IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Kyllä me muistetaan aina.Maanantai 11.11.2013 02:24

Pieni hetki muistelessa sitä kotia jossa vielä olimme yhdessä täällä.
Mikä ikinä mieltä painaakaan?.

Ei tarvinut kuin yhden puhelun kanssasi ja taas oli kaikki hyvin.
Mutta nyt,

Paljon jäi sanomatta, niin monta elämystä kokematta.
katselet minua alhaalta, olen siellä taivaassa.

Kyyneleesi sateen mukana, osui poskelleni pisara.

Tuokoon se minulle iloa, minäkin rakastan sinua!!!

minä ikävöin, takaisin haluan.

olen sinun veljesi. Sinua aina rakastin.

Kuolema minut otti, armoa antanut ei.

Sinut kylmään maailmaan jätti, sinut luotain vei.

Perheen parissa taivaaseen, matkaa teen.

ikivihreälle niitylle, luokse enkelten.

SANAT: MINÄ RAKASTAN SINUA. KÄYTTÄKÄÄ NIITÄ JOKA PÄIVÄ,
AAMUIN JA ILLOIN KUN TOINEN SEN VIELÄ KUULEE JA SAAT SIIHEN
VASTAUKSEN.

SANAT: ANNA ANTEEKSI, EN USKO ETTÄ MEILLÄ KELLÄÄN EI KOSKAAN
OLISI SIIHEN TARVETTA, TEE SE ENENKUIN SE ON LIIAN MYÖHÄISTÄ!.

KUN JOSKUS VARJOON TAIVALTAA JA LOISTE LÄMMIN KATOAA NIIN ÄIDIN ÄÄNEN JOSTAIN KAUKAA KUULEN.

SE LOHDUTTAEN KUISKAA NÄIN: VOI LAPSEIN KATSO MINUUN PÄIN OOT HETKEN VIELÄ LÄHELLÄIN MÄ SITTEN LÄHDEN KANSSA TUULEN.

KAI JOSKUS TUNTUU ELO TÄÄ!
KUIN AIVAN ILMAN IKÄVÄÄ SE ETSII JÄLLEEEN HETKET NÄÄ
SE LAPSEIN LÖYTÄVÄN SUN LUULEN.

NIIN KAUKAA TAKAA TÄHTIEN MUA OHJAA ÄÄNI LÄMPÖINEN
KAI ÄIDIN SILMÄT AINA VALVOO LASTAAN.

KUN MAAILMALLA VAELTAA SUA KENTIES JOKU RAKASTAA
POIS LÄHDET TYHJYYS PALAJAA ON RAKKAUS ÄIDIN TOTTA AINOASTAAN.

ÄITINI PIENOINEN KAI MILLOINKAAN SUA MÄ NÄÄ MUT RAKKAUS TÄÄ
ON KESTÄVÄÄ POIS KATOAA YÖN MUSTA MAA SUN MUISTOSSAAN
SEN KIRKASTAA.

ÄITINI PIENOINEN, ÄITINI PIENOINEN ON KESTÄVÄÄ MUN RAKKAUS
TÄÄ EN SUA MÄ NÄÄ.

OI ÄITI MILLOINKAAN, MILLOINKAAN!!!!.

Mark of the Beast newsLauantai 09.11.2013 18:01

Democrats Call For Special Needs Children To Receive RFID Tracking Devices (VIDEOS).

The Mark of the Beast and the Implantable RFID Chip: The Dawning of the Worldwide Human Tracking System

The first thing you need to understand about the mark of the beast is that it is a worldwide system that collects and gathers information, and ties it in with personal records of all kinds. This will culminate in a chip, implanted in your body, that will personally connect you to the system. Today you see that information is already being collected when you use your debit card, the loyalty card at the supermarket, your car has computer chips that enable it to function – everything is controlled by a chip that feeds the information to various databases around the world. Even the Internet itself is part of this system.

The New World Order 3 Step Process

Having said all that, you need to know that the New World Order has a 3 step process for electronic devices. The first step is to get you in front of your computer. That started in earnest in 1994, and that continued to 2007. On June 29th, 2007, Apple launched the game-changing iPhone and step 2 – having your computer on you – was started. We are nearly at the end of the step 2 phase right now. Step 3 will be putting your computer inside you with th einsertion of the RFID Microchip or skin tattoo.

We believe that the Amber Alert Wearable GPS Tracking Device is the last step before the chips become inserted. And in typical NWO fashion, it will be forced on us disguised as a benefit, as seen below with a device to track autistic children.

Breitbart: Senator Charles Schumer (D-NY) sent a letter to Attorney General Eric Holder to ask the Department of Justice to fund GPS tracking devices for autistic children–even though there are private companies that already offer this service.


14-year old Avonte Oquendo disappeared from his Long Island school a month ago. He has autism and does not speak. Unfortunately, he has not been found. Parents with autistic children are joining forces with Schumer, who issued a statement:

The sights and sounds of NYC and other busy places can be over-stimulating and distracting for children and teens with Autism, often leading to wandering as a way to escape. Voluntary tracking devices will help our teachers and parents in the event that the child runs away and, God forbid, goes missing. DOJ already funds these devices for individuals with Alzheimer’s and they should do the same for children with Autism Spectrum Disorder. Funding this program will help put school systems and parents of children and teens with Autism at ease knowing where their children are.

The Alzheimer service costs around $100, and the GPS tracking service is between $5 and $50 a month. Additionally, a service like this would require a federal database with private information. AT&T will now sell Amber Alert GPS for kids. The settings are determined by the parents and cost $199. They can get the device for free if they sign a three-year service agreement. source – Breitbart



http://beforeitsnews.com/conspiracy-theories/2013/11/democrats-call-for-special-needs-children-to-receive-rfid-tracking-devices-videos-2456116.html
7-vuotiaat taistelevat veren maku suussa - yhä useampi lapsi vapaaottelee USA:ssa.

USA Lasten vapaaottelusta on tullut yksi Yhdysvaltojen nopeimmin kasvavista urheilulajeista. Harrastajia arvioidaan olevan jo noin kolme miljoonaa.
Arvostelijoiden mukaan kyseessä on barbaarinen harrastus. He pelkäävät lasten terveyden puolesta ja varoittavat lajin vaikuttavan käytökseen.

