Kolmas tapa tulkita ilmestyskirjaa paitsi se oisi vain osoitettu niille ihmisille jotka
vastaan tai siellä ois historian kulku ilmaistu, kolmas on fyturistinen näkökulma joka mukaan ajatellaan
että ilmestyskirja käsittelee vain lopunaikoja vain viimeisiä aikoja että siinä ei ole minkäänlaista historian näkökulmaa.
kaikille edeltäville sukupolville se on ollut vain ennustus tulevasta.
ja tän tulkinana
heikkous on siinä että ilmestyskirja menettää lohduttavan merkityksen joka sillä on aina ollu kärsivien ihmisten tukena.
Neljäs tapa tulkita on vertauskuvallinen tulkinta ja sen mukaan nähdään että ilmestyskirja on vertauskuvlillinen
ja vain vertauskuvalinen se ei kosketa mitään todellisia tapahtumia, ei menneitä eikä tulevia.
Se sisältää periaatteita, ideoita joilla jumala toimii maailmassa.
'
Mutta on vaikeeta ja mielestäni mahdotonta ajatella että
kirja joka jo alussa sanoo kertovansa mitä on ollut ja mitä nyt on ja mitä on pian tuleva, ei puhuis mitään todellisissa ajassa
ja paikassa tapahtuvista tilanteista. Mie itse nään että ilmestyskirjassa on kaikkia elementtejä, se puhui tuolle ajalle
siinä näkyi historiallinen aikajana, historiallista kehitystä se puhuu tarkaan tulevaisuudesta ja sen vertauskuvat on täynnä sanaa
tälle ajalle. Miten ilmestyskirja rakentuu? millainen on sen rakenne? se ei ole niin kuin tavallinen romaani
jossa on mielenkiintoinen
alku, jännittävä loppu huipennus ja siinä välillä muutamia hienoja tapahtumia.
Siinä on aikahistoriallinen rakenne, siinä on alku ja loppu, siinä on juoni.
Tapahtumat on merkitty aika järjestyksessä siinä sanotaa selvästi kirjoita mitä olet nähnyt,
mitä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva. Siinä on selvästi aika järjestys.
Mutta
samalla ilmestyskirjassa on rinnakkainen rakenne. Siellä on samat tapahtumat
Kuvattu erinäkökulmista. Niissä on selvää sisäkkäissyyttä. Rakenne avautuu
kolmen setsemän ryhmän kautta. Siellä on sineetit, basuunat ja vihahmaljat.
Ensin avautuu seitsemän sineettiä,sitten avautuu seitsemä basunaa ja sitten seitsemän vihanmaljat.
Siellä on myös paitsi tämmöinen kerronallinen aikarakenne ja siellä on tämmöinen sisäkkäisyys ja
siellä on huipentuva rakenne, siellä on kiihtyvän kehityksen malli. ikään kuin ilmestyskirjassa annetaa
laaja kuva tapahtumista ja sen avaavat seitsemän sineettiä. Viimeinen sineetti paljastaa, seitsemän basuuna
jotka antaa vähäntarkemman kuvan tai kovinkin tarkemman kuvan ihan lopun lopusta.
Ja viimeinen basuuna se pajastaa seitsemän vihanmaljaa joka antaa oikeen tarkankuvan lopun, lopun lopusta.
Ne menee jonkun verran päälleikkäin mutta siinä on selvä tämmöinen huipentuva suumaava rakenne. se tekee
olmestyskirjasta vieläkin hankalamman tulkittavamman. Monet tulkitsee sitä vähän eritavalla mutta
ainakin nämä rakenne mallit siitä on löydettävissä.
(Ilmestyskirja.1:1-3) Jeesuksen kristuksen ilmestys, jonka jumala antoi hänelle,
näyttääkseen palvelioilleen, mitä pian tapahtuman pitää ja sen hän lähettämänsä
enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen johannekselle, joka tassä todistaa
jumalan sanan ja jeesuksen kristuksen todistuksen,
kaiken sen, minkä hän on nähnyt.
