IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

KAIKKI TEHDÄÄN UUDEKSI.Keskiviikko 03.02.2016 16:50

Johanneksen ilmestys 21
1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."
Ja hän kääntyi opetuslapsiinsa erikseen ja sanoi: "Autuaat ovat ne silmät, jotka näkevät, mitä te näette.

Sillä minä sanon teille: monet profeetat ja kuninkaat ovat tahtoneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet."

Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.

Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.


Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.


Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".

Ja heidän vaeltaessaan hän meni muutamaan kylään. Niin eräs nainen, nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa.
Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa.

Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: "Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi."

Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet,
mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."

HESEKIEL 34Tiistai 02.02.2016 18:46

16. Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin, kuin oikein on.

Katso, siihen aikaan minä teen tekoni kaikille sinun nöyryyttäjillesi. Minä pelastan ontuvat ja kokoan karkoitetut ja teen heidät ylistetyiksi ja mainehikkaiksi jokaisessa maassa, jossa he olivat häpeänalaisina.

Sinä päivänä, sanoo Herra, minä tahdon koota ontuvat ja kerätä hajalleen-ajetut ja ne, joille minä olin tuottanut onnettomuutta.


Tarkoitan yllä olevalla kirjoituksella tätä joka on alhaalla oma tulkinta..

Eksyneet omat lampaat herra etsii tykösä, haavoittuneet hän parantaa, heikkoja vahvistaa, mutaa pahat, valheenpuhujat ja rikkaat eli lihavat hän hävittää, ylpeys on rikkaan elämä. Herra antaa jokaiselle tekojensa mukaan!!!

Kaikki syrjäytyt ja häpeään, pilkaan joutuneet hän ylistää.
Herra korjaa ihmisen- ontuvan ja kokoaa hajalleen ajetut yhteen.ja ne, joile hän on tuottanut onnettomuutta. kivun ja tuskan herra poistaa..
" Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin, kuin oikein on" Hes.34:16
Shabbat Shalom!




Viimeisiä valmisteluja Jerusalemin temppelin jälleenrakentamiseksi
Final Preparations to Rebuild the Temple in Jerusalem
Seuraava raportti luo valoa suunnitelmiin jälleen rakentaa Jerusalemin temppeli.

Jerusalemin Temppeli-instituutti on käyttänyt noin 27 miljoonaa dollaria
juutalaisen temppelin jälleenrakentamisen
valmisteluihin – www.signsofthelastdays.com
Elämme aikaa, jolloin viimeisten päivien merkit toteutuvat kirjaimellisesti silmiemme edessä.

Yksi jännittävimmistä merkeistä, joka kiehtoo Raamatun profetian tutkijoita, ovat valmistelut
juutalaisen Temppelin jälleenrakentamiseksi. Aikaisemmassa artikkelissa me puhuimme siitä,
kuinka Jerusalemin Temppeli-instituutti otti jättiläismäisen askelen kohti Temppelin

jälleenrakentamista aloittamalla uhrialttarin jälleenrakentamisen. Nyt on paljastettu, että Temppeliinstituutti
on käyttänyt jo noin 27 miljoonaa dollaria valmisteluihin Temppelin jälleenrakentamiseksi
ja että Temppeli-instituutin tarkoitus on, että tämän tulevan Temppelin tulee olla kaikkien
“monoteististen uskontojen” rukoushuone.
Temppeli-instituutin johtaja, Yehuda Glick, sanoo, että suuri osa Temppeli-instituutin rahallisesta

tuesta tulee evankelikaalisilta kristityiltä... ”Eri puolilla maailmaa on 70 miljoonaa evankelikaalista
kristittyä ja suurin osa heistä on tullut Israelin vahvimmiksi kannattajiksi.”

Mihin siis kaikki nämä varat ovat tähän saakka menneet? Well, totuus on, että Temppeli-instituutti
on ollut äärimmäisen ahkera.

Temppeli-instituutin museo Jerusalemin vanhassa kaupungissa

säilyttää umpikultaisia palveluastioita, hopeasta tehtyjä pasunoita, tulevien pappien käytettäviksi
tarkoitettuja kultalangasta kudottuja asuja, kupariuurnia ja monia, monia muita esineitä, jotka on

tunnontarkasti valmistettu Raamatun speksien mukaisesti käytettäväksi tulevassa Temppelissä.
Milloin sitten tämä Temppeli rakennetaan? Glick'in mukaan se riippuu siitä, milloin Messias
näyttäytyy... “Se voi hyvinkin olla huomenna, mutta siihen voi mennä 100 vuotta, tai jopa 400
vuotta.”

