S.I.McMillen luettelee kirjassaan "Ei mitään näistä sairauksista" s. 98-99
"Tunne-elämän rasitusten ihmiskehoon tekemä vaikutus ilmenee niiden aiheuttamien tai raskauttamien sairauksien luettelosta. Tietenkään ei pidä olettaa, että psyykkinen tekijä on minkään näiden tapausten ainoa aiheuttaja.
Ruuansulatuselimistöhäiriöt: haavaumia suussa, vatsassa ja suolistossa, haavainen paksunsuolentulehdus ja paksunsuolen kouristuskohtaukset, ruokahaluttomuus, nikotus, ummetus, ripuli.
Verenkiertohäiriöt: korkea verenpaine, sydänneuroosit, kohtauksittaiset sydämen rytmihäiriöt, verisuonten kalkkeutuminen, sydänveritulpat, kuolio jaloissa, reumakuume. halvauskohtaukset.
Sukupuolielin- ja virtsatiehythäiriöt: kivuliaat kuukautiset, kuukautisten puuttuminen, jännitystiloja ja ärtyvyyttä ennen kuukautisia, sukupuolinen kylmyys, tuskallinen sukupuoliyhdyntä, usein toistuva ja tuskallinen virtsaaminen, munuaistulehdus, ylimenoajan vaivoja, kykenemättömyys.
Hermostohäiriöt: monentyyppistä päänsärkyä, alkoholismia, kaatumatautia, psykoneuroosit, mielisairaudet (kuten jakomielitauti), vanhuuden tylsistymistä.
Sisäeriterauhashäiriöt: kilpirauhasen liikatoiminta, sokeritauti, liikalihavuus.
Allergiset vaivat: nokkosihottuma, heinänuha, astma.
Lihas- ja nivelvaivat: selkäsärky, lihaskipu ja -kouristus, nivelreumatismi, niveltulehdus.
Tulehdukset: rauhaskuume, lapsihalvaus, monet, ehkäpä kaikki tartuntataudit.
Silmäsairaudet: viherkaihi, sarveiskalvontulehdus.
Ihotaudit: nokkosihottuma, maitorupi-ihottuma, hermostollinen ihotauti, Raynaud'in tauti, scleroderma, lupus erythematosus disseminata, hilsetystauti. "
Sekä sivuilta 234-235
Freud, Adler ja Jung olivat suurin piirtein yhtä mieltä siitä, että monet ihmisen sielullisista häiriöistä johtuvat sisäisten hyvien ja pahojen voimien välisestä ristiriidasta. Freud painotti pahan voiman sukupuolisia taipumuksia, Adler korosti lihallisen luonnon häikäilemätöntä vallan ja yliherruuden takaa-ajoa, kun taas Jung vertasi ihmisen pahaa osaa villiin, saaliinhimoisuuteen.
1930-luvulla alkoivat psykosomaattisen lääketieteen spesialistit oivaltaa, että monet fyysiset sairaudet aiheutuivat kateudesta, mustasukkaisuudesta, itsekkyydestä, kaunasta, pelosta ja vihasta - aivan samoista tunteista, joita Raamattu luettelee meidän suden luontomme tunnusmerkkeinä. Siitä me näemme, että useimmat ihmisen sielullisista ja fyysisistä vaivoista aiheutuvat sisäisen pahan voiman toiminnoista. On ymmärrettävää, että inhimilliset tekijät eivät kykene vapauttamaan ihmistä hänen synnynnäisestä pahasta luonnostaan, joka on yhtä lujasti sidottu häneen kiinni kuin kuollut ruumis oli muinaisella aikana sidottu kiinni rikolliseen
Paavali itse vastasi esittämäänsä kysymykseen :
"Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!" (Room. 7:25). "Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen" (Room. 8:3,4). "Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden..." (Room. 8: 10).
Kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta Jeesus ei automaattisesti vapauttanut jokaista ihmistä hänen alemman luontonsa orjuudesta. Hän teki tämän vapauden saavutettavaksi, kun me tottelemme seuraavia jumalallisia ehtoja:
"Sillä... jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää" (Room. 8:13). "... emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen" (Room. 8: 4). "Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen", (Gal. 5: 24). "Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne, haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta ... Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne. Älkää puhuko vaihetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan" (Kol. 3: 5, 8-10).