IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

4.Rooman katollinen kirkkoSunnuntai 08.12.2013 12:50

(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 232)
Täysimittainen omistautuminen marialle Marialle omistautuminen kristuskeskisyyttä
Täydellisesti omistautunut marialle
”Neitsyt Maria itse ja
täysimittainen
omistautuminen
Marialle
sytyttävät voimallisen,
luovan innoituksen.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 228) ”…Jumalan äidille
omistautuminen on
itse asiassa
kristuskeskisyyttä
ja juontaa juurensa pyhästä Kolminaisuudesta sekä ihmiseksi tulemisen ja lunastuksen mysteereistä.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 223) ”Luulisin, että sanomani
selittää riittävästi nykyisen paavin
kiinnostusta neitsyt
Mariaan ja ennen kaikkea
hänen täydellistä
omistautumistaan Marialle.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 225)
Voitto marian kautta
”Kun minut oli valittu paaviksi, paneuduin ennen kaikkea
koko kirkon ongelmiin, mutta vakaumukseni pysyi
samana: Jos maailman tasolla saavutetaan
voitto, se tapahtuu Marian kautta.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 232, 233) ”Kristus voittaa Marian kautta, sillä
hän haluaa kirkon voittojen
nyt ja tulevaisuudessa
olevan yhteydessä Mariaan.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 233)
Paavin aseman tulevaisuudesta
”Nykypäivän ekumeenisten keskustelujen myötä kirkoissa kasvaa hitaasti uudelleen tietoisuus
kirkon ykseyttä palvelevan viran tarpeellisuudesta. Niin kuin
seurakunnan johdossa on kirkkoherra ja hiippakunnan
johdossa piispa, pitäisi koko kirkossa
olla Pietarin tehtävää hoitava paavi.”
(Paavi, Jan Aarts, s. 7) ”Ei-katolisten kristittyjen taholla edistys
ilmenee paavin viran tunnustamisessa
ykseyden palveluviraksi ja
Jumalan kirkolleen antamaksi armolahjaksi,
jolla voi olla yhä kasvava merkitys kirkkojen ja
myös kansojen yhdistymispyrkimyksissä.”
(Paavi, Jan Aarts, s. 78)
kaikkien kristittyjen yhteiseksi paimenviraksi
”Paavista on viime aikoina yhä enemmän tullut
kristittyjen yhteinen paimen,
ainakin käytännön tasolla, jollei (vielä) opillisesti.”
(Paavi, Jan Aarts, s. 5) ”Sitä, miten Paavin virka voi kehittyä kirkkojen välistä
ykseyttä palvelevaksi viraksi ja siten kaikkien kristittyjen yhteiseksi paimenviraksi, ei voida etukäteen määritellä.”
(Paavi, Jan Aarts, s.
Mitä kirkot todella opettavat? - 8 - Katolinen kirkko
Katolisen kirkon suhtautumisesta muihin uskontoihin
”Kaikki uskonnot tunnustavat… että ihminen on riippuvainen Jumalasta, siksi hänen on palveltava Jumalaa.
Kaikkia uskontoja on tästä syystä kunnioitettava.
Vatikaanin toinen kirkolliskokous on nimenomaan korostanut, että kirkko
’ei eristäydy siitä, mikä kaikissa näissä uskonnoissa on totta ja pyhää’.”
(Katolinen uskomme, s. 50)
NÄKÖKULMIA PELASTUKSEEN
”Uskova juutalainen, islaminuskoinen, hindu tai buddhalainen,
joka elää vakaumuksensa mukaisesti
ja etsii rehellisesti totuutta,
voi aivan varmasti
saavuttaa ikuisen pelastuksen.
Sama koskee jopa ateistejakin,
jotka koettavat elää oikein ja toimia omantuntonsa mukaan.”
(Katolinen uskomme, s. 146) ”Mutta nekin,
jotka saavuttavat ikuisen pelastuksen
kirkon näkyvän yhteisön ulkopuolella,
pelastuvat kirkon kautta.
Etsiessään Jumalaa he etsivät myös häntä, jonka Jumala on lähettänyt maailmaan: Kristusta ja Kristuksen perustamaa kirkkoa, jonka kautta Jumala tahtoi lähettää pelastuksen maailmaan.”
(Katolinen uskomme, s. 146)
Paavin suhtautuminen esim. muslimeihin
”Kunnioittavasti kirkko tarkastelee myös muslimeja,
jotka palvovat yhtä ainoata Jumalaa, elävää ja itsessään olevaa, armahtavaista ja kaikkivaltiasta, taivaan ja maan Luojaa.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 105) ”Monoteisminsa takia
Allahiin uskovat
ovat meitä erityisen lähellä.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 105)
Paavi Johannes Paavali II ja esi-isien palvojat
”…ajattelemme primitiivisiä uskontoja, animistisia uskontoja,
jotka painottavat esi-isien palvontaa.
Tuntuu siltä, että ne jotka harjoittavat sellaista uskontoa
ovat erityisen lähellä kristinuskoa.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 93)
Kaikkien uskontokuntien edustajat rukoilemaan haudan äärelle
”Katolisen kirkon johtaja,
paavi Johannes Paavali II
on kutsunut maailman
kaikkien uskontokuntien edustajat koolle
rukoilemaan
rauhan puolesta.”
(Itä-Savo, 19.11.2001, s. A10) ”Pyhän Franciscuksen
haudan äärelle
kokoontui kristittyjen, muslimien,
juutalaisten, buddhalaisten, hindujen,
shintolaisten, jainalaisten, sikhien
ja Afrikan luonnonuskontojen edustajia
paavi Johannes Paavali II:n kutsusta.”
(Helsingin Sanomat, 25.1.2002, s. C2) ”Paavi Johannes Paavali II
johtiÂ…
Italian Assisissa
