Israelissa on ryhmä, joka aikoo kasvattaa lapsensa eristettynä muusta maailmasta jotta he säilyisivät puhtaina ja saastumattomina. Tämä ryhmä aikoo erottaa lapsensa papistoksi, joka on kelvollinen suorittamaan temppelipalvelusta rakennettavassa Jerusalemin temppelissä sovituksen suorittamiseksi Jumalan edessä koko maalle - niin ainakin he uskovat...
Raskaana oleva nainen on päättänyt kasvattaa lapsensa "kuplassa". Ei kirjaimellisesti mutta kuvaannollisesti. Lapsi on tarkoitus eristää muusta maailmasta, jotta hän voi kasvaa täysin juutalaisen lain rajoittamissa olosuhteissa. Tarkoituksena on kasvattaa papisto muinaisten pappissukujen jälkeläisistä, papisto joka on kelvollinen käsittelemään ruskeanpunaisen hiehon tuhkaa ja muinaisin rituaalimenoin puhdistamaan juutalaisen kansan.
Naisen päätös on innostanut pientä ryhmää, joka valmistelee kolmannen temppelin rakentamista. Monet ulkopuoliset seuraavat heitä huvittuneina ja pitävät heitä "kotoisin muulta planeetalta". Myös osa uskonnollisista juutalaisista suhtautuu heihin arvostelevasti koska kyseinen toiminta saattaa monien silmissä koko ortodoksijuutalaisuuden naurettavaksi. "Olen uskonnollinen juutalainen ja tämä toiminta harmittaa ja pelottaa minua", sanoo Shmuel Feiner, joka luennoi juutalaisesta historiasta Bar-Ilanin yliopistossa. "Se, että nämä ihmiset saavat julkisuutta on vakavamielisten uskonnollisten juutalaisten mielestä tragedia. Ei ihme, että ei-uskonnolliset nähdessään tämän karttavat uskontoa. Minulle on tärkeää mitä meistä uskonnon noudattajista ajatellaan. Juutalaisuudella on sijansa tässä maailmassa."
Toinen ortodoksijuutalainen, Ramat Ganin synagogan rabbi, kutsuu kyseistä temppelin rakentamiseen liittyvää innostusta liioitteluksi. "Meidän ei tule tehdä tällaista nyt. Voimme opiskella asiaa. Mutta varsinaiset temppelin rakentamisvalmistelut? Se on ennenaikaista." Rabbi ei halua nimeään julkisuuteen, ehkä pelosta, että hänet leimataan temppeliasian vastustajaksi. "Nyt ei ole mahdollisuutta rakentamiseen miksi yrittää jotakin, joka on täysin teoreettista? Ensin ihmisten sydämet tulisi kääntää asian hyväksi opettamalla eikä erottamalla pieniä lapsia kasvatettavaksi tarkoin varjelluissa olosuhteissa. Kansakunta ei ole valmis tällaiseen."
4 Moos. luku 19 puhuu ruskeanpunaisen hiehon tuhkasta, joka sekoitetaan yhteen setripuun, isoppikorren ja purppuranpunaisen langan tuhkan kanssa. Tämä seos sekoitettuna veteen on puhdistusvesi, joka vihmottuna henkilön ylle puhdistaa hänet. Puhdistautuminen on tarpeen jos on koskettanut kuolleen ruumiiseen, luihin, hautaan tai astiaan joka on ollut kosketuksessa kuolleeseen - tai henkilöön, joka on aiemmin koskettanut kuollutta. Tämä puhdistamiskäytäntö tarvitaan ennen kuin henkilö voi astua temppelin alueelle. Koska ruskeanpunaisen hiehon tuhkaa ei ole ollut saatavilla sitten toisen temppelin ajoista niin jokainen on saastunut. Ei ole henkilöä, joka voisi aloittaa temppelipalveluksen koska kaikki ovat saastuneita.
1997 Kfar Hassidimissä syntyi ruskeanpunainen hieho ja sen syntymä sai aikaan kuohuntaa ääriortodoksien parissa. Myöhemmin havaittiin hiehon hännässä valkoista karvaa ja se todettiin epätäydelliseksi, tarkoitukseen kelpaamattomaksi. Mutta tämä oli kuitenkin alkuna ajattelulle, jota kyseessä oleva ryhmä edustaa: Mitä tapahtuu, jos meillä on täydellinen hieho - mutta meillä ei ole ketään puhdasta, joka voisi käsitellä sen tuhkaa?
