IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Johannes Kastajan syntymäjuhlaTorstai 12.12.2013 02:29

Kiinassa, jossa lohikäärmeveneen juhlaa vietetään tavalla, joka tuo elävästi mieleen Adoniksen valittajaiset niille, jotka ovat sellaiseen osallistuneet, juhla alkaa keskikesällä. Samaan aikaan vuodesta vietettiin Perussa inkojen valtakaudella Raymin juhlaa , joka oli perulaisten mahtavin juhla, jossa joka vuosi sytytettiin uudelleen pyhä tuli auringosta kiillotetusta metallista valmistetun koveran peilin avulla. Heillä oli tapana juhannuksen aikaan aluksi "paastota kolmen päivän ajan, jolloin heidän asumuksissan ei ollut lupa sytyttää tulta" suremisen merkkinä, sitten suru muuttui iloksi, kun Inka ja hänen hovinsa yhdessä kaikkien Cuzcon asukkaiden kanssa kokoontui aamun sarastaessa suurelle aukiolle tervehtimään aurinkoa. Prescott kertoo, että "he seurasivat innokkaina jumaluuden tuloa ja niin pian kuin hänen ensimmäiset keltaiset säteensä osuivat pääkaupungin torneihin ja korkeimpiin rakennuksiin, puhkesivat yhteenkokoontuneiden asukkaiden ilonhuudot ilmoille voitonlaulujen ja barbaaristen soitinten villien sävelten säestäminä, jotka kuuluivat yhä äänekkäämpinä sitä mukaa kuin hänen kirkkaana loistava kiertonsa kohosi itäisen vuorijonon yläpuolelle ja loisti täydeltä terältään palvojiinsa". Voisiko tämä surun ja ilon vuorottelu juuri samana ajankohtana, jolloin babylonialaiset surivat Tammusia ja iloitsivat hänestä, olla sattumaa? On helppoa ymmärtää, miten sellainen sureminen ja iloitseminen liittyy auringon palvontaan, koska Tammus oli inkarnoitunut auringonjumala. Egyptissä, jonka lamppujen sytyttämisjuhlassa monet ovat jo olleet näkemässä juhannusta vastaavan juhlan, se liittyi tunnetusti Osiriksen suremiseen ja hänestä iloitsemiseen. Herodotus kertoo, että "Saisissa näytetään sen hautamonumenttia, jota ei mielestäni ole sopivaa mainita tässä yhteydessä". Tämä on se tapa, jolla tuo historioitsija säännöllisesti puhuu Osiriksesta, jonka mysteereihin hänet oli vihitty, kuvatessaan mitä tahansa hänen palvontaansa liittyviä rituaaleja. "Se sijaitsee Minervan temppelin takana olevassa aitauksessa ja lähellä temppelin seinää ja se on temppelin pituinen. He kokoontuvat myös Saisiin tiettynä yönä uhraamaan, jolloin jokainen sytyttää ulkosalla lamppuja talonsa ympärille. Lamput ovat pieniä suolalla ja öljyllä täytettyjä kuppeja, joissa kelluu koko yön palava sydän. Tätä juhlaa kustutaan palavien lamppujen juhlaksi. Ne egyptiläiset, jotka eivät pääse tähän juhlaan uhraavat kuitenkin ja sytyttävät lamput kotonaan, niin että ei ainoastaan Saisissa, vaan kautta koko Egyptin vietetään samanlaista valojen juhlaa. He liittävät tuona yönä vietettävään juhlaan pyhän tarkoituksen ja kunnioittavat sitä juhliessaan". Wilkinson yhdistää tämän juhlan lainatessaan tätä Herodotuksen kohtaa nimenomaan Osiriksen valittajaisiin ja vakuuttaa, että "pidettiin seurauksiltaan mitä tärkeimpänä kunnioittaa tuota jumalaa suorittamalla tämä rituaali kunnolla".
Yetzidien eli nykyajan Kaldean paholaisenpalvojien keskuudessa vietettiin samaa juhlaa samana päivänä luultavasti lähes siinä määrin samoin rituaalein kuin olosuhteet sallivat kuin tuhansia vuosia aikaisemmin, kun Tammusin palvonta oli samalla seudulla kukoistuksessaan. Herra Layard kuvaa tällaista juhlaa, jossa hän on itse ollut läsnä: "Kun iltahämärä oli mennyt, karkeasta ruskeasta kankaasta valmistettuihin ihonmyötäisiin pukuihin pukeutuneet fakiirit eli alemman tason papit päässään mustat turbaanit tulivat hautakammiosta kantaen kukin toisessa kädessään soihtua ja toisessa kädessä öljyastiaa ja nippua puuvillaisia lampunsydämiä. He täyttivät ja laittoivat käyttökuntoon lamput, jotka oli sijoitettu seinäsyvennyksiin piha-aukiota ympäröiville ja laaksoa reunustavien rakennusten seinille ja jopa yksittäisten kivien päälle ja onttoihin puunrunkoihin. Vuoren mustille seinämille ja metsän pimentoihin ilmestyi lukemattomia loistavia tähtiä. Kun papit kulkivat ihmisjoukon läpi suorittaakseen tehtäväänsä, ihmiset kuljettivat oikean kätensä liekin läpi; ja hierottuaan oikeaa kulmakarvaansa sillä kohtaa kädestä, joka oli puhdistettu pyhällä tulella, he veivät sen huulilleen palvonnan merkkinä. Jotkut, joilla oli lapsi käsivarsillaan, voitelivat hänet samalla tavoin, kun taas toiset ojensivat käsiään, jotta vähemmän onnekkaat, jotka eivät yltäneet liekkiin, voivat koskettaa heidän kättään...Yön tullessa koolla olevat -- heitä täytyi olla lähes viisi tuhatta -- sytyttivät soihtuja, joita he kantoivat mukanaan vaeltaessaan metsän läpi. Vaikutus oli maaginen: eri ryhmät voi hämärästi erottaa pimeydestä -- miehet rientämässä edestakaisin -- naiset lapsineen istumassa talojen katoilla -- ja ihmisjoukot kokoontuneina kaupustelijoiden ympärille, jotka esittelivät kaupattavia tavaroitaan piha-aukiolla. Tuhannet valot heijastuivat lammikoihin ja puroihin, hehkuivat puiden lehvistöä vasten ja tanssivat kaukaisuuteen. Kun katselin tätä erikoislaatuista näkymää, ihmisäänien sorina hiljeni yhtäkkiä ja laaksoon laskeutui jännitys, juhlallisuus ja melankolia. Se muistutti jotain majesteettista laulua, jota olin kuunnellut vuosia aikaisemmin erään kaukaisen maan katedraalissa. Koskaan aikaisemmin en ollut kuullut idässä niin pateettista ja niin ihanaa musiikkia. Ihmisten äänet sekoittuivat harmonisesti monien huilujen pehmeisiin ääniin. Rytmillisin välein laulu katkesi symbaalien ja tamburiinien äänekkääseen helinään; ja ne, jotka olivat hautamuistomerkin lähistöllä, yhtyivät lauluun...Tamburiinit, joihin lyötiin yhtäaikaa ainoastaan katkaisivat pappien laulun. Vähitellen ne tulivat väliin yhä useammin. Vähitellen toistuva laulu muuttui eloisaksi sävelmäksi, jonka tempo nopeutui ja hävisi lopulta äänten sekamelskaan. Tamburiineja lyötiin erityisen energisesti -- huiluista virtasi nopeaan tahtiin säveliä -- äänet kohosivat korkeisiin äänialoihin -- ulkopuolella olevat miehet yhtyivät huutoon mukaan -- kun taas naiset saivat vuorenseinämät kaikumaan kimeillä tahlehleillaan.