eri uskontojen edustajien yhteistä rukoushetkeä rauhan puolesta.”
Paikalla oli ”noin 200 hengellistä
johtajaa eri puolilta maailmaa.”
(Turun Sanomat, 25.1.2002, s. 24)
Aneet
”Millä tavalla kirkko tulee avuksemme
ajallisia rangaistuksia poistamaan?
Kirkko tulee avuksemme aneen jakamisella.”
(Katolinen
katekismus, s. 148) ”Mitä kristittyjen on
aneesta uskottava?
Kristittyjen on uskottava 1) että katolisella kirkolla on valta jakaa anetta;
2) että sen käyttö on meille
erittäin hyödyllinen.”
(Katolinen katekismus, s. 149) ”Mikä on ane?
Ane on
ajallisten
synnin rangaistusten peruutus…”
(Katolinen
katekismus, s. 148) ”Mitä kirkko tekee
jakaessaan meille anetta?
Jakaessaan… anetta kirkko antaa puolestamme Kristuksen ja pyhimysten täydentekojen tyhjentymättömästä aarteesta korvausta jumalalliselle vanhurskaudelle.”
(Katolinen katekismus, s. 149) ”Ane merkitsee, että kirkko voi
osittain
vapauttaa katumustyöstä
tai paremminkin vaihtaa sen toiseksi.”
(Katolinen
uskomme, s. 226)
Ruusukko
”Ruusukko” on ”rukoussarja,
jossa katoliset… mietiskelevät… Kristuksen elämää, kuolemaa ja kirkastumista ikään kuin hänen äitinsä Marian silmin ja
hänen kanssaan.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 71) ”Koska ruusukossa
toistetaan samoja
rukouksia, apuna
käytetään
rukousnauhaa
(ruusukkoa).”
(Katolisen uskon perusteet, s. 71) ”Ruusukko eli rukousnauha on katolilaiselle oivallinen apuväline mietiskelyrukoukseen. Mietiskelyn kohteena
on Jeesus Kristus ja
oppaanamme Neitsyt Maria.”
(Katolisella tiellä, s. 26) ”Kirkko käskee
meitä etenkin
rukoilemaan ruusukkoa,
koska siinä tarkasteltavaksi asetetaan tärkeimmät salaisuudet Jeesuksen ja Maarian elämässä.”
(Katolinen katekismus, s. 168, 169)
kirkon käsitys ihmisen alkuperästä
mistä ihmiskunta on lähtöisin?
Eläimestä ihmiseksi Ihminen on kehittynyt
”Entä mistä koko
ihmiskunta on lähtöisin?
Miten kauan ihminen on ollut olemassa? Tätäkään ei tiedetä varmasti.” ”Nykyään tiedetään, että ihminen on
kehittynyt alkukantaisesta olennosta.
Mutta missä vaiheessa tuo olento
lakkaa olemasta eläin ja muuttuu ihmiseksi?” ”Ihminen on
siis kehittynyt
alkeellisista
muodoista.”
(Katolinen uskomme, s. 11)
Mitä kirkot todella opettavat? - 9 - Katolinen kirkko
Ristinmerkki
”Millä merkillä katolinen kristitty tavallisesti tunnustaa uskonsa?
Katolinen kristitty
tunnustaa tavallisesti uskonsa pyhällä ristinmerkillä.”
(Katolinen katekismus, s. 13) ”Kun kristitty tekee
ristinmerkin itsensä ylitse,
hän siunaa itsensä.”
(Katolinen uskomme, s. 282)
”Milloin meidän tulee tehdä ristinmerkki?
Ristinmerkki on
hyvä ja hyödyllinen
tehdä usein, varsinkin ylösnoustessa ja
maata pannessa, rukouksen edellä
ja jälkeen, jokaisen isonpuoleisen työn
edellä, kiusauksissa ja vaaroissa.”
(Katolinen katekismus, s. 13) ”Pappi aloittaa messun ristinmerkillä ja
messun lopussa hän
siunaa seurakuntalaiset ristinmerkillä,
myös seurakuntalaiset itse
tekevät ristinmerkin.”
(Katolisella tiellä, s. 25) Jos ristinmerkki
”tehdään oikein ja hartaasti, hitaasti otsalta
rinnalle ja vasemmalta oikealle
olkapäälle, se on vaikuttava vertauskuva
yhteenkuuluvuudestamme Kristukseen. Silloin
risti ympäröi koko ihmisen:
hän ikään kuin asettuu ristin alle.”
(Katolinen uskomme, s. 281)
jotakin syntikäsityksestä
”Meidän pitäisi päästä perille
siitä, mitä synti on ja mitä se
ei ole. Eritelkäämme asiaa.
Kun on kyseessä heikkous,
jolle ei voi mitään,
’vahinko’ tai ’lipeäminen’,
kun siis joku tekee väärin
tietämättään ja tarkoittamattaan,
emme voi puhua synnistä.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 233) ”Arkipäivän rikkeitä
ja heikkouksia
kutsutaan Â’lieviksiÂ’ synneiksi,
sillä ne me
saamme anteeksi
jo katumuksellamme ja rakkauden töillämme.”
(Katolisen uskon
perusteet, s. 234) ”Miksi pikkusyntejä sanotaan anteeksiannettaviksi?
Pikkusyntejä sanotaan anteeksiannettaviksi,
koska ne
helpommin
ja ilman rippiäkin voidaan saada anteeksi.”
(Katolinen katekismus, s. 98) ”Kun olemme tehneet
lieviä syntejä,
meidän tulee ahkerasti etsiä tilaisuutta rakkauden harjoittamiseen rakkauden teoissa (erityisesti sellaisissa vaikeissa teoissa, jotka auttavat meitä harjoittamaan itsekuria) ja vahvistaa yhteyttämme Juma-laan ja kirkkoon rukouksella ja erityisesti osallistumalla eukaristian ateriaan.”
(Mitä katolinen kirkko opettaa, s. 53)
Jotakin anteeksiantamuksesta
”Kirkko tuntee monta mahdollisuutta pyytää ja saada syntien anteeksi antaminen…”
(Kat. usk. per., s. 237)
”Kun kirkkoon tulija tekee ristinmerkin vihkiveteen
kastetuin sormin
ja näin uudelleen
tunnustautuu kasteeseensa,
hänkin kulkee kääntymyksen ja syntien anteeksi saamisen tiellä.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 237) ”Yksi mahdollisuus on katumushartaus.
Siitä näemme,
että uskovien
yhteisö on
sovituksen aluetta.”

