Täydellinen ja todellinen historia kansain maallisista ja hengellisistä toimista -- hengellisistä näyistä, ja jumalisten sekä hurskasten miesten vaikutuksesta, löytyy hebrealaisten uskonnollisissa kirjoituksissa ja heidän Pyhässä Kirjassaan.
Raamattua kutsutaan Pyhäksi Kirjaksi sentähden kun se sisältää pyhimysten viisauden, ja samalla kertaa yhdistää se ja laittaa sopusointuun sanan ja teot, opetuksen ja sen täytäntöön panemisen. Se näyttää todellisen yhteytemme kaikkivaltiaan kanssa -- se tuo esiin suoranaisimmat todistukset ja totuudet henkisestä ja järkiperäisestä elämästämme; se käsittelee ja näyttää meille luonnonlakien synnyn ja vaatimukset, joiden läpi ja kautta kaiken täytyy johdattaa valkeuteen ihmiskunnan synnyn, entisyyden ja nykyisyyden perille pääsemiseksi -- ja myöskin ihmiskunnan tulevaisuuden ymmärtämiseksi, ja miten todellinen pyhyys saavutetaan. Se näyttää meille myöskin elävät ja näkyväiset asiamiehet, joita Jumala pitää pelastustyössään ja vihdoin kaikista ylimmän ja pyhimmän olennon -- maailman Vapahtajan, joka oli kaikki hyvä ja kaikki pyhä omassa persoonassaan, ja Hänessä oli pyhyyden voima, jommoista ei yhdelläkään ennen häntä eikä hänen jälkeen ole ollut, ja Hän se näytti ja viitoitti langenneelle ihmiskunnalle tien korkeimpaan ja pyhimpään elämän tarkoitukseen, ja näytti, miten tulee puhdistautua pelastetuksi tullaksemme.
Me löydämme itäisissä kansoissa kaikenlaista taikavoimaa -- asteita miten voi päästä unissaan ja hereillään yhteyteen henkimaailman kanssa ja tehdä niiden yliluonnollisten voimain avulla ihmeitä. Israelilaisten taito oli paljon erilaisempi kuin muiden itämaan kansojen. Edellisten oli enemmän persoonaan perustuva, ja enemmän persoonista riippuva, mutta jälkimmäisillä ei se ollut niin yksilöjä varten, mutta perustui se koko ihmiskuntaa ja sen suurta tulevaisuutta varten. Jälkimäiset sukkelilla keinoillaan ja alhaisten taitojensa avulla onnistuivat tekemään ihmeitä, mutta edelliset loisti hyvyydellään ja heidän työnsä oli kaikki Kaikkivaltiaan voiman avulla matkaan saatu; he rakensivat perustusta tulevaisuudelle, ja kaikki heidän elämänsä ja käytöksensä oli siihen perustuva. Israelilaiselle näkijälle oli nähtävänä ei ainoastaan jonkun yksityisen kohtalo, mutta koko kansakuntain kohtalo oli hänelle selvä; hän tiesi, että kaikkien tulee Danna luottamuksensa Jumalaan, joka vihdoin salaisuudet ilmi tuo, niinkuin Hän on monta kertaa ilmi tuonut vanhassa aikakaudessa näkyjen kautta. Jos me tarkastamme vanhan liiton historiaa, näemme sieltä, että tuo merkillinen kansa seisoi yksinänsä ikäänkuin tulinen patsas pakanallisen pimeyden keskellä.
Vaikka me löydämme myöskin muiden kansain seasta arvollisia miehiä, jotka etsivät pyhää valoa pimeyden ja tietämättömyyyden ympäröimänä, mutta israelilaisissa oli Jumalan miehiä, joissa oli todellisen uskon kuva, ja heissä ilmeni korkeimman voimaa, ja he teoillaan sekä merkeillään erottivat elämän kuolemasta, totuuden erehdyksestä; ja vaikka toisten kansojen vanhat jätteet tuovat esille väitöksiä ja tunnustuksia, niin puuttui heiltä niiden käytäntöön panemista; sen sijaan on israelilaisilta työt ja teot olleet näkösällä heidän toimintansa on jättänyt elävän kuvan. Kaikista heidän teoistaan puhuvat Pyhät Kirjoitukset luottamuksella, niin että minkään muun kansan historia, johon on liitetty niinkin paljon jutullisia kertomuksia, ei ole sen vertainen mukaan kuin tästä selvenee, sisältää raamattu valon, joka valaisee Elämän kaikki pimeät kohdat; se on pohjaperustus kaikelle inhimilliselle työlle, loppu ja päämäärä kaikelle tiedolle ja viisaudelle. Se on ensimmäinen niistä kolmesta suuresta valosta, jotka ohjaa ja hallitsee uskoamme, eikä se ole missään läheisessä yhteydessä niiden toisten kahden valon kanssa, jotka myöskin ovat luonnonlain kanssa sopusoinnussa ja määräävät ihmiskunnan toiminnan ja kohtalon. Raamattu on myöskin opettavaisempi ja rikkaampi yleistiedoissa ihmiskuntaan nähden kuin kaikki muut kirjat yhteensä. Sentähden tahdomme tästä tuoda esille moniaita pääkohtia, ihmeitä ja tunnustuksia, mitkä koskee persoonallista vetovoimaa, ja sitten myöskin annamme huomiota tautien parannuskeinoihin raamatullisen opetuksen mukaan. Julkaisemme myöskin unennäköjä, joista hyvin paljon raamatussa puhutaan.