Johannes Kastajan syntymäjuhlaTorstai 12.12.2013 02:28

Kun kokko oli sytytetty, siitä nousi loistava liekki; ja hetken aikaa he seisoivat katselemassa sitä tuon oudon valon vääristäessä heidän kasvonsa, kun suopuu heitettin kokkoon. Hetken kulutua vanhan sokean säkkipillinsoittajan edestä siivottiin maa. Hän oli itse energian, taikuuden ja oveluuden beau ideal, joka matalalla tuolilla istuen ja ulottuvillaan ääriään myöten täytetty tuoppi soitteli säkkipillillään mitä eloisampia säveliä ja loputon tanssi alkoi. Mutta sitä seurasi jotain, mikä askarrutti minua jonkinverran. Kun kokko oli palanut muutamia tunteja ja oli palanut matalaksi, alkoi seremoniaan erottamattomasti kuuluva osa. Jokainen mukana oleva maalainen kulki sen läpi ja useita lapsia heitettiin yli kipunoivien kekäleiden; kun ilmestyi noin 250 cm puinen kehys, jonka toiseen päähän oli kiinnitetty hevosen pää ja suuri valkoinen lakana heitettynä sen yli, niin että se peitti puun ja miehen, jonka pään päällä sitä kuljetettiin. Tätä tervehdittiin äänekkäillä huudoilla ja kutsuttiin " valkoiseksi hevoseksi"; ja kun sen tuoja oli taiturimaisesti vienyt sen useita kertoja tulen läpi rohkeasti hypähtäen, se alkoi ajaa takaa ihmisiä, jotka juoksivat pakoon joka suuntaan. Kysyin, mitä tuo hevonen tarkoitti, ja minulle kerrottiin, että se tarkoitti 'kaikkea karjaa'. Kirjoittajatar lisää, että "tämä oli vanhaa Baalin ellei sitten myös Molokin palvontaa, jota harjoittivat miljoonat kristityn nimeä kantavat ihmiset avoimesti kaikkialla nimellisesti kristityn maan sydämessä! Olin hämmästyksissäni, sillä en vielä silloin tiennyt, että paavinkirkko on vain ovela muunnos pakanallisesta epäjumalanpalveluksesta, joka sopii sen omiin suunnitelmiin."
Sellaista on juhannusaaton juhlinta Ranskassa ja katolisessa Irlannissa. Tällä tavoin Roomankirkon kannattajat teeskentelevät muistelevansa hänen syntymäänsä, joka valmisti tien Herran tulolle kääntämällä Hänen kansansa jäseniä pois kaikista niistä valheista, joihin he olivat kätkeytyneet ja piirittämällä heidät, niin että he joutuivat myöntämään Jumalan valtakunnan vastaanottamisen välttämättömyyden, valtakunnan, joka ei ole vain jotain ulkonaista, vaan "vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä". Olemme nähneet, että pelkästää niiden rituaalien näkeminen, joilla tuota juhlaa vietetään, johti edellä siteeratun kirjailijattaren tekemään heti sen johtopäätöksen, että se, mitä hän näki, oli todella jäännös muinaisesta pakanallisesta Baalin palvonnasta. Juhlan historia ja tapa, jolla sitä vietetään valaisevat toinen toistaan. Ennenkuin kristinusko saapui Brittein saarille druidit viettivät pakanallista kesäkuun 24. päivän juhlaa sytyttämällä kokkoja suuren jumalansa kunniaksi, jonka olemme jo todenneet olevan Baal. Toland sanoo teoksessaan Account of the Druids, että "näiden juhannuskokkojen ja -uhrien tarkoituksena oli siunata maan hedelmä, joka valmistautui nyt korjuuta varten; samoin kuin toukokuun 1. päivän juhlallisuudet hyvän kasvun takia; ja lokakuun viimeisen päivän vietto oli kiitosjuhla saadusta sadosta". Ja hän jatkaa druidien kokoista juhannuksena: "Palataksemme jälleen kokkoihimme, oli tapana, että paikan isäntä tai hänen poikansa tai joku muu merkkihenkilö otti käsiinsä uhratun eläimen sisälmykset ja käveli paljain jaloin kolme kertaa kekäleiden yli sen jälkeen, kun liekit olivat palaneet loppuun viedäkseen ne suoraan Druidille, joka odotti alttarilla