3.Rooman katollinen kirkkoSunnuntai 08.12.2013 12:49

(Katolinen katekismus, s. 138) ”Mitä ymmärretään parannuksen
sakramenttiin kuuluvalla täydenteolla?
Täydenteolla ymmärretään rippi-isän määräämän parannustyön suorittamista.”
(Katolinen katekismus, s. 147) ”Miksi rippi-isä määrää meille katumustyön?
Katumustyö määrätään meille”
mm. ”korvaukseksi Jumalaa
vastaan tehdystä loukkauksesta…”
(Katolinen katekismus, s. 147)
ViimeiSen voiteluN SAKRAMENTTI
”Viimeinen voitelu on se sakramentti, jossa
pyhällä öljyllä voitelemalla ja
papin rukouksella Jumalan
armo saatetaan
sairaalle sielun pelastukseksi ja sangen usein ruumiinkin hyväksi.”
(Katolinen katekismus, s. 150) ”Mitä viimeinen voitelu vaikuttaa sielun pelastukseen?
1) Viimeinen voitelu lisää pyhittävää armoa;
2) päästää anteeksiannettavista synneistä ja myöskin niistä kuolemansynneistä, joita sairas ei enää pysty tunnustamaan;
3) poistaa jo anteeksiannettujen syntien jätteet;
4) vahvistaa kärsimyksissä ja kiusauksissa,
etenkin kuolemankamppailussa.”
(Katolinen katekismus, s. 151) Sairaiden voitelu on
”…papin jakama sakramentti,
joka
tuottaa
syntien anteeksi
antamisen…”
(Katolisen uskon perusteet, s. 248)
a) Messu-uhri: ”Katolisen kirkon käsityksen mukaan Kristuksen sovitusuhrin veretön toistuminen ehtoollisessa” (Iso Raamatun tietosanakirja, Osa 1, s. 14, Ristin Voitto ry. 1988, Tofters tryckeri ab, Östervåla, Sweden).
Mitä kirkot todella opettavat? - 6 - Katolinen kirkko
Suhtautuminen vainajiin
APUA VAINAJILTA
”Mitä katolinen kirkko opettaa pyhimysten
kunnioittamisesta ja avuksihuutamisesta?
Katolinen kirkko opettaa
olevan luvallista ja hyödyllistä
kunnioittaa ja
huutaa avuksi pyhimyksiä.”
(Katolinen katekismus, s. 69) ”Kirkko vahvistaa juhlallisesti,
että uskovilla on oikeus
kunnioittaa pois nukkunutta pyhänä ja
kääntyä hänen puoleensa
kaikkialla ja julkisesti
esirukousta pyytäen.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 298)
APUA VAINAJILLE
”Esirukous kuolleiden puolesta” on ”yksi
’seitsemästä hengellisestä laupeuden teosta’.”
”…mitä joku elämänsä mittaan tekee toisen puolesta,
on Jumalan edessä aina nykyhetkeä.
Siksi on myös mielekästä rukoilla vainajien puolesta,
jotka ovat kuolleet jo kauan sitten.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 248) ”Katolisen
uskon mukaan
meidän
tulee rukoilla vainajien puolesta.”
(Katolisella tiellä, s. 27) ”Kun katolilaiset joko yksityisesti tai
messussa rukoilevat kuolleiden puolesta,
he rukoilevat, että Jumala laupeudessaan
täydentäisi sen,
mikä ihmisissä
on ollut puutteellista.”
(Katolinen uskomme, s. 276)
Sielunmessu vainajan puolesta
Rekviem on ”…sielunmessu, eukaristian vietto vainajan puolesta;
sen introitus alkaa sanoilla: ’Herra, anna heille ikuinen lepo’.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 248)
suojeluspyhimys
”Kaikilla katolilaisilla on oma
suojeluspyhimys.”
(Katolisella tiellä, s. 33) ”Katoliset kääntyvät suojelijansa puoleen
rukouksissaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti.”
(Katolisella tiellä, s. 33)
Pyhäinjäännökset eli reliikit
Kts. b)
”Katolisissa kirkoissa
alttarissa tai sen alla
on pyhimysten
reliikkejä eli pyhäinjäännöksiä.”
(Katolisella tiellä, s. 22) ”Pyhäinjäännöksiä eli reliikkejä…
säilytetään kirkkojen alttareissa
kunnioituksen
kohteena…”
(Katolisella tiellä, s. 34)
Kiirastuli
”Minne sielu tulee heti yksityisen tuomion jälkeen? Sielu joutuu joko taivaaseen tai helvettiin tahi kiirastuleen.”
(Katolinen katekismus, s. 57)
”Tällä käsitteellä, joka latinaksi on ’purgatorium’ ja joka on paremmin käännettävissä ’puhdistuminen’ (jopa ’pesula’!)
viitataan taivaaseen Â’tuomittujenÂ’ puhdistumisesta
ennen Jumalan lopullista näkemistä.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 144) ”Trenton kirkolliskokous… sanoi: ’On olemassa
puhdistumisen paikka,
ja sinne määrätyt sielut saavat apua uskovien esirukouksista, mutta ennen kaikkea Jumalalle mieluisesta alttarin uhrista’ (eukaristiasta).”
(Katolisen uskon perusteet, s. 144)
Mitkä sielut tulevat kiirastuleen?
”Mitkä sielut tulevat kiirastuleen? Kiirastuleen tulevat niiden hurskaiden sielut, jotka joko ovat anteeksiannettavissa
synneissä eronneet elämästä tai syntiensä tähden vielä saavat kärsiä ajallisia rangaistuksia.”
(Katolinen katekismus, s. 57, 58)
KIIRASTULEN TARKOITUKSESTA
”Se, joka ei ole vielä kokonaan
avautunut Jumalalle, saa ensin
puhdistautua
synnin arvista ’kiirastulessa’.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 143) ”Kiirastulen
tarkoitus
on tehdä ihminen
kokonaan puhtaaksi.”
(Katolinen uskomme, s. 275) ”Kaiken meihin jääneen viallisuuden ja
syntien jättämien arpien täytyy hävitä kuin
ruosteen raudasta, sillä uuteen Jerusalemiin
’ei päästetä mitään epäpuhdasta…’”
(Katolisen uskon perusteet, s. 144)
Apua kiirastulessa oleville
”Missä yhteydessä olemme kiirastulessa olevien sielujen kanssa?
Me autamme heitä rukouksilla, almuilla ja muilla
hyvillä töillä, varsinkin pyhällä messu-uhrilla…”
(Katolinen katekismus, s. 55) ”Voidaanko aneita omistaa kiirastulessa oleville sieluille?
Kiirastulessa oleville sieluille voidaan esirukouksina omistaa kaikki ne aneet, jotka paavi on sellaisiksi julistanut.”
(Katolinen katekismus, s. 150)
KUNNES ANSAITSEVAT
”Kauanko sielut pysyvät kiirastulessa?
Sielut pysyvät kiirastulessa, kunnes he ovat täydellisesti puhtaat ja ansaitsevat Jumalan katselemisen.”
(Katolinen Katekismus, s. 58)
b) ”Reliikit (lat.) oik. jätteet, jäännökset” on ”…pyhien henkilöiden kehonosien tai omaisuuden todellisten tai uskoteltujen jäännösten nimitys” (Tietojätti 2000, Tieto-sanakirja A-Ö, Gummerus, Neljäs painos, Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä 2001, s. 708).
Mitä kirkot todella opettavat? - 7 - Katolinen kirkko
Paavi
Kristuksen sijainen
”Kristus itse on halunnut ’sijaisen’ tänne maan päälle.”
(Katolinen uskomme, s. 133)
päämies ja pyhä isä
”Kirkon näkyvin päämies on pyhä isä,
paavi, koska hän on Pietarin oikea
seuraaja Rooman piispanistuimella.”
(Katolinen katekismus, s. 44) ”Kirkko on näkyväinen yhteys, johon kuuluvat kaikki
oikeauskoiset kristityt maan päällä yhden ainoan päämiehen,
Rooman paavin, ja häneen yhdistettyjen piispojen alaisina.”
(Katolinen katekismus, s. 42)
Paavin asema
YLIN ARVOASEMA koko maailmassa KAIKKIEN kristittyjen isä ja OPETTAJA
Hallitsija ja johtaja
”Kaikkien kristittyjen
tulee uskoa,
että pyhällä apostolisella istuimella ja
Rooman paavilla ON YLIN ARVOASEMA koko maailmassa ja…” ”…ja että itse
ROOMAN PAAVI ONÂ…
KOKO KIRKON PÄÄ,
KAIKKIEN kristittyjen
isä ja OPETTAJA; ja ett䅔 ”…ja että meidän Herramme
JEESUS KRISTUS ON LUOVUTTANUT HÄNELLE Pyhän Pietarin kautta VALLAN
pitää voimassa koko kirkkoa, sitä
HALLITA JA JOHTAA…”
(Kirkkohistorian lähdelukemisto, s. 129, 130)
KAIKKIEN USKOVAISTEN YLIN TUOMARI
EI OLE OLEMASSA SUUREMPAA ARVOVALTAA
”…hän on
KAIKKIEN
USKOVAISTEN
YLIN TUOMARI…” ”…kukaan” ei ”voi oikaista apostolisen
istuimen antamaa tuomiota, koska
EI OLE OLEMASSA
SITÄ SUUREMPAA ARVOVALTAA.”
(Kirkkohistorian lähdelukemisto, s. 129, 130)
PAAVIN Johannes Paavali II:n SUHDE MARIAAN
Sydämen tarve Marian puoleen kääntyminen
rukousperinne
”Jokaisen pitää ymmärtää, että
Marian puoleen
kääntyminen liittyy
paitsi
sydämen tarpeeseen
ja taipumukseen myös objektiiviseen totuuteen Jumalan äidistä.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 223) ”Nuoruusvuosistani
lähtien on
Marian puoleen kääntyminen
liittynyt syvällisesti
uskooni Kristukseen,
ja Kalwarian pyhiinvaelluskohde
on auttanut minua suuresti.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 224) ”…kun perin
Pietarin viran Roomassa,
kannoin sisälläni
enemmän kuin mitään muuta
juuri tätä kotimaani kokemusta ja
neitsyt Mariaan kohdistuvaa rukousperinnettä.”

