IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Pelit
Perustettu
11.6.2008
Tilastot
Käyntejä: 2 563 (1.7.2008 alkaen)
Koko
52 jäsentä
Tyttöjä: 25 (49 %)
Poikia: 27 (51 %)
Keski-ikä
28,0 vuotta
Otos: 34 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 25,4 vuotta
Poikien keski-ikä: 30,3 vuotta
Ylläpitäjä
SamiRat

Jäsenet (52)

OuchNecromorphSatzu-Fuckin_RetardedSamiRatKornholicAdam112JanistusCiel_ansnikaOmerta_KuolemankelloKillJossu-UnBornPapuPoikaJessica666
« Uudemmat - Vanhemmat »

ArmandDead IslandLuonut: ArmandMaanantai 30.04.2012 07:10

Peli: Dead Island

Alusta: PC (saatavilla PS3, Xbox 360)

Tämä on kertomus siitä pahimmasta mahdollisesta kankkusesta mitä kuvitella voi. Pelihahmomme nimittäin herää railakkaan yön jäljiltä hotellihuoneessaan. Kaikki vaikuttaa jotenkin menneen yön aikana pieleen ja alun haahuilun jälkeen selviääkin mikä. Nimittäin hienosta Panoin paratiisisaaresta on tullut yhdessä yössä eläviä kuolleita kuhiseva helvetti. Alun juonirakenne sitten kadottaakin nopeasti punaisen lankansa vaikka yrittääkin väliin kertoa mitä saarella tapahtuu. No onneksi tässä tapauksessa juoni ei ole koko totuus. Pelin vahvuudet nimittäin löytyvät muilta osa-alueilta.

Alussa sinun on valittava oma hahmosi, tarjolla on poliisinaista, aasialaista ja afroamerikkailaista sellaista sekä kaksi äijänkörilästä. Toinen tyypeistä on valkoihoinen vapaapainija ja viimeisenä tulee se mielestäni mieleisin hahmo. Nimittäin Sam B, yhden räppihitin tehnyt ja hitin jälkeen surullisella tavalla flobannut mustaihoinen räppäri. Sam B myös hoitaa pelin nimikkobiisin komeasti pakettiin ja tuo kyseinen kappale ei olisi hullumpaa tavaraa tietynlaisen seurueen illanistujaisiin. Mikisi minä valitsin Samin, vaikka olenkin yleensä naishahmojen pelaaja johtuu siitä että Sam on pelin paras lähitaistelija ja rehellisesti sanottuna koen samaistuvani paremmin mustaan räppäriin kuin vapaapainivaan punaniskaan tai kyttiin, naisia tai ei. Hahmoista vielä sen verran että aasialainen taitaa erillaiset teräaseet, Sam B tylpät lyömäaseet, painiva punaniska heittoaseet ja musta naiskyttä ampuma-aseet. Heillä kaikilla on hieman erillainen kykypuu ja hahmonkehityksessä pitää tehdä ainakin yhden pelisession aikana ratkaisu että mitä kykyjen osa-aluetta painottaa enemmän, vai tekeekä sellaisen tasaisentappavan hahmon. Tosin jos todella pidät pelistä voit ottaa samalla hahmolla uusintakierroksen. Uusintakierrokseen säilyy hahmon levelli, kyvyt ja kamat. Muuten tarina on sama eikä se ainakaan minua innostanut kuin kokeilemaan. Jos pelin muut osa-alueet olisivat paremmassa kuosissa olisin ehkä voinut pelata sen toisenkin kierroksen...

Dead Island on periaatteessa eräänlainen kevyt hiekkaalaatikkoroolipeli kuvankauniilla Panoin saarella. Kauhua ja jännitystä pelissä ei paljoakaan nähdä vaikka se luokin ristiriitaisen tunnelman tuntemastani aurinkoisesta paratiisista joka on muuttunut tappavaksi helvetiksi. Ehkä näitä kauhuntuntemuksia verottaa se että peli on lähes koko ajan auringonpaisteisessa ulkoilmasa, muutamia sisätilakohtauksia lukuunottamatta. Alussa olinkin suorastaan ihastuksissani mahtavaan Sam B:eehen ja hänen taistelutaitoihinsa, hienoihin maisemiin ja kerrankin aidolta tuntuvaan zombie-ebidemiaan vaikka ei nähdäkkään Left4deadin kaltaista väenpaljoutta. Hyvät jutut kumminkin muuttuvat loppua kohden puuduttavaksi puurtamiseksi ja muutamaan otteeseen olin jo luopua leikistä, mutta sain aina jostakin voimaa jatkaa loppuun saakka.