kokonaiseen vuotaan pukeutuneena. Jos tuo herra selvisi vahingoittumattomana, sitä pidettiin hyvänä merkkinä ja sitä tervehdittiin äänekkäin huudoin; mutta jos hän sai mitään vammaa, sen katsottiin tuovan huonoa onnea sekä yhteisölle että asianomaiselle itselleen". Toland jatkaa: "Näin olen nähnyt ihmisten juoksevan ja hyppivän juhannuskokkojen yli Irlannissa; niin etteivät he ollee ylpeitä ainoastaan siitä, että selvisivät vammoitta, vaan ikäänkuin seremoniassa olisi kysymys eräänlaisesta puhdistumisesta, jonka jälkeen he pitivät itseään erityisellä tavalla siunattuina, vaikka he olivatkin täysin tietämättömiä seremonian alkuperästä jäljitellessään sitä niinkin epätäydellisesti". Neillä on jo ollut syytä tehdä se johtopäätös, että Foroneus, joka oli "ensimmäinen kuolevainen, joka hallitsi" -- ts. Nimrod ja roomalainen jumalatar Feronia -- muistuttivat toisiaan. Mitä tulee "Johanneksen" kokkoihin, tuo yhteys tulee entistä selvemmäksi sen perusteella, mitä kerrotaan muinaisista ajoista alkaen näistä kahdesta jumalasta; ja samalla saamme valaistusta näiden kokkojen alkuperään. Foroneusta kuvataan sellaisella tavalla, että se osoittaa, että hänen tiedettiin liittyvän tulen palvontaan. Näin viittaa Pausanius häneen: "Tämän kuvan [Bitonin kuva] lähellä he [argoslaiset] sytyttivät tulen, sillä he eivät myönnä sitä, että Prometheus olisi lahjoittanut tulen ihmisille, vaan kertovat Foroneuksen keksineet tulen. Foroneushan 'kokosi ensimmmäisenä ihmiset yhteisöiksi"; sillä kuvailtuaan hänen hautakammionsa sijaintia Pausanius jatkaa: "Sillä he suorittavat todella hautajaismenoja vieläkin Foroneukselle"; sanoin, jotka osoittavat, että hänen kuolemansa muistoa vietettiin samalla tavoin kuin Bacchuksen kuolemaa. Sitten Feronian palvonnan luonne, joka oli tulenpalvontaa, käy ilmi Soracten vuoren juurella olevan hänen mukaansa nimetyn kaupungin pappien suorittamista rituaaleista. Bryant kertoo vedoten auktoriteetteinaan sekä Plinyyn etä Straboon, että "papit kävelivät paljain jaloin yli määrän hehkuvia hiiliä ja kekäleitä". Huomaamme Arunsin viittaavan Virgiliuksessa tähän samaan tapaan puhutellessaan auringonjumala Apolloa, jonka temppeli oli Soractessa, jossa Feroniaa palvottiin ja jonka on siis täytynyt olla sama kuin Jupiter Anxur, samassa temppelisssä palvottu jumala, jota pidettiin "nuorena Jupiterina" samoin kuin Apolloa kutsuttiin usein "nuoreksi Apolloksi":


"Oi Soracten korkeiden asuinsijojen isäntä,
jumalten hallitseva voima Foibos,
jota me ensimmäisenä palvomme; kokonaiset metsät uhkeita mäntyjä
sinun vuoksesi kaadetaan, jotka loistavat sinun kunniaksesi.
Sinun suojeleminasi me paljain jaloin...
*DRYDENIN Virgil Aeneid "The Young Apollo" (nuori Apollo), "joka oli syntynyt tuomaan lain ja järjestyksen kreikkalaisille" sanottiin ilmestyneen Delfoissa "täsmälleen keskellä kesää". (MULLERIN Dorians)
Näin Johannes Kastajan kunniaksi sytytettyjen kokkojen, joiden hiillosten yli niin vanhat kuin nuoretkin joutuvat kävelemään, alkuperä voidaan jäljittää "ensimmäiseen kuolevaiseen, joka hallitsi".
On merkittävää, että mitä kauempana toisistaan olevissa pakanamaissa on juhla, jota vietetään olennaisilta osiltaan samanlaisena kuin Baalin tulenpalvontaa ja juuri siinä vaiheessa Tammus-kuuta, jolloin tuon babylonialaisten jumalan kunniaksi vietettiin muinoin juhlaa. Turkkilaiset, joiden Ramazan-paasto alkaa Hurdin mukaan 12. kesäkuuta, juhlivat sitä lamppujen sytyttämisellä.*