2.Rooman katollinen kirkkoSunnuntai 08.12.2013 12:48

Maria puolestapuhujana
maria on vastannut rukouksiin LUOTTAVASTI APUA
”Rukouksissa ja lauluissa
Mariaa pyydetään puhumaan meidän puolestamme Jumalan edessä.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 295) ”…Maria on…
vastannut
rukouksiin…”
(Katolisen uskon perusteet, s. 296) ”Pyhiinvaelluspaikoilla ihmiset pyytävät luottavasti Jumalalta apua
Marian esirukouksien tähden.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 295)
Marialta apua kaikissa tilanteissa
”Mikä ’Ave Mariassa’ muodostaa avuksihuudon? Avuksihuudon muodostavat sanat, jotka kirkko on lisännyt:
’Pyhä Maaria, Jumalan äiti, rukoile meidän syntisten puolesta, nyt ja kuolemamme hetkenä. Amen’.”
”Miksi kirkko on lisännyt nämä sanat? Kirkko on nämä sanat lisännyt,
jotta huutaisimme Jumalan äidiltä apua kaikissa tilanteissa
ja etenkin anoisimme autuaallista kuoleman hetkeä.”
(Katolinen katekismus, s. 168)
Synnitön Maria
”…Maria on synnitön,
ts. hänellä
ei ole henkilökohtaista synti䅔
(Katolinen uskomme, s. 256) ”Uskomme myös, että
Maria varjeltui koko elämänsä ajan kaikesta synnistä.
Jumala on täyttänyt hänessä kaikki ihmisille antamansa lupaukset.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 295)
Maria-kultti
”Maria-kultti elpyy aina silloin kun erikoisten tapahtumien yhteydessä uskotaan Marian näyttäytyneen ja saaneen aikaan ihmeitä.”
(Katolinen uskomme, s. 257)
Marian kunnioituksesta
”Mariaa kunnioitetaan katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa enemmän kuin muissa kirkoissa.
Häntä kunnioitetaan viettämällä juhlia hänen kunniakseen, rukoilemalla ruusukkoa, Maria-hartauksissa,
pyhiinvaelluksilla sellaisille paikoille, joissa Maria on erityisesti vastannut rukouksiin ja niin edelleen.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 296)
Marian alttari Neitsyt Marian kunniaksi
”Marian alttari
on jokaisessa katolisessa kirkossa. Alttari on erityisesti
omistettu Neitsyt Marialle,
se on koristeltu kukkasin ja sen edessä on
kynttiläteline, johon voi sytyttää kynttilän
Marian kunniaksi.”
(Katolisella tiellä, s. 24) ”Kirkon takaosassa tai sivustoilla on usein
kynttiläteline, johon voi sytyttää kynttilän
Neitsyt Marian kunniaksi
tai oman suojeluspyhimyksen kunniaksi.
Kynttilä jää palamaan ikään kuin rukouksena,
kun sytyttäjä itse poistuu kirkosta.”
(Katolisella tiellä, s. 24)
ruumiillisesti taivaaseen
”…Jumala myös otti Marian ruumiillisesti
taivaaseen hänen elämänsä
päättyessä maan päällä.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 295) ”…kirkko uskoo, että Jumala myös varjeli hänet synnistä
elämänsä alusta alkaen sen loppuun asti ja otti
hänet kuolemansa jälkeen ruumiineen ja sieluineen taivaaseen.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 115)
PYYNTÖ MARIALLE
”Suomessa eukaristian viettoon kokoontunut seurakunta tunnustaa syntinsä seuraavilla sanoilla: Tunnustan Jumalalle kaikkivaltiaalle… pyydän autuasta Mariaa, ainaista neitsyttä, kaikkia enkeleitä ja pyhiä ja teitä kaikkia rukoilemaan puolestani Herraa Jumalaamme.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 234)
Kirkon äiti
”Lunastajamme Kristuksen äiti on kirkon äiti.”
(Paavi Johannes Paavali II, Uskalla toivoa, s. 223)
Kuoleman edessä
”Niin kauan kuin kuoleva ymmärtää puheemme, voimme vahvistaa hänen luottamustaan
Jumalan uskollisuuteen ja auttaa häntä käymään uskoen kuoleman pelon läpi. Voimme pyytää hänen kanssaan
Jumalan äidiltä esirukousta: ’Rukoile meidän syntisten puolesta nyt ja kuolemamme hetkellä’.’’
(Katolisen uskon perusteet, s. 247, 248)
Mitä kirkot todella opettavat? - 5 - Katolinen kirkko
Messu-uhri Kts. a)
”Tuliko Kristuksen kuoltua kaiken
uhrin lakata? Ei; se uhri, jonka
Kristus kerran kantoi ristillä, oli
kaikkialla ja kaikkina
aikoina uudistettava.”
(Katolinen katekismus, s. 126) ”Mikä on pyhä messu-uhri? Pyhä messu-uhri on uuden liiton alituinen uhri, jossa Herramme Jeesus
Kristus, leivän ja viinin muodossa, papin käsien kautta verettömällä tavalla uhraa itsensä
taivaalliselle Isälleen.”
(Katolinen katekismus, s. 126, 127) ”Eikö ole mitään eroitusta pyhän messu-uhrin ja Kristuksen ristin-uhrin välillä? Pyhä messu-uhri on sama uhri
kuin ristillä toimitettukin;
ainoastaan uhraamistapa on toinen.”
(Katolinen katekismus, s. 127)
”Pyhä messu-uhri on
sama kuin ristinpuussa
tapahtunut uhri,
koska kummassakin sama
– Herramme Kristus – uhraa ja uhrataan.”
(Katolinen katekismus, s. 127) ”Mikä erotus on uhraamistavassa? Ristissä
Kristus uhrasi itsensä verisellä tavalla; pyhässä messussa hän uhraa
itsensä verettömällä tavalla,
koska hän ei enää kärsi ja kuole.”
(Katolinen katekismus, s. 127) ”Se joka
osallistuu messuun,
osallistuu
siis aterian muodossa tapahtuvaan uhritoimitukseen.”
(Katolinen uskomme, s. 209)
Kenen puolesta?
osallistumisella voima Voimakkain sovitusuhri
”Kenen puolesta pyhä messu kannetaan?
Pyhä messu kannetaan
koko kirkon, elävien ja
kuolleiden puolesta.”
(Katolinen katekismus, s. 129) ”Pyhään messuun
osallistumisella on
syntejä anteeksi
antava voima.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 238) ”Miksi pyhä messu on ylevin uhri? Pyhä messu on ylevin uhri, koska se on 1) arvollisin ylistysuhri, 2) Jumalalle mieluisin kiitosuhri, 3) tehokkain rukousuhri, 4) voimakkain sovitusuhri.”
(Katolinen katekismus, s. 129)
”Jokaista eukaristiaa
vietetään ’syntien
anteeksi antamiseksi’…”
(Katolisen uskon perusteet, s. 230) ”…eukaristian vietossa leipä ja viini muuttuvat Pyhän
Hengen voimasta olemukseltaan Kristuksen ruumiiksi ja
vereksi, ilman että niiden näkyvä muoto muuttuu.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 209)
KasteEN SAKRAMENTTI
kasteen vaikutus
”Tällä kertaa käsittelemme kysymystä,
miten ihminen tulee kristityksi.
Vastaamme:
kasteen sakramentin kautta.”
(Katolinen uskomme, s. 163) ”Kaste on se sakramentti, jossa
ihminen vedellä ja Jumalan sanalla puhdistetaan kaikesta synnistä ja
syntyy uudesti Kristuksessa ja
pyhitetään iankaikkiseen elämään.”
(Katolinen katekismus, s. 115) ”Mitkä ovat kasteen vaikutukset? …Kaste
puhdistaa perisynnistä ja kaikista muista synneistä… peruuttaa kaikki ajalliset ja
iankaikkiset rangaistukset… tekee meidät…
Jumalan lapsiksi ja taivaan perillisiksi.”
(Katolinen katekismus, s. 116)
”Kasteessa Kristus siirtää ihmiset Jumalan puolelle.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 238)
kastevesi kastemalja
”Minkälaista vettä on kasteeseen käytettävä? Kasteen pätevyyteen on luonnollinen vesi välttämätön, kuitenkin on sen, jos mahdollista,
oltava kaste- tai ainakin vihkivettä.”
(Katolinen katekismus, s. 116) ”Kastevesi on
puhdasta vettä, joka on
siunattu pääsiäisyönä tai
siunataan ennen kastetta.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 221) ”Kastemalja on taiteellisesti
muotoiltu kivinen tai metallinen astia
kastevettä varten. Sen paikka
on yleensä kastekappelissa.”
(Katolisella tiellä, s. 22)
VAHVISTUKSEN SAKRAMENTTI
”Vahvistuksen sakramentissa sinetöidään ja vahvistetaan se, mikä on alkanut kasteessa.”
”Vahvistuksen sakramentissa me saamme Pyhän Hengen sinetin.
Siinä vastaanotamme ’seitsemän Hengen lahjaa’: viisauden, ymmärryksen, neuvon, voiman, tiedon,
hurskauden ja Jumalan pelon lahjan. Vahvistuksen jakaa piispa tai hänen valtuuttamansa pappi, joka panee kätens䅔
(Katolisella tiellä, s. 7)
Parannuksen sakramentti
”Parannuksen sakramentti
on autuuteen välttämätön kaikille,
jotka kasteen jälkeen ovat
tehneet raskaan synnin.”

