Rooman maailmanvallan lohikäärmeviiri symboloi tulenpalvontaa
Ammamianus Marcellinuksen kohdassa, jossa hän puhuu tuosta viiristä, hän kutsuu sitä nimityksellä "purpureum signum draconis". Tämä saattaa herättää kysymyksen, Onko epiteetillä purpureum, joka kuvaa lohikäärmeen väriä, mitään tekemistä tulen kanssa? Seuraava lainaus Salvertelta saattaa valaista asiaa: "Lohikäärme esiintyi assyrialaisten sotilaallisena symbolina. Kyyros sai persialaiset ja meedialaiset ottamaan sen käyttöönsä. Rooman ja Bysantin keisarien alaiset kohortit tai centuriat kantoivat symbolinaan lohikäärmettä". Ei ole epäilystäkään etteikö assyrialaisten ja persialaisten lohikäärme- tai käärmeviireillä ollut tekemistä tulenpalvonnan kanssa, sillä tulen ja käärmeen palvonta olivat sekoittuneet näissä molemmissa maissa. Kun nyt roomalaiset olivat lainanneet nämä viirit ilmeisesti näistä lähteistä, on oletettava, että he näkivät ne samassa valossa kuin kuin ne, joilta he olivat ne lainanneet, varsinkin kun se sopi niin täsmälleen heidän omaan tulenpalvontajärjestelmäänsä. Epiteetti purpureus tai "purppuranpunainen" ei todellakaan sisällä meidän mielestämme merkitystä tulen väristä. Mutta se sisältää merkityksen punainen; ja punainen eri vivahteissaan edustaa lähes kaikissa epäjumalanpalvelusta harjoittavissa maissa tulta. Egyptiläiset (BUNSEN), hindut (MOORin Pantheon, "brahma"), assyrialaiset (LAYRADIN Nineveh), kaikissa niissä esitettiin tuli punaisella värillä. Ilmeisesti myös persialaiset tekivät niin, koska kun Quintus Curtius kuvaa tietäjien seuraavan "pyhää ja ikuista tulta", hän kuvaa niitä 365 nuorukaista, jotka muodostivat näiden tietäjien kulkueen ja olivat puetut tulipinaisiin pukuihin", niin että heidän vaatteidensa väri epäilemättä viittasi tuleen, jonka palvelijoita he olivat. Puniceus tarkoittaa samaa kuin purpureus, sillä purppura tai purppurakotilo löydettiin alunperin Foinikiasta. Purppurakotilosta saatava väri oli tulipunainen ja juuri tuon foinikialaisen purppurakotilon nimeä "arguna" käytetään Danielin kirjan 5:16:ssa ja 19:ssä, joissa sanotaan, että hän, joka tulkitsisi seinällä olevan kirjoituksen, "puettaisiin tulipunaisiin vaatteisiin" [suomal. Raamatussa purppuraan]. Tyroslaiset osasivat valmistaa aitoa purppuraa samoin kuin tulipunaista. Mutta epiteetin alkupoeräinen merkitys on tulipunainen; ja koska on luonnollista, että tulöipunaisella värillä kuvataan tulta, meillä on syytä uskoa, että kun tuota väriä käytettiin ylhäisten viittoihin tyyrolaisten keskuudessa, se viittasi erityisesti tuleen; sillä tyyroslaisten Herkulesta, jota pidettiin purppuran keksijänä (BRYANT), pidettiin myös "Tulen Kuninkaana" (NONNUS, Dionysiaca). Kun nyt huomaamme, että Tyyron purppurasta saatiin tulenpunaista väriä, mikään ei kiellä meitä käsittämästä purpureusta tässäkin yhteydessä samassa merkityksessä, vaan meiltä suorastaan vaaditaan sitä. Mutta vaikka myönnettäisiinkin, että asia oli syvällisempi ja purpureus tarkoitti aitoa purppuraa punaisena, jonka eräs vivahde se on, se on vakiintunut tulen väri ja koska käärme oli maailmanlaajuisesti tulenpalvonnan symboli, on erittäin luultavaa, että tulipunaisen lohikäärmeen käyttö Rooman maailmanvallan viirissä oli tarkoitettu tuon tulenpalvontajärjestelmän symboliksi, jonka varassa valtakunnan turvallisuuden uskottiin riippuvan.
http://www.arvioikaa.com/2B28.html