Tämä peto esitellään meille, jotta kiinnittäisimme siihen huomiota (Ilm.13:11): "Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme." Vaikka tämä peto mainitaankin merestä nousevan pedon jälkeen, se ei silti tarkoita sitä, että se olisi syntynyt merestä nousevan pedon jälkeen. Hänen tekemänsä työ näyttää osoittavan aivan päinvastaista; sillä hänen välityksellään ihmiskunta johdetaan (jae 12) "kumartamaan ensimmäistä petoa" sen jälkeen kun peto oli saanut kuolinhaavan, mikä osoittaa, että hänen on täytynyt olla olemassa sitä aikaisemmin. Syy siihen, että hänet mainitaan vasta toisena on juuri se, että se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa ja johtaa kaikki ihmiset palvomaan häntä, niin ettei olisi ollut mielekästä kuvata tuota petoa ennenkuin ensimmäinen peto oli astunut näyttämölle. Muinaisessa Kaldeassa oli olemassa myös tämän esikuva. Tuota jumalaa kutsuttiin Babyloniassa nimellä Nebo, Egyptissä nimellä Nub tai Num* ja roomalaisten keskuudessa nimellä Numa, sillä roomalaisten suurella pappiskuninkaalla Numa Pompiliuksella oli täsmälleen sama asema kuin Babylonian Nebolla.
*Egyptissä ja varsinkin sen kreikankielisen väestön keskuudessa vaihtui egyptinkielen b yleensä m:ksi.
Etruskit, joilta roomalaiset olivat saaneet suurimman osan rituaaleistaan, kutsuivat häntä nimellä Tages ja tästä Tagesista on erityisesti kirjoitettu muistiin, että samoin kuin Johannes näki pedon "nousevan maasta", samoin Tages oli lapsi, joka syntyi yhtäkkiä ihmeen kautta maassa olevasta vaosta tai reiästä. Tämä jumala esitettiin Egyptissä pässin päällä ja sarvilla varustettuna.