1.Rooman katollinen kirkkoSunnuntai 08.12.2013 12:47

Näinä Ekumenian aikoina on hyvä tietää nämä faktat ja muistaa että Rooma ei ikinä muuta mieltään!
Otteita katolisen kirkon opetuksesta
Katolisen kirkon käsitys itsestään
Koko usko Se yksin onÂ… Yksin oikea
”Millä kirkolla on koko
Kristuksen opettama usko?
Koko Kristuksen
opettama usko
on yksin
katolisella kirkolla.”
(Katolinen katekismus, s. 11) ”Miksi katolisella kirkolla yksin on
koko Kristuksen opettama usko?
Katolisella kirkolla yksin on
koko Kristuksen opettama usko, koska
se yksin on Kristukselta ja apostoleilta vastaanottanut
ja aina väärentämättömänä säilyttänyt tämän uskon.”
(Katolinen katekismus, s. 11) ”Mikä seuraa siitä, että roomalais-katolisella kirkolla yksin on Kristuksen ainoan kirkon neljä tunnusmerkkiä?
Siitä seuraa, että roomalais-
katolinen kirkko yksin on
Kristuksen oikea kirkko.”
(Katolinen katekismus, s. 50)
Ainoa autuuttava
Autuuden menettämisen uhka
”Miksi kutsumme katolista kirkkoa syystä, että se
yksin on saanut Kristukselta
vallan ja välikappaleet
johtaa ihmisiä iäiseen autuuteen?
Me kutsumme katolista kirkkoa siitä syystä
ainoaksi autuuttavaksi kirkoksi.”
(Katolinen katekismus, s. 53) ”Kun siis katolinen kirkko on ainoa autuuttava kirkko,
niin mikä on kunkin ihmisen velvollisuus? Jokainen, joka
tuntee katolisen kirkon Kristuksen oikeaksi kirkoksi, on
iankaikkisen autuuden menettämisen uhalla velvollinen
olemaan sen jäsen,
uskomaan sen opin, nauttimaan sen sakramentteja ja
olemaan sen vallalle alamainen.”
(Katolinen katekismus, s. 53)
olennaisella tavalla
”Katolilaiset uskovat ja tietävät, että heidän omassa kirkossaan on olennaisella
tavalla läsnä se kirkko, jonka Kristus perusti jatkamaan pelastustyötään maailmassa…”
(Paavi Johannes Paavali II, Idefelt Benedicta, s. 269)
velvoitus
”Kuka velvoittaa meitä liittymään katoliseen kirkkoon?
Itse Jeesus Kristus velvoittaa meitä liittymään kirkkoonsa…”
(Katolinen katekismus, s. 53)
Katolisen kirkon käsitys toisista uskontokunnista
piirteitä eivät tunnusta täydellistä uskoa
tietyllä tavalla
”Katolilaiset tunnustavat myös,
että monia yhden Kristuksen
kirkon aitoja piirteitä on myös
muissa kristillisissä kirkoissa.”
(Paavi Johannes Paavali II,
Idefelt Benedicta, s. 269) ”…Kirkko tietää, että sillä on monia
siteitä niihin, jotka ovat kastettuja… mutta
eivät tunnusta täydellistä uskoa tai eivät ole säilyttäneet elämän ja sakramenttien yhteyttä siihen Pietarin seuraajan (=PAAVIN) alaisuudessa.”
(Katolinen uskomme, s. 143) ”Ne jotka uskovat Kristukseen ja ovat saaneet pätevän kasteen, ovat näet tietyllä tavalla
yhteydessä katoliseen Kirkkoon, vaikkakaan tämä yhteys ei ole täydellistä.”
(Katolinen uskomme, s. 143)
”Eivätkö siis muut uskontokunnat olekaan Kristukselta ja apostoleilta
vastaanottaneet ja aina väärentämättä säilyttäneet uskoaan? Eivät; sill䅔
(Katolinen katekismus, s. 12)
”Muut uskontokunnat eivät voi sanoa itseänsä pyhiksi…”
(Katolinen katekismus, s. 49)
”Kirkko toteutuu siis myös katolisen kirkon ulkopuolella, vaikkakaan – meidän vakaumuksemme mukaan –
ei täydellisesti, koska sieltä puuttuu joukko Kristuksen kirkolle antamia tärkeitä piirteitä.”
(Katolinen uskomme, s. 143)
Sakramenttiuskonto
seitsemän sakramenttia uskon ja kirkon ydin
Sakramenttien armo ikivanha traditio
”Katolisessa kirkossa on
seitsemän sakramenttia:
kaste, vahvistus, eukaristia, rippi, vihkimys, avioliitto ja sairaan voitelu.”
(Katolisella tiellä, s. 7) ”…sakramentit…
ovat uskon
ja kirkon
ydin.”
(Katolinen uskomme, s. 243) ”Sakramenttien
armon saamme vain kirkon näkyvässä yhteisössä.”
(Katolinen uskomme, s. 260) ”Seitsemän
sakramenttia
on ikivanha
traditio.”
(Katolinen uskomme, s. 166)
pyhä merkki tärkeä asema kirkko lahjoittaa
saattavat ihmisiä
”Sakramentti on pyhä merkki,
jolla me palvomme Jumalaa, jolla hänen rakkautensa ilmoitetaan meille ja
jolla hänen pelastustyönsä
toteutuu meissä.”
(Mitä katolinen kirkko opettaa, s. 20) ”Sakramenteilla on
syntien anteeksi antamisessa
tärkeä asema.”
(Katolisen uskon
perusteet, s. 238) ”Niiden kautta
kirkko lahjoittaa
yksityiselle ihmiselle
yhteyden Kristukseen
ja syventää sitä.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 202) ”Sakramentit
saattavat
ihmisiä
koko heidän
elämänsä ajan.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 203)
Mitä kirkot todella opettavat? - 3 - Katolinen kirkko
katolisen Kirkon suhtautuminen Jumalan sanaan
ONKO RAAMATTU RIITTÄVÄ?
”Riittääkö, että uskotaan ainoastaan se, mikä on pyhässä raamatussa?
Ei; meidän pitää uskoa muistotietokin, sillä perimätieto on kirjoittamaton raamattu.”
(Katolinen katekismus, s. 9)
JUMALAN SANA
YHTÄ ARVOKKAAT JA KUNNIOITETTAVAT KIRKKO KOROSTAA
”Pyhä traditio ja
pyhä Raamattu
muodostavat Jumalan sanan
yhden pyhän talletuksen,
joka on uskottu kirkolle.”
(Katolinen uskomme, s. 158) ”Sen vuoksi molemmat,
sekä pyhä Raamattu, että
traditio, on otettava vastaan
ja niitä on pidettävä arvossa
yhtä alttiisti ja kunnioittavasti…”
(Katolinen uskomme, s. 158) ”…katolinen kirkko
korostaa
Raamatun
ja tradition yhteenkuuluvuutta…”
(Katolisen uskon perusteet, s. 157)
EI YKSIN RAAMATUSTA
RAAMATTUA EI VOIDA YMMÄRTÄÄ ILMAN PERIMÄTIETOA VAIN OSA
”Tästä johtuu,
ettei kirkko ammenna
varmuuttaan kaikista ilmoitetuista asioista
yksin pyhästä Raamatusta.”
(Katolinen uskomme, s. 158) ”Raamattua ei voida ymmärtää,
jos sitä tarkastellaan vain
Pyhän Hengen innoituksen tuotteena
ottamatta huomioon perimätiedon osuutta.”
(Katolinen uskomme, s. 156) ”…Raamattu
on
kirkon
tradition osa.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 157)
LISÄÄ KATOLISEN KIRKON SUHTEESTA JUMALAN SANAAN
Luotettava tulkitsija
Katolisen kirkon vaatima oikeus Ei ilman kirkkoa
”…kirkko pitää
itsellään oikeuden
varjella tätä kirjaa (=RAAMATTUA) ja
toimia sen luotettavana tulkitsijana.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 159) ”…katolinen kirkko vaatii itselleen
oikeuden tunnustaa jokin raamatuntulkinta
oikeaksi tai torjua tulkinta,
joka vääristää perittyä uskoa.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 83) ”Raamattua
ei ilman kirkkoa ja kirkon ulkopuolella voida ymmärtää oikealla tavalla.”
(Katolinen uskomme, s. 156)
ei saa tulkita uskottu kirkolle
”Yksityinen ei saa tulkita
Raamatun tekstiä kirkon johdosta
ja opetusvirasta välittämättä.”
(Katolinen uskomme, s. 154) ”Raamatun tulkitseminen
on alusta asti
uskottu ennen kaikkea koko kirkolle.”
(Katolinen uskomme, s. 154)
Kirkko Raamatun yläpuolella
”Mitä siis kristityn pitää ylimalkaan uskoa?
Kristityn pitää uskoa kaikki, minkä
Jumala on ilmoittanut ja
katolinen kirkko asettaa uskottavaksi, joko se sitten
on pyhään raamattuun kirjoitettu tai ei.”
(Katolinen katekismus, s. 10)
Kirkko ratkaisee ja tulkitsee
”Kirkko antaa Raamatun uskovien käteen, ratkaisee, mikä kuuluu Raamattuun ja tulkitsee uskoville sen sisällön.”
(Katolinen uskomme, s. 156)
Raamattu äidinkielellä
”Mitä kirkko on määrännyt raamatun lukemisesta äidinkielellä?
Kirkko on määrännyt, että sen, joka tahtoo äidinkielellään lukea raamattua” tulee
mm. ”käyttää kirkon hyväksymää ja sen selityksillä varustettua käännöstä.”
(Katolinen katekismus, s. 11)
Jumala on ilmaissut itsensä eri tavoin
”Kristinuskon ja toisaalta lukuisten pienten heimouskontojen rinnalla on olemassa neljä suurta uskontoa…
Kutsumme niitä maailmanuskonnoiksi. Ne ovat juutalaisuus, islam, hindulaisuus ja buddhalaisuus.”
”Näissä uskonnoissa on yhteisiäkin aineksia. Kristittyjen mielestä
se todistaa, että Jumala on ilmaissut itsensä eri tavoin.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 79)
protestanttisesta katoliseen raamattukäsitykseen
”Protestanttisille kristitylle on katolisuudessa ehkä
vierainta sen oppi perimätiedosta, traditiosta.
Protestanttisen käsityksen mukaan
Raamattu on uskon ainoa lähde ja ohje.” ”Mutta viime vuosikymmeninä on protestanttisella
taholla teologisen tutkimuksen ja
ekumeenisen dialogin kehittyessä
alettu entistä paremmin ymmärtää perimätiedon merkitys. Tähän on monia syitä.”
(Katolinen uskomme, s. 155)
Mitä kirkot todella opettavat? - 4 - Katolinen kirkko
Neitsyt Maria
”Ketä pyhimystä meidän etenkin tulee kunnioittaa ja huutaa avuksi?
Varsinkin tulee meidän kunnioittaa ja huutaa avuksi autuainta neitsyttä ja Jumalan äitiä Maariaa.”
(Katolinen katekismus, s. 71)
rukoilemme ja rakastamme erityisesti Mariaa
Pyhien kuningatar
”Me rukoilemme ja rakastamme
erityisesti Mariaa,
Jumalan äiti䅔
(Mitä katolinen kirkko opettaa, s. 37) ”Marialla, Jeesuksen äidillä, on erikoisasema
kirkon kaikkien pyhien joukossa. Siksi
häntä kutsutaan myös pyhien kuningattareksi.”
(Katolisen uskon perusteet, s. 294)

