IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Kirkastettu Kristus 3.Torstai 18.04.2013 22:53

Hän ei kuitenkaan paljasta itseään ainoastaan Kuninkaana ja Tuomarina tässä näyssä. Hän on myös suuri Ylimmäinen pappi, joka toimii ahkerasti seurakuntansa hyväksi Jumalan pyhäkössä. Se käy ilmi Hänen asustaan: sillä Hänet on puettu jalkoihin asti ulottuvaan vaatteeseen ja sidottu rinnalta kultaisella vyöllä. Israelin ylipapilla oli päällään vanhan armotalouskauden aikana pitkä vaate tai kaapu, jota kutsuttiin papinviitaksi. On ilmeistä, että Herra ilmestyy Johannekselle tässä näyssä tässä pitkässä ylimmäisen papin asussa. Se, että vaatteen kuvataan ulottuvan jalkoihin asti, osoittaa, ettei Hän toimi tässä uhraamassa veriuhreja, sillä siinä tapauksessa vaate olisi nostettu vyön avulla ylös. Suuri, lopullinen uhri on jo uhrattu. Se on täytetty. Toisaalta se, että Hänellä on edelleen kultainen vyö, osoittaa, että vaikka veriuhri on täytetty, tämä Ylimmäinen pappi palvelee silti aktiivisesti pyhäkössä: sillä vanhan armotalouskauden ylimmäinen pappi piti yllään tätä vyötä vain niin kauan kuin hän palveli pyhäkössä ja välittömästi sen jälkeen, kun hänen palvelutyönsä oli suoritettu loppuun, hän riisui vyön yltään. Ja niin meillä on tässä kaunis kuva Vapahtajasta, kun Hän on suorittanut loppuun Golgatan uhrityön, mutta palvelee yhä meidän Ylimmäisenä pappinamme ja esirukoilijanamme rukoillen Isää pyhäkössä ylhäällä. Siellä Hän rukoilee meidän puolestamme ja sieltä Hän siunaa meitä kaikkia hengellisin siunauksin taivaassa.

Joidenkin mielestä tässä on ero verrattuna Vanhan Testamentin ylipapin asuun siinä, että Herran vyö on sidottu rinnalta. Mutta tällainen väite ei perustu tosiasioihin. Sekä ylipapit että tavalliset papit sitoivat vyönsä rinnan korkeudelta eivätkä lanteelta. Mutta eräs todellinen ero on siinä, että tämän näyn Ylipappimme vyö on kultainen, kun taas pappien tavalliset vyöt oli punottu hienosta pellavasta ja purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista. Tämä muistuttaa meitä jälleen tämän Melkisedekin järjestyksen mukaisen Ylipapin kuninkuudesta ja arvokkuudesta.

Lopuksi on myös selvää, että Herra paljastaa itsensä tässä näyssä myös profeetan virassa. Sitä ei voida päätellä Hänen asustaan sinänsä, ellei sitä symboloi terävä kaksiteräinen miekka, joka lähtee Hänen suustaan. Sillä vaikka pitääkin paikkansa, että tämä miekka symboloi ensisijaisesti Hänen auktoriteettiaan ja voimaansa suorittaa tuomio, se saattaa myös viitata Hänen voimaansa profeettana. Sillä, kuten olemme jo todenneet, tuo miekka on Sana, jonka Hän puhuu; ja tuo Sana on "elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija". Profeettana Hän puhuu myös vaikuttavan Sanansa. Lisäksi on huomattava, että Kristuksen virat voidaan erottaa, mutta niitä ei voida koskaan erottaa toisistaan erilleen. Kuitenkin riippumatta mistään Hänen ulkoisen olemuksensa yksityiskohdasta, paljastaa Hänen puhumansa Sana Hänet profeetaksi. Ennenkaikkea Hän puhuttelee näyssä Johannesta ja kehottaa Häntä kirjoittamaan. Hänen on kirjoitettava kaikki, mitä Hän on nähnyt ja ne asiat, jotka ovat, ja ne asiat, jotka tämän jälkeen tapahtuvat. Hän esiintyy lisäksi profeettana Johannekselle ja seurakunnalle antamassaan vahvistuksessa jakeissa 17 ja 18. Ja seuraavissa luvuissa Hän toimii varmasti seurakuntansa profeettana puhutellessaan Aasian seitsemää seurakuntaa ohjaten, vahvistaen, rohkaisten, kehottaen ja nuhdellen niitä. Päättelemme siis, että kirkastettu Herra ilmestyy näyssä kolminkertaisessa profeetan, papin ja kuninkaan virassaan. Ja sellaisena Hän seisoo tässä seitsemän kultaisen kynttilänjalan keskellä.

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.