Autuas se, joka likee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetain sanat
ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!
tää on jeesuksen saama ilmestys isältään, isä antoi sen pojalle, poika antoi sen enkelille,
enkeli antoi sen johannekselle, johannes antoi seurakunnalle ja me ollaan se saatu seurakunnalta.
Siinä sanotaan mitä pian tapahtuman pitää ja tää sulkee pois pelkän vertauskuvallisen tulkinnan.
Miten pian on pian?
Me oliin menossa kemiin ja kaveri kysyi milloin ollaan perillä? vastasin pian.
Vähän ajan kuluttua kaveri kysyi että kuinka pian me ollaan perillä? vastasin pian!
Kaveri kysyi kolmannene kerran että kuin kauvam siinä menee että me ollaan perillä ja kuin pian?
Vastasin että kemi jo näkyy:
Jumala sanoo meille että jeesus tulee pian.
Meijän aika tai meijän asia ei ole tarkkaan sanoa että milloin se tapahtuu.
Me luotetaan siihen että isä sanoo ihan pian, sinne tullaan ihan pian.
Johannes evankelista on todistaja, totuuden havannoitsia hän havannoitsee sitä mitä enkeli hänelle
ilmoittaa jeesuksen sanaa ilmestyksenä. Mukana on myös johanneksen tulkintoja hänen näkemästään
ja hän sanoo että autuas se joka lukee, autuas se joka kuulee, autuas se joka ojentautuu tämän kirjan
mukaan. Tää on ainoo raamatun kirja jonka lukijaa ja kuuliaa erikseen onnitellaan siitä että hän lukee tätä kirjaa.
Tää on surkee asia siksi että monet laittaa tän kirjan pois siksi että tää on niin vaikeeta. Pelkkä lukeminen ei tee
ketään todellisesti autuaaksi vaan tämän sanoman vastaan ottaminen ja vaarin ottaminen koituu todelliseksi autuudeksi
iänkaikkiseksi onneksi ja elämäksi ihmiselle joka siihen perehtyy.
Johannes sanoo, sillä aika on lähellä koko ilmestys kirja julistaa nopeaa ajan kulumista ja vielä kuvittelemme kestävän
kauvann toteutuu pikemmin kuin sittenkään aavistamme. Kirja haastaa meidät tarkkaamaan
sitä aikaa jossa me eletään. Ei oo väärin tarkata aikoja ja aikojen merkkejä, ei oo väärin jopa laskee pedonmerkkiä sen lukua.
Mutta saman aikaisesti on pääasia pidettävä pääasiana.
Kuka oli tää johannees? hän oli apostoli johannes justinus marttyyri samoin kuin
ideneus jotka kirjoitaa sata jälkeen kristuksen ja sen jälkeen niin he sanoivat että
apostoli johannes yksi jeesuksen opetuslapsi on kirjoittanut ilmestys kirja ja piste.
Kirjoittamisen ajankohta todenäköisesti 91 - 95 jälkeen kristuksen.
Se voi olla myös aikasemmin?
Tuohon aikaan seurakuntaaa koettelivat keisari domitianuksen vaino.
Silloin keisarin palvonnasta tuli virallinen uskonto ja se oli kovaa aikaa ja silloin
uskominen kristukseen merkitsi monille sitä että henkilähti.
Tämän kirjan kirjoittamisen paikka on patmos saari efesosta lounaaseen nykyisen turkin
rannikko. Se kuuluu nykyään kreikkaan. johannes oli roomalaisten karkoittamana tällä saarella
Vankeudessa ja sieltä hän kirjoitti tämän.
Tämän kirjeen vastaan ottaja olivat seitsemän vähässä aasiassa siaineet seurakunnat
kaikki nykyisen turkin alueella, turkin länsirannikolla aika lähellä siellä.
Seitsemän saattaa viitata tässä kristuksen seurakuntaa kaikkina aikoina sillä niin kuin
oli puhetta että seitsemän oli täydellisyyden luku.