Kaikille hyvää jouluSunnuntai 08.12.2013 03:15

Moi, moi ja sinunausta.

RukousSunnuntai 08.12.2013 03:14

Jeesus me kiitetään siitä että sulla on valta ja sie tuut kerran takaisin.
Ja herra sie tuut hyvin pian takaisin. mie rukoilen sitä että sie teet meidät valmiiksi
ottamaan sut vastaan ja anna meille tässä hetkessä anteeksi meidän syntimme.
Sie tunnet kaiken, sie tiedät kaiken ihan sydän sopukoita myöten.
Herra anna anteeksi ja kiitos että annat anteeksi koska sie näät mitä meillä on mielessä.
Jeeesuksen kristuksen nimessä anna se meille anteeksi.Aamen. Jeesuksen kristuksen nimessä
mie julistan sulle anteeksi. Saat uskoo sen. saat valmis ottaan jeesusta vastaan.

RukousSunnuntai 08.12.2013 03:13

Mutta rukoillaa sitten vielä tähän päätteeksi. Jeesus me kiitetään siitä että sulla on lopullinen viisau ja totuus. Me tullaan näkemään se että miten nää asiat lopunaikana toteutuu
sitä mukaan kuin me eletään. Herra me kiitetään siitä että me saadaan kaiken aikaa luottaa sinuun. Sulla on historia hanskassa. Kiitos jeesus siitä sun pyhässä nimessä. Amen.

5.IlmestyskirjaSunnuntai 08.12.2013 03:12

Oikea oppi saa antaa tilaa oikealle kokemukselle. Sitten on olemassa niitä jotka on sitä mieltä että tää lopunajallinen väärä uskonnollinen peto on islam, sillä nousihan
islam kristinuskon ja juutalaisuuden maaperästä. Islam on kristillinen harhaoppi. Raamattu antaa uudessä testamentissa ymmärtää että antikristilliset liikehdinnät nousevat
kristilliseltä maaperältä ja siksi esimerkiksi islam täytää tuon ehdon.
Sekin haluaa näytää karitsalta mutta se puhuu kuin lohikäärme. ja sen hedelmät ovat hyvin usein kaikkea muuta kuin hyvät.

On mahdollista että uskonnollinen peto edustaa näistä jokaista. Voi olla että lopunajallinen uskonnollisuus on sekoitus tätä kaikkee. Antikristuksen ajan kirkko todennäköisesti
tulee sulkemaan sisäänsä kaiken uskonnollisuuden yhteisen
sateen varjon alle. Mistä tahansa muusta voidaan silloin neuvotella mutta ei kuuliaisuudesta uskonnollisia auktoriteetteja kohtaan joka lopulta on joka lopulta on antikristus itse.

Tässä mielessä me eletään aikaa jossa tällainen uskonnollinen ilmapiiri on samanlainen. Mikä tahansa käy kun han sä kumarrrat valtaa pitäviä uskonnollisia johtajia. Mikä tahansa
käy kunhan sä oot kuuliainen valtaa pitäville. Mikä tahansa käy ja mikä tahansa on kaupan jos hinnasta sovitaan.

tämä uskonnollinen hahmo käyttää antkristuksen valtaa ja ilmestyskirjan 13:12 sanoo tällain: ja se käyttää kaikkea ensimmaisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä
asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä , jonka kuolinhaava parani.
Lopunajallinen uskonnollisuus ja sen edustajana väärä profeetta myy itsensä poliittisille vallan pitäjille. Kaikki se vaikutus mahdollisuus joka sillä on, on suoraan riippuvaista
sen kuuliaisuudesta vallan pitäjille.
Tällaista on uskonnollisuus joka myy itsensä omille maallisille auktoriteeteille. Tällaista uskonnollisuuta maailma on ollut koko hitorian sivu täynnä.

Ja tää tulee kiihtymään tää kehitys lopunaikana. Väärä profeetta tulee olemaan antikristuksen käsikassara ja se heitetään pois kun son aikansa palvellut sitten vallan pitäjiä.

Hyvä esímerkki lähihistoriasta on kommunististen hallitusten suhde kristilliseen kirkkoon esimerkikksi seuvostoliitossa, natsi saksassa, kiinassa. Kristinusko valjastetaan puolueen
vallan välineeksi. Siitä kuoritaan pois kaikki semmoinen mikä sotii puolueen päämääriä vastaan.

Tllainen kristinusko menettää voimansa, siitä tulee elävän kristillisyyden pahin maallinen uhka. Me eletään läntisessä kristikunassa tätä aikaa jo nyt.

Vaikka meillä ei ole vallassa kommunismi, niin meillä on vallassa humanismi ja materialismi. Kirkot toistensa jälkeen suostuvat yleisen mielipiteen humanistisen painostuksen alle.
Esimerkikksi suomalainen henkinen ilmapiiri ja asenne on nopeasti koventumassa .

Jumala ja hänen sanansa koetaan yhä enemmän sotivan niitä arvoja vastaan jotka suomalaista yhteiskuntaa ohjaa. jakeessa 13 johannes kirjoitaa että tämä peto tekee suuria ihmeitä niin
että se saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.

Tää uskonnollinen peto tekee ihmeitä, taivaasta lankeavaa tulta ei ole tarkemmin selitetty ja tää ihme herättää mielenkiintoa ja kunnioitusta. Se on kuin sirkustemppu jolla katsojat
sadaan kiinnittämään huomionsa esiintyjään.

Voima jolla ihmeet tapahtuvat ovat lohikäärmeeltä ja satanalta. Onkin syytä todeta että kaikki ihmeet ylipäätään eivät ole jumalasta. Johannes sanoo että älkää jokaista henkeä uskoko
vaan koetelkaa henget ovatko ne jumalasta.

Tästä te tunnette sanoo johannes, tästä te tunnette jumalan hengen jokainen henki joka tunnustaa jeesuksen kristukseksi, lihaan tulleeksi on jumalasta.