Useimmat kristityt ymmärtävät juutalaisuuden uskovan, että kolmas temppeli rakennetaan
Messiaan saapuessa, mutta se, mitä useimmat kristityt eivät tiedosta, on, että Temppeli-instituutti
kaavailee tulevaisuuden Temppeliä, joka on “kaikille monoteististen uskontojen uskoville avoin

rukoushuone” -- kristityille, muslimeille ja juutalaisille.
Glick sanoo, että itseasiassa Al-Aqsa'n moskeijaa ei tarvitse poistaa tämän uuden Temppelin

rakentamiseksi. The Age lainaa Glick'in sanoja: “Al-Aqsa saa jäädä. Se ei ole edes

Temppelivuoren tontilla. Meillä on kuitenkin tarkoitus rakentaa Kalliomoskeijan päälle. Voisimme
ehkä löytää tavan sisällyttää se kolmanteen temppeliin.”
Niin yllättävää kuin tämä ehkä onkin monille evankelikaalisille kristityille, niin totuus on, että Glick ei
ole ollenkaan yksin tässä käsityksessään. Esimerkiksi eräs hätkähdyttävä artikkeli, joka julkaistiin
uskonnollisen lain johtavassa lehdessä Israelissa, kaavaili, että “pyhä ilmoitus” annetaan
“autenttiselle profeetalle,” joka vahvistaisi, että Temppeli rakennetaan Al-Aqsa'n moskeijan ja
läheisten kristillisten pyhättöjen rauhalliseen läheisyyteen. Tämä artikkeli heijasteli Glick'in tunteita
puhumalla mahdollisuudesta muuttaa Temppelivuori “Jumalan Pyhäksi Vuoreksi” – kaikkien
kansojen “rukoushuoneeksi” (Jes. 56:7).
Itse asiassa on jopa juutalainen verkkosivu, joka mainostaa näkyä “Jumalan Pyhästä Vuoresta,”

jossa kaikki uskonnot palvoisivat yhdessä:
Tämä verkkosivu kuvaa Temppelivuoren harmonista tulevaisuutta, jossa muslimit, kristityt ja
juutalaiset sekoittuvat ja rukoilevat Kalliomoskeijan ja jälleen rakennetun juutalaisen Temppelin
välissä.

Tätä projektia vetävät Interfaith Encounter Association'in juutalaiset jäsenet. Tämä järjestö
toimii kehottamalla kaikkia kolmea uskontoa omaksumaan uuden teologisen
katsantokannan, joka sallisi kaikkien kolmen uskonnon palvoa Temppelivuorella.

Tietysti me, jotka tutkimme Kirjoituksia, tiedämme, mitä Jumala ajattelee sellaisista suunnitelmista,
mutta voisiko Antikristus jonakin päivänä esiintyä juutalaisena Messiaana ja käyttää sellaisia
odotuksia mainostaakseen jälleen rakennetun Temppelin käyttämistä maailmanuskontonsa
hyväksi? Siinä on ajattelemista.
Joka tapauksessa valmistelut juutalaisen Temppelin jälleenrakentamiseksi ovat kiihtymässä, kuin
ei koskaan ennen ja meille lopunajan profetioiden tutkijoina tämä on jotakin sellaista, jota
meidän täytyy jatkuvasti pitää silmällä. (End of report.)
Kommentti (by Johan Malan)
Se moniuskonnollinen ajattelu, joka on perustavaa kampanjalle Jerusalemin temppelin

jälleenrakentamiseksi, sopii täsmälleen Raamatun ilmoitukseen temppelistä tulevaa ahdistuksen
aikaa varten. Johannes sanoo, että lopunajan väärä messias ilmestyy näyttämölle ja että

uskontojen jäsenet seuraavat ja kumartavat häntä: “koko maa seurasi ihmetellen petoa... ja
kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"... ja sen

valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot” (Ilm. 13:2-7).
Ei vain Israel tunnusta Antikristusta Messiaakseen (vrt. Joh. 5:43), vaan myös kaikki maailman
valtiot. Väärä rauhanruhtinas hyväksytään globaalisesti ja tunnustetaan uskonnolliseksi ja
poliittiseksi johtajaksi virallisilla sopimuksilla. Liitto hänen kanssaan on voimassa seitsemän
vuotta, joka aika tunnetaan Israelissa vuosiviikkona: “Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden
vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä
tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän
ylitse” (Dan. 9:27).

Viikon alussa kaikki valtiot saavat jatkaa omissa uskonnoissaan ehdolla, että ne kaikki tunnustavat,
kumartavat ja seuraavat uutta maailmanjohtajaa yhteisenä messiaanaan. Antikristus on Messias
juutalaisille, Kristus petetyille kristityille, Krishna hinduille, viides Buddha buddhisteille ja imaami
Mahdi muslimeille.