Johannes seitsemälle aasian seurakunnalle: armo teille ja rauha hääneltä,
joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä,
jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä, ja jeesukselta kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä,
joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsia! (ilm.1.:4-4).
Tämä on ylipursuava tervehdys. Aivan ilmestyskirjan alussa
Lähetetään terveisiä kolmiyhteiseltää jumalalta.
Ihan oikeesti näissä jakeissa todella on nähtävissä viittaus kolminaisuuteen.
Isä joka on ja joka oli, ja joka tuleva on, toivottaa lukialleen rauhaansa.
Pyhähenki sillä sanotaan niiltä seitsemältä hengeltä.
Seitsemän viittaa täydelliseen henkeen eli pyhään heenkeen hän toivottaa rauhaansa lukialleen.
Ja poika jeesukselta kristukselta ja hänkin toivottaa rauhansa lukialleen.
Hänelle joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellään ja
tehnyt meidäät kuningaskunnaksi ja papeiksi jumalalle ja isälleen hänelle
kunnia ja voima, aina ja iankaikkisesti aamen.
Johannes ylistää jumalaa tässä lujaa! juslistaa rajusti ja lujaa ja hän tuo ehdottomasti
esiin sen kaikkein tärkeimmän sanoman joka on tärkein myös ilmestyskirjassa
nimittäin sen että jeesus on päästänyt meidät verellään.
Ilmestyskirjan tärkein sanoma ei oo, niin kuin mie äsken sen sanoin niin se ei oo
antikristus, pedonmerkki, lopunajan ahdistus vaan tärkein jeesuksen sovitus työ.
Mikään ei ole, eikä saa olla yhtä tärkeetä kun me luetaan ilmestyskirjaa.
Sen perusanoma on että jeesus on sovittanut mun synnit.
Ja tää jeesuksen sovitus työ on ainoa todellisen voiman lähde myös silloin kun
on vaikeeta. Myös silloin kun luetaan ilmestyskirjaa. Kristus on vapauttanut meidät
synneistä ja tehnyt meidät kuningas kunnaksi ja papeikasi jumalalle.
Jumala ei pelastanut sua vain että hän veis sut taivaaseen,
hän pelasti sut auttamaan toisiakin taivaaseen.
Sun elämällä on tarkoitus auttaa toisiakin ihmisiä jeesuksen luo.
Sun elämällä ei oo tarkoitus että sie elät vain tämän 60,70 ja 80 vuotta ja odotat että pääsis taivaaseen,
pääsisi taivaaseen.
Vaan sun tarkoitus on auttaa muitakin sinne tavalla tai toisella erillaisilla lahjoilla.
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet,niidenkin,
'jotka hänet lävistivät, ja kaikki maa sukukunnat vaikeroivat hänen tullessaan.totisesti,amen.
"Minä olen A ja O", sanoo herra jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, kaikkivaltias.
(Ilm.1:7-8).
"Minä olen A ja O", sanoo herra jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, kaikkivaltias.
Jumala ei muutu, hänen nimensä on: "Minä olen".
Jumalalla on ainoana valta olla itsestään olemassa, kaikki muut tarvitsevat tuon kyvyn ulkopuoleltaan.
Meidän kuohuvassa ajassa on yksiasia joka ei muutu? sinä muutut, sun olosuhtees muuttuu,
Mutta jumala ei muutu. Hänellä on homma hanskassa ja hänellä on ollut aina homma hanskassa eikä se
koskaan ole ollut pois hänen hanskastaan, myös sinun elämässäsi, hänellä on kaikki valta.
Ei ole semmoista asiaa jota hän ei tietäis, pientä eikä suurta, siksi sun ei tarvitse pelätä.
Sie et ole yksin, se on isommassa kädessä.
Hän ei ole jättänyt meitä tänne itseksemme, pelkäämään pahinta ja toivomaan parasta.
Jeesus tulee tänne näkyvällä tavallakun hän lähtikin, ei salaa,Hän tulee suurella jyrinällä ja paukkeella ja kerran kaikki näkeväät hänet.