Kannattajat vertaavat lajin hyötyjä nyrkkeilyyn ja perinteisiin kamppailulajeihin ja sanovat lajin lisäävän itsekuria, reilun pelin arvostusta ja tarjoavan erinomaista liikuntaa.
- Joka ottelun jälkeen lasten pitää kätellä. Yksi isä huusi pojalleen, kun tämä ei halunnut kätellä häviönsä jälkeen, sanoo lajia ympäri Yhdysvaltoja kuvannut Sebastian Montalvo.
Montalvon kuvissa esiintyvillä ottelijoilla on hurjia nimiä. Kristopher Arrey, 7, on pelottomuutensa ja menestyksensä takia saanut lempinimen ”käsivarsien keräilijä”. Mason Bramlettea taas kutsutaan "Pedoksi".
Yhdessä kuvassa Arrey on selällään ja pitää toista poikaa kivuliaassa kuristusotteessa. Kun ottelu päättyy Arreyn voittoon, hävinnyt Mason nähdään itkemässä, mikä muistuttaa ottelijoiden todellisesta iästä. Toisessa Mason esittele ikäisekseen kehittyneitä lihaksiaan.
CNN:n haastattelussa kuvaaja Montalvo kertoi vanhempien innokkuuden olevan syy lasten vapaaottelun suosioon.
Kun tuomari kysyi yhdessä vaiheessa itkevältä Masonilta, haluaisiko hän lopettaa, isä kannusti tätä jatkamaan.
- He ovat äärettömän kilpailuhaluisia. He rakastavat lasiaan 100-prosenttisesti ja haluavat vain heidän voittavan, Montalvo selitti.
Kaikesta huolimatta lääkärit ovat huolissaan. Heidän mukaansa lasten tulisi käyttää kypärää myös harjoitellessaan.
- Mielestäni se on vaarallista fyysisestä näkökulmasta. Se voi johtaa vakaviin niska-, luu- ja nivelvammoihin, lastenlääkäri Lisa Thornton kommentoi vastikään Good Morning America -ohjelmassa.
Näkyvimpiä lajin vastustajia Yhdysvaloissa on ollut senaattori ja ex-presidenttiehdokas John McCain, joka vuonna 2008 kutsui lajia ”ihmisten kukkotappeluksi” ja vaati kaikkia osavaltioita kieltämään sen.



http://www.iltasanomat.fi/urheilu/art-1288618702126.html
IL: Poliisi selvittää kohusaarnaajan rahankeräystä.


KERÄYKSET Poliisihallitus on pyytänyt maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaaran johtamalta Rukousystävät ry:ltä selvitystä koskien yhdistyksen keräysvarojen käyttöä.
Asiasta kertoo Iltalehti.

Lehden mukaan Rukousystävät ry sai vuonna 2010 keräystuloja yhteensä 434 000 euroa. Varsinaisiin lahjoituksiin summasta käytettiin ainoastaan 23 000 euroa.

Erilaisiin kuluihin upposi 366 000 euroa, josta palkka- ja eläkekulujen osuus oli 113 000 euroa.

Lääninhallitus myönsi yhdistykselle rahankeräysluvan vuosiksi 2009–2011 sillä ehdolla, että tuotot käytetään yhdistyksen toiminnan rahoittamiseen,
sen järjestämien esirukoustapahtumien kulujen kattamiseen sekä rahalahjoituksiin.

Yhdistyksen saamat keräysvarat ovat koostuneet kannatusmaksuista, kolehtituotoista ja lahjoituksista.

Poliisihallitus ei kommentoi asiaa sen käsittelyn keskeneräisyyteen vedoten. Rukousystävät ry:n nykyinen keräyslupa on voimassa marraskuun 27. päivään saakka.

Julkisten verotietojen mukaan Jalovaaran henkilökohtaiset ansiotulot olivat 90 000 euroa vuonna 2010. Viime vuonna saarnaaja tienasi jo 127 000 euroa.
IS




http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288618569218.html

Ja vielä.Perjantai 08.11.2013 12:05

Mies tänne saapui,
mies meitä pyytämään
kanssansa Herraa vastaan,
Johannes nimeltään,
mies Jumalalta,
Johannes nimeltään.


Hän kastoi, kulki
vain talja vaatteenaan.
Profeetta, mitä huusit
rannoilla erämaan?
Meillekö huusit
rannoilta erämaan?


On kirjoitettu:
Pois laaksot, kukkulat,
pois vääryys, väkivalta,
tiet tehkää avarat!
On kirjoitettu:
Tiet tehkää avarat!
Pois epäusko,
mielenne muuttakaa,
palvelkaa yksin Herraa
älkääkä mammonaa.
Palvelkaa Herraa,
mielenne muuttakaa.

Nyt keskenänne
myös leipä jakakaa,
ihminen ihmiseltä
Jumalan lahjat saa.
Siis keskenänne
myös leipä jakakaa.


Kuuletko, kansa,
saat kutsun elämään,
kun saapuu kuninkaasi,
Messias nimeltään.
Vain hän on Herra,
hän kutsuu elämään.

3.Näin on.Perjantai 08.11.2013 12:03

Kuolleetkin sitteen Viimeistään viimeisellä tuomiolla.
Jeesus tulee keskelle vaikeita olosuhteita, keskelle suurta ahdistusta.
Hän ei tule enään kärsivänä paöveliana vaan voittajana ja kuninkaana.
Ja silloin tärkein kysymys on meillä kaikkilla on tämä? olenko
minä hänen puolellaan? vai häntä vastaan?


Jeesus me kiitetään siitä että sulla on valta ja sie tuut kerran takaisin.
Ja herra sie tuut hyvin pian takaisin. mie rukoilen sitä että sie teet meidät valmiiksi
ottamaan sut vastaan ja anna meille tässä hetkessä anteeksi meidän syntimme.
Sie tunnet kaiken, sie tiedät kaiken ihan sydän sopukoita myöten.
Herra anna anteeksi ja kiitos että annat anteeksi koska sie näät mitä meillä on mielessä.
Jeeesuksen kristuksen nimessä anna se meille anteeksi.Aamen. Jeesuksen kristuksen nimessä
mie julistan sulle anteeksi. Saat uskoo sen. saat valmis ottaan jeesusta vastaan.

