4. Tämän käsikirjoituksen ansiosta syntyy silta papyrus- ja pergamenttifragmenttien sekä Uuden testamentin kopioiden välille. Se ulottuu lähes ensimmäisen vuosisadan loppuun.
Versiot (Käännökset)
Kreikkalaisten käsikirjoitusten lisäksi on olemassa yli 1,000 kopiota ja fragmenttia Uudesta testamentista, syyriaksi, koptiksi, armeniaksi, gootiksi ja etiopiaksi latinankielisen Vulgatan lisäksi. Näistä jotkut ajoittuvat lähes Pyhän Hieronymuksen alkuperäiseen käännökseen vuosina 384-400 jKr.
Kirkkoisät
Lisätodisteita Uudelle testamentille saadaan tuhansista lainauksista, joita löytyy kirkkoisien kirjoituksista. He olivat varhainen kristitty papisto (100-450 jKr.), joka seurasi apostoleja ja johti alkukirkkoa Klemens Roomalaisesta (96 jKr.) alkaen.
On todettu, että vaikka kaikki yllämainitut Uuden testamentin käsikirjoitukset ja käännökset katoaisivat yhtäkkiä, olisi silti mahdollista koota koko Uusi testamentti kirkkoisien lainauksista vain 15-20 jakeen poikkeuksella!
Vertailu
Uuden testamentin aikaiseen syntyyn on selviä todisteita. Materiaalin runsaudesta tulee vieläkin merkittävämpi, kun vertaamme sitä muihin vanhoihin dokumentteihin, joiden aitous on hyväksytty ilman kysymyksiä.
Kirjailija Kirjoittajan Tapahtuma- Kirjoitus- Varhaisin kk Aikavirhe A.virhe:
ja teos elinaika aika aika* jäljellä Kirjoituksessa Kk:ssa
Matteuksen n. 0-70? 4eKr-30jKr 50-65/75 n. 200
Markuksen n. 15-90? 27-30 65/70 n. 225
Evankeliumi vuotta
Luukkaan n. 10-80? 5eKr-30jKr 60/75 n. 200
Evankeliumi vuotta
Johanneksen n. 10-100 27-30 90-110 n. 130
Evankeliumi vuotta
Paavalin n. 0-65 30 50-65 n. 200 20-30 vuotta
Kirjeet vuotta
Josephus, n. 37-100 200eKr-70jKr n. 80 n. 950 10-300 900-1200
Juutalaissodat vuotta vuotta
Yhteenveto
Kirjassaan The Bible and Archaeology entinen the British Museumin johtaja Sir Frederic G. Kenyon totesi Uudesta testamentista: "Väliaika alkuperäisen teoksen ja varhaisimman jäljelläolevan kopion välillä on niin pieni, että se on itse asiassa merkityksetön. Siksi viimeisetkin epäilyt siitä, etteikö nykyinen Raamattu olisi samanlainen kuin millaiseksi se kirjoitettiin on poistettu. Uudentestamentin autenttisuutta ja yleistä yhtenäisyyttä voidaan pitää lopulta kumoamattomana." (8)
Jotta voi olla skeptinen Uuden testamentin 27 dokumentin suhteen ja sanoa niitä epäluotettaviksi, täytyy myös antaa kaiken tiedon klassisesta antiikista luisua hämärään, sillä mitään muinaisia ajanjaksoja ei ole yhtä hyvin kirjallisesti todistettu kuin Uudessa testamentissa olevia.
The New Testament in Original Greek:n luojat B. F. Westcott ja F.J.A. Hort totesivat myös: "Jos suhteellisen merkityksettömät asiat kuten järjestyksen muutokset, nimiartikkelien lisäykset tai poistot ja senkaltaiset laitetaan sivuun, mielestämme epäilyksenalaiset kohdat tuskin voivat nousta yli tuhannesosaan koko Uudesta testamentista." (9) Toisin sanoen pienet muutokset käsikirjoituksissa eivät muuta mitään suuria opetuksia: ne eivät vaikuta kristinuskoon vähimmässäkään määrin. Sanoma on sama muutoksilla tai ilman. Meillä on Jumalan Sana.
Viitteet
Notes
C.Sanders, Introduction in Research in English Literacy (New York: MacMillan, 1952), 143.
Merrill F. Unger, Famous Archaeological Discoveries (Grand Rapids: Zondervan, 1957), 72.
R. Laird Harris, Can I Trust My Bible? (Chicago: Moody Press, 1963), 124.
Ibid., 129-30.
Merrill F. Unger, Unger's Bible Handbook (Chicago: Moody Press, 1967), 892.
Ibid.
Ibid.
Sir Fredric Kenyon, The Bible and Archaeology (New York: Harper & Brothers, 1940), 288ff.
B.F. Westcott, and F.J.A. Hort, eds., New Testament in Original Greek, 1881, vol. II, 2.
Kirjoittajasta
James F. Williams on Probe Ministries Internationalin perustaja ja entinen puheenjohtaja ja nykyisin toimii pappina. Hänellä on tutkinto Southern Methodist Universitystä (B.A.) ja Dallas Theological Seminarysta (Th.M.). Hän on myös osallistunut poikkitieteelliseen tohtorintutkinto-ohjelmaan (a.b.d.) Dallasissa, University of Texasin humanistisessa tiedekunnassa. Menneen 35 vuoden aikana hän on vieraillut, luennoinut ja jakanut neuvoja yli 180 yliopistossa Yhdysvalloissa, Kanadassa, Euroopassa ja entisen Neuvostoliiton alueilla. Hän on myös toiminut Pohjois- ja Etelä-Amerikan sekä Euroopan Raamatuntutkimuksen laitoksissa.