Hahmonkehityksen lisäksi myös aseet ja zombikombit skaalautuvat hahmon kehityksen myötä kovemmiksi kamoiksi. Aseita voi myös duunata sinne tänne ripoteltuissa ruuvipenkeissä. Eläviltä kuolleilta anastetun rahan voi tuhlata joko kauppiaille tai ruuvipenkeille aseita korjaillessa ja parannellessa. Siinä vasta onkin kummallinen aivopieru, mihin helvettiin ruuvipenkki tarvii tuhansia dollareita rahaa???

Alussa Samilla on on vain vasaraa ja aironpätkää zombintorjuntaa silmällä pitäen, mutta loppua kohti mukaan tarttuu myös muille hahmoille tyypillimpiä aseita kuten katanaa ja monenlaista tuliuikkua. Tietyissä kohdissa onkin lähes pakollista niittää porukkaa tuliaseilla, lähinnä kohtauksissa joissa ollaan ihmisvastuksen kanssa tekemisissä. Onkin hassua että miksi jotku käyttäytyvät zombiongelmankin keskellä elävää porukkaa vastaan noin typerästi. Vitutti ampua ihmisiä, kun niitä raatojakin olisi ollut vaikka muille jakaa. Peli olikin muuten yksi väkivaltaisimmista tapauksista pitkään aikaan ja Panoin rannat, viidakot ja kaupungin kadut kylpivät verestä kun Sam vähän räppäs pesismailalla Zombikombieiden päitä.

Pelasin pelin yksinpelinä vaikka tämä on tehty nimenomaan co-oppaamista silmälläpitäen ja luulen että kaverin kanssa pelatessa tämä olisi vähemmän puuduttava kokemus. Onkin hiukan jännää että nykypeleissä toi yksinpeluupuoli kärsii näiden uusien muotisuuntausten vuoksi. Kaikilla vain ei ole sitä peliseuraa alati tarjolla ja netistä satunnaisotannalla löydettävä peliseura monesti on aika tavalla sieltä huonoimmasta päästä.

Pelin ääniraita on hyvä ja ei sorru liikaan meluun kuten monesti kauhupeleissä. Graafinen anti on karkkia silmille vaikka väliin huomasinkin teknistä huojuntaa. Hiekkalaatikkopelit ovat aina mieleeni vaikka pelissä onkin alueet jaoteltu vähintäänkin mielivaltaisiin sektoreihin. Ääninäytteliät vaikuttavat ammattitaitoisilta ja luovat paikoitellen pelottavan uskottavan immersion oikeista henkilöistä. Peli on kyllä hyvä mutta ei ehkä ihan kärkeä 2011 vuoden liiankin hyvään pelitarjontaan. Jonain heikompana pelivuonna tämä olisi voinut olla jopa ykköspeli. Jotenkin tuntuu hassulla tavalla siltä että pelasin parasta peliä ikinä kunnes aina jokin kämmi veti maton jalkojeni alta. Todellakin ristiriitaisia tunteita herättävä teos.

Tästä on vähan vaikea keksiä erikseen niitä huonompia puolia. Peli on vähän kumma tapaus siinä mielessä että sen paras anti antaakin jossakin vaiheessa nurkan takaa turpaan ja kunnolla. Tälläkin hetkellä minusta tuntuu siltä että haluaisin jatkaa pelailua joko Sam B:eellä tai tosientyyppisellä hahmolla, mutta tiedän että kyllästyisin kumminkin uusintaottelunkin aikana. Ehkä pitää odottaa jokunen kuukausi ja jatkaa seikkailua sen jälkeen. No Selkeästi huonoimmat puolet pelissä ovat käsittämätön juoni, Ehkä yksi huonoimmista autolla ajeluista ikinä ja puuduttava samojen juttujen toisto.

Arvosana:
8. Haluaisin antaa korkeammat pisteet mutta en voi muita 2011 vuoden pelejä pitäessäni verrokkeina. (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Hieno roolipelielementtejä sisältävä hiekkalaatikkozombeilu aurinkoisissa maisemissa. Kannattaa ottaa kaveri mukaan tälle seikkailulle.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand
Vuoden peli... vai onko sittenkään?

Ehdokkaita on tänä vuonna kyllä paljon, mutta pelien suosion kestävyys tulee varmasti näyttelemään suurta roolia kun valintoja tehdään. Portaliin kyllästyi ensimmäisen läpileikkauksen jälkeen, Duke Nukem floppasi täydellisesti ja sitten on tullut vielä monia muita, joista en voi pelaamatta sanoa mitään. Dead Island oli kuitenkin ennakkotiedoiltaan tämmöselle zombie-räiskintöjen ystävälle kuin joulu lapselle, mutta millainen peli lopulta olikaan kyseessä?

Heti julkaisupäivän aamuna klo 5.20 piti herätä ja lähteä testaamaan peliä, joka oltiin kolmen pelikaverin kanssa ostettu 4-pakettina ennakkoon. Nopea prologin läpäisy ja sitten itse asiaan. Left 4 Dead peleihin tottuneena ensimmäisen epäkuolleen saapuessa näköpiiriin, kaikki vain juoksivat kilpaa takomaan sitä hengiltä. Alku on tietenkin helppo, mutta pian tuli huomattua, että realismi on huomattavasti korkeampi kuin L4Deissa. Vaikeustaso nousee pelin edetessä kun pelaajan level varttuu eikä yllättäen suuren lauman kimppuun kannataan hyökätä yksin. Yksin pelatessa tuli muutamia vaiheita, että paras ratkaisu oli yksinkertaisesti ottaa jalat alle. Peli keskittyy todella hyvin lähitaisteluun ja tuliaseita pelissä tulee vastaan vasta myöhemmässä vaiheessa. Lähitaisteluun on odotettavissa (toivon mukaan) päivitys, jotta jonkinlainen analogisen taistelun muoto saataisiin käyttöön. Xboxille kyseinen toiminto jo löytyy, mutta PC:n ohjaimissa on vain digitaalinen vaihtoehto. Tunnelmaa pelistä löytyy, realismi kukoistaa vaikka välillä tuleekin jotain järjettömyyksiä vastaan pelaajien leveleistä riippuen ja pelattavaa tarinassa riittää yli 30 tunnille ellei pidemmällekin. Välitön läpipelaaminen ei tule heti mieleen tätä aloittaessa, joten aikaa voi mennä tovi.

Vuoden pelin titteli saattaa Dead Islandille vielä teoriassa osua, mutta käytännössä se ei sitä ansaitse. Korostan vielä ennen haukkumista, että pidän kaikesta huolimatta pelistä todella paljon ja olen vielä optimistinen tulevien päivitysten osalta. Toivottavasti pelin kehitys jatkuu laadukkaampana kuin Left 4 Deadissa, mutta tällä hetkellä peli on "juosten kustu" kökkö, jossa potentiaalia riittää. Jossakin haastattelussa pelin tekijä hehkutti monia asioita tekeleestä ja yksi oli se, että pelin läpäistyä pelaaja voi jäädä saarelle seikkailemaan aivan kuten GTA sarjan peleissä: Paskan vitut, vaan peli alkaa alusta sillä samalla varustuksella, millä peli päättyi. Vaikeustaso on siis huomattavasti korkeammalla aloitukseen nähden, mutta saarella vaeltelua ei pääse toteuttamaan. Pelaaja joutuu suorittamaan niitä vähäpätöisiä kissanristiäisiä, kunnes sen helvetin pitkän ajan kuluttua alkaa taas tapahtua jotain monipuolisempaa. Tälle ratkaisulle en kovinkaan paljoa tarjoa ymmärrystä. Analogisen tappelun puutetta täytyy myös moittia, sillä Saavutukset-listauksessa on tehtävä, jossa pitäisi tappaa 150 zombia, tätä toimintoa käyttäen. Kaikista suurin miinus tulee siitä, että nettipeli ei toimi; yhdistäminen epäonnistuu lähes aina ja onnistunutkin yritys kestää maksimissaan 5 minuuttia jos sitäkään. Ensimmäisen kokeilun jälkeen en siis ole päässyt kavereiden kanssa pelaamaan kunnolla ollenkaan vaan hermot ovat menneet yhteyksien kanssa tappeluun. Lisää paskaa tulee pelin "Load last checkpoint" toiminnosta, jonka tekijällä on mennyt koodit pahasti solmuun. Kuoleman jälkeinen uudelleensyntyminen tai vanhan pelin jatkaminen on usein alkanut ajatuksella "Missä vitussa mä oon?". Parhaimmillaan peli alkaa täysin vieraasta paikasta, vieraiden ihmisten keskeltä ja vielä paremmassa tapauksessa epäonnistuneen taistelun jälkeen ilmestyt toiselle puolelle kenttää, jolloin taistelussa mahdollisesti zombeihin kiinni jääneet miekat ym. ovat kadonneet.