Moi, moi ja sinunausta.

2.Näin onPerjantai 08.11.2013 12:02

Kolmas tapa tulkita ilmestyskirjaa paitsi se oisi vain osoitettu niille ihmisille jotka
vastaan tai siellä ois historian kulku ilmaistu, kolmas on fyturistinen näkökulma joka mukaan ajatellaan
että ilmestyskirja käsittelee vain lopunaikoja vain viimeisiä aikoja että siinä ei ole minkäänlaista historian näkökulmaa.
kaikille edeltäville sukupolville se on ollut vain ennustus tulevasta.

ja tän tulkinana
heikkous on siinä että ilmestyskirja menettää lohduttavan merkityksen joka sillä on aina ollu kärsivien ihmisten tukena.
Neljäs tapa tulkita on vertauskuvallinen tulkinta ja sen mukaan nähdään että ilmestyskirja on vertauskuvlillinen
ja vain vertauskuvalinen se ei kosketa mitään todellisia tapahtumia, ei menneitä eikä tulevia.
Se sisältää periaatteita, ideoita joilla jumala toimii maailmassa.
'
Mutta on vaikeeta ja mielestäni mahdotonta ajatella että
kirja joka jo alussa sanoo kertovansa mitä on ollut ja mitä nyt on ja mitä on pian tuleva, ei puhuis mitään todellisissa ajassa
ja paikassa tapahtuvista tilanteista. Mie itse nään että ilmestyskirjassa on kaikkia elementtejä, se puhui tuolle ajalle
siinä näkyi historiallinen aikajana, historiallista kehitystä se puhuu tarkaan tulevaisuudesta ja sen vertauskuvat on täynnä sanaa
tälle ajalle. Miten ilmestyskirja rakentuu? millainen on sen rakenne? se ei ole niin kuin tavallinen romaani
jossa on mielenkiintoinen
alku, jännittävä loppu huipennus ja siinä välillä muutamia hienoja tapahtumia.


Siinä on aikahistoriallinen rakenne, siinä on alku ja loppu, siinä on juoni.
Tapahtumat on merkitty aika järjestyksessä siinä sanotaa selvästi kirjoita mitä olet nähnyt,
mitä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva. Siinä on selvästi aika järjestys.


Mutta
samalla ilmestyskirjassa on rinnakkainen rakenne. Siellä on samat tapahtumat
Kuvattu erinäkökulmista. Niissä on selvää sisäkkäissyyttä. Rakenne avautuu
kolmen setsemän ryhmän kautta. Siellä on sineetit, basuunat ja vihahmaljat.


Ensin avautuu seitsemän sineettiä,sitten avautuu seitsemä basunaa ja sitten seitsemän vihanmaljat.
Siellä on myös paitsi tämmöinen kerronallinen aikarakenne ja siellä on tämmöinen sisäkkäisyys ja
siellä on huipentuva rakenne, siellä on kiihtyvän kehityksen malli. ikään kuin ilmestyskirjassa annetaa
laaja kuva tapahtumista ja sen avaavat seitsemän sineettiä. Viimeinen sineetti paljastaa, seitsemän basuuna
jotka antaa vähäntarkemman kuvan tai kovinkin tarkemman kuvan ihan lopun lopusta.


Ja viimeinen basuuna se pajastaa seitsemän vihanmaljaa joka antaa oikeen tarkankuvan lopun, lopun lopusta.
Ne menee jonkun verran päälleikkäin mutta siinä on selvä tämmöinen huipentuva suumaava rakenne. se tekee
olmestyskirjasta vieläkin hankalamman tulkittavamman. Monet tulkitsee sitä vähän eritavalla mutta
ainakin nämä rakenne mallit siitä on löydettävissä.

(Ilmestyskirja.1:1-3) Jeesuksen kristuksen ilmestys, jonka jumala antoi hänelle,
näyttääkseen palvelioilleen, mitä pian tapahtuman pitää ja sen hän lähettämänsä
enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen johannekselle, joka tassä todistaa
jumalan sanan ja jeesuksen kristuksen todistuksen,
kaiken sen, minkä hän on nähnyt.
Autuas se, joka likee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetain sanat
ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!


tää on jeesuksen saama ilmestys isältään, isä antoi sen pojalle, poika antoi sen enkelille,
enkeli antoi sen johannekselle, johannes antoi seurakunnalle ja me ollaan se saatu seurakunnalta.

Siinä sanotaan mitä pian tapahtuman pitää ja tää sulkee pois pelkän vertauskuvallisen tulkinnan.

Miten pian on pian?

Me oliin menossa kemiin ja kaveri kysyi milloin ollaan perillä? vastasin pian.
Vähän ajan kuluttua kaveri kysyi että kuinka pian me ollaan perillä? vastasin pian!
Kaveri kysyi kolmannene kerran että kuin kauvam siinä menee että me ollaan perillä ja kuin pian?
Vastasin että kemi jo näkyy:

Jumala sanoo meille että jeesus tulee pian.

Meijän aika tai meijän asia ei ole tarkkaan sanoa että milloin se tapahtuu.
Me luotetaan siihen että isä sanoo ihan pian, sinne tullaan ihan pian.
Johannes evankelista on todistaja, totuuden havannoitsia hän havannoitsee sitä mitä enkeli hänelle
ilmoittaa jeesuksen sanaa ilmestyksenä. Mukana on myös johanneksen tulkintoja hänen näkemästään

ja hän sanoo että autuas se joka lukee, autuas se joka kuulee, autuas se joka ojentautuu tämän kirjan
mukaan. Tää on ainoo raamatun kirja jonka lukijaa ja kuuliaa erikseen onnitellaan siitä että hän lukee tätä kirjaa.
Tää on surkee asia siksi että monet laittaa tän kirjan pois siksi että tää on niin vaikeeta. Pelkkä lukeminen ei tee
ketään todellisesti autuaaksi vaan tämän sanoman vastaan ottaminen ja vaarin ottaminen koituu todelliseksi autuudeksi
iänkaikkiseksi onneksi ja elämäksi ihmiselle joka siihen perehtyy.

