IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Jeesuksen Kristuksen paljastus.2.Torstai 18.04.2013 02:34

Johdanto

"Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!"

Näiden sanojen pitäisi riittää oikeuttamaan yritys selittää tätä Pyhän Kirjan viimeistä kirjaa, jos nyt Jumalan Sanan palvelijan vakava hanke pyrkiä tuomaan Jumalan sanoma Kristuksen seurakunnalle täällä maailmassa mistä tahansa raamatunkohdasta sitten edellyttää selittelyjä. Monien mielestä on mahdotonta selittää Ilmestyskirjaa tyydyttävästi. Se on niin täynnä symboleja ja vertauskuvia ja sen todellinen merkitys on kiedottu niin mystiseen kielenkäyttöön, että ei koskaan voi olla täysin varma siitä, että on päässyt perille kohdan todellisesta merkityksestä. Ja tämän Raamatun kirjan tulkinnan historia vahvistaakin tätä käsitystä. Monta selitysteosta on kirjoitettu Ilmestyskirjasta; sen eri osista on julkaistu lukuisia tutkielmia; ja esitettyjä selityksiä on yhtä monia ja erilaisia kuin niitä esittäneitä tutkijoitakin. Näin sanotaan. Ja tästä vedetään se johtopäätös, että on parempi olla edes yrittämättäkään minkäänlaista tulkintaa tai ainakin odottaa, kunnes ne asiat, "mitä pian tapahtuman pitää" alkavat toteutua. Jos siis näyttää siltä, että tarvitaan puolusteluja oman tulkinnan esittämiseen, vetoan tässä luvussa käsiteltävän raamatunkohdan viimeiseen jakeeseen. Täytyy siis olla mahdollista "lukea ja kuulla", ymmärtää "mitä Henki seurakunnille sanoo" tämän Raamatun kirjan kautta. Ei ehkä ole mahdollista tyydyttää sitä uteliaisuuden henkeä, millä monet lähestyvät tätä Raamatun viimeistä kirjaa; mutta varmasti voi kuitenkin ymmärtää "Hengen tarkoituksen", niin että voi saada tässä luvatun siunauksen.

Tuon siunauksen saaminen on riittävä palkka ponnisteluistamme.

On melko yleistä, että Ilmestyskirjan selistysten johdannossa käsitellään ulkonaisia asioita, kuten kysymystä Ilmestyskirjan kirjoittajan henkilöydestä, sen kirjoittamisen ajankohdasta ja sen tulkintaan sopivasta menetelmästä. Tarkoituksemme ei ole yrittää lisätä mitään siihen, mitä jo on kirjoitettu näistä kysymyksistä eikä päättää tässä vaiheessa tietyn menetelmän käytöstä. Kirjan kirjoittajasta on kirjoitettu paljon. Oletan, että kaikki ulkoiset ja sisäiset todisteet, jotka voisivat valaista tätä kysymystä, on esitetty; ja silti vallitsee erimielisyys asiasta. Jotkut väittävät, että kirjoittaja on apostoli Johannes; toiset taas väittävät, ettei itse kirjassa sen kirjoittajaksi mainittu Johannes voi mitenkään olla se apostoli, "jota Jeesus rakasti". Olisi täysin hyödytöntä toistaa kummankaan näkemyksen kannattajien perusteluja. Ketä tämä asia kiinnostaa, voi tutkia asiaa minkä tahansa selitysteoksen avulla, joka käsittelee tätä kirjaa. En pidä kysymystä tärkeänä. Kirjan kanonisuus ei riipu mitenkään siitä, että sen kirjoittaja olisi apostoli. Eikä sen sisällön oikea ymmärtäminen myöskään riipu em. kysymyksen oikeasta ratkaisusta: jos niin olisi, antaisi Raamattu meille varmasti asiasta täsmällistä tietoa.

Sama koskee kirjan kirjoittamisen ajankohtaa. Siinäkin suhteessa jakautuvat käsitykset joko varhaisemman tai myöhemmän ajankohdan kannalle. Vaikka henkilökohtainen vakaumukseni onkin, että kirjan kirjoittaja on apostoli Johannes ja että se on kirjoitettu noin vuonna 95 j.Kr., emme pidä asiaa niin tärkeänä, että olisi ollut syytä lisätä tähän kirjaan sitä valtavaa aineistoa, mitä näistä kysymyksistä on kirjoitettu.

Mitä tulee oikeaan tulkintamenetelmään, annamme mieluummin tekstin itsensä puhua puolestaan ja antaa tulkintamme osoittaa, mikä menetelmä on mielestämme paras sen sijaan, että ilmoittaisimme etukäteen, mitä menetelmää tulemme käyttämään. Olemme käyttäneet useita eri menetelmiä; ja kaikkien niiden heikkoutena on nimenomaan se, että ne ovat menetelmiä ja että niitä on usein sovellettu liian ahtaasti, niin että Ilmestyskirjan sisältö on ahdettu niiden mukaiseksi. Tämä pitää paikkansa erityisesti kirkkohistoriallisen menetelmän kohdalla, jolloin kirjan sisältämät näyt määritellään enemmän tai vähemmän selvästi uuden armotalouskauden eri vaiheisiin kuuluviksi. Mutta tähän syyllistyvät myös futuristinen ja preteristinen tulkintamenetelmä. Edellisen mukaan lähes koko Ilmestyskirjan sisällön katsotaan koskevan kaukaista tulevaisuutta, aikaa juuri ennen Herran toista tulemusta. Jälkimmäisen mukaan suurimman osan tämän kirjan profetioista on katsottava toteutuneen menneisyydessä, varsinkin mahtavan Rooman maailmanvallan kukistumisessa. Kuitenkin itse kirjan sisällön täytyy saada määrätä, mikä on oikea tulkintamenetelmä; ja mitä menetelmää pidämme parhaana käy ilmi tulkintamme edetessä.

Ilmestyskirjan 1. luvun kolme ensimmäistä jaetta muodostavat koko kirjan päällekirjoituksen. Niissä ilmoitetaan kirjan sisältö: se on Jeesuksen Kristuksen paljastus ja se antaa valaistusta niihin asioihin, jotka pian tulevat tapahtumaan. Se kertoo meille, miten tämä paljastus saatiin: sen antoi Jumala Kristuksen kautta, enkelin välityksellä Herran palvelijalle Johannekselle, jonka Johannes puolestaan antoi Kristuksen palvelijoille. Ja se päättyy autuaaksijulistamiseen, johon jo kiinnitimme huomiota: "Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!"

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.