*HURDin Rites and Ceremonies. Hurdin ilmoittama aika ei sinänsä olisi ratkaiseva todiste siitä, että siinä olisi kysymys samaan aikaan vietettävästä juhlasta kuin alkuperäinen Tammusin kunniaksi vietettävä juhla oli; sillä eräs ystävä, joka on asunut kolme vuotta Konstantinopolissa, tiedottaa minulle, että koska turkkilaisen ja aurinkovuoden välillä on ristiriitaa, Ramazan-paastoa vietetään järjestyksessä vuoden kaikkina eri kuukausina vuoron perään. Kuitenkin se, että vuosittain vietetään valon juhlaa uskonnollisen tavan yhteydessä, on varmaa.

Johannes Kastajan syntymäjuhlaTorstai 12.12.2013 02:27

Toisaalta roomalaiskatolisen kirkon käyttämällä pyhällä kielellä Johannes kastajan nimi oli Joannes. Niinpä ei muuta tarvittu, jotta 24. kesäkuuta vietettävä juhla saataisiin sopimaan sekä kristityille että pakanoille kuin, että juhlaa vietettäisiin Joanneksen kunniaksi; ja siten kristityt luulisivat, että he viettivät juhlaa Johannes Kastajan kunniaksi ja pakanat taas palvoivat edelleen vanhaa hyvää Oannesta eli Tammusia. Siitä syystä paavinkirkko viettää Johannes Kastajan syntymäjuhlaa juuri samaan aikaan kuin muinaisessa Babyloniassa juhlittiin Tammusin suurta kesäjuhlaa. Ja pyhän Johanneksen juhla, fete, alkaa täsmälleen samalla tavalla kuin tuo juhlapäivä alkoi Kaldeassa. On hyvin tunnettua, että idässä vuorokausi alkoi edellisenä iltana, Vaikka siis 24. päivä on merkitty syntymäpäiväksi, Johanneksen syntymäpäivän juhlallisuudet ja menot alkavat AATTONA -- ts. 23. päivän iltana.
Jos tutkiskelemme itse juhlamenoja, näemme, miten puhtaasti pakanallisia ne ovat ja miten ratkaisevalla tavalla niiden varsinainen alkuperä käy ilmi. Juhannusaaton suuri tunnusomainen seremonia on juhannuskokko. Se sytytetään Ranskassa, Sveitsissä, roomalaiskatolisessa Irlannissa ja joillakin läntisillä Sklotlannin saarilla, joissa paavinvalta yhä vallitsee. Niitä sytyttävät kaikkialla Rooman kannattajat ja niiden maissipelloille viedään palavia soihtuja. Tällä tavoin Bell kuvaa teoksessaan Wayside Pictures (kuvia teiden varsilta) Ranskan Bretagnen juhannuskokkoja: "Jokaisella juhlalla (fete) on omat erityispiirteensä. Ehkä juhannuksen erityispiirteet ovat kaikkein hätkähdyttävimmät. Koko päivän köyhät lapset kulkevat kerjäämässä avustuksia Johanneksen kunniaksi sytytettäviä kokkoja varten ja iltapuolella syttyvät kokot toinen toisensa jälkeen; ja lopulta loistavat tuhannet kokot kukkuloiden huipuilta, kunnes koko maa hehkuu kuin yhtenä suurena palona. Joskus papit sytyttävät ensimmäisen kokon torilla; ja toisinaan sen sytyttää enkeli, joka saadaan laskeutumaan kirkon huipulta mekaanisen laitteen avulla, kädessään soihtu, jolla hän sytyttää kokon ja lentää taas takaisin. Nuoret tanssivat kokkojen ympärillä villisti; sillä taikauskon mukaan he pääsevät naimisiin alkavana vuonna, jos he saavat tanssittua yhdeksän kokon ympärillä ennen keskiyötä. Liekehtivien kokkojen ympärille asetetaan istuimia kuolleita varten, joiden henkien uskotaan tulevan sinne nauttimaan melankolisesta huvista, kun he saavat kuulla jälleen kansanlauluja ja muistella nuoruutensa ilakointia. Silloin säästetään palasia soihduista ikäänkuin taikakaluiksi suojelemaan ukkosilta ja hermosairauksilta; ja niiden kukkien kruunut, jotka ympäröivät pääkokkoa ovat hyvin kysyttyjä, koska ne tekevät omistajastaan erikoisen kadehdittuja." Näin on Ranskassa. Kääntykäämme nyt Irlantiin. Charlotte Elisabeth kuvailee erästä juhannusjuhlaa, jossa hän oli mukana: "Tuona irlantilaisen maalaisväestön suurena juhlana, juhannusaattona on tapana, että tuona iltana auringon laskiessa sytytetään kautta koko maan valtavia, korkealle kohoavia kokkoja turpeesta, suopuista ja kaikesta palavasta aineesta, mitä saadaan kerättyä. Turpeesta saadaan tasainen, kunnollinen palo ja suopuista mitä loistavimmat liekit ja näiden suurenmoisten, kaikilla kukkuloilla palavien merkkitulien aikaansaama vaikutus on valtava. Niistä lähtee valtavasti savua joka suunnalta. Maalaiset alkavat kokoontua jo varhain illalla ja kaikki ovat pukeutuneet parhaisiinsa, terveyttä uhkuen, kaikkien kasvot täynnä sitä kipinöivää intoa ja äärimmäistä nautintoa, joka on niin tyypillistä maalaisille. En ollut koskaan aikaisemmin nähnyt mitään sen kaltaista; ja minua ilahduttivat valtavasti heidän kauniit, älykkäät, iloiset kasvonsa; miesten rohkea olemus ja neitojen leikillinen, mutta todella vaatimaton käytös; vanhusten eloisuus ja lasten villi riemu.

