Omituinen on myöskin seikka Eutykus-nimisestä miehestä, joka putosi alas kolmannen ullakon akkunasta ja otettiin kuolleena ylös: "Ja Paavali astui alas, ja laski itsensä hänen päällensä, ja otti syliinsä ja sanoi: älkäät kapinoitko, sillä hänen sielunsa on vielä hänessä. Niin hän nousi ja taitti leipää ja söi, ja puheli kauvan heidän kanssansa, päivän koittamaan asti, niin läksi hän matkaansa. Niin he toivat sen nuorukaisen elävänä ja tulivat siitä lohdutetuiksi." (Ap. teot 20; 8-12.) "Niin tapahtui, että Publiuksen isä sairasti vilutautia ja vatsakipua, jonka tykö Paavali meni, rukoili ja pani kätensä hänen päällensä, ja paransi hänen." (Ap. teot 28; 8-9.)
Kun olen tässä puhunut eri tautien parannuksista uskon kautta sen mukaan kuin historia tietää, niin jätän itsekunkin lukijan omaksi asiaksi muodostella johtopäätöksensä ja valita asiasta sen kun on opettavaisinta. Mutta tässä vakuutan vielä, että täytyy ensin tulla kristityksi ennenkuin voi tauteja parantaa uskon kautta. Hyvin harvat niistä, jotka itseään kristityksi sanovat, kristittyjä ovat; he ovat kristittyjä ainoastaan ulkonäöltään ja tunnustuksensa kautta.
Tuo parannuksen taito, raamatullisen periaatteen mukaan, ansaitsee erityisempää mainitsemista tässä monestakin eri syystä, ei ainoastaan sentähden, että jotakin perin ihmeellistä tapahtunut on, mutta sentähden kun usein käsitetään raamatullinen parannustaito ainoaksi oikeaksi. Tämän taidon periaatteet ovat täysin todistetut raamatun seuraavissakin paikoissa: (Moos. 5; 28; 15-22; Moos. 2; 14; 26; Apos. 38, 9; Psal~ missa 107; 17-20; Moos. 3; 26; 14.)
Tästä siis huomaatte, että on olemassa jotakin korkeampaa ja kehittyneempää lääkitystie dettä kuin se tavallinen, joka meillä on niin yleisesti käytännössä, ja että löytyy pyhiä miehiä, jotka ovat kykenevämpiä tautien parantajia kuin tavalliset lääkärimme. "Uskon kautta kirkastettu lääkäri", sanoo Marcarius, "on niinkuin Jumala, mutta lääketieteellinen lääkäri kuuluu pakanoille ja uskottomille." Mutta viisaan Siirakin väitöksen mukaan on tavallinenkin lääkäri kunnian arvoinen, sillä sanoo hän: "Kunnioita parantajata kohtuullisesti, ettäs saisit hänen hädän aikana; sillä Herra on luonut hänen, ja parannus tulee siltä korkeimmalta, ja kuninkaat kunnioittavat häntä. Parantajan taito korottaa hänen, ja tekee hänen suureksi päämiesten ja herrain tykönä." Mutta Siirak uskoi myöskin, että parantaja on tehty ainoastaan syntisiä varten koska hän sanoo: "Joka luojansa edessä syntiä tekee, sen täytyy tulla parantajan käsiin." (Siirak 38.)