Kaikki suuret uskonnot kannattavat täysin tätä jumal-ihmiseksi julistautunutta miestä – mukaan
lukien petetyt kristilliset seurakunnat, jotka toimivat käytännössä täysillä. Nämä ovat seurakuntia,

jotka olivat aikaisemmin hyljänneet neitseellisen syntymän, oikean Kristuksen jumaluuden ja
ylösnousemuksen yhdessä muiden kristinuskon perusoppien kanssa. Johtuen hengellisestä
maanpetoksestaan evankelista kristinuskoa vastaan he ovat kaikkien uskontojen väärän kristuksen
sitoutuneita seuraajia ja täysillä ilmaisevat itseään hänen globaalissa laittomuuden kulttuurissaan.
Raamattu kuvailee tätä väärää kristusta hänen luonteensa mukaisesti “Antikristuksena” (Joh. 2:18)
ja “laittomuuden ihmisenä” (2.Ts. 2:3).
Antikristus on niin vahvasti itsensä jumaloimisen taipumuksen motivoima, että hän Jerusalemin
jälleen rakennetussa temppelissä seitsenvuotisen ahdistuksen puolivälissä julistaa olevansa
Jumala. Lisäksi hän korottaa itsenä kaikkien uskontojen yläpuolelle ylentämällä asemansa

messiaasta Jumalaksi. Paavali kuvailee häntä sellaisena, joka “korottaa itsensä yli kaiken, mitä
jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa
olevansa Jumala” (2.Ts. 2:4).
Kolmen ja puolen vuoden kuluttua hän ei vain määrää jokapäiväistä uhria temppelissä

lakkautettavaksi, vaan myös lakkauttaa muut uskonnot ja hävittää, tai tyhjentää niiden
palvontapaikat: “Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat

hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa”(Ilm. 17:16).
Se merkitsee loppua Antikristuksen ja maailmanuskontojen liiton yhteistyön loppua. Johannes
kuvailee tätä liittoa “porttojen äitinä” – ekumeenisena yhteisönä eli äitijärjestönä kaikille luopioille
(Ilm. 17.5). Silloin Antikristus ei enää ole heidän yhteinen messiaansa, vaan kaikkien ihmisten on
silloin kumarrettava hänen kuvaansa.
Ehdoton palvonnan vaatimus ei koske ainoastaan juutalaisia, vaan myös kaikkien muiden

uskontojen seuraajia; heidän on joko kumarrettava Antikristusta ja hänen kuvaansa Jumalana
temppelin kaikkeinpyhimmässä tai alistuttava pikateloitukseen. Väärä profeetta pakottaa

globaalisesti palvomaan Saatanaa ja hänen väärää kristustaan ja hänellä on myös okkulttinen
voima saada kuva puhumaan: “Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva

puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin•h (Ilm.

13:15).

Herra Jeesus viittasi tähän tilanteeseen, jolloin Antikristus saastuttaa temppelin Kaikkeinpyhimmän
asettamalla sinne kuvansa. Juutalaisten, jotka kieltäytyvät polvistumasta kuvan edessä ja

palvomasta uutta maailmanjohtajaa Jumalana, on paettava henkensä edestä suurella
kiireellä: “Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta,
seisovan pyhässä paikassa - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille... Sillä silloin on
oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä
milloinkaan tule. Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi” (Mt. 24:15-22).
Kauan sitten Daniel viittasi tähän lopunajan diktaattoriin sanoen: “Hänen lähettämänsäsotajoukot nousevat ja hä

väisevät pyhäkön linnoituksineen, poistavat jokapäiväisen uhrin ja
asettavat sinne hävityksen kauhistuksen (pedon kuva)•c Ja kuningas tekee, mitä hän tahtoo, ja
korottaa itsensä ja uhittelee j

okaista jumalaa, itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita...
ja hän lähtee täynnä kiukkua hävittämään monia ja vihkimään heitä tuhon omiksi•h (Dan.
11:31,36,44).
Israelin jatkuva Jeesuksen messiaanisuuden ja jumaluuden hylkääminen valmistaa tietä liiton

vahvistamiselle Antikristuksen kanssa. Oikea Messias on varoittanut heitä itsetuhoisesta väärän

messiaan hyväksymisestä ja hänen demonisesta politiikastaan: “Minä olen tullut Isäni nimessä, ja
te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte
vastaan” (Joh. 5:43). He tekevät liiton kuoleman kanssa, koska tämä “toinen messias” tulee
Saatanasta – ja yksi hänen salaisista suurista päämääristään on kaikkien juutalaisten
hävittäminen. Kansainvälinen yhteisö toivottaa tervetulleeksi ja kannattaa liiton vahvistamista
uuden maailmanjohtajan kanssa, koska hänen ekumeeninen ajattelunsa ja väärä rauhan
tarjouksensa pettää heidät kaikki.
Israelin nykyinen lähestymistapa temppelin rakentamiseen kaikkien kansojen
palvontapaikaksi on osa moniuskonnollista petosta, jolle kaikki ihmiset ja uskonnot on
nykyisin alistettu. Se tulee johtamaan liittoon Antikristuksen kanssa ja hän antaa Israelille
oikeuden rakentaa temppeli, johon kaikkien uskontojen jäsenet ovat tervetulleita.
TÄMÄ TEMPPELI TARJOAA ANTIKRISTUKSELLE IHANTEELLISEN
TILAISUUDEN PETOLLISESTI JULISTAUTUA UNIVERSAALISEKSI “TÄMÄN