Yksikään henki joka ei tunnusta jeesusta, ei ole jumalasta vaan antikristuksen henki jonka te olette kuulleet olevan tulossa ja johannes sanoo että se on jo maailmassa.

Jo tuolloin johanneksen kirjoittaessa noin 80 - 90 jälkeen kristuksen, antikristuksen henki oli jo maailmassa se on vaikuttanut enemmän ja enemmän ja se huipentuu lopunaikana.
Monissa uskonnoissa tapahtuu ihmeitä. Ihmeiden takana voi olla jumala, voi olla satana ja voi olla ihmisen oma psyyke "lainaus merkeissä ihmeiden takana".

Nyt lopunajan ihminen ottaa mielellään vastaan ihmeen kuin ihmeen ilman moraalisia velvotteita, ilman parannuksen välltämättömyyttä. Ihmiset etsivät parantumista ilman puhtautta
ja uskontoa ilman jumalaa.

Joka jotenkin vois tuomita minut. jakeessa 16-17 johannes kirjoita ilmestyskirjan 13 luvussa näin. Ilmestys kirja. 13:16-17.
Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä ti otsaansa, ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se,
jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.

Väärä profeetta työskentelee taloudellisen riippuvaisuuden aikaan saamiseksi. Taloudellisuuden antikristuksesta sen aikaan saamiseksi. On sanottu että se joka halitsee kansan vatsaa
halitsee myös kansaa.
Antikristus saa väärän profeetan uskonnollisen johtajan toimesta taloudellisen vallan kahvat. Eli nää kaksi johtajaa tulevat yhdessä toimimaan samaan päämäärään ja vallan hanskassaa
on koko aika antikristus.

Taloudellinen keskittyminen on mielen kiintosesti yksi lopunajallinen merkki. Me ollaan kovaa vautia matkalla rahatonta yhteiskuntaa, yhteiskuntaa jossa kaikki talous yhdistyy ja
lopulta yhden näyttöpäätteen tai mikä se sitten tulee olemaankin yhden kaverin hallittavissa.

Tässä puhutaan merkistä käteen ja merkistä otsaan. Mikä se on? se on taloudellisen vallan väline, sillä kontroloidaan ihmisiä että he suostuvat johtajien valtaan.

Jos et ota merkkiä, et osta kaupasta tavaraa. Jos et ota merkkiä , et pysty hoitaan terveyttäs terveykeskuksessa ja niin edelleen. Mikä tää merkki on? onko se että joku on ajatellut
mikrolastu tai joku vastaava jokin pieni joka laitetaan ihonalle vai mikä se on? joka tapauksessa merkin ottamisessa täytyy liittyä uskonnollinen sisältö. Sitä ei oteta vahigossa
vaan sen ottamiseen liittyy kumartaminen, suostuminen antikristuksen arvoihin ja hänen taloudelliseen valtaansa.

Taloudellinen riippuvaisuus saattaa johtaa myös hengelliseen riippuvaisuuteen. Yleensä aina johtaa ja siksi on syytä kysyä itseltään ja minä itseltäni ja sinä itseltäsi, olenko mä
riippuvainen jumalasta vai pankki kortistani.

Ja kummasta mä olen valmis kovan paikan tullen luopumaan. Laulu yhtye villitys lauloi viimeaikoinaan pekka mäenpään laulu: sen lauluja laulan kenen leipää mä syön. Ja hän jatkoi:
leipäni saan mä jumalalta.
Meitä kiinnostaa keitä nämä hahmot tulee oikeasti olemaan? se on kiinnostanut aina. Eikä tuota kiinnostusta ole vähentänyt tämä seuraava raamatun kohtakaan, nimittäin ilmestyskirjassa
13:18 sanotaan: Tässä on viisaus.

Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi. Tämän luvun laskemiseen kehoitetaan mutta viisaudella. Laskeminen
ei siis voi olla väärin. Ongelmat nousevat siitä millaisen asemamme me laskuilemme annamme.

Onko se "profeetallista sanaa" vai meidän oma mielipiteemme että peto on se ja se, kun sen nimestä tulee tämmöinen ja tämmöinen. luku. Hepreassa ja kreikassa myös venäjässä on
kirjaimilla oma luku arvonsa. Niiden tutkimista kutsutaan gematriaksi. Niitä lukuja laskemalla on saatu Monien johtajien nimiä esimerkiksi nero, hitler,stalin, gorbatshov, paavi
ja niin edelleen.

Me voimme heistä nähdä monen olleen antikristuksen hengessä hallinneita "pikku" antikristuksia. Vielä emme ole nähneet tuota yhtä mutta kun hän nousee tunnemme hänet hänen elämästään,
hänen hedelmistään, hänen sanomastaan. Meidän ei tarvitse pelätä noita aikoja. Ei antikristusta, ei väärää uskonnollisuutta kun pidämme kiinni tärkeimmästä.

Kaikkein tärkeintä ei ole antikristus tai se että milloin se tapahtuu vaan kaikkein tärkeintä on meille jokaiselle on tuntea oikea kristus. Jeesus joka on sovittanut meidän syntimme.
Me ei olla käyty läheskään kaikkea läpi vaan keskittynyt sellaisiin asioihin jotka on kiinnostavia ja ken ties ajan kohtaisia. Mahdollisesti sitten joskus toisten lisää.

4.IlmestyskirjaSunnuntai 08.12.2013 03:11

tää teksti yhteys viittaa yhteen todelliseen oikeaan ihmiseen antikristukseen. lohikäärme, saatana antaa tälle miehelle vallan ja arvoituksen. hän on mies jollaista
kauvan odotettu. hän on taitava puhuja,vomakas poliitikko ja mahdollisesti laskelmoivan miellyttävä ihminen. hän saa valtaansa koko maailman
.

hänestä tulee maailman johtava itse valtias, neljäksikymmeneksi kahdeksi kuukauseksi eli taas kolmeksi ja puoleksi vuodeksi. tää on merkillistä miten usein tää kolme
ja puoli vuotta toistuu. ilmestyskirjassa tää mies
tulee olemaan erittäin uskonnollinen ihminen joka lankeaa isäntänsä lohikäärmeen saatanan kiusaukseen ja korottaa itsensä jumalaksi ainoaksi palvonnan kohteeksi.

hänen puheensa oh äärimmäisen vasta kristilistä, humanistita,ihmiskeskeistä ja ihmistem korva syyhyn sopivaa. hän pilkkaa jumalaa ,hänen enkeleitään ja hänen uskovia
ihmisiä. hän vainoaa ja tappaa kristittyjä jumalan pyhiä jeesukseen uskovia.

tämä paratiisin palauttaja
kun sellaisen kuvan hän itsestään tulee antamaan jotta koko maailma tervehtii pelastajanaan, niin tämä henkilö osoittautuu helvetin tuojaksi, mutta ihmiset, kansat huomaavat
sen liian myöhään. tällaista miestä odotetaan
tällä hetkellä, miestä joka olisi tarpeeksi älykäs, tarpeeksi lahjakas,tarpeeksi julkea. ryhtyäkseen messiakseem, suostukseen näyttämään että minä se olen. tänä päivänä odotetaan
miestä joka lupaa laittaa asiat kuntoon.

tää aika on kypsä tähän. raamattu puhuu kuitenkin kahdesta lopunajallisesta peto hahmosta se sataa tulla monille yllätyksenä. ilmestyskirja tekee selvän eron viimeisinäaikoina
vaikuttavan maallisen johtajan eli antikristuksen ja hengellusen johtajan eli väärän profeetan välillä. ensimmäinen
peto eli antikristus noysee merestä, toinen nousee maasta. heidän taustansa ovat erillaiset.

kyseessä voi olla viittaus tämän toisen pedon juutalaisiin sukujuuriin sillä meri yhdistettiin juutalaisuuessa yleensä kaikkien kansojen mereksi ja maa israelin maahan ja kansaan.
tää olisi erittäin uskonnollinen hahmo, erityisesti tää toinen peto. ilmestyskirja
13:11 sanoo. näin sillä oli kaksi sarvea niin kuin karitsan sarvet ja se puhui niin kuin lohikäärme. johannes näki toisen pedon nousevan maasta.

