muutamasta pahasta viastaan huolimattaa hieno ja mukaansa tempaava seikkailu. Mielihyvin pelailen sen toisenkin osan kunhan saan jostakin pöllittyä ylimääräistä aikaa.

Arvosana:
7. (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Hieno ja mahtipontinen seikkailu ristiretkiajan pyhällä maalla, valitettavasti pelin kaikkea potentaalia ei ole osattu käyttää.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Medal of honorTiistai 22.05.2012 01:14

Peli: Medal of honor

Alusta: PC (Saatavilla: PS 3, Xbox 360)

Kunnian metalleiden uusin 2010 ilmestynyt osa on edellisistä osista poikkeava, sillä se ei sijoitu tuttuun ja turvalliseen toiseen maailmansotaan. Tällä kertaa sukellamme niinkutsutun terrorismin vastaiseen sotaan Afganistaniin. Eli kyseessä on suhteellisen tuore rytinä. Tavannomaisten siloposkisten ja isänmaataan palvovien solttupoikien sijaan saamme ohjastettavaksemme kunnon partaäijiä. Nämä äijät nimittäin kuuluvat jenkkien erikoisjoikkoihin ja heillä on oikeus kasvattaa parta, se kuulemma lukee oikein heidän työsopimuksissaan. Aikaisemmissa osissa tututuksi tullut patrioottinen hehkutus on myös jätetty pois ja ote on karun raelistinen. Sotilaat tekevät työnsä raakaa amattitaitoa käyttäen ja lippujen heiluttelu jätetään kaukaisessa kotimaassa asuvien siskojen ja veljien huostaan.

Pelin juoni jäi sivuseikaksi tämän lyhyehkön yksinpelikampanjan aikana, mutta kyllä se enimmäkseen kuljetti tapahtumaketjua ihan loogisesti eteenpäin. Kaava oli kovin tuttu niin monesta muustakin nykyräiskyttelystä. Edetään, ammutaan ja jos osumaa tulee liikaa niin kuollaan. Peli onkin harvinaisen ankara kurittamaan osumista. Pari ei vielä haittaa ja energia tasaantuu kyykkimällä suojassa, mutta kolmannen jälkeen veitsenterän voi tuntea kurkunjuurella. Äänet potkivat kunnolla ja sodan kaaoksen ja hulluuden voi aistia omilla korvillaan. Tähän kaaokseen tuo järkeä tiimikavereiden mölinät ja taktiset komennot joita on ihan hyvä noudattaa. Yksinpelikampanjassa heiluvat tiimiläiset eivät olleet yhtään pöllömpiä ja heistä tuntuu ajoittain olevan jopa todellistä hyötyä.

Kentät ovat muutamaa liian putkimaista rymistelyä lukuunottamatta laatukamaa. Tosin kenttien välissä henkilöstä toiseen hypyttäminen tuntui rasittavalta ja rikkoi juonen rakennetta. Varsinkin taisteluhelikopterilla ajelu tuntui jälkeenkäsin päälleliimatulta kamalta. Perusrakenteet ovat kyllä kunnossa ja silmäkarkiltaan peli on hyvinkin näyttävä vaikkei vedä vertoja ihan uusimmilli räiskyttelyille. Soppa on kumminkin hyvistä lähtokohdistaan huolimatta laihanlainen ja jotenkin jää sellainen maku että tiimi on itse pelinteon sijaan kuluttanut enemmän aikaa taustatutkimukseen. Tietenkään tätä pakettia ei voi täysin yksinpelin varassa arvostella sillä se on tyypilliseen nykyräiskyttelymalliin se alkupala. Pelin varsinainen sydän nimittäin piileskelee nettiräiskinnän puolella.

En ole mikään erityisen jäävi arvostelemaan netti-fps-pelejä sillä en ole todellakaan niiden suurkuluttaja. Täytyy kumminkin tällä kertaa antaa hiukan tunnustusta pelintekijöille sillä on ollut kovin rohkeaa antaa porukan valita niin halutesaan terroristin rooli ja antaa tulta munille ameriikan poijiille. Tästä muistaakseni nousikin pelin ilmestymisvuonna pienimuotoinen halloo mm brittilehdistössä ja jopa politikot antoivat ympäri läntistä maailmaa peliä vastustavia lausuntoja. No valinnastasi huolimatta pelin nettirymistely tuntuu olevan kohtuu tasapainossa ja on kovin kivaa antaa aina ihmisvastustajille nokkiin laihanlaisen yksinpelin jälkeen. Mutta kuten niin kovin monesti myös metal of honorin nettiräiskyttelyn puolelle mahtuu niin kovin kirjavaa pelaajakuntaa. Minä koin oman osuuteni varsinaisessa idioottitiimissä ja muutenkin vähän huono suhtautuminen fps-netteilyyn vain sai vahvistusta osakseen. Joten taidanpa perustella arvosanani vanhanaikaiseen malliin yksinpelin tiimoilta ja jättää innokkaampien huoleksi sen moninpelin arvioimisen.

En suosittele peliä yksinpeliä silmällä pitäen, mutta innokkaalle nettipelaajalle tästä voi olla pitemmänkin aikajakson huvitukseksi. Kunnollista yksinpelikamppanijaa halajavien kannattaa suunnata katseensa vaikka Crysissarjan puoleen.

Arvosana:
7 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Kovin hieno mutta myös kovin laiha fps-peli yksinpelaajalle. Nettiräiskijä saa tästä enemmän irti.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand