Siksi olisi tärkeää kysyä Raamattua tutkiessaan: Mitä tapahtui? Kenelle? Miksi? Onko asia tarkoitettu minulle? Onko jokin tapahtuma tarkoitettu jatkuvasti toistuvaksi käytännöksi? Jotkut kuitenkin sanovat, ettei Raamatussa lue kaikkea, mitä tarvitsee tietää esimerkiksi jostakin ihmeestä tai kokemuksesta. Tämä on osittain totta, mutta kun on kysymyksessä jokin kokemukseen perustuva oppi, niin asianlaita on toisin. "Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut." (2.Tim.3:14-17) "Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." (2.Piet.1:20-21) Kun siis opetamme Pyhästä Hengestä, Raamatun Sanan tulisi riittää, ettei mennä yli kirjoitetun Sanan (1Kor.4:6). Tämä kirjoitus ei käsittele varsinaisesti äärikarismaattisuutta, vaan niin sanottua tavallista helluntaioppia Pyhästä Hengestä. Minulta on usein kysytty, olenko täyttynyt Pyhällä Hengellä ja tarkoitettu sillä nimenomaan kielilläpuhumista. Häpeäkseni tunnustan uskonelämäni alkuvaiheessa puhuneeni 'kielillä', koska ajattelin sen kuuluvan uskovan elämään, varsinkin sellaisen uskovan, joka haluaa olla tunnettu Hengen täyteydestään. En siis omistanut kielillä puhumisen armolahjaa, vaan keksin omasta päästäni kaiken, muiden mukana. Voin vieläkin tehdä sitä, mutta se ei ole mikään todellinen kieli, vaan niin kuin lapset puhuvat 'muuksi maaksi'. Matkiminen on erittäin helppoa minulle. On todella vaikeaa myöntää olevansa erilainen silloin, kun muut käyttäytyvät joukon mukana samalla tavalla, silläkin uhalla että saa 'hengettömän' leiman. Se varmaan onkin suurin pelko, joka saa aikaan kielillä puhumista ilman todellista Hengen vaikutusta. Halutaan siis olla hyväksyttyjä joukossa ja käyttäytyä odotusten mukaisesti. 2) Saako ihminen Pyhän Hengen uskoontulon yhteydessä? Tähän vastataan yleensä, että saamme vain Hengen sinetin ja että Hengen kastetta ja täyteyttä tulee rukoilla, etsiä ja odottaa. Mitä pyhät kirjoitukset sanovat tähän? Tutkikaamme erityisesti Jeesuksen sanoja, apostolien tekoja ja apostolien kirjeitä. Mutta koska Uuden Testamentin ilmoitus perustuu Vanhan Testamentin lupauksiin ja on näin ollen ikään kuin Vanhan Testamentin 'selitysteos', käyn läpi joitakin Vanhan Testamentin jakeita, jotka liittyvät asiaan. "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä." (Joh.3:5-7) Kun Jeesus puhui nämä sanat Nikodeemukselle, joka oli Israelin opettaja, Hän viittasi profeetta Hesekielin kirjaan, josta Nikodeemuksen olisi tullut tietää. Se ei ollut siis mikään uusi oppi, vaan Jumalan lupausten täyttyminen. "Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne." (Hes.36:25-27) Vesi, josta mainitaan tarkoittaa tässä Jumalan puhdistavaa Sanaa. Jeesus myös sanoi opetuslasten jo olevan puhtaita sen sanan tähden, jonka Hän oli puhunut. Ainoastaan jalat tuli pestä. Se kuvaa sitä, että kun uskomme Jumalan Sanaan uskoon tultuamme, sydämemme puhdistetaan ja olemme pyhitetyt kertakaikkisesti, uskottuamme ilosanoman Jeesuksen rististä. Kuitenkin tarvitsemme Sanan jatkuvaa puhdistusta vaeltaessamme maan päällä, jotta muuttuisimme enemmän Kristuksen kaltaisiksi ja kantaisimme Hengen hedelmää, jonka Hän saa aikaan meissä, kun pysymme Hänen Sanansa kuuliaisuudessa. Siis Sanan kuuliaisuudessa puhdistumme, ei ainoastaan saarnojen ulkonaisella kuuntelemisella. Katsokaamme siis, kuinka kuulemme, että olisimme Sanan tekijöitä eikä vain sen kuulijoita. (Luuk.8:18, 1Piet.1:22-23, Jaak.1:22) Vanhassa liitossa, siis Mooseksen laissa, oli myös säädös puhdistusvedestä, joka valmistettiin syntiuhrina ulkopuolella leirin poltetusta punaisen hiehon tuhkasta ja vedestä (4.Moos.19). Puhdistusvettä tuli vihmoa itsensä saastuttaneen päälle,