Johannes sanoo, sillä aika on lähellä koko ilmestys kirja julistaa nopeaa ajan kulumista ja vielä kuvittelemme kestävän
kauvann toteutuu pikemmin kuin sittenkään aavistamme. Kirja haastaa meidät tarkkaamaan
sitä aikaa jossa me eletään. Ei oo väärin tarkata aikoja ja aikojen merkkejä, ei oo väärin jopa laskee pedonmerkkiä sen lukua.

Mutta saman aikaisesti on pääasia pidettävä pääasiana.

Kuka oli tää johannees? hän oli apostoli johannes justinus marttyyri samoin kuin
ideneus jotka kirjoitaa sata jälkeen kristuksen ja sen jälkeen niin he sanoivat että
apostoli johannes yksi jeesuksen opetuslapsi on kirjoittanut ilmestys kirja ja piste.

Kirjoittamisen ajankohta todenäköisesti 91 - 95 jälkeen kristuksen.
Se voi olla myös aikasemmin?

Tuohon aikaan seurakuntaaa koettelivat keisari domitianuksen vaino.
Silloin keisarin palvonnasta tuli virallinen uskonto ja se oli kovaa aikaa ja silloin
uskominen kristukseen merkitsi monille sitä että henkilähti.

Tämän kirjan kirjoittamisen paikka on patmos saari efesosta lounaaseen nykyisen turkin
rannikko. Se kuuluu nykyään kreikkaan. johannes oli roomalaisten karkoittamana tällä saarella

Vankeudessa ja sieltä hän kirjoitti tämän.
Tämän kirjeen vastaan ottaja olivat seitsemän vähässä aasiassa siaineet seurakunnat
kaikki nykyisen turkin alueella, turkin länsirannikolla aika lähellä siellä.

Seitsemän saattaa viitata tässä kristuksen seurakuntaa kaikkina aikoina sillä niin kuin

oli puhetta että seitsemän oli täydellisyyden luku.


Johannes seitsemälle aasian seurakunnalle: armo teille ja rauha hääneltä,
joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä,
jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä, ja jeesukselta kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä,
joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsia! (ilm.1.:4-4).


Tämä on ylipursuava tervehdys. Aivan ilmestyskirjan alussa

Lähetetään terveisiä kolmiyhteiseltää jumalalta.
Ihan oikeesti näissä jakeissa todella on nähtävissä viittaus kolminaisuuteen.
Isä joka on ja joka oli, ja joka tuleva on, toivottaa lukialleen rauhaansa.
Pyhähenki sillä sanotaan niiltä seitsemältä hengeltä.
Seitsemän viittaa täydelliseen henkeen eli pyhään heenkeen hän toivottaa rauhaansa lukialleen.

Ja poika jeesukselta kristukselta ja hänkin toivottaa rauhansa lukialleen.
Hänelle joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellään ja
tehnyt meidäät kuningaskunnaksi ja papeiksi jumalalle ja isälleen hänelle
kunnia ja voima, aina ja iankaikkisesti aamen.

Johannes ylistää jumalaa tässä lujaa! juslistaa rajusti ja lujaa ja hän tuo ehdottomasti
esiin sen kaikkein tärkeimmän sanoman joka on tärkein myös ilmestyskirjassa
nimittäin sen että jeesus on päästänyt meidät verellään.

Ilmestyskirjan tärkein sanoma ei oo, niin kuin mie äsken sen sanoin niin se ei oo
antikristus, pedonmerkki, lopunajan ahdistus vaan tärkein jeesuksen sovitus työ.

Mikään ei ole, eikä saa olla yhtä tärkeetä kun me luetaan ilmestyskirjaa.
Sen perusanoma on että jeesus on sovittanut mun synnit.

Ja tää jeesuksen sovitus työ on ainoa todellisen voiman lähde myös silloin kun
on vaikeeta. Myös silloin kun luetaan ilmestyskirjaa. Kristus on vapauttanut meidät
synneistä ja tehnyt meidät kuningas kunnaksi ja papeikasi jumalalle.

Jumala ei pelastanut sua vain että hän veis sut taivaaseen,
hän pelasti sut auttamaan toisiakin taivaaseen.
Sun elämällä on tarkoitus auttaa toisiakin ihmisiä jeesuksen luo.

Sun elämällä ei oo tarkoitus että sie elät vain tämän 60,70 ja 80 vuotta ja odotat että pääsis taivaaseen,
pääsisi taivaaseen.
Vaan sun tarkoitus on auttaa muitakin sinne tavalla tai toisella erillaisilla lahjoilla.


Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet,niidenkin,
'jotka hänet lävistivät, ja kaikki maa sukukunnat vaikeroivat hänen tullessaan.totisesti,amen.

"Minä olen A ja O", sanoo herra jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, kaikkivaltias.
(Ilm.1:7-8).


"Minä olen A ja O", sanoo herra jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, kaikkivaltias.

Jumala ei muutu, hänen nimensä on: "Minä olen".

Jumalalla on ainoana valta olla itsestään olemassa, kaikki muut tarvitsevat tuon kyvyn ulkopuoleltaan.

Meidän kuohuvassa ajassa on yksiasia joka ei muutu? sinä muutut, sun olosuhtees muuttuu,
Mutta jumala ei muutu. Hänellä on homma hanskassa ja hänellä on ollut aina homma hanskassa eikä se
koskaan ole ollut pois hänen hanskastaan, myös sinun elämässäsi, hänellä on kaikki valta.

Ei ole semmoista asiaa jota hän ei tietäis, pientä eikä suurta, siksi sun ei tarvitse pelätä.
Sie et ole yksin, se on isommassa kädessä.
Hän ei ole jättänyt meitä tänne itseksemme, pelkäämään pahinta ja toivomaan parasta.
Jeesus tulee tänne näkyvällä tavallakun hän lähtikin, ei salaa,Hän tulee suurella jyrinällä ja paukkeella ja kerran kaikki näkeväät hänet.

1.Näin onPerjantai 08.11.2013 12:01

Ilmestyskirja kertoo suurelta osin ajasta, juuri ennen jeesuksen paluuta.
Se kertoo ajasta jota varjostaa maaailman laajuiset katastrofit,
nälänhädät, maanjärjestykset, sodat, laittomuus, väärä hillintynyt
seksuaalisuus,yksi maailman talous, koko maailmaa hallitseva diktatuuri ja
kaikenkattava syvenevä pelko. Se kertoo ajasta jolloin mikään ei
tunnu olevan niin kuin ennen. Mie uskonsen kertovan meidän ajasta.