AJAN JUMALAKSI” (VRT. 2.KOR. 4:4) JA VAATIA KAIKKIEN IHMISTEN
PALVONTAA. JUUTALAISTEN OIKEAOPPISET NÄKEMYKSET SOPIVAT
HÄNELLE HYVIN, KOSKA ISRAELILAISTEN ENEMMISTÖ HALUAA
JÄLLEENRAKENTAA TEMPPELIN SIKSI, ETTÄ HE JATKUVASTI
HYLKÄÄVÄT OIKEAN MESSIAAN JA HÄNEN RISTINUHRINSA. HE
TAHTOVAT OTTAA UUDELLEEN KÄYTTÖÖN VT:N UHRIT SYNTIENSÄ
SOVITUKSEKSI.

NÄMÄ OVAT NE UHRIT, JOTKA ANTIKRISTUS KIELTÄÄ

JULISTAUTUESSAAN JUMALAKSI TEMPPELISSÄ.
ON KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, ETTÄ MILJOONAT KRISTITYT KARTUTTAVAT
TEMPPELIRAHASTOA, KOSKA NYKYISET PYRKIMYKSET
JÄLLEENRAKENTAA TEMPPELI VERSOVAT SUORAAN JEESUKSEN
HYLKÄÄMISESTÄ JUMALAN KARITSANA, JOKA YKSIN VOI OTTAA POIS
MAAILMAN SYNNIT YHDEN AINOAN KERTAKAIKKISEN UHRINSA KAUTTA
(JOH. 1:29).
KRISTUKSEN RISTIINNAULITSEMISEN JÄLKEEN EI OLLUT MITÄÄN
TARVETTA PALAUTTAA VARJOKUVAMAISIA VT:N UHREJA: “SILLÄ
MAHDOTONTA ON, ETTÄ HÄRKÄIN JA KAURISTEN VERI VOI OTTAA POIS
SYNTEJĔ (HEPR.. 10:4).

Hes. 40-44 mukaan temppeli todella jälleenrakennetaan Israelissa millenniumin aikana, mutta se
palvelee vain tarkoitusta viitata ajassa taaksepäin Jumalan Karitsaan, joka kauan sitten
teurastettiin ihmiskunnan lunastamiseksi. Tämän temppelin menot eivät korvaa Karitsan uhria
ristillä.

ME OLEMME TEMPAUKSEN JA KAIKKIEN USKONTOJEN VÄÄRÄN
KRISTUKSEN PALJASTAMISEN KYNNYKSELLÄ.
ISRAEL VALMISTAA HÄNELLE TIETÄ, KUTEN MYÖS KAIKKI LUOPUNEET

KRISTILLISET KIRKOT, JOISTA ON TULLUT USKOTTOMIA OIKEALLE
KRISTUKSELLE.

EI-KRISTILLISET USKONNOT OVAT JO KAUAN VALMISTAUTUNEET
VÄÄRÄN MESSIAAN TULEMUKSEEN. SILLOIN ESIKRISTILLISEN AJAN
JUUTALAINEN TEMPPELI JÄLLEENRAKENNETAAN KRISTUKSEN
HYLKÄÄVÄN UUDEN MAAILMANJÄRJESTYKSEN SYMBOLIKSI
ANTIKRISTUKSEN JOHDON
Israel sulki Temppelivuoren alueen pelättyjen levottomuuksien vuoksi. Palestiinalaisjohto arvosteli tekoa "kuin sodan julistukseksi".




AHMAD GHARABLI / AFP
Israelin turvallisuusjoukot seurasivat palestiinalaisten perjantairukousta Jerusalemin Temppelivuoren ulkopuolella.
Israelin turvallisuusjoukot seurasivat palestiinalaisten perjantairukousta Jerusalemin Temppelivuoren ulkopuolella.
29
Jännitteet juutalaisten ja muslimien pyhänä pitämällä Temppelivuorella Jerusalemissa ovat kiristyneet äärimmilleen kuluneella viikolla.

Keskiviikkona Israel sulki levottomuuksien pelossa koko Temppelivuoren alueen ensimmäistä kertaa vuoden 2000 jälkeen. Perjantaina ennen muslimien perjantairukousta Israel höllensi sulkua päästämällä yli 50-vuotiaat muslimit rukoilemaan Temppelivuoren al-Aksan moskeijaan.