Tämä ajatus kehittyi niin pitkälle, että perustettiin paikka jossa niiden isien - joiden esi-isät kuuluvat pappissukuun - lapset syntyvät ja kasvavat aina miehuuteen (bar mitzva- ikään) saakka. "Löysimme asiasta kiinnostuneen naisen ja projekti lähti käyntiin", sanoo rabbi Yosef Elboim. Lukuisa joukko muita naisia on ilmoittanut kiinnostuksensa. Paikka on Jerusalemin ulkopuolella mutta Elboimin mukaan se ja asiassa mukana olevat vanhemmat eivät halua julkisuutta. Päämäärä on saada useita lapsia kasvamaan "eristyksissä" muusta maailmasta niin, että he eivät joudu kosketuksiin muiden "saastuneiden" kanssa ja tule siten itse saastutetuiksi. Lapset pysyvät tarkoin varjellussa paikassa kunnes virheetön ruskeanpunainen hieho on löydetty. Tämän tapahduttua he ovat kelvolliset valmistamaan seoksen, joka puhdistaa juutalaisen kansan ja ihmiset voivat tulla temppelivuoren alueelle jolle juutalaisen lain mukaan epäpyhä ei voi nyt astua. Äidit ja muut vierailijat joutuvat pukeutumaan erikoisvarusteisiin tavatessaan lapsia, jotta vältetään ihmiskosketus ja lasten saastuminen.
Ajatus on outo mutta myös Mishna kuvailee samantyyppistä tilannetta. Siellä kerrotaan varjellusta paikasta, jonne äidit saivat mennä synnyttämään ja kasvattamaan lapsensa. Näistä lapsista oli tarkoitus tulla kyseessä olevia ruskeanpunaisen hiehon tuhkan käsittelijöitä. Historioitsijat ovat epäileviä onko juutalaisten historian aikana kuitenkaan näin toimittu. "Elämme vuotta 1998, se mitä on ennen ollut on takanamme. Emme voi ottaa vanhoja tekstejä tueksemme noin vain ja tehdä niiden mukaan. Ihmiset, jotka ovat toimineet näin ovat syyllistyneet hirvittäviin tekoihin - otetaan vaikkapa Baruch Goldstein muutama vuosi sitten kun hän uskoi kirjaimellisesti kostavansa Amalekille", sanoo Shmuel Feiner.
Feinerin mukaan jokainen juutalainen sukupolvi ymmärtää, että kaikkea ei tule ottaa kirjaimellisesti: "On monia ohjeita joita emme noudata, eikä kukaan vaadi sitä. Emme tee kuten kaikki 613 käskyä vaativat. Rationaalinen juutalaisuus elää tätä aikaa, emme ole erossa maailmasta, ajasta, sukupolvestamme ja sen ongelmista. On monia haasteita, joihin juutalaisuuden tulisi vastata kuten sosiaaliset ongelmat köyhyys ja työttömyys. Mutta juutalaisuus ei korota ääntään tarpeeksi näissä asioissa." Feinerin mukaan ei ole ihme kun tämänkaltaiset "messiaaniset" liikkeet nostavat päätään.
Aryeh Morgenstern on tutkija Heprealaisen Yliopiston juutalaisen historian osastolla ja hän on tutustunut juutalaisiin messiasliikkeisiin historiassa. Useat ryhmät ovat halunneet päästä uhraamaan temppelivuorelle. "On useita yrityksiä, myös magian ja mystiikan alueella, kun juutalaisuuden lunastusta on pyritty saamaan aikaiseksi. Kabbalistit ovat pyrkineet siihen rukouksen, intensiivisen opiskelun ja
temppeliä koskevan lain tuntemisen kautta - tunnetaan monia eri tapoja, joiden uskottiin tuovan lunastusta lähemmäksi."Tässä liikehdinnässä ei Morgensternin mukaan ole niinkään kysymys lunastuksen ajan jouduttamisesta lähemmäksi vaan se perustuu uskomukselle, että lunastus on jo käsillä "nurkan takana" ja se edellyttää käytännön valmisteluja.
