Ja niiltä seitsemältä hengeltä...
Mutta nyt kysyt, miten tämä Iankaikkisen Jumalan antama rauha voi olla meidän jo nyt? Vastaus on, että sen ovat vuodattaneet sydämeemme "ne seitsemän henkeä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä". — Näitä seitsemää Henkeä ei saa alentaa luoduiksi hengiksi tai enkeleiksi, niinkuin jotkut tekevät eikä yleistää niitä abstrakteiksi Jumalan seitsemäksi ilmenemismuodoksi, niinkuin jotkut nämä sanat selittävät. Riittäköön, että esitämme vastalauseemme tällaisia ja vastaavia tulkintoja vastaan, ja sanokaamme vain, että nämä "seitsemän Henkeä" esitetään tässä meille armon ja rauhan siunausten lähteenä, mikä viittaa kolmiyhteisen Jumalan kolmanteen persoonaan, Pyhään Henkeen.
Ja kuitenkin meidän on lisättävä tähän vielä jotakin. Ilmaisu ei tarkoita Pyhää Henkeä sellaisena kuin Hän on Jumalassa. Miksi Häntä sitten kutsuttaisiin "seitsemäksi Hengeksi"? Kolminaisuuden Pyhä Henki on yksi. Ja miksi näistä seitsemästä Hengestä sanotaan, että ne ovat Hänen "valtaistuimensa edessä"? Kolminaisuuden kolmas persoona Pyhä Henki on tosi Jumala, tasaveroinen Isän ja Pojan kanssa. Hän ei ole "Jumalan valtaistuimen edessä"; vaan Hän on valtaistuimella, taivaan ja maan hallitsijana. Ilmauksen täytyy siis tarkoittaa Pyhää Henkeä korotetun Kristuksen Henkenä, joka vuodatetaan seurakuntaan, niin että me voimme olla osalliset armon ja pelastuksen liittosiunauksista. Meidän on muistettava, että meidän Herramme Jeesus Kristus, joka nöyrtyi kuuliaisena jopa kuolemaan ristillä ja joka saavutti täydellisen kuuliasuutensa kautta meille vanhurskauden ja elämän. Jumala korotti Hänet voimallaan oikealle puolelleen taivaassa mitä korkeimpaana semaan. Tämä kirkastettu Herra ja Välittäjä saa myös Isältä voiman jakaa kaikkia pelastuksen siunauksia, jotka Hän on ansainnut niille, jotka Isä on antanut Hänelle jo ennen maailman perustamista. Tämä pelastusvoima Hänellä on Pyhän Hengen kautta, joka Hänelle on annettu Välittäjänä ja seurakunnan päänä, kun Hänet korotettiin.
Tämän Hengen Hän vuodatti seurakunnalle, niin että Hän voi asua seurakunnassa iankaikkisesti. Koska hän, Herra Jeesus Kristus "siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette" (Ap.t.2:33). Tämä Henki on "totuuden Henki, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva" (Joh.14:17). Hän on lohduttaja, jonka kautta Herra itse tuli takaisin seurakuntaansa ja joka on meidän kanssamme iankaikkisesti, Joh.14:16, 18. Hän on "lapseuden henki, jossa me huudamme: "Abba! Isä!" ja Henki, joka "itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia" (Room.8:15,16). Hän on Elämän Henki Jeesuksessa Kristuksessa, jonka kautta meidät on vapautettu synnin ja kuoleman laista, Room.8:2. Hän on Hänen Henkensä, joka nosti Jeesuksen ylös kuolleista, joka myös herättää meidän kuolevaiset ruumiimme saman Hengen kautta, Room.8:11.
Häntä kutsutaan "seitsemäksi hengeksi", koska luku seitsemän merkitsee Jumalan armoliiton täydellisyyttä ja seurakunnan täydellisyyttä, jossa Hän asuu, merkitsee samaten tuo luku seitsemän. Sillä Aasiassa on seitsemän seurakuntaa ja seitsemän lampunjalkaa ja seitsemän tähteä, Ilm.1:11,12,16,20. Ja Karitsalla, jonka Henki Hän on, on seitsemän silmää, jotka ovat ne Jumalan seitsemän Henkeä, Ilm.5:6. Hänellä, korotetulla Kristuksella, sanotaan olevan seitsemän Jumalan Henkeä, Ilm.3:1. Ja nämä seitsemän Henkeä tai Kristuksen Henki asuessaan seurakunnassa seitsenkertaisessa elämän ja armon täyteydessään, ovat "valtaistuimen edessä" "seitsemänä lampunjalkana", jotka palavat Jumalan kunniaksi, Ilm.4:5. Ja valtaistuimen edessä on seurakunta, joka palvelee Jumalaa öin ja päivin Hänen temppelissään ja Hän, joka sillä istuu, asuu heidän keskellään, Ilm.7:15. Sentähden ei ole siis epäilystäkään, etteivätkö "ne seitsemän henkeä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä" tarkoita Pyhää Henkeä, joka on annettu korotetulle Kristukselle ja vuodatettu seurakunnalle. Ja tämä Kristuksen Henki, elämän ja totuuden Henki, lapseuden ja Hänen seitsenkertaisen armonsa Henki, on annettu meille, asuu meissä, eikä koskaan jätä meitä, ja on tämän armon ja rauhan siunauksen välittäjä. Onko epäilystäkään siitä, etteikö tämä rauha ole meidän ja pysy meillä iankaikkisesti?