Yli tuhat poliisia oli sijoitettu Jerusalemin vanhankaupungin alueelle estämään mahdollisten levottomuuksien puhkeaminen.


Tilanne Jerusalemissa kärjistyi keskiviikkona, kun oikeistojuutalaista aktivistirabbia Jehuda Glickiä ammuttiin Jerusalemissa. Glick on mukana kampanjassa, joka vaatii juutalaisille laajempia oikeuksia rukoilla Temppelivuorella.

Israelin joukot tappoivat laukausten vaihdon päätteeksi Glickin ampujaksi epäillyn palestiinalaismiehen torstai-aamuna Itä-Jerusalemissa. Glick on yhä sairaalahoidossa.

Ampumatapauksia seurannut Temppelivuoren sulkeminen synnytti tulista arvostelua palestiinalaisten puolelta, mikä lietsoi ennestään räjähdysherkkää tilannetta. Torstaina palestiinalaisten presidentti Mahmud Abbas sanoi Temppelivuoren sulkemisen olevan "kuin sodan julistus", uutistoimisto Reuters kertoi.

SANOMA NETWORK OPTIMIZER

Ennätyshalpaa sähköä
Sähkön hinta vain 4,45 c/kWh. Nyt lisäksi 50 € nettietu. Tutustu!
www.fortum.fi/vakaatarjous

Säästä heti 36 €
Laskimme sähkön hintaa. Hinnat alk. 4.48 c/kWh.
Helen.fi/Edullinen-Sähkösopimus

S-Lainaa helposti netistä
Hae S-Lainaa jopa 20 000 €. Et tarvitse vakuuksia tai takaajaa!
www.s-pankki.fi/s-laina

AdvertisementAdvertisement
Abbasin puolue Fatah kehotti palestiinalaisia "vihan päivään" Israelin toimien vastustamiseksi. Tämän vuoksi Israel käynnisti vanhan kaupungin alueella laajan turvallisuusoperaation.

Jo kuukausien ajan tilanne Israelin miehittämässä Itä-Jerusalemissa on ollut kiehumispisteessä.

Heinäkuun alussa palestiinalainen teini siepattiin ja tapettiin ilmeisesti kostoiskuna kolmen israelilaisen siirtokuntalaisen murhasta. Tämän jälkeen puhkesi verinen sota Israelin ja Gazaa hallitsevan Hamasin välillä.

Viime viikolla palestiinalaismies ajoi Jerusalemissa israelilaisen naisen ja vauvan päälle tappaen heidät, minkä jälkeen Israelin sotilaat ampuivat mieltään osoittaneen 14-vuotiaan pojan Länsirannalla.

Temppelivuoren sulkemisen pelätään loukkaavan uskonnollisia tunteita ja johtavan vielä laajempiin levottomuuksiin.

"Nyt leikitään tulella. Ei ole viisasta sekaantua pyhien paikkojen toimintaan", sanoi Al-Qudsin yliopiston dekaani ja Temppelivuoren aluetta hallinnoivan islamilaisen hallintoelimen jäsen Mustafa Abu Sway The New York Times -lehdelle.

Vaikka Israel miehittää Jerusalemia ja valvoo Temppelivuorta, pyhän alueen uskonnollinen hallinta kuuluu Jordanian alaisuudessa toimivalla islamilaiselle hallintoelimelle eli waqfille.

Viimeksi Israel esti muslimeilta Temppelivuorelle pääsyn 2000 sen jälkeen kun tuleva pääministeri Ariel Sharon oli vieraillut paikalla. Sharonin vierailu nostatti levottomuuksia, jotka osaltaan johtivat toiseksi intifadaksi kutsuttuun palestiinalaisten väkivaltaiseen kansannousuun.

Juutalaisilla on oikeus vierailla Temppelivuorella, mutta juutalaisuuden valtavirran mukaan rituaaliset puhtaussäännöt kieltävät juutalaisilta rukoilun alueella.

Viime aikoina Israelin nationalistis-uskonnollisessa oikeistossa on virinnyt vaatimus laajentaa juutalaisten oikeuksia kiistellyllä Temppelivuorella. Radikaaleimmat ovat vaatineet juutalaisten "kolmannen temppelin" rakentamista Temppelivuorelle. Tämä on raivostuttanut muslimeja.