Raamatussa kerrotaan monista unennäöistä, jotka ovat erittäin merkillisiä. Jumala puhui profeetoille ja niille, jotka olivat itsensä hänelle antaneet heidän nukkuissaan. Mooseksen tunnustuksen mukaan melkein kaikki vanhan ajan ilmestykset tapahtuivat unien kautta. Neljäs Moos. kirja 12-6: "Ja hän sanoi: kuulkaat nyt minun sanojani: jos joku on teidän seassanne profeetta, minä Herra ilmoitan itseni hänelle näyssä, ja unessa puhuttelen häntä." Job. XXXIII 15: "Uninäössä yöllä, koska uni tulee ihmisten päälle, koska he makaavat vuoteessa, silloin hän ilmoittaa ihmisten korviin, ja vahvistaa sen heidän nuhtelemisellansa". I Kuning. 111, 5: "Ja Herra ilmaantui Salomonille Gideonissa yöllä unessa; ja Jumala sanoi: anos, mitä minän annan sinulle! Salomo sanoi: sinä olet tehnyt minun isälleni Davidille sinun palvelijalles sen suuren laupeuden, niinkuin hän vaelsi sinun edessäs totuudessa ja vanhurskaudessa, ja vakaalla sydämellä sinun kanssas; ja sinä olet pitänyt hänelle suuren laupeuden j.n.e. Anna sentähden sinun palvelijalles ymmärtäväinen sydän, tuomita sinun kansaas ja eroittaa pahaa ja hyvää; sillä kuka taitaa tätä sinun suurta kansaas tuomita?" 1:nen Moos. XX, 3: "Mutta Jumala tuli Abimelekin tykö yöllä unessa ja sanoi hänelle: katso, sinun pitää kuoleman sen vaimon tähden, jonkas ottanut olet; sillä hän on yhden miehen aviovaimo; ja Jumala sanoi hänelle unessa: minä myös tiedän, ettäs sydämes yksivakaisuudessa sen tehnyt olet. Sentähden minä myös estin sinun, ettes rikkoisi minua vastaan." 1:nen Moos. 31, 24: "Mutta Jumala oli tullut Labanin Syrialaisen tykö yöllä unessa, ja sanonut hänelle: "kavahda sinuas, ettes puhu Jakopille hyvää eli pahaa". Joosepin unet hänen veljistään ovat myöskin erittäin merkilliset. 1:nen Moos. 37, 5: "Niin Josep näki unen, ja ilmoitti sen veljillensä, josta he rupesivat häntä enemmän vihaamaan. Sillä hän oli sanonut heille: kuulkaas tätä unta, jonka minä näin. Katso, me olimme sitovinamme jalallisia vainiolla, ja minun jalalliseni nousi ja seisoi; ja katso, teidän jalallisenne seisoivat ympärillä, ja kumarsivat minun jalallistani, Niin sanoivat hänen veljensä hänelle: sinäkö tulet meidän kuninkaaksemme, kokonansa hallitsemaan meitä?" Ja hän taas näki toisen unen, ja jutteli sen veljillensä, ja sanoi: "Katso, minä näin vielä unta: ja katso, aurinko, kuu ja yksitoista tähteä kumarsivat minua. Ja kun hän sitä saneli isällensä ja veljillensä, nuhteli hänen isänsä häntä ja sanoi hänelle: mikä uni se on kuin sinä nähnyt olet? Pitääkö minun ja sinun äitis ja veljes tuleman ja kumartaman meitämme sinun edessäs maahan?"
Pyhä historia todistaa, että jälkeen kuin Jooseppi myytiin veljiltään Egyptiin, hän todellisesti tuli heidän kuninkaaksensa Faraon hovissa. Joosepin taito unien selittäjänä ilmenee myöskin kun hän ilmoittaa juomanlaskijalle ja leipojalle, jotka Farao heitti vankeuteen, heidän unensa merkityksen, 1:nen Moos. 40; ja myöskin kuningas Faraon unen seitsemästä lihavasta ja seitsemästä laihasta lehmästä, ja seitsemästä täysinäisestä ja kauniista tähkäpäästä, sekä seitsemästä surkastuneesta tähkäpäästä. Uudessa testamentissa puhutaan myöskin monessa paikassa, joissa Jumala puhui unien kautta palvelijoilleen. Unessa ilmoitti enkeli Joosepille, Marian miehelle, (Math. 20), että Maria tulee Pyhältä Hengeltä raskautetuksi ja synnyttää pojan, josta tulee maailman Vapahtaja; ja myöskin, että hänen tulee ottaa lapsi ja paeta sen kanssa Egyptiin, varjellakseen sitä Herodeksen murhapäätökseltä; Herodeksen kuoleman jälkeen palata hänen kanssaan Nazarethiin (Math. 2: 13-19). Samoin ilmoitettiin unessa niille kolmelle tietäjälle ja viisaille miehille Idästä, että heidän ei saa palata Herodeksen tykö, mutta että heidän on mentävä toista tietä omalle maalleen. Apostolit usein näkivät näkyjä yöllä; esim. Paavali sai käskyn mennä Macedoniaan (Ap. teot 10: 9). Ja samassa kirjassa Uutta Testamenttia (28: 9) luemme: "Mutta Herra sanoi yöllä Paavalille näyn kautta: älä pelkää, vaan puhu, ja älä vaikene." Monta samanlaista lukua voitaisiin luetella, 23: 11; 27, 23, j.n.e.