Voidaan väittää, että uskonnolliseen sionismiin kuuluu luonnostaan temppelin rakentamistoiveet. (Kristittyjä ajatellen asia liittyy 1970/1980 taitteessa syntyneeseen "kristilliseen sionismiin", jota selvimmin edustaa ICEJ, Jerusalemin Kansainvälinen Kristillinen Suurlähetystö. /JA), Ajatus on, että yksilö ei voi vain istua ja odottaa Jumalan tekoa vaan hänen tulee toimia historiallisessa prosessissa juutalaisten muuttaessa Israeliin. Mutta monet uskonnolliset sionistitkin kavahtavat ajatusta kyseisestä lasten kasvattamisesta. "Se kuulostaa hullulta koska elämme hullussa maailmassa", sanoo rabbi Haim Tabasky Bar-Ilanin yliopistosta, "ajatus ei sovellu meidän kuvaamme maailmasta ja sen menosta." Tabasky sanoo voivansa kuvitella kuinka noin 50 perhettä saattaa asua tietyissä olosuhteissa varjellakseen lain vaatimaa puhtautta. " En tiedä kuinka tämä olisi sen hullumpaa kuin ne monet muut utopiat, jollaisia eri ihmisryhmät aina ovat muodostaneet."
"Juutalaista lopunajan teologiaa voidaan lähestyä kahdesta näkökulmasta", sanoo eräs Tooran opettaja ja juutalaisuuden tutkija, "rabbi Rashi edustaa näkemystä, että temppeli laskeutuu alas taivaasta kuten eräänlainen 'lentävä lautanen' ja laskeutuu paikalleen Jerusalemiin. Hasidit ovat tämän näkemyksen takana, temppelin rakentaminen on yliluonnollinen, ihmisistä riippumaton asia. Toista näkemystä edustaa rabbi Maimonides, jonka mukaan temppeli ei laskeudu taivaasta vaan Messias rakentaa sen."
Rabbi Vilna Gaon menee vielä pidemmälle mainiten, että temppeli rakennetaan ennen Messiaan ilmestymistä. Morgenstern Vilna Gaonin tuntijana on sitä mieltä, että Gaonin ajatus oli tarkoitettu pelkästään teoreettiseksi, hän ei tarkoittanut sitä kirjaimellisena.
Viime vuosina temppeliasia on ollut herätteenä monille pienryhmille. Yksi jakaa informaatiota, toinen valmistaa temppelipalveluksen välineistöä. Tarkastelemamme ryhmän päämäärä osoittaa, että liikehdintä etenee ja pyrkimystä löytää ruskeanpunainen hieho seuraa loogisesti pyrkimys valmistaa papisto pyhittämään kansa sen kautta. Temppeliasiaan vihkiytyneet edustavat monia erilaisia toiveita - joku haluaa vain päästä rukoilemaan temppelivuorelle. Ääripäässä ovat ne, jotka ovat halukkaat käyttämään väkivaltaisiakin keinoja aina moskeijoiden räjäyttämiseen saakka, jotta temppelivuorelle voitaisiin rakentaa juutalainen temppeli. Rabbi Elboim rauhoittelee arabeja oman ryhmänsä puolesta: "Heidän ei tarvitse olla huolissaan. Emme rohkaise toimia moskeijoita vastaan. Emme halua riitaa heidän kanssaan. Emme usko, että kolmas temppeli pitäisi rakentaa verta vuodattamalla. Se on tahdon kysymys. Tahdoimme tulla Israeliin ja niin tulimme - jos haluamme temppelin apu tulee taivaasta ja se on mahdollista vaikka muut kansat olisivat meitä vastaan."
Vielä tällä hetkellä Elboimilla ei ole paljonkaan tukea uskonnollisten juutalaisjohtajien puolelta. Päärabbi Eliahu Bakshi-Doronin mukaan: "Jos ihmiset tekevät tällaista haluten lisätä ymmärrystään ilman, että pyritään saavuttamaan jotakin konkreettista niin olkoon. Oppimiseen meillä on riittävästi materiaalia, joten heidän tulisi tutkia asioita ja odottaa Messiasta. Mutta jos asiaan liittyy poliittista pyrkimystä tai ajatus nopeuttaa lopun ajan tapahtumia - silloin kysymys on jostakin muusta. Silloin tämä toiminta on vaarallista."