Temppelivuoren alue on juutalaisten pyhin paikka ja muslimien kolmanneksi pyhin paikka. Samoille paikoille, missä muinoin sijaitsivat juutalaisten ensimmäinen ja toinen temppeli, on myöhemmin rakennettu Kalliomoskeija ja al-Aksan moskeija.



http://www.hs.fi/ulkomaat/a1414729788306

Jerusalemin kolmas temppeliMaanantai 25.01.2016 17:32

Jerusalemin kolmas temppeli, myös Hesekielin temppeli (hepreaksi , Beit haMikdash haShlishi), on juutalaisten perinteisen uskonnollisen käsityksen mukaan Jerusalemin Temppeli­vuorelle tulevaisuudessa rakennettava uusi temppeli. Se on ennustettu ja kuvattu Hesekielin kirjassa, jonka mukaan siitä tulisi ikuinen rakennus ja Jahven pysyvä asuinpaikka.

Jerusalemin ensimmäisen temppelin tuhosivat babylonialaiset Nebukadressarin aikana, toisen roomalaiset ensimmäisessä juutalais­sodassa vuonna 70. Toisen temppelin tuhosta lähtien nyky­aikaan saakka juutalaisten keskuudessa on elänut toivo uuden temppelin rakentamista samalle paikalle, ja roomalais­aikana ainakin kaksi kertaa ryhdyttiinkin hankkeisiin sen rakentamiseksi. Rakennus­hankkeita ei kuitenkaan ole enää missään vaiheessa ole pystytty toteuttamaan, vaan Temppeli­vuorella ovat nykyisin muslimien Kalliomoskeija ja Al-Aqsan moskeija. Juutalaisten yleinen käsitys onkin, että se voidaan rakentaa vasta Messiaan tullessa.

Myös joidenkuiden kristittyjen eskato­logisissa käsityksessä kolmannella temppelillä on merkittävä asema.

