hän on itsessään mitätön nukke joka toteutaa isäntnsä saatanan tarkoitus periä. päitä ja sarvia on tulkittu seuraavasti. ne kuvaavat lopunajan piliitista voimaa ja valtaa. jolla
antikristus halltsee maan päällä.
ne kuvaavat koko inhimillistä poliittista historiaa ja samalla tavalla kuin esimerkiksi: danieli luvussa 2 ja 7. ne kuvaavat sekä lopunajallista poliittista valtaa että koko maailman
poliittista historiaa. diktaattorien,
vehkeiliöiden ja vakivallan historiaa.
yhtymä kohta danielin ennustuksiin ovat merkittävät. daniel kuvaa kirjassaan toisessa luvussa jakeessa 37-45 ja seitsemännessä luvussa merestä nousevaa petoa jotka muistuttavat näitä
johanneksen näkemiä petoja. jokainen noista danielin pedoista ennnustavat jotakin maailman valtaa, tämä ilmestyskirjan
13 luvun peto lopunajallinen antikristus nousee danielin näkemän viimeisen pedon neljännen pedon rooman henkisestä perinnöstä se tulisi olemaan yhdessä noiden neljän viimeisen maailman
vallan ominaisuuksista se olisi se olisi leopardin näköinen olento jolla on karvaiset jalat ja leijonan kita.
siinä olisi sellaista auliuutta, sellaista voimaa,sellaista väkivaltaa, sellaista viisautta jota kaikki nuo neljä maailman valtaa edustavat. ja myös daniel näki paljon, kiinniti
erityisesti huomiota tähän neljänteen petoon, neljänteen maailman valtaan jonka johanneskin ilmestyskirjassa näki.
jotka nousevat siitä valtakunnasta siitä neljästä viimeisestä, suuresta,väkevästä valtakunnasta. heidän jälkeensä nousee eräs muu sano daniel. hän on erillainen kuin edelliset.
ja hän kukistaa kolme kuningasta, hän puhuu sanoja korkeinta vastaan ja hävittää korkeimman pyhiä, hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain ja ne annetaan hänen käsiinsä kolmeksi ja
puoleksivuodeksi.
tästä pedosta myös ilmestys kirjan 43 luku puhuu lopun aikaa on nouseva sellainen poliittinen hallitsia jonka juuret ovat muinaisen rooman henkisessä perinnössä. hän nousee ilmeisesti
muinaisen rooman alueelta. jota nykyään edustaa aika kirkkaasti EU, mutta ken elää sen näkee. tuo peto raivaa tietältään kaikki muut halitsiat. hän puhuu korkeinta vastaan, pyrkii
muuttamaan jumalan asettamia lakeja ja lain alaisuuksia ja hän saa valtaansa koko maailman .
johannes kirjoittaa; ja minä näin yhden sen päistä olevan ikään kuin kuoliaaksi haavoitetu, mutta sen kuolin haava parantui, ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.
ilm.13:4. peto voidaan tulkita joko maailman vallaksi, yhdeksi hallitsiaksi tai molemmaksi. yksi mahdollisuus on siten nähdä kuolinhaava
yhden maailman vallan kukistuvaisena ja jälleen nousemisena esimerkiksi: rooma,saksa Eu ja niin edelleen. toinen mahdollisuus on nähdä se yhden ihmisen kokemuksena joko konkreettisena
kuolinhaavana tai kuvannollisena poliittisen uran katkeamisena ja jälleen nousemisena.
kolmas mahdollisuu on että jokin maailman valta ja sen johtaja kokevat molemmat
piliittisen kuoleman ja uudelleen nousemisen. neljäs mahdollisuus on nähdä kuolinhaavassa piikki kristinuskonsa perussanomaa kohtaan, nimittäin antikristus jäljittelee kaikkissa
kristusta. myös hänen kuolemansa ja ylösnousemustaan.
rakentaa uskonnollisen rakennelman joka korvaa totuuden. tähän sopisi hyvin johanneksen tulkinta pedosta ikään kuin kuoliaaksi haaavoittunut. viides mahdillisuus on nähdä tässä
viittaus yleensäkkin inhimilliseen pahuuteen, joka ei koskaan kuole vaan nousee aina uudelleen valtaan.
edessmennyt muusikko juha kela kirjoitti eräässä laulussaan että KOIRAN UNTA NUKKUU HITLER, SYDÄMMESSÄ JOKAISEN. johannes jatkaa näin; ja he kumarsivat lohikäärmettä,
koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "kuka on pedon vertainen, ja kuka
voi sotia sitä vastaan?" ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkka puheita, ja sille annettii valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta. ja se avasi suunsa
jumalaa pilkkaamaan , pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä jotka taivaassa asuvat. ja sille annettiin
valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat aitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjotettu teurastetun karitsan elämän
kirjaan,hamasta mailman perustamisesta.ilm.13:4-8.