Johannes Kastajan syntymäjuhlaTorstai 12.12.2013 02:26

Paavillisessa kalenterissa on Johannes Kastajan syntymäjuhlan ajankohdaksi meskitty 24. kesäkuuta eli juhannusaatto. Aivan sama ajankohta oli yhtä merkittävä babylonialaisessa kalenterissa, sillä se oli yksi Babylonian kaikkein tärkeimmistä juhlista. Sillä juuri juhannuksena eli kesäpäivän seisauksena alkoi Kaldeassa, Syyriassa ja Foinikiassa "Tammus"-niminen kuukausi; ja tuon kuukauden ensimmäisenä päivänä -- ts. noin 24. päivä kesäkuuta -- vietettiin erästä Tammuksen alkuperäisistä juhlista.*

*STANLEYn Saboean Philosophy. Egyptissä Tammusia vastaava kuukausi -- siis Epep -- alkoi 25. kesäkuuta (WILKINSON).
Tuon babylonialaisen jumalan kuoleman ja eloon heräämisen muistolle oli omistettu eri syistä eri maissa muita aikoja; mutta tämä, niinkuin kuukauden nimestä voidaan päätellä, on ilmeisesti ollut todella se ajankohta, jolloin hänen kunniakseen nimettyä juhlaa vietettiin alunperin siinä maassa, jossa epäjumalanpalvelus oli syntynyt. Ja tämä juhla erityisine rituaaleineen oli saanut niin vahvan otteen ihmisten mielistä, että vaikka aikanaan oli omistettu muitakin päiviä Babylonian Messiaaseen liittyviin suuriin tapahtumiin, niinkuin joissakin osissa maatamme on tehty, tämän pyhän ajankohdan ei voitu antaa mennä ilman ainakin joitakin siihen liittyviä erityisiä rituaaleja. Kun paavinvalta lähetti lähettiläitään Eurooppaan 500-luvun loppupuolella saadakseen koottua pakanat laumaansa, tämä juhla oli monissa maissa suuressa suosiossa. Mitä sille olisi pitänyt tehdä? Olisiko heidän pitänyt käydä sotaa sitä vastaan? Ei. Se olisi ollut vastoin paavi Gregorius I:n kuuluisaa neuvoa, jonka mukaan oli mentävä puolitiehen vastaan pakanoita ja tuotava heidät sillä tavoin roomalaiskatolisen kirkon alaisuuteen. Tuota Gregoriuksen ohjetta noudatettiin huolellisesti; ja niin liitettiin juhannus, jonka pakanat olivat pyhittäneet Tammuksen palvonnalle, roomalaiskatolisen kirkon kalenteriin pyhänä kristillisenä juhlana.
Mutta oli vielä päätettävä eräs kysymys: Millä nimellä tätä pakanallista juhlaa kutsuttaisiin, kun se pyhitettäisiin ja otettaisiin roomalaiskatolisen uskon rituaaliksi? Liian röyhkeää olisi ollut kutsua sitä vanhalla nimellään Belin tai Tammusin mukaan heti siinä vaiheessa kun juhla otettiin käyttöön. Vaikeaa olisi myös ollut nimittää sitä Kristuksen mukaan varsinkaan kun Hänen elämässään ei ollut tapahtunut mitään erityistä tuona ajankohtana. Mutta Mutta Vääryyden Mysteereiden agenttien oveluus ei joutunut pulaan tässäkään asiassa. Jos Kristuksen nimeä ei voitu kätevästi liittää tuohon juhlaan, mikä estäisi nimeämästä sitä Hänen edelläkävijänsä Johannes Kastajan mukaan? Johannes Kastaja syntyi kuusi kuukautta ennen meidän Herraamme. Ja koska nyt pakanallinen talvipäivän seisauksen juhla oli omistettu Vapahtajan syntymäpäiväksi, niin siitä seurasi, että jos Hänen edelläkävijänsä saisi oman juhlansa, hänen juhlaansa oli vietettävä juuri tänä ajankohtana; sillä kesäkuun 24. päivän ja joulukuun 25.päivän välillä -- ts. kesä- ja talvipäivän seisausten välillä -- on juuri kuusi kuukautta. Paavinvallan kannalta tämä oli mahdollisimman sopivaa. Eräs niistä pyhistä nimistä, joilla Tammusia eli Nimrodia kutsuttiin, kun hän ilmestyi uudelleen Mysteereissä sen jälkeen kun hänet oli tapettu, oli Oannes.*

*BEROSUS, BUNSENin Egypt. Jotta voisimme samaistaa Nimrodin ja Oanneksen, jonka Berosus mainitsee ilmaantuvan merestä, on muistettava, että Nimrodin on osoitettu olevan Bacchus. Luvussa IV, osassa 1 [ei ole vielä käännetty, mutta käännös kyllä valmistuu aikanaan D.V.] on todisteet siitä, että Nimrodin eli Bacchuksen kerrotaan paenneen mereen, kun viholliset olivat voittaneet hänet. Kun hänen siis esitetään ilmestyvän, on luonnollista, että hän ilmestyisi nimenomaan Oanneksen hahmoisena Kala-jumalana. Hieronymushan kutsuu tunnettua Kala-jumalaa Dagonia nimityksellä Piscem moeroris (BRYANT) eli "surun kalaksi", mikä hyvin todistaa, että Kala-jumala on "valitettu" Bacchus; ja yhteneväisyys on täydellinen, kun Hesychius kertoo meille, että jotkut kutsuivat Bacchusta nimityksellä Ichtys eli "kala".