Näin hyvästä pelistä kun kuitenkin on kyse niin jätän sen suuremmat haukkumiset vielä pois ja annan lopullisen tuomion kun/jos päivitystilanne etenee. Forumilta ymmärsin, että pelistä julkaistiin jenkeissä täysin keskeneräinen versio, mikä tuntuu vaikealta tajuta kuinka se on ollut mahdollista. Tämäkään versio ei valitettavasti tämmöisten puutteiden jälkeen tunnu täysin valmiilta vaan korkeintaan joltakin beta-vaiheelta, joka on laitettu kuluttajien testattavaksi.


Ei pisteytystä vielä.

EDIT 21.9.2011: Peli on ollut nyt julkaistuna jo reilun pari viikkoa eikä päivityksiä kuulu ja pahinta kaikessa, niistä ei ole edes uutisoitu mitään. Pelistä on tällä hetkellä menossa toinen läpipeluukierros ja teki mieli sanoa, että "onhan näitä bugisempiakin pelejä pel..." mutta hetkinen... nyt ei valitettavasti tule ainuttakaan mieleen jos Big Rigsiä ei huomioida. Tällä hetkellä omien kokemuksien perusteella peli saa ainakin vuoden bugisimman pelin tittelin; ilmassa leijuvia ruumiita, lentäviä autoja joita voi ilmalennon aikana ohjata, tyhjästä ilmestyviä zombeja, ajon aikana vilkkuvat zombit, draw distance on muutaman hassun metrin päässä, äänet katoilevat, hahmojen kasvoja ei ole animoitu muuta kuin suun osalta joten hyvältä kuulostava ääninäyttely kusee animoinnin puutteeseen ja paljon muuta sellaista, mikä olisi jo testausvaiheessa pitänyt tyhmemmänkin huomata.

Erittäin loistava peli mutta pitkää ikää en tälle tekeleelle uskalla ennustaa jos suuria päivityksiä ei pian tule. Peli kaipaa jo nyt lisää sisältöä, sillä edes aktiivisimmat pelaajat eivät kohta jaksa enää peliä pelata, koska se ei tarjoa mitään uutta haastetta. Suurin huutomerkkiä muistuttava kysymysmerkki on, että kuinka mikään peli voidaan julkaista näin keskosena!?

PapuPoika[Ei aihetta]Luonut: PapuPoikaPerjantai 12.08.2011 22:47

En pysy housuissani. <3


Dead Islandin julkaisu on kuulemma jo syyskuun 6., vaikka odotin sitä vasta paljon myöhemmin... Tulee paljolti mieleen Dead Rising 2, mutta oh well.



JA MMMHHH~~ Resident Evil Operation Raccoon City ilmestyy talven aikana. Kyllä, täyttä paskaa jos vertaa niihin vanhan kunnon Ressa peleihin, mutta tällä kertaa taidan olla vähän suvaitsevaisempi kuin mitä RE5:n kanssa olin. Peliympäristö on kuitenkin vanha kunnon Raccoon City = zombeja, vihdoinkin!

AkhsnikDead Island-traileriLuonut: AkhsnikPerjantai 18.02.2011 14:44

Jos itse pelikin onnistuu luomaan yhtä ahdistavan ja tunteellisen ilmapiirin niin se voi oikeasti olla uraauurtava hetki pelien historiassa. Traileri on toki vain traileri, mutta tämä on elokuva-tasoista tavaraa, ei stereotyyppistä aivotonta pelimassaa.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lZqrG1bdGtg
« Uudemmat - Vanhemmat »