Olen tässä laskeskellut kuinka moni Rajakatse Fantasia RY:ä wowaa, eli pelaa World of Warcraftia. Periaatteessa tässähän ei ole mitään vikaa. Peli mikä peli ja pelikavereita löytyy varmasti. Ongelma on vain ajankulutus - pyöreästi 500 pelituntia tarvitaan taistelijan nostamiseen tuolle tasolle. Tarkkaa aika on mahdotonta sanoa, koska ensimmäinen hahmo on aina hitain ja toiseksi aika riippuu paljolti mitä pelaa ja miten. Vaikka jotkut voivatkin nostaa hahmoja supernopeasti kyseessä olisi kuitenkin normaalisti tuollaista 3-6kk urakka reaaliajassa.
Tässä tuleekin minun kysymykseni? Maksaako tuo vaivan? Onko 500 tuntia sosiaalista toimintaa vai perustuuko se puuduttavaan pakolliseen grindaukseen?
Rajakatse Fantasia RY on vapaa-ajan yhdistys joka tukee roolipelaamista eli jos sen jäsenet viettävät paljon aikaa netissä toiminnoissa jotka menevät lähelle roolipelaamista, niin yhdistyksen pitäisi reagoida jotenkin?
Yksi vaihtoehto on se että lähdetään oikeasti kaikki wowaamaan - tämä kuitenkaan ei kaikille sovi ihan pelkästään sen takia että roolipelaamaan oltaisiin valmiita, mutta ei upottamaan tunteja vain tasojen takia. Toisaalta meillä on omaa "intellectual propertyä" eli Rajakatse maailma jota saa ja kannattaakin käyttää. Mm. yhdistyksen kanssa pitäisi keskustella voiko sitä käyttää mm. Ironspinen Ready To Play-rooli peleissä yms.. muissa?
Kysymys lähtee siitä mikä on arvokasta ja mitä palveluja yhdistyksen pitäisi tarjota jäsenilleen - käytännössä syksystä kevääseen on iso yli puolen vuoden aukko kalenterissa kun liveroolipelejä ei ole. Jäsenet asuvat hajallaan suomea, joka houkuttelisi sähköiseen yhteydenpitoon luppoaikana.
Toinen vaihtoehto on sitten omat roolipelit käyttäen jotain muuta palvelua kuin wovia. Huonot puolet on tässä se että expaa ei saa woviin, hyvät puolet se että pääsisi oikeasti roolipelaamaan ja välillä taukoa tuohonkin mättöön (ellei sitten ajatella että yhdessä toimimista tärkeämpää on ne 80 tasoiset hahmot).
Meillä oli kauppapeli suunnitteilla omalle kotisivulle ja jokin alkeellinen versio taitaa vieläkin olla. Ongelma oli se että koko ohjelmointihomma oli Pohjanmiehen kontolla ja se olisi ollut kuitenkin melko karu. Tässä on nyt nelisen vuotta odoteltu eli ei taida tuosta tulla mitään.
Helpompi on mennä johonkin valmiiseen palveluun. Oma projektini onkin perustunut "aluevaltaukseen" Rajakatse maailmassa, jota käytetiin vetämissäni strategiapeleissä 2003-2006. Alue on siirtokuntien alue, eli pläntti määriteltyä lääniä läntisillä barbaarimailla.
Käytetty softa on Openlife niminen virtuaalitodellisuus ja tällä hetkellä siellä on 'Borderwatch'-niminen alue pystyssä 24/7. Eli jos haluaa pitää tapaamisen Rajakatse maailmassa niin tuota on luvalllista käyttää.
Tuo paikan ylläpito maksaa minulle ihan oikeita euroja kuussa, mutta muiden käyttö on ilmaista. Paikallisia krediittejä saa sitten maksamalla oikeita euroja paypalin kautta mutta niille ei ole juurikaan käyttöä. Minä ja Pohjanmies ollaan sitten rakennettu tuonne sisältöä, eli roolivaatteita saa mm. pistämällä viestiä minulle (Abraham Ferryhill, virtuaalisesti). Jos joku haluaa roolivaatteita photoshopata niin niitä otetaan vastaan ja voin noilla virtuaalikrediiteillä maksaa siitä korvauksen.
Koko verkko päivitettiin juuri 0.8 versioon, eli skriptit ei pääsääntöisesti toimi. Hyvää tässä on se että hinnat ovat halpoja ja väestöryntäystä tuonne ei ole tullut eli saadaan olla mukavien ihmisten kanssa rauhassa. Lisäksi verkkoa oikeasti päivitetään ja vieläpä käyttäjäpalautteen pohjalta (rajakatseen alue syntyi huhtikuussa ja tässä välissä on kaksi isoa päivitystä ollut) Huonoa tässä on se että kirjautuminen yms.. ei ajoittain aina toimi. (Toisaalta tuosta ei ole onneksi mitään maksetukaan.)
Alue ei ole tarkoitettu korvaamaan mitään toimintoa. Jokainen voi wovata niin paljon kuin tykkää, mutta nyt on ensimmäistä kertaa paikka jossa voi ropeltaa ry:n alueella myös larppien väliaikana.
Itse OL on ircin ja 3d ohjelman yhdistelmä. Valmiista kappaleista voi muokata melkein mitä vaan (eräs ry:n jäsen teki keppihevosen nopeasti). Roolipelaaminen hoituu chatin kautta, tosin IRC tai mese-peleihin verrattuna uutta on se että voi oikeasti näyttää hahmoltaan - ja roolihahmon vaihto on aika helppoa. Eli peli olisi enemmän larppia kuin roolipeliä siinä mielessä.
Tällä hetkellä ollaan siis siinä pisteessä että puitteet on olemassa (ja lisää voi rakentaakin tarpeen mukaan), mutta ihmisten kerääminen on alussa.
Englanninkieliset pelit
-kerran kuussa, toivomusten mukaan useammin (mm. australialaiset on pyytäneet minua pitämään tavernaa auki joskus suomen aikaa aamulla)
Lauantaisin
16.10 6-8.30PM GMT (klo 21 suomen aikaa)
13.11 6-8.30PM GMT (klo 20 suomen aikaa)
11.12 6-8.30PM GMT (klo 20 suomen aikaa)
Suomenkieliset pelit
Sunnuntaita on toivottu, saa ehdottaa muitankin päiviä. Tiistai olisi
toinen toinen aika testailuun ja pienemmän porukan juttuihin. Värvään pelinjohtoa pitämään pelejä, joten syksyllä olisi tavoite kerran kuussa näin aluksi.
-Saa huutaa ja kertoa aikoja mitkä sopii.
Ensimmäinen englanninkielinen peli. Sikaa vartaassa ja 7 ihmistä oli paikalla. Osalle täytyy näköjään järjestää rooliasut :)