He uskovat kolmanteen temppeliin...Maanantai 25.01.2016 17:31

Israelissa on ryhmä, joka aikoo kasvattaa lapsensa eristettynä muusta maailmasta jotta he säilyisivät puhtaina ja saastumattomina. Tämä ryhmä aikoo erottaa lapsensa papistoksi, joka on kelvollinen suorittamaan temppelipalvelusta rakennettavassa Jerusalemin temppelissä sovituksen suorittamiseksi Jumalan edessä koko maalle - niin ainakin he uskovat...
Raskaana oleva nainen on päättänyt kasvattaa lapsensa "kuplassa". Ei kirjaimellisesti mutta kuvaannollisesti. Lapsi on tarkoitus eristää muusta maailmasta, jotta hän voi kasvaa täysin juutalaisen lain rajoittamissa olosuhteissa. Tarkoituksena on kasvattaa papisto muinaisten pappissukujen jälkeläisistä, papisto joka on kelvollinen käsittelemään ruskeanpunaisen hiehon tuhkaa ja muinaisin rituaalimenoin puhdistamaan juutalaisen kansan.
Naisen päätös on innostanut pientä ryhmää, joka valmistelee kolmannen temppelin rakentamista. Monet ulkopuoliset seuraavat heitä huvittuneina ja pitävät heitä "kotoisin muulta planeetalta". Myös osa uskonnollisista juutalaisista suhtautuu heihin arvostelevasti koska kyseinen toiminta saattaa monien silmissä koko ortodoksijuutalaisuuden naurettavaksi. "Olen uskonnollinen juutalainen ja tämä toiminta harmittaa ja pelottaa minua", sanoo Shmuel Feiner, joka luennoi juutalaisesta historiasta Bar-Ilanin yliopistossa. "Se, että nämä ihmiset saavat julkisuutta on vakavamielisten uskonnollisten juutalaisten mielestä tragedia. Ei ihme, että ei-uskonnolliset nähdessään tämän karttavat uskontoa. Minulle on tärkeää mitä meistä uskonnon noudattajista ajatellaan. Juutalaisuudella on sijansa tässä maailmassa."
Toinen ortodoksijuutalainen, Ramat Ganin synagogan rabbi, kutsuu kyseistä temppelin rakentamiseen liittyvää innostusta liioitteluksi. "Meidän ei tule tehdä tällaista nyt. Voimme opiskella asiaa. Mutta varsinaiset temppelin rakentamisvalmistelut? Se on ennenaikaista." Rabbi ei halua nimeään julkisuuteen, ehkä pelosta, että hänet leimataan temppeliasian vastustajaksi. "Nyt ei ole mahdollisuutta rakentamiseen miksi yrittää jotakin, joka on täysin teoreettista? Ensin ihmisten sydämet tulisi kääntää asian hyväksi opettamalla eikä erottamalla pieniä lapsia kasvatettavaksi tarkoin varjelluissa olosuhteissa. Kansakunta ei ole valmis tällaiseen."
4 Moos. luku 19 puhuu ruskeanpunaisen hiehon tuhkasta, joka sekoitetaan yhteen setripuun, isoppikorren ja purppuranpunaisen langan tuhkan kanssa. Tämä seos sekoitettuna veteen on puhdistusvesi, joka vihmottuna henkilön ylle puhdistaa hänet. Puhdistautuminen on tarpeen jos on koskettanut kuolleen ruumiiseen, luihin, hautaan tai astiaan joka on ollut kosketuksessa kuolleeseen - tai henkilöön, joka on aiemmin koskettanut kuollutta. Tämä puhdistamiskäytäntö tarvitaan ennen kuin henkilö voi astua temppelin alueelle. Koska ruskeanpunaisen hiehon tuhkaa ei ole ollut saatavilla sitten toisen temppelin ajoista niin jokainen on saastunut. Ei ole henkilöä, joka voisi aloittaa temppelipalveluksen koska kaikki ovat saastuneita.
1997 Kfar Hassidimissä syntyi ruskeanpunainen hieho ja sen syntymä sai aikaan kuohuntaa ääriortodoksien parissa. Myöhemmin havaittiin hiehon hännässä valkoista karvaa ja se todettiin epätäydelliseksi, tarkoitukseen kelpaamattomaksi. Mutta tämä oli kuitenkin alkuna ajattelulle, jota kyseessä oleva ryhmä edustaa: Mitä tapahtuu, jos meillä on täydellinen hieho - mutta meillä ei ole ketään puhdasta, joka voisi käsitellä sen tuhkaa?
Tämä ajatus kehittyi niin pitkälle, että perustettiin paikka jossa niiden isien - joiden esi-isät kuuluvat pappissukuun - lapset syntyvät ja kasvavat aina miehuuteen (bar mitzva- ikään) saakka. "Löysimme asiasta kiinnostuneen naisen ja projekti lähti käyntiin", sanoo rabbi Yosef Elboim. Lukuisa joukko muita naisia on ilmoittanut kiinnostuksensa. Paikka on Jerusalemin ulkopuolella mutta Elboimin mukaan se ja asiassa mukana olevat vanhemmat eivät halua julkisuutta. Päämäärä on saada useita lapsia kasvamaan "eristyksissä" muusta maailmasta niin, että he eivät joudu kosketuksiin muiden "saastuneiden" kanssa ja tule siten itse saastutetuiksi. Lapset pysyvät tarkoin varjellussa paikassa kunnes virheetön ruskeanpunainen hieho on löydetty. Tämän tapahduttua he ovat kelvolliset valmistamaan seoksen, joka puhdistaa juutalaisen kansan ja ihmiset voivat tulla temppelivuoren alueelle jolle juutalaisen lain mukaan epäpyhä ei voi nyt astua. Äidit ja muut vierailijat joutuvat pukeutumaan erikoisvarusteisiin tavatessaan lapsia, jotta vältetään ihmiskosketus ja lasten saastuminen.
Ajatus on outo mutta myös Mishna kuvailee samantyyppistä tilannetta. Siellä kerrotaan varjellusta paikasta, jonne äidit saivat mennä synnyttämään ja kasvattamaan lapsensa. Näistä lapsista oli tarkoitus tulla kyseessä olevia ruskeanpunaisen hiehon tuhkan käsittelijöitä. Historioitsijat ovat epäileviä onko juutalaisten historian aikana kuitenkaan näin toimittu. "Elämme vuotta 1998, se mitä on ennen ollut on takanamme. Emme voi ottaa vanhoja tekstejä tueksemme noin vain ja tehdä niiden mukaan. Ihmiset, jotka ovat toimineet näin ovat syyllistyneet hirvittäviin tekoihin - otetaan vaikkapa Baruch Goldstein muutama vuosi sitten kun hän uskoi kirjaimellisesti kostavansa Amalekille", sanoo Shmuel Feiner.