YlösnousemusTorstai 12.12.2013 02:23

YHTEENVETO

Läpi koko tämän tutkimuksen on vedetty johtopäätöksiä, jotka ovat ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen traditioiden tai useimpien raamatunselittäjien kanssa. Nämä johtopäätökset ovat:

Jeesusta ei ristiinnaulittu perjantaina, vaan keskiviikkona;
Hän nousi kuolleista sapatin iltana, ei sunnuntaiaamuna;
Koska Jeesus nousi ylös sapattina, ei ole mitään pätevää syytä viettää sunnuntaita "Herran päivänä";
Ei ole mitään ratkaisevan selkeitä raamatunkohtia, jotka osoittaisivat muuta;
Ei ole olemassa ratkaisevan selkeitä historiallisia todisteita, jotka todistaisivat jotain muuta;
Roomalaiskatolinen auringonpäivä on vienyt sapatilta sen aseman. Se oli kompromissi Rooman pakanoiden vuoksi, jotka palvoivat aurinkoa tuona päivänä;
Alkuaikojen eksytys sai aikaan sen, että Rooman kirkon kautta "kristillinen pakanuus" vaikutti kaikkiin Rooman valtakunnan alueen kirkkoihin, ja siten suureen osaan kristikuntaa, niin että hyväksyttiin tiettyjä epäraamatullisia käsityksiä koskien sapattia ja "Herran päivää";
Uskonpuhdistuksesta huolimatta protestanttiset lahkot ovat pitäneet nuo väärät käsitykset aina tähän päivään saakka;
Neljäs käsky: "Muista pyhittää lepopäivä" on yhä osa Jumalan lakia ja koskee meitäkin tänä päivänä;
Tämä ei ole uutta ilmestystietoa, vaan sitä ovat noudattaneet monet kristityt kautta historian Rooman vainosta huolimatta.
Jokaisen meistä on etsittävä Herraa tässä asiassa. Meidän on nähtävä, olemmeko halukkaita hyväksymään totuuden ja antamaan Herralle Hänen kunnian päivänsä, niinkuin Hän on käskenyt, ja jonka kautta Hän haluaa meitä siunata.

Jumala on meidän kaikkien lopullinen tuomari. Ja vaikka me voimme tuomita Herran seurakuntaa (1. Kor. 5:12; 1. Piet. 4:17), meidän on oltava tarkkoja, ettemme tuomitse omavanhurskaalla asenteella tai ulkonaisen perusteella. Meidän on tuomittava vanhurskaasti (Joh. 7:24). Jos saamme kehotuksen varoittaa toista veljeä tässä tai jossain muussa asiassa, meidän olisi tehtävä se kärsivällisyydellä ja varmistumalla siitä, että olemme itse opillisesti oikeassa (2. Tim. 4:2), ja tiedostamalla oma syntisyytemme.

Tutkiskelkaamme sydäntämme ja etsikäämme Jumalan armoa mukautuaksemme Hänen tahtoonsa. Vain niin me voimme muuttua Kristuksen kuvan kaltaisuuteen (Room. 8:29), jolloin täytämme koko lain rakkauden lain kautta (Matt. 2:36-40).

Kehotan lopuksi lukijoitani olemaan hyväksymättä kyselemättä tässä artikkelissa kirjoittamiani asioita tutkiskelematta huolellisesti omaa sydäntään ja tutkimatta näitä asioita itse, niin että pääsee varmuuteen totuudesta. Vasta silloin heillä on pohjaa kehottaa toisia pääsemään totuuteen.

Herra sinua siunatkoon pyrkiessäsi Hänen totuuteensa.

YlösnousemusTorstai 12.12.2013 02:22

LOPPUPÄÄTELMÄ SAPATISTA

Kun aloin tehdä tutkimustani sapatista, se oli vain looginen askel tutkiessani pääsiäisperinteiden alkuperää. Koska uskoin, että Jeesus nousi ylös sunnuntaina, en ollut asennoitunut myönteisesti seitsemännen päivän sapattia kohtaan. Roomalaiskatolinen taustani ja seurakuntakokemukseni uskoon tultuani olivat saaneet minut vakuuttuneeksi siitä, että sunnuntai on sapatti. Joskus aikaisemmin olin jopa ehdottanut, että pääsiäistä alettaisiin kutsua "ylösnousemussunnuntaiksi". Tutkimusteni kautta opin, että uskoni sunnuntaihin "Herran päivänä", joka perustui siihen, että Jeesus olisi noussut ylös sunnuntaina, saattoi olla virheellinen.