Ilmestyskirja on aina ollut hyvin kiistelty ja hyvin rakastettu kirja.
Ensimmäisen ja toisen vuosisadan seurakunnissa ilmestysskirjaa luettiin hyvin
ahkerasti, toiset innostuivat siitä ja toiset vastustivat sitä.


Syynä voi olla kirjan vaikeahko kuvakieli ja ennen kaikkea sisältö
esimerkiksi hyvin konkreettinen opetus taivaasta ja esimerkisi
opetus tuhat vuotisesta valtakunnasta.


se on hyvin mielenkiintoinen ja väärintulkittu kirja.
Kirja on täynnä symbooleja, siellä on petoja, maljoja,
basuunoita, sinettejä. Se vaatii tulkintaa.

Ja siksi se on altis
väärin ymmärrykselle. Monet harhaopit ovat saaneet polttoainetta
juuri ilmestyskirjasta. Siksi moni on heittänyt sen hyllylle
eikä lue sitä, lukee muutaman luvun mutta ei tätä ymmärrä erkkikään
ja panee sen pois. Kuitenkin ilmestyskirja on ainoa raamatun kirja
jonka kuulemisesta ja uskomisesta onnitellaan erikseen.


jossä luet ilmestyskirjaa niin sua onnitellaan siitä raamatussa
ja se on ainoa tämmönen kirja.
Se on aina ajankohtainen kirja.


ilmestyskirja, siinä on asiaa kaikkien aikojen ihmisille.
se on ollut erityisesti vainottujen kristittyjen rakastama kirja.
Mitä lähempänä on krietuksen paluu, sitä ajankohtaisemmaksi se kirja
tulee. Kun sie annat esimerkiksi ystävälles reitti ohjeet jaa kerrot
tarkaan että miten ajataan esimerkiksi oulusta helsinkiin.


Niin sie kerrot sen tarkkaan alkuosan ja sit sie kerrot sen
loppumatkan. Sitten siinä välillä sanot että seuraa eurooppa nelosta
minkä kerkeet. Maisemia tarkkaillen voi päätellä miten lähellä
päämäärää ollaan. Mutta ihan tarkkaan maisemiakaan ei pidä tarkkailla
sillä oja voi tulla vastaan.

alkumatka kerrotan raamatussa hyvin tarkkaan,
loppumatka hyvin tarkkaan ja kaikenaikaa pitää katsoa tiehen.
Tärkeintä on se että me katsotaan tiehen eikä maisemiin,
että me katsotaan jeesukseen eikä olosuhteisiin.
Mutta kyllä ne olosuhteetkin vähän puhuu.


Mikä on ilmestyskirjan tarkoitus? mikä on sen sanoma? ja
miten sitä pitäs tulkita?
Ilmestyskirjan avain sana on seitsemän.


Siellä on seitsemän seurakuntaa, seitsemän henkeä,seitsemän lampunjalkaa,
seitsemän tähteä, seitsemän sineettiä, seitsemän sarvea, seitsemän silmää,
seitsemän enkeliä,seitsemän basuunaa, seitsemän ukkosen jylinää,
seitsemän tuhatta, seitsemän päätä, seitsemän kruunua, seitsemän vitsausta,
seitsemän maljaa, seitsämän vuorta,seitsämän kuningasta, hirveemäärä seiskoja.
Ja tuo seitsemän esiintyy ilmestyskirjassa useammin kuin missään muissa
raamatunkirjoissa yhteensä.


Ja lisäksi ilmestyskirjassa on paljon sanoja tai sanontoja jotka toistuvat
seitsemän kertaa. Esimerkiksi seitsemän autuaaksi julistamista, seitsemän kertaa
minä olen, seitsämän kertaa ei enään, seitsemän kertaa aamen ja niin edelleen.
Seitsemän on raamatussa pyhä, täydellisyyden luku se julistaa että
jumalalla on kaikki valta, jumala on täydellinen hänen luonaan on kaikki täydellistä.
Se julistaa että jjumala on historian herra, hän on täydellisesti ohjaimissa.
Seitsemän julistaa että tää homma on jumalan hanskassa.


Ilmestyskirjan keskeisin hahmo ei ole vaikkapa antikristus tai joku peto
vaan kristus. Ilmestyskirja kuvaa kirkastettua, hallitsevaa jeesuta
ja hänen paluutaan maan päälle.


Se kertoo jeesuksen täydellisestä ja ikuisesta voitosta saatanasta.
Ilmestyskirja on tarkoitettu rohkaisuksi kaikille kristityile kaikkina
aikoina. Erityisesti se on tarkoitettu vainotuille ja ahdistetulle seurakunnalle
kaikkina aikoina. Vainotut ja ahdistetut kristityt ovat saaneet aina siitä voimaa.
Ja se on lohduttanut kärsiviä kristittyja. Vainoojat eivät sittenkään sano viimeistä
sanaa, vaan herra sanoo viimesen sanan.


Ja tänäänkin juuri ahdistettu ja vainottu kristitty saa ilmestyskirjasta oikeesti
lohdutusta. Tää on tarkoitettu silloin kun on oikeen vaikeeta. Tietysti muulloinkin.
Kirjan tarkoitus on nostaa alas painetun uskovan kristityn pää katsomaan jeesukseen.
Vaikka kristinusko ei vallannutkaan koko maailmaa heti, vaikka kristityt olivat
jatkuasti vainottu vähemmistö niin jeesus ei valehdellut, hänellä on kaikki valta.
Ja kirja julistaa että pian se astuu näkyvälläkin tavalla esiin. Ja niin myös tänään.
Se julistaa meillekkin että kohta se toteutuu ihan varmasti.


Tamperelainen sanoo siitä kyllä valrmaan toteutuu kohta.

Kirja on luonteeltaan erillainen kirja kuin muut raamatun kirjat.

Se on apokalyptinen ilmestyskirjallisuuteen kuuluva, ja se tekee tästä
vaikeamman tulkittavan kuin monesta muusta kirjasta.

Apokalyptoo tarkoittaa
paljastaa, ilmoittaa,tuoda esiin.
Muita vastaavan laisia kirjoja on raamatussa esimerkiksi
hesekielin kirja, sakarjan kirjat, danielin kirja nyt ainakin.


Luonteen omaista tämmöselle ilmestyskirjalle on vertauskuvallisuus.

Ilmestyskirjassa vilisee sarvia, petoja, päitä, maljoja,sineettejä, basuunoita
ja niin edelleen. Siellä on runsaasti luku symboliikkaa ja puhuin jo tuosta seiskasta,
sen lisäksi siellä toistuu kolme joka on jumalan luku ja kuusi joka on ihmisen luku.
Siellä on paljon symboliikkaa. ja tämän kirjan ilmestys luonteen takia sitä on
vaikee tulkita, Se täytyy pakosti myöntää.

sen takia se monilta hyllyyn.
sitä kattoo vähän aikaa muutaman luvun niin sanoo että ei tätä ymmärrä erkkikään
ja mie paan pois tämän kirjan. Ydin kysymys ilmestyskirjassa on se että mikä
tässä on vertauskuvallista ja mikä ei?
mikä on vertauskuvallista ja mikä ei?.


nyrkkisääntönä on ilmestyskirjaa luettaessä tulis olla se
että mennään kuvainnolliseen tulkintaa, vertauskuvainnolliseen tulkintaan
vasta sitten kun kirjaimellinen tulkinta on mahdotonta.
Ja se on erittäin hyvä ohje ilmestyskirjassa. Jos vaan on
mahdollista tulkita kirjaimellisesti sitten tulkitaan.
Mutta on siellä paljon tekstiä jota on mahdoton lukia kirjaimellisesti
se on pakko katsoa vertauskuvalliseksi.


sitten ilmestyskirjassa on selvä historiallinen luonne.
Kysymyss kuuluu mistä ajasta ilmestyskirja kertoo?
toiset on sitä mieltä että se on tarkoitettu
vain niille ensimmäisen vuosisadan kristityille
jotka ottivat sen vastaan.


Joille johannes sen näki ja joka sitten levitettiin aika
nopeasti tuolloiseen seurakuntaan.
Viittauksen ihmisiin ja tapahtumiin koskevat heidän mukaansa vain tuota
aikaa.


Ja heidän mukaansa meidän ei tuu ottaa ja olettaa että niissä olis mitään
erityistä sanomaa meidän ajalle tai tulevalle polville vaan ainoastaan
se historian opetus joka siinä on.
Tää tulkinta on ongelmallista, sillä se jättää huomioitta jumalan
yliluonnollisen kyvyn ennustaa tulevaa.
Jumala tietää mitä on tulevaisuudessa.


Tää tulkinta nousee yleensä haluttomuudesta nähdä että ihme on mahdollista,
Että jumala tekee ihmeitä.


Ja siitä haluttomuudesta että ei haluta nähdä että raamattu on yliluonnollinen.
Toinen tulkinta tapa on pofeetallishistorianllinen toiset näkevät että kirjassa
on ihhimillistä historiaa jota siellä kuvataan.


Monet sympolit tarkittavat tulkita läntisen euroopan histiriaa, ja sittense huipentuu
jeesusken paluuseen. tää tulkintamalli soveltaa meidän aikaa.
Joku on snonut että kun lukee ilmestyskirjaa niin se on sama kuin lukee
sanomalehtee. Se tulee todelisuudessa tää päivä siellä vastaan.
Tälläinen ajatus on hyvin herkkä erinlaisille tulkinnoille.


Vaikka ilmestyskirja on hyvä lukea hesarin tai keskisuomalaisen kanssa
niin se ei kuitenkaa oon päivän uutislähde. Se on pikemminkin kuin kartta joka näyttää
suurinpiirtein missä ollaan. On myös arveluttavaa että jumalan ilmoitus ois keskittynyt vain
euroopan ja länsimaiden historiaan johon sitä yleensä sovelletaan
Ja että unohdetaan kaikki muu historia maailmassa.

5.Lukekaapa ajatuksellaPerjantai 08.11.2013 11:59

Ja kummasta mä olen valmis kovan paikan tullen luopumaan. Laulu yhtye villitys lauloi viimeaikoinaan pekka mäenpään laulu: sen lauluja laulan kenen leipää mä syön. Ja hän jatkoi:
leipäni saan mä jumalalta.
Meitä kiinnostaa keitä nämä hahmot tulee oikeasti olemaan? se on kiinnostanut aina. Eikä tuota kiinnostusta ole vähentänyt tämä seuraava raamatun kohtakaan, nimittäin ilmestyskirjassa
13:18 sanotaan: Tässä on viisaus.

Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi. Tämän luvun laskemiseen kehoitetaan mutta viisaudella. Laskeminen
ei siis voi olla väärin. Ongelmat nousevat siitä millaisen asemamme me laskuilemme annamme.

Onko se "profeetallista sanaa" vai meidän oma mielipiteemme että peto on se ja se, kun sen nimestä tulee tämmöinen ja tämmöinen. luku. Hepreassa ja kreikassa myös venäjässä on
kirjaimilla oma luku arvonsa. Niiden tutkimista kutsutaan gematriaksi. Niitä lukuja laskemalla on saatu Monien johtajien nimiä esimerkiksi nero, hitler,stalin, gorbatshov, paavi
ja niin edelleen.

Me voimme heistä nähdä monen olleen antikristuksen hengessä hallinneita "pikku" antikristuksia. Vielä emme ole nähneet tuota yhtä mutta kun hän nousee tunnemme hänet hänen elämästään,
hänen hedelmistään, hänen sanomastaan. Meidän ei tarvitse pelätä noita aikoja. Ei antikristusta, ei väärää uskonnollisuutta kun pidämme kiinni tärkeimmästä.

Kaikkein tärkeintä ei ole antikristus tai se että milloin se tapahtuu vaan kaikkein tärkeintä on meille jokaiselle on tuntea oikea kristus. Jeesus joka on sovittanut meidän syntimme.
Me ei olla käyty läheskään kaikkea läpi vaan keskittynyt sellaisiin asioihin jotka on kiinnostavia ja ken ties ajan kohtaisia. Mahdollisesti sitten joskus toisten lisää.