Feinerin mukaan jokainen juutalainen sukupolvi ymmärtää, että kaikkea ei tule ottaa kirjaimellisesti: "On monia ohjeita joita emme noudata, eikä kukaan vaadi sitä. Emme tee kuten kaikki 613 käskyä vaativat. Rationaalinen juutalaisuus elää tätä aikaa, emme ole erossa maailmasta, ajasta, sukupolvestamme ja sen ongelmista. On monia haasteita, joihin juutalaisuuden tulisi vastata kuten sosiaaliset ongelmat köyhyys ja työttömyys. Mutta juutalaisuus ei korota ääntään tarpeeksi näissä asioissa." Feinerin mukaan ei ole ihme kun tämänkaltaiset "messiaaniset" liikkeet nostavat päätään.
Aryeh Morgenstern on tutkija Heprealaisen Yliopiston juutalaisen historian osastolla ja hän on tutustunut juutalaisiin messiasliikkeisiin historiassa. Useat ryhmät ovat halunneet päästä uhraamaan temppelivuorelle. "On useita yrityksiä, myös magian ja mystiikan alueella, kun juutalaisuuden lunastusta on pyritty saamaan aikaiseksi. Kabbalistit ovat pyrkineet siihen rukouksen, intensiivisen opiskelun ja
temppeliä koskevan lain tuntemisen kautta - tunnetaan monia eri tapoja, joiden uskottiin tuovan lunastusta lähemmäksi."Tässä liikehdinnässä ei Morgensternin mukaan ole niinkään kysymys lunastuksen ajan jouduttamisesta lähemmäksi vaan se perustuu uskomukselle, että lunastus on jo käsillä "nurkan takana" ja se edellyttää käytännön valmisteluja.
Voidaan väittää, että uskonnolliseen sionismiin kuuluu luonnostaan temppelin rakentamistoiveet. (Kristittyjä ajatellen asia liittyy 1970/1980 taitteessa syntyneeseen "kristilliseen sionismiin", jota selvimmin edustaa ICEJ, Jerusalemin Kansainvälinen Kristillinen Suurlähetystö. /JA), Ajatus on, että yksilö ei voi vain istua ja odottaa Jumalan tekoa vaan hänen tulee toimia historiallisessa prosessissa juutalaisten muuttaessa Israeliin. Mutta monet uskonnolliset sionistitkin kavahtavat ajatusta kyseisestä lasten kasvattamisesta. "Se kuulostaa hullulta koska elämme hullussa maailmassa", sanoo rabbi Haim Tabasky Bar-Ilanin yliopistosta, "ajatus ei sovellu meidän kuvaamme maailmasta ja sen menosta." Tabasky sanoo voivansa kuvitella kuinka noin 50 perhettä saattaa asua tietyissä olosuhteissa varjellakseen lain vaatimaa puhtautta. " En tiedä kuinka tämä olisi sen hullumpaa kuin ne monet muut utopiat, jollaisia eri ihmisryhmät aina ovat muodostaneet."
"Juutalaista lopunajan teologiaa voidaan lähestyä kahdesta näkökulmasta", sanoo eräs Tooran opettaja ja juutalaisuuden tutkija, "rabbi Rashi edustaa näkemystä, että temppeli laskeutuu alas taivaasta kuten eräänlainen 'lentävä lautanen' ja laskeutuu paikalleen Jerusalemiin. Hasidit ovat tämän näkemyksen takana, temppelin rakentaminen on yliluonnollinen, ihmisistä riippumaton asia. Toista näkemystä edustaa rabbi Maimonides, jonka mukaan temppeli ei laskeudu taivaasta vaan Messias rakentaa sen."
Rabbi Vilna Gaon menee vielä pidemmälle mainiten, että temppeli rakennetaan ennen Messiaan ilmestymistä. Morgenstern Vilna Gaonin tuntijana on sitä mieltä, että Gaonin ajatus oli tarkoitettu pelkästään teoreettiseksi, hän ei tarkoittanut sitä kirjaimellisena.
Viime vuosina temppeliasia on ollut herätteenä monille pienryhmille. Yksi jakaa informaatiota, toinen valmistaa temppelipalveluksen välineistöä. Tarkastelemamme ryhmän päämäärä osoittaa, että liikehdintä etenee ja pyrkimystä löytää ruskeanpunainen hieho seuraa loogisesti pyrkimys valmistaa papisto pyhittämään kansa sen kautta. Temppeliasiaan vihkiytyneet edustavat monia erilaisia toiveita - joku haluaa vain päästä rukoilemaan temppelivuorelle. Ääripäässä ovat ne, jotka ovat halukkaat käyttämään väkivaltaisiakin keinoja aina moskeijoiden räjäyttämiseen saakka, jotta temppelivuorelle voitaisiin rakentaa juutalainen temppeli. Rabbi Elboim rauhoittelee arabeja oman ryhmänsä puolesta: "Heidän ei tarvitse olla huolissaan. Emme rohkaise toimia moskeijoita vastaan. Emme halua riitaa heidän kanssaan. Emme usko, että kolmas temppeli pitäisi rakentaa verta vuodattamalla. Se on tahdon kysymys. Tahdoimme tulla Israeliin ja niin tulimme - jos haluamme temppelin apu tulee taivaasta ja se on mahdollista vaikka muut kansat olisivat meitä vastaan."
Vielä tällä hetkellä Elboimilla ei ole paljonkaan tukea uskonnollisten juutalaisjohtajien puolelta. Päärabbi Eliahu Bakshi-Doronin mukaan: "Jos ihmiset tekevät tällaista haluten lisätä ymmärrystään ilman, että pyritään saavuttamaan jotakin konkreettista niin olkoon. Oppimiseen meillä on riittävästi materiaalia, joten heidän tulisi tutkia asioita ja odottaa Messiasta. Mutta jos asiaan liittyy poliittista pyrkimystä tai ajatus nopeuttaa lopun ajan tapahtumia - silloin kysymys on jostakin muusta. Silloin tämä toiminta on vaarallista."