Esitän nyt siis ihmiselämän tärkeimmän kysymyksen: Mistä tiedän olevani oikeassa uskossa, matkaavani kohti suurta taivasjuhlaa? Mistä tiedän, että Jeesus Kristus on minussa ja minä Hänessä?
Vastaan tähän polttavaan kysymykseen viiden lyhyen kohdan kautta. I Kasteessa ihmisestä tulee Jumalan lapsi ja hän saa Pyhän Hengen lahjat Jeesuksen opetuslapsen selvin ulkonainen tuntomerkki on se, että hänet on kastetÂtu kolmiyhteisen Jumalan nimeen.
"Joka uskoo ja kasteÂtaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomiÂtaan kadotukÂseen." (Mark 16:16) "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
(Matt. 28:19-20) Kasteeseen tulee aina liittyä myös Jumalan kokonaisen sanan läpi koko eliniän jatkuva opetus: Seurakunnan keskellä meitä tulee opettaa pitämään kaikki, mitä Jeesus on käskenyt meidän pitää. Jos ja kun meidänkin maassamme kastetaan ilman, että kastettaville opetetaan lyhentämätöntä Raamattua, niin seurauksena on ennemmin tai myöhemmin pelastuksesta eroon joutuminen. Yksin Jumalan sana, joka luo tyhjästä uutta, uudestisynnyttää.
Jumalan sana uudestisynnyttää ihmisen, joka on syntynyt synnin alaiseen langenneeseen lihaan (1Piet. 1:23). Nimenomaisesti ja konkreettisesti tämä hengellisen elämän luomistyö tulee esiin Herramme asettamassa kasteessa. Kaste on se Nikodeemukselle opetettu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä (Joh. 3:5) sekä uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä (Tiit. 3:5). Kasteen kautta tullaan Jumalan lapseksi ja taivaskansalaiseksi. Kasteen kautta saadaan Pyhän Hengen lahja, niin kuin Pietari helluntaina opettaa (Apt. 2:38-39).
Jumala on voiÂmallinen antaÂmaan tuon pelastuksen lahjan myös vasÂtasynÂtyneelle lapselle tai jopa äitinsä kohdussa kasvavalle pienelle ihmiselle. Ihmisen korkealle kehittynyt ymmärrys ja järki ovat etupäässä este uskolle. Ainoa asia, mihin ihminen itse kykenee, on epäusko. Siksi kastettukin voi langeta pois uskosta ja joutua paatuneeÂna ja paranÂnusta tekemättömänä helvettiin. Erityisesti näin tapahtuu silloin, kun kastettu ei kuule Jumalan sanaa. Vailla hengellistä ravintoa hän kuihtuu ja vaipuu takaisin kuoleman ja kadotuksen tilaan. Jos kastettu luopuu uskosta, niin hän ei pelastu. Ihminen ei voi itse valita tai vaikutÂtaa uskoa Jeesukseen; se on Jumalan lahja, jonka Hän antaa ja ylläpitää sanansa kautta.
Siksi kastekäskyn toinen osa - opettaa pitämään kaikki, mitä Jeesus on meidän käskenyt pitää - on aivan yhtä elintärkeä osa pelastuksessa kuin kastekin. Ensimmäisen kohdan tiivistelmä: Tiedän olevani Jeesuksen opetuslapsi, koska minut on kastettu ja uudestisynnytetty Hänen omakseen: Minua opetetaan kasteeni mukaisesti pitämään kaikki, mitä Jeesus on käskenyt. Jos joku elää sellaisen joukon keskellä, missä ei opeteta kokonaista Raamattua; jos joku ei kuule kokonaista ja lyhentämätöntä Jumalan sanan saarnaa ja saa ottaa vastaa Herran käskyn mukaisesti toimitettua sakramenttia, niin kehotan välittömästi hakeutumaan sinne, missä annetaan Jumalan pyhälle sanalle sille kuuluva arvo.
II Jakamattoman kirkon uskontunnustuksiin yhtymiÂnen niin suulla kuin sydäÂmelÂlä "... sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." (Room 10:10) Kohtaamme niin kirkon jäsenten kuin työntekijöiden, nykyisin jopa piispojen keskuudessa, sellaisia, jotka kieltävät tai turhentavat uskon kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään ja Poikaa ja Pyhään Henkeen. Tällaiset ovat itse erottaneet itsensä kristillisestä uskosta ja pelastuksesta. Johannes kirjoittaa: "Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.
8. Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan. 9. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. 10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; 11. sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa."