IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

ISLAMIN HISTORIAATorstai 12.12.2013 01:34

Muhammed ei julistanut julkisesti uskontoaan kolmena ensimmäisenä vuotena tehtävän saatuaan. Hän hankki kannattajia omista piireistään, aluksi oman perheensä piiristä. Heistä ensimmäisiä olivat: hänen vaimonsa Khadíja, hänen vapautettu orjansa Zaid bin Haritha, hänen serkkunsa 'Alí ja läheinen ystävänsä Abúbekr bin Abí Koháfa. Abí Koháfa käännytti useita muitakin, joista tuli myöhemmin tunnettuja nimiä islamin historiassa. Tämä pieni yhteisö kokoontui säännöllisesti yhteiseen rukoukseen.
Muhammedin pieni yhteisö saavutti suosiota hanífien keskuudessa. He käyttivät itsestään yhteistä nimeä muslimi (joka alistuu) ja heillä oli suurimmaksi osaksi yhteiset periaatteet. Muhammedin persoona ja luonteen lujuus antoivat elinvoimaa jo olemassaolevalle liikkeelle. Hänen alkuperäinen tarkoituksensa ei ehkä ollut uuden uskonnon perustaminen, vaan levittää suhteellisen pienen muslimilahkon uskontoa laajemmalti arabien keskuuteen. Muhammedille itselleen islam oli oikea, vanha uskonto -- sama kuin Mooseksen ja Jeesuksen uskonto, joka oli kirjoitettuna taivaalliseen kirjaan. Vasta myöhemmin hänelle selvisi ero islamin, juutalaisuuden ja kristinuskon välillä.
Muhammedin saaman tehtävän luonne ei sallinut hänen tyytyä harjoittamaan uskontoaan ainoastaan yksityisessä pienessä piirissään. Hänen oli pakko julistaa "totuutta" julkisesti. Eräs hänen seuraajistaan, Arkan bin Abí Arkam tarjosi lähellä Mekkan pyhäkköä sijaisevan talonsa Muhammedin käyttöön. Mutta Muhammed ei edennyt tehtävässään kovinkaan paljon mekkalaisten keskuudessa. Hänen sanomansa oli heille tuttu jo ennestään, ainoa uusi asia oli innostunut julistus. Mekkalaiset hylkivät häntä ja pitivät häntä vain näkyjen näkijänä tai runoilijana tai vain henkien vallassa olevana. Heihin ei tehnyt vaikutusta liike, jonka kannattajat olivat enimmäkseen alemmista yhteiskuntaluokista, jotkut heistä jopa orjia ja monet nuoria. Hallitsevaan luokkaan kuuluvat ja vanhemmat ihmiset eivät olleet halukkaita seuraamaan häntä ja niin hänen oli vaikea saada opetuslapsia kaupungista.
Muhammedia katkeroitti mekkalaisten välinpitämättömyys ja niin hänen julistuksensa muuttui luonteeltaan poleemisemmaksi. Yhtäkkiä "Gabrielilta" saadut suurat muuttuivat vihamielisemmiksi niitä kohtaan, jotka eivät halunneet vastaanotta "totuutta". Hän alkoi uhkailla uskottomia Jumalan tuomiolla, koska he eivät välittäneet Allahista eikä hänen sanansaattajastaan. Tämä suututti mekkalaisia, jotka loukkaantuivat siitä, että heidän isiensä traditioita vastaan hyökättiin, vaikka heidän uskontonsa olikin pikemminkin muodollista ja mukavuudenhaluun perustuvaa kuin todellista uskoa. Lisäksi heidän yhteisönsä varallisuuden takeena olivat uskonnolliset traditiot.
Tuossa vaiheessa tapahtui kaksi kääntymystä, jotka antoivat muslimeille uutta elinvoimaa. Muhammedin setä Hamza bin 'Abdalmottalib kääntyi islamiin, koska hänen sukuylpeyttään loukkasi veljenpojan huono kohtelu. Vielä tärkeämpi oli samana vuonna tapahtunut 'Omar bin al-Khattábin kääntymys. Al-Kahttáb ei olut rikas tai jalosukuinen, mutta hänen julkiset rukouksensa (jotka siihen saakka olivat tapahtuneet aina ainoastaan yksityisissä kokouksissa) rohkaisivat muita muslimeja tuomaan uskoaan enemmän esille julkisuudessa.
Tällä oli se vastavaikutus, että Muhammedin ja kaupungin asukkaiden välillä syttyi tähän saakka suurin konflikti. Hänen julistuksensa muuttui entistä hyökkäävämmäksi kaupunkilaisten uskontoa kohtaan. Hän julisti, että Allah oli tyytymättömämpi epäjumalanpalvojiin kuin epäjumaliin; ja hänelle jumalanpalveluskin oli vähemmän tärkeä kysymys kuin hänen sanansaattajansa Muhammedin torjuminen.
Hashimidit, jotka olivat Muhammedin sukulaisia, joutuivat kärsimään quraishien (hallitsevan heimon) ja Muhammedin välisestä kiistasta, koska he puolustivat häntä suvun nimissä, vaikka eivät häneen uskoneetkaan.
Koska Muhammed ei pystynyt saavuttamaan mekkalaisten suosiota, hän hyökkäsi heidän uskomuksiaan vastaan, jonka seurauksena hänestä itsestään ja hänen sukulaisistaan tuli lainsuojattomia. Lopulta hän luopui mekkalaisten käännyttämisestä käsittäen, ettei islam menisi eteenpäin hänen kotikaupungissaan keskustelemalla.

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.