Tämän artikkelin perusteena oleviin tutkimuksiin on kulunut yli kolme vuotta, ja sen oli alun perin tarkoitus valmistua pääsiäiseksi 1983. Sen valmistuminen kuitenkin viivästyi, koska se edellytti hyvin laajaa tutkimustyötä.

Tutkimustyöni kuluessa aloin käsittää, miten laajamittaista kirkon "Herran päivää" koskeva traditio on. Päätin etsiä totuutta saamatta mahdollisimman vähän ulkopuolisia vaikutteita, ennenkuin olisin itse vetänyt omat johtopäätökseni Raamatusta ja puolueettomasta historiantutkimuksesta. Vältin siis tutkimukseni kuluessa tarkoituksellisesti sapattia puoltavia kirjoituksia ja pyrin sen sijaan tutkimaan ahkerasti Raamattua ja käyttämään nimenomaan kristillisten pääsuuntausten lähteitä, löytääkseni heidän esittämänsä lopulliset todisteet, jotka tukevat sapatin korvaamista "Herran päivällä" sunnuntailla. Mitään todisteita ei löytynyt.

Sapattikysymys on eräs vaikeimmin käsiteltävistä, koska siihen on niin suuresti vaikuttanut vuosisatojen traditio, joka hämärtää asiaa. Sekä ne, jotka pitävät kiinni seitsemännen päivän sapattia puoltavasta kannastaan että ne, jotka puoltavat sunnuntaita, voivat olla yhtä vakuuttavia perusteluissaan. Siksi, vasta vedettyäni omat johtopäätökseni mahdollisimman puolueettoman tutkimuksen pohjalta, siirryin tutkimaan seitsemännen päivän sapattia puoltavaa aineistoa ja sunnuntaita puoltavaa materiaalia syvemmälti.

Kuitenkin ainoat tähän saakka lukemani seitsemännen päivän sapattia puoltavat kirjoitukset ovat joukko pamfletteja. Pannakseni johtopäätökseni mahdollisimman kovaan testiin en ole keskittynyt läheskään yhtä paljon seitsemännen päivän sapattia puoltaviin kuin sunnuntaita puoltaviin kirjoituksiin.

Kaikki sunnuntaita puoltavat kirjoitukset perustuivat samoihin virheellisiin olettamuksiin -- että sunnuntai on "Herran päivä" ja että kaikki neljä evankeliumia todistavat yhtäpitävästi, että Jeesus nousi kuolleista sunnuntaina.

On selvää, että ne kaikki on kirjoitettu sen jälkeen, kun roomalaiskatolinen kirkko julisti, että sunnuntai tulee pyhittää seitsemännen päivän sapatin sijasta. Eivätkä evankeliumit kerro meille muuta kuin summittaisen ajan, jolloin naiset tulivat haudalle, eli myöhään sapattina tai aikaisin viikon ensimmäisenä päivänä. Sen sijaan Raamatussa ei nimenomaan mainita Jeesuksen ylösnousemuksen ajankohtaa.

Joten sapatin "vastustajat" eivät olet perusteluissaan vakuuttavia, kun taas sapatin "puolustajat" ainoastaan vahvistivat oman tutkimukseni tulokset.

Koska olen tullut siihen tulokseen, ettei sapatin korvaamisella "Herran päivällä" sunnuntailla ole mitään raamatullisia tai historiallisia perusteita, olen vetänyt sen johtopäätöksen, että seitsemännen päivän sapatin pyhittäminen on edelleen voimassa oleva Jumalan käsky. Siitä syystä se sopii paremmin Kristuksen ruumiin kokoontumiselle palvomaan Jumalaa (vaikka sen ei silti tule olla kokoontumatta yhtä hyvin muinakin päivinä).

Uskon, että Jumala on siunannut kansaansa, ovat he sitten pitäneet seitsemännen päivän sapatin tai ei. Itse asiassa monet kirkot, jotka pyhittävät sunnuntain ovat voimakkaammin Jumalan asialla kuin seitsemännen päivän sapatin pyhittävät kirkot. Tämä johtuu luultavasti siitä, että monet seitsemännen päivän sapatin pyhittävät seurakunnat ovat tukahduttaneet Pyhän Hengen toiminnan kieltämällä Hänen voimansa todellisuuden nykyaikana. Heidän lakinsa on oikein, mutta he laiminlyövät Pyhän Hengen täyttämän elämän. Toisena äärimmäisyytenä ovat ne sunnuntain pyhittävät seurakunnat, jotka ovat keskittyneet lähes yksinomaan hengellisiin kokemuksiin, mutta laiminlyövät tai vähättelevät Jumalan lakien tottelemisen opetusta, koska he pelkäävät, että he niin tehdessään vaikuttaisivat rakkaudettomilta tai legalistisilta. Usein he antavat pikemminkin omien kokemustensa kuin Jumalan sanan ohjata toimintaansa ja hyväksyvät mitä tahansa, mikä tuntuu hyvältä.

Molemmat ovat esimerkkejä tasapainottomasta kristillisestä elämästä. Mutta Jumala on armollinen. Hän on aina valmis antamaan meille anteeksi, kun toimimme sen tiedon mukaan, joka johtaa katumukseen.

Nyt kehotankin lukijoitani, etteivät he luottaisi ainoastaan minun tässä kirjoittamiini sanoihin, vaan tutkisivat kaiken itse Raamatusta rukoillen ja avoimin, totisin sydämin. Pankaa syrjään "perinteiset" käsityksenne, joita Raamattu ei tue. Lukekaa tämä artikkeli uudestaan artikkelissa esitettyjen ja muiden tähän asiaan liittyvien raamatunkohtien kanssa.

