IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Maasta nouseva petoKeskiviikko 11.12.2013 03:37

Vaikka paavi onkin paavinvallan suuri Jupiter Tonans ja "salamoi" Vatikaanista kuten hänen edeltäjänsä uskottiin salamoivan Capitoliumilta, ei hän kuitenkaan itse todellisuudessa saa tulta lankeamaan taivaasta, vaan sen tekee hänen papistonsa. Mutta huolimatta hänen papistonsa vaikutusvallasta kaikkialla sen sokaistessa ihmisten mielet, ovat paavin jyrinät loppujen lopuksi vain "bruta fulmina". Sentähden onkin symboli mitä tarkin, kun se kertoo maasta nousevan pedon eikä merestä nousevan pedon "saavan tulen lankeamaan taivaasta".
Kun pakanuuden pedon "kuolinhaava" oli parantunut ja merestä nouseva peto tullut esiin, sanotaan, että tämä maasta nouseva peto sai valtuudet käyttää suuren merestä nousevan pedon voimaa (jae 12), "Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden", kirjaimellisesti "sen läsnäollessa"—hänen valvonnassaan. Kun ottaa huomioon, kuka ensimmäinen peto on, on ilmaus "sen läsnäollessa" erittäin voimallinen. Merestä nouseva peto on se "pieni sarvi", jolla "oli silmät, kuin ihmisen silmät" (Dan.7:8); se on Janus Tuens, "Kaikkinäkevä Janus", toisin sanoen universaali piispa eli "universaali Kaitsija", joka seitsemällä kukkulalla sijaitsevalta valtaistuimeltaan rippituolijärjestelmän avulla näkee ja tietää kaiken, mitä tehdään hänen laajan hallinta-alueensa kaukaistenkin rajojen sisällä. Nyt oli juuri oikea aika, että paavista tuli universaali piispa, että alkoi systemaattinen tapa ojentaa Länsi-Rooman pääpiispoille paavillinen viitta, pallium Gieselerin mukaan "symboloimaan ja vahvistamaan heidän yhteyttään roomalaiskatoliseen kirkkoon".*

*GIESELER. Gieseler kertoo, että jo vuonna 501 oli Rooman piispa laskenut perustuksen piispojen ammattikunnalle ojentamalla heille palliumin; mutta hän toteaa samassa yhteydessä painokkaasti, että vasta vuonna 602 Fokaksen noustessa keisarin valtaistuimelle—Fokaksen, joka teki paavista universaalin piispan—alettiin piispoille ojentaa pallium systemaattisesti ja laajemmassa mittakaavassa.
Tuo pallium, jota piispat kantoivat hartioillaan, oli toisaalta paavin viitta ja sitoi sen saajat toimimaan roomalaiskatolisen kirkon virkamiehinä saaden kaiken arvovaltansa paavilta ja harjoittaen valtaansa "piispojen piispan" valvonnassa, ja toisaalta se oli näiden lampaina esiintyvien susien näkyvä vaatekappale. Sillä mikä oli paavin piispojen pallium? Se oli Pyhän Agnesin nunnien pitämiltä karitsoilta otetusta, heidän pyhien kättensä kutomasta ja paavin siunaamasta villasta tehty vaate annettavaksi niille, joita paavi halusi kunnioittaa, kuten eräs heidän joukostaan asian ilmaisi, "liittäen heidät meidän yhteisöömme yhdeksi kaitsijoiden lammaslaumaksi".*

*GIESELER, ("Papacy"). Lukija, joka selaa palliumin ojentavien paavien varhaisia kirjeitä, ei voi olla huomaamatta sitä valtavaa merkityseroa, mikä on ilmaisujen "yksi kaitsijoiden lauma" yllä ja meidän Herramme "yhden lauman" välillä. Edellinen tarkoittaa tosiaankin lammaslaumaa, johon kuuluu pastoreita eli paimenia. Paavin kirjeet edellyttävät ilman muuta piispajärjestelmää erillisenä ammattikuntana, joka on täysin riippumaton seurakunnasta ja riippuvainen ainoastaan paavista, mikä näyttää käyvän tarkalleen yksiin maasta nousevaa petoa koskevan ennustuksen kanssa.
Tällä tavoin universaalin piispan määrääminä ja asettamina he tekivät työnsä tehokkaasti ja saivat maanpiirin ja siinä asuvaiset "kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani". Tämä oli osa tämän pedon ennustettua työtä. Mutta oli toinenkin, eikä suinkaan vähemmän tärkeä tehtävä, jota tutkimme myöhemmin.

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.