Mutta rukoillaa sitten vielä tähän päätteeksi. Jeesus me kiitetään siitä että sulla on lopullinen viisau ja totuus. Me tullaan näkemään se että miten nää asiat lopunaikana toteutuu
sitä mukaan kuin me eletään. Herra me kiitetään siitä että me saadaan kaiken aikaa luottaa sinuun. Sulla on historia hanskassa. Kiitos jeesus siitä sun pyhässä nimessä.

4.Lukekaapa ajatuksellaPerjantai 08.11.2013 11:58

tää aika on kypsä tähän. raamattu puhuu kuitenkin kahdesta lopunajallisesta peto hahmosta se sataa tulla monille yllätyksenä. ilmestyskirja tekee selvän eron viimeisinäaikoina
vaikuttavan maallisen johtajan eli antikristuksen ja hengellusen johtajan eli väärän profeetan välillä. ensimmäinen
peto eli antikristus noysee merestä, toinen nousee maasta. heidän taustansa ovat erillaiset.

kyseessä voi olla viittaus tämän toisen pedon juutalaisiin sukujuuriin sillä meri yhdistettiin juutalaisuuessa yleensä kaikkien kansojen mereksi ja maa israelin maahan ja kansaan.
tää olisi erittäin uskonnollinen hahmo, erityisesti tää toinen peto. ilmestyskirja
13:11 sanoo. näin sillä oli kaksi sarvea niin kuin karitsan sarvet ja se puhui niin kuin lohikäärme. johannes näki toisen pedon nousevan maasta.

tää toinen peto on sama henkilö josta ilmestyskirja 19 ja 20 sanoo että hän on väärä profeetta. siellä sanottiin että peto oteettiin kiinni ja sen kansan väärä profeetta. joka oli
tehnyt sen nähden ihmeitä jolla hän oli eksyttäänyt ne jotka oli
ottanaat pedon merkin ja ne jotka oli kumartaneet pedon kuvaa ja ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen. tää toinen peto muistuttaa ulkoisesti karitsaa. hänellä on kaksi
sarvea mutta hän puhuu niin kuin lohikäärme.

antikristus puhuu niin kuin lohikäärme ja väärä profeetta lopunajallinen uskonnollinen johtaja puhuu niin kuin lohikäärme. hän muistuttaa karitsaa, muistuttaa kristillistä nöyyyden
palveliaa, esiintyy ulkoisesti kristillisyyden ja täyttää ulkoisesti kirstillisyyden kriteerit mutta hänen maailmankuvansa, julisuksensa tulee olemaan kaikkea muuta kuin kristillinen.
hän on ulkoisesti karitsa mutta sisäisesti kristin vihollinen.

kuka on tämä väärä profeetta, onko kyseessä henkilö vai onko kyseessä jokin instituutio tai jokin inhimillinen laitos tai inhimillinen uskonto?. onko kyseessä esimerkiksi niin
sanottu nimellinen kristillisyys? lopun ajan kirkko.

ilmestyskirjan 3 luvussa jakeessa yksi, jeesus lähetti terveisiä sarden seurakunnan enkelille ja sanoi että kirjoita näin sanoo hän jolla on ne jumalan seitsemän henkeä ja ne
seitsemän tähteä. minä tiedän sinun tekosi, sinulla on se nimi että elät mutta sinä olet kuollut.
monien mukaan lopunajallinen kristillisyys muistuttaa sarden seurakunnan kristillisyyttä se muuttuu yhä muodollisemmaks ja sen sanomasta tulee irvikuva evankeljumista, se keskittyy
ihmiseen ja ihmisen onnellisuuteen ja vähät piittaa siitä mitä jumala sanassaan sanoo.

evankeliumin tilalle tulee sosiaallinen hyväntekeminen, armontilalle tulevat hyvät teot. perinteisen eli luterilaisen käsityksen mukaan tämä toinen
peto tämä uskonnillinen väärä profeetta joka antaa kaiken vallan antikristukselle on katollinen kirkko ja paavi. ihminen kristuksen sijaisena on kieltämättä kroteskia ja häpeällistä
ja katollinen kirkko edustaakin monessa mielessä kristillisyytä josta armo on imetty pois.
mutta kun tämän sanon niin haluun heti sanoo että katollisessa kirkossakin on varmasti ihmisiä jotka on menossa taivaaseen. Tässä voi olla kyse myös kirkkojen maailman neuvostosta
jostain vastaavasta ekumenisen liikehdinnän näkyvästä muodosta. kirkkojen mailman neuvosto pyrkii tänä päivänä näkyvään kirkolliseen yhteyteen hinnalla millä hyvänsä.

ensin kristittyjen yhteyteen ja sitten kaikkien uskontojen näkyvään yhteyteen. joidenkin mielestä tällainen lopunajallinen väärä profeeta uhkonnollinen peto on uuden ajan
uskonnollisuus joka sopii hyvin lopunajalliseen, kirkolliseen ja uskonnolliseen ilmapiiriin. kaikki käy jos se vaan tuntuu joltakin.

Oikea oppi saa antaa tilaa oikealle kokemukselle. Sitten on olemassa niitä jotka on sitä mieltä että tää lopunajallinen väärä uskonnollinen peto on islam, sillä nousihan
islam kristinuskon ja juutalaisuuden maaperästä. Islam on kristillinen harhaoppi. Raamattu antaa uudessä testamentissa ymmärtää että antikristilliset liikehdinnät nousevat
kristilliseltä maaperältä ja siksi esimerkiksi islam täytää tuon ehdon.
Sekin haluaa näytää karitsalta mutta se puhuu kuin lohikäärme. ja sen hedelmät ovat hyvin usein kaikkea muuta kuin hyvät.

On mahdollista että uskonnollinen peto edustaa näistä jokaista. Voi olla että lopunajallinen uskonnollisuus on sekoitus tätä kaikkee. Antikristuksen ajan kirkko todennäköisesti
tulee sulkemaan sisäänsä kaiken uskonnollisuuden yhteisen
sateen varjon alle. Mistä tahansa muusta voidaan silloin neuvotella mutta ei kuuliaisuudesta uskonnollisia auktoriteetteja kohtaan joka lopulta on joka lopulta on antikristus itse.