Jos tutkit muita tätä aihepiiriä koskevia kirjoituksia, on tärkeää ymmärtää, että suureen osaan lukemaasi ovat vaikuttaneet sellaiset inhimilliset tekijät kuin:

Teologiset katsomustavat, jotka perustuvat niiden teologisten instituutioiden omiin opetuksiin, joihin kirjoittaja kuuluu tai joissa hän on saanut opetuksensa tai joihin hän ensisijaisesti luottaa;
Traditio perustuu ihmisen järkeilyyn ja on saanut jatkua kenenkään siihen puuttumatta.
Inhimilliset virheet, joihin jokainen syyllistyy oppineisuuden tasosta riippumatta;
Pelko -- Auktoriteettiasema tai ihmissuhde voi vaikuttaa siihen, että tutkija "sivuuttaa" tietyt tosiasiat tai ei käsittele niitä täysin rehellisesti;
Halu miellyttää muita saa mukautumaan kyselemättä heidän opetuksiinsa;
Kompromissi tai järkeistäminen -- vaikuttimena voi olla monikin syy;
Kateus siitä, ettei itse ole löytänyt jotain totuutta, varsinkin jos on pappi, jonka velvollisuutena on juuri totuuden esiintuominen.
Meidän on kysyttävä itseltämme ainoastaan miksi me uskomme mitä uskomme ja mihin perustamme uskomuksemme. Joka tapauksessa lopullisen auktoriteettimme tulee olla Jumalan kirjoitettu sana. Ainoastaan Raamatun rehellinen analyysi voi johtaa meidät touuteen.
Silti moni valitsee olla tutkimatta Jumalan sanaa jostain aihepiiristä ja vain väittää tosiasioita vastaan kiihkeästi. Myös monet "fundamentalistit" sulkevat sydämensä Jumalan sanalta ja tukeutuvat mieluummin oman kirkkonsa traditioihin.

Jotkut kieltäytyvät edes pohdiskelemasta seitsemännen päivän sapatin oikeutusta. He kiiruhtavat etsimään tukea raamatunselitysteoksistaan käsitykselleen, että Jeesus ristiinnaulittiin ja haudattiin perjantaina ja nousi ylös sunnuntaina.

Kun siihen ei löydy todisteita, he perustavat mielipiteensä tunnettujen teologien esittämiin kantoihin. Piittaamatta siitä, mitä he Raamatusta löytävät, he huutavat "lakihenkisyyttä!" ja tuovat esiin "sabbatiarismi" (halventava sana, jonka avulla yhdistetään kaikki seitsemännen päivän sapattia kannattavat juutalaiseen legalismiin)-syytteensä. Mutta tarkoitukseni ei ole taakoittaa ketään. Toivon ainoastaan voivani tuoda esiin paremman tien Jumalan palvelemisessa.

En halua myöskään olla kyyninen. Mutta historia on osoittanut, että uskonnolliset ihmiset vastustavat vääjämättä Jumalan totuutta. Syyt saattavat vaihdella: Ihmisten suosion tavoittelu tai ihmispelko saattavat saada heidät tekemään kompromissin Jumalaa ja Hänen totuuttansa kohtaan tuntemansa rakkauden kustannuksella.

Ehkä heillä ei ole uskoa; tai he eivät kunnioita viestintuojaa; tai he pelkäävät, että heidän osoitetaan olevan väärässä. Mistä syystä he sitten torjuvatkin totuuden, tosiasiaksi jää, että he tekevät juuri niin.

Jeesus sanoi meille, että kaikki laki ja profeetat yhdessä ovat rakkaus Jumalaa ja ihmistä kohtaan (Mark. 12:29-31). Jos me rakastamme Herraa, me pidämme Hänen käskynsä (Joh. 14:15). Ja vaikka maailma tai jopa uskonnolliset johtajat haluaisivat meidän seuraavan heitä helvettiin, Jumala kehottaa meitä "Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko, niin minä otan teidät huostaani" (2. Kor. 6:17).

Ei ole mitään pätevää syytä jatkaa traditioissamme, jos ne ovat ristiriidassa Jumalan sanan kanssa. Vain näiden traditioiden tarjoama "mukavuus" saa monet ihmiset olemaan kuulematta, mitä Jumala heille sanoo.

Mukavuudenhalu on syynä moniin asioihin. Sen takia kristityt pitävät kiinni pakanallisista traditioistaan. Sen takia ei pyhitetä seitsemännen päivän sapattia. Sen takia kirkko on niin heikko ja tehoton kuin se on.

Monet ihmettelevät, miksi lihallisuus on seurakunnissa vallalla -- miksi on vain harvoja kristittyjä, jotka haluavat sen enempää kuin uskontoa, joka on pelkkää kirkonpenkissä lojumista. Se johtuu siitä, että niin monet seurakuntien johtajat suosivat ihmistraditioita Jumalan lakien tottelemisen kustannuksella.


Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa
perinnäissääntöänne,(Mark. 7:9)
Kyllä perinnäistavat ovat hyväksyttäviä, jos ne eivät ole vastoin Jumalan sanaa (Matt. 15:6; Mark. 7:8-13; Kol. 2:8; 2. Tess. 2:15).

Tehokas Jumalan palveleminen ja voittoisa hengellinen elämä ovat seurausta siