Kun kokoonnutaan kodeissa, haluten elää Sanan mukaan kaikessa, niin silloin eivät synnissä elävät viihdy, vaan he joko tekevät parannusta tai lähtevät pois murheellisina. Jumala on kiinnostunut enemmän seurakunnan puhtaudesta ja laadusta kun sen jäsenmäärästä. Herran tiet ja ajatukset eivät ole niin halvat kuin ihmisten. Sitä paitsi kun kokoonnutaan yhteen, niin ei ole tarvetta keksiä viihdettä, sillä viihdymme Sanan ääressä ja rukouksessa ja keskinäisessä yhteydessä. Silloin itse Herra ravitsee henkeämme, eikä jokin ohjelmanumero sieluamme. Valitettavasti elämme samankaltaisia aikoja kuin Tuomarien aikana, jolloin Herran Sana oli harvinainen (hebreaksi: 'jakar', tarkoittaa myös kallista, arvokasta, korkealaatuista, asianmukaista) ja näyt/ilmestykset eivät olleet tavallisia, vaikka silloinkin oli pappeja (1Sam.3:1). Jokainen teki sitä, mikä on oikein omissa silmissä eli elettiin relativismin aikaa, kuten nykyisin (Tuom.21:25). Ajatuksena oli siis se, että se, mikä on sinulle oikein, ei ole välttämättä minulle sitä. Tämä kyllä pitää paikkansa makuasioissa, mutta kun on kyseessä Sanan kuuliaisuus, niin se ei päde. Kyllähän nykyisinkin monet näkevät ilmestyksiä ja näkyjä, mutta ne eivät ole Jumalasta lähtöisin, vaan omasta sydämestä tai pahimmassa tapauksessa tietäjähenkien antamia. Samoin on monenlaista julistusta eli profetoimista, joka ei ole sopusoinnussa Raamatun kokonaisilmoituksen kanssa, vaan julistajan omia olettamuksia, joissa hän ottaa Raamatun jakeita irti asianyhteydestä (konteksti), saaden tekosyyn (preteksti) tukeakseen omia näkemyksiä ja ihmisoppeja. Siksi Paavali sanoi: "Jos jollakin on prophetia, niin olkoon uskon kanssa yhteinen."(Room.12:6/ Vanha Biblia 1776) "Jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä yhtäpitävästi uskottavan totuuden kanssa."(JKR/ Saarnivaaran käännös) Alkutekstistä suoraan käännettynä se on: Joko profetian, uskon vastaavuuden mukaan (kreikaksi: Eite profeteian kata ten analogian pisteos).
Jae ei siis viittaa profetoivan omaan uskon määrään, vaan Raamatussa ilmoitettuun uskon mittaan. Julistuksen tulee olla siis yhtäpitävä sen uskon kanssa, joka on kertakaikkisesti ilmoitettu pyhille ja jonka puolesta meidän tulee taistella, jotta se säilyisi keskuudessamme sellaisenaan (Fil.1:27-30; Juud.3-4).
Paavali tuo myös esiin sen, että kun kokoonnumme yhteen, jokaisella pitäisi olla jotakin hengellisesti annettavaa, eikä vain palkatulla pastorilla. Lisäksi me kaikki saatamme profetoida eli tuoda julki Jumalan Sanaa opetukseksi ja kehoitukseksi. Siksi Paavali käskee meitä anomaan ennen muuta profetoimisen lahjaa (1Kor.14:1-4). Profetoiminen ei ole, niin kuin usein luullaan, ennustamista (paitsi poikkeuksellisesti), niin että jollakin ns. profeetalla on ns. tiedon sana jokaiselle henkilökohtaisesti. Valitettavasti sellaista näkyy paljon karismaattisissa piireissä ja se muistuttaa enemmän ennustajaeukkoja, joita kutsutaan englanniksi nimellä Fortune Teller eli onnen kertojaksi. 'Sinusta tulee jokin suuri ase Jumalalle', 'Herra antaa ensi vuonna herätyksen', 'Saat sitä ja tätä ja paljon muutakin'. Sellaista ovat yleensä ne 'profetiat', joita kuullaan, keskittyen ajallisiin tai yliluonnollisiin ihmeisiin eikä ristiin. Kuitenkaan kun nämä eivät toteudu, kukaan ei vaadi vastuuseen noita valheprofeettoja, kuten Raamattu vaatii, vaan asiat unohtuvat ja he pian saapuvat jälleen uuden jännittävän profetian kanssa.