Tässä mielessä me eletään aikaa jossa tällainen uskonnollinen ilmapiiri on samanlainen. Mikä tahansa käy kun han sä kumarrrat valtaa pitäviä uskonnollisia johtajia. Mikä tahansa
käy kunhan sä oot kuuliainen valtaa pitäville. Mikä tahansa käy ja mikä tahansa on kaupan jos hinnasta sovitaan.

tämä uskonnollinen hahmo käyttää antkristuksen valtaa ja ilmestyskirjan 13:12 sanoo tällain: ja se käyttää kaikkea ensimmaisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä
asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä , jonka kuolinhaava parani.
Lopunajallinen uskonnollisuus ja sen edustajana väärä profeetta myy itsensä poliittisille vallan pitäjille. Kaikki se vaikutus mahdollisuus joka sillä on, on suoraan riippuvaista
sen kuuliaisuudesta vallan pitäjille.
Tällaista on uskonnollisuus joka myy itsensä omille maallisille auktoriteeteille. Tällaista uskonnollisuuta maailma on ollut koko hitorian sivu täynnä.

Ja tää tulee kiihtymään tää kehitys lopunaikana. Väärä profeetta tulee olemaan antikristuksen käsikassara ja se heitetään pois kun son aikansa palvellut sitten vallan pitäjiä.

Hyvä esímerkki lähihistoriasta on kommunististen hallitusten suhde kristilliseen kirkkoon esimerkikksi seuvostoliitossa, natsi saksassa, kiinassa. Kristinusko valjastetaan puolueen
vallan välineeksi. Siitä kuoritaan pois kaikki semmoinen mikä sotii puolueen päämääriä vastaan.

Tllainen kristinusko menettää voimansa, siitä tulee elävän kristillisyyden pahin maallinen uhka. Me eletään läntisessä kristikunassa tätä aikaa jo nyt.

Vaikka meillä ei ole vallassa kommunismi, niin meillä on vallassa humanismi ja materialismi. Kirkot toistensa jälkeen suostuvat yleisen mielipiteen humanistisen painostuksen alle.
Esimerkikksi suomalainen henkinen ilmapiiri ja asenne on nopeasti koventumassa .

Jumala ja hänen sanansa koetaan yhä enemmän sotivan niitä arvoja vastaan jotka suomalaista yhteiskuntaa ohjaa. jakeessa 13 johannes kirjoitaa että tämä peto tekee suuria ihmeitä niin
että se saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.

Tää uskonnollinen peto tekee ihmeitä, taivaasta lankeavaa tulta ei ole tarkemmin selitetty ja tää ihme herättää mielenkiintoa ja kunnioitusta. Se on kuin sirkustemppu jolla katsojat
sadaan kiinnittämään huomionsa esiintyjään.

Voima jolla ihmeet tapahtuvat ovat lohikäärmeeltä ja satanalta. Onkin syytä todeta että kaikki ihmeet ylipäätään eivät ole jumalasta. Johannes sanoo että älkää jokaista henkeä uskoko
vaan koetelkaa henget ovatko ne jumalasta.

Tästä te tunnette sanoo johannes, tästä te tunnette jumalan hengen jokainen henki joka tunnustaa jeesuksen kristukseksi, lihaan tulleeksi on jumalasta.

Yksikään henki joka ei tunnusta jeesusta, ei ole jumalasta vaan antikristuksen henki jonka te olette kuulleet olevan tulossa ja johannes sanoo että se on jo maailmassa.

Jo tuolloin johanneksen kirjoittaessa noin 80 - 90 jälkeen kristuksen, antikristuksen henki oli jo maailmassa se on vaikuttanut enemmän ja enemmän ja se huipentuu lopunaikana.
Monissa uskonnoissa tapahtuu ihmeitä. Ihmeiden takana voi olla jumala, voi olla satana ja voi olla ihmisen oma psyyke "lainaus merkeissä ihmeiden takana".

Nyt lopunajan ihminen ottaa mielellään vastaan ihmeen kuin ihmeen ilman moraalisia velvotteita, ilman parannuksen välltämättömyyttä. Ihmiset etsivät parantumista ilman puhtautta
ja uskontoa ilman jumalaa.

Joka jotenkin vois tuomita minut. jakeessa 16-17 johannes kirjoita ilmestyskirjan 13 luvussa näin. Ilmestys kirja. 13:16-17.
Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä ti otsaansa, ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se,
jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.

Väärä profeetta työskentelee taloudellisen riippuvaisuuden aikaan saamiseksi. Taloudellisuuden antikristuksesta sen aikaan saamiseksi. On sanottu että se joka halitsee kansan vatsaa
halitsee myös kansaa.
Antikristus saa väärän profeetan uskonnollisen johtajan toimesta taloudellisen vallan kahvat. Eli nää kaksi johtajaa tulevat yhdessä toimimaan samaan päämäärään ja vallan hanskassaa
on koko aika antikristus.

Taloudellinen keskittyminen on mielen kiintosesti yksi lopunajallinen merkki. Me ollaan kovaa vautia matkalla rahatonta yhteiskuntaa, yhteiskuntaa jossa kaikki talous yhdistyy ja
lopulta yhden näyttöpäätteen tai mikä se sitten tulee olemaankin yhden kaverin hallittavissa.

Tässä puhutaan merkistä käteen ja merkistä otsaan. Mikä se on? se on taloudellisen vallan väline, sillä kontroloidaan ihmisiä että he suostuvat johtajien valtaan.

Jos et ota merkkiä, et osta kaupasta tavaraa. Jos et ota merkkiä , et pysty hoitaan terveyttäs terveykeskuksessa ja niin edelleen. Mikä tää merkki on? onko se että joku on ajatellut
mikrolastu tai joku vastaava jokin pieni joka laitetaan ihonalle vai mikä se on? joka tapauksessa merkin ottamisessa täytyy liittyä uskonnollinen sisältö. Sitä ei oteta vahigossa
vaan sen ottamiseen liittyy kumartaminen, suostuminen antikristuksen arvoihin ja hänen taloudelliseen valtaansa.

Taloudellinen riippuvaisuus saattaa johtaa myös hengelliseen riippuvaisuuteen. Yleensä aina johtaa ja siksi on syytä kysyä itseltään ja minä itseltäni ja sinä itseltäsi, olenko mä
riippuvainen jumalasta vai pankki kortistani.