tää toinen peto on sama henkilö josta ilmestyskirja 19 ja 20 sanoo että hän on väärä profeetta. siellä sanottiin että peto oteettiin kiinni ja sen kansan väärä profeetta. joka oli
tehnyt sen nähden ihmeitä jolla hän oli eksyttäänyt ne jotka oli
ottanaat pedon merkin ja ne jotka oli kumartaneet pedon kuvaa ja ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen. tää toinen peto muistuttaa ulkoisesti karitsaa. hänellä on kaksi
sarvea mutta hän puhuu niin kuin lohikäärme.

antikristus puhuu niin kuin lohikäärme ja väärä profeetta lopunajallinen uskonnollinen johtaja puhuu niin kuin lohikäärme. hän muistuttaa karitsaa, muistuttaa kristillistä nöyyyden
palveliaa, esiintyy ulkoisesti kristillisyyden ja täyttää ulkoisesti kirstillisyyden kriteerit mutta hänen maailmankuvansa, julisuksensa tulee olemaan kaikkea muuta kuin kristillinen.
hän on ulkoisesti karitsa mutta sisäisesti kristin vihollinen.

kuka on tämä väärä profeetta, onko kyseessä henkilö vai onko kyseessä jokin instituutio tai jokin inhimillinen laitos tai inhimillinen uskonto?. onko kyseessä esimerkiksi niin
sanottu nimellinen kristillisyys? lopun ajan kirkko.

ilmestyskirjan 3 luvussa jakeessa yksi, jeesus lähetti terveisiä sarden seurakunnan enkelille ja sanoi että kirjoita näin sanoo hän jolla on ne jumalan seitsemän henkeä ja ne
seitsemän tähteä. minä tiedän sinun tekosi, sinulla on se nimi että elät mutta sinä olet kuollut.
monien mukaan lopunajallinen kristillisyys muistuttaa sarden seurakunnan kristillisyyttä se muuttuu yhä muodollisemmaks ja sen sanomasta tulee irvikuva evankeljumista, se keskittyy
ihmiseen ja ihmisen onnellisuuteen ja vähät piittaa siitä mitä jumala sanassaan sanoo.

evankeliumin tilalle tulee sosiaallinen hyväntekeminen, armontilalle tulevat hyvät teot. perinteisen eli luterilaisen käsityksen mukaan tämä toinen
peto tämä uskonnillinen väärä profeetta joka antaa kaiken vallan antikristukselle on katollinen kirkko ja paavi. ihminen kristuksen sijaisena on kieltämättä kroteskia ja häpeällistä
ja katollinen kirkko edustaakin monessa mielessä kristillisyytä josta armo on imetty pois.
mutta kun tämän sanon niin haluun heti sanoo että katollisessa kirkossakin on varmasti ihmisiä jotka on menossa taivaaseen. Tässä voi olla kyse myös kirkkojen maailman neuvostosta
jostain vastaavasta ekumenisen liikehdinnän näkyvästä muodosta. kirkkojen mailman neuvosto pyrkii tänä päivänä näkyvään kirkolliseen yhteyteen hinnalla millä hyvänsä.

ensin kristittyjen yhteyteen ja sitten kaikkien uskontojen näkyvään yhteyteen. joidenkin mielestä tällainen lopunajallinen väärä profeeta uhkonnollinen peto on uuden ajan
uskonnollisuus joka sopii hyvin lopunajalliseen, kirkolliseen ja uskonnolliseen ilmapiiriin. kaikki käy jos se vaan tuntuu joltakin.

3.IlmestyskirjaSunnuntai 08.12.2013 03:11

hän on itsessään mitätön nukke joka toteutaa isäntnsä saatanan tarkoitus periä. päitä ja sarvia on tulkittu seuraavasti. ne kuvaavat lopunajan piliitista voimaa ja valtaa. jolla
antikristus halltsee maan päällä.

ne kuvaavat koko inhimillistä poliittista historiaa ja samalla tavalla kuin esimerkiksi: danieli luvussa 2 ja 7. ne kuvaavat sekä lopunajallista poliittista valtaa että koko maailman
poliittista historiaa. diktaattorien,
vehkeiliöiden ja vakivallan historiaa.

yhtymä kohta danielin ennustuksiin ovat merkittävät. daniel kuvaa kirjassaan toisessa luvussa jakeessa 37-45 ja seitsemännessä luvussa merestä nousevaa petoa jotka muistuttavat näitä
johanneksen näkemiä petoja. jokainen noista danielin pedoista ennnustavat jotakin maailman valtaa, tämä ilmestyskirjan
13 luvun peto lopunajallinen antikristus nousee danielin näkemän viimeisen pedon neljännen pedon rooman henkisestä perinnöstä se tulisi olemaan yhdessä noiden neljän viimeisen maailman
vallan ominaisuuksista se olisi se olisi leopardin näköinen olento jolla on karvaiset jalat ja leijonan kita.

siinä olisi sellaista auliuutta, sellaista voimaa,sellaista väkivaltaa, sellaista viisautta jota kaikki nuo neljä maailman valtaa edustavat. ja myös daniel näki paljon, kiinniti
erityisesti huomiota tähän neljänteen petoon, neljänteen maailman valtaan jonka johanneskin ilmestyskirjassa näki.

jotka nousevat siitä valtakunnasta siitä neljästä viimeisestä, suuresta,väkevästä valtakunnasta. heidän jälkeensä nousee eräs muu sano daniel. hän on erillainen kuin edelliset.
ja hän kukistaa kolme kuningasta, hän puhuu sanoja korkeinta vastaan ja hävittää korkeimman pyhiä, hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain ja ne annetaan hänen käsiinsä kolmeksi ja
puoleksivuodeksi.

tästä pedosta myös ilmestys kirjan 43 luku puhuu lopun aikaa on nouseva sellainen poliittinen hallitsia jonka juuret ovat muinaisen rooman henkisessä perinnössä. hän nousee ilmeisesti
muinaisen rooman alueelta. jota nykyään edustaa aika kirkkaasti EU, mutta ken elää sen näkee. tuo peto raivaa tietältään kaikki muut halitsiat. hän puhuu korkeinta vastaan, pyrkii
muuttamaan jumalan asettamia lakeja ja lain alaisuuksia ja hän saa valtaansa koko maailman .

johannes kirjoittaa; ja minä näin yhden sen päistä olevan ikään kuin kuoliaaksi haavoitetu, mutta sen kuolin haava parantui, ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.

ilm.13:4. peto voidaan tulkita joko maailman vallaksi, yhdeksi hallitsiaksi tai molemmaksi. yksi mahdollisuus on siten nähdä kuolinhaava
yhden maailman vallan kukistuvaisena ja jälleen nousemisena esimerkiksi: rooma,saksa Eu ja niin edelleen. toinen mahdollisuus on nähdä se yhden ihmisen kokemuksena joko konkreettisena
kuolinhaavana tai kuvannollisena poliittisen uran katkeamisena ja jälleen nousemisena.

kolmas mahdollisuu on että jokin maailman valta ja sen johtaja kokevat molemmat
piliittisen kuoleman ja uudelleen nousemisen. neljäs mahdollisuus on nähdä kuolinhaavassa piikki kristinuskonsa perussanomaa kohtaan, nimittäin antikristus jäljittelee kaikkissa
kristusta. myös hänen kuolemansa ja ylösnousemustaan.

rakentaa uskonnollisen rakennelman joka korvaa totuuden. tähän sopisi hyvin johanneksen tulkinta pedosta ikään kuin kuoliaaksi haaavoittunut. viides mahdillisuus on nähdä tässä
viittaus yleensäkkin inhimilliseen pahuuteen, joka ei koskaan kuole vaan nousee aina uudelleen valtaan.

edessmennyt muusikko juha kela kirjoitti eräässä laulussaan että KOIRAN UNTA NUKKUU HITLER, SYDÄMMESSÄ JOKAISEN. johannes jatkaa näin; ja he kumarsivat lohikäärmettä,
koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "kuka on pedon vertainen, ja kuka
voi sotia sitä vastaan?" ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkka puheita, ja sille annettii valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta. ja se avasi suunsa
jumalaa pilkkaamaan , pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä jotka taivaassa asuvat. ja sille annettiin
valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat aitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjotettu teurastetun karitsan elämän
kirjaan,hamasta mailman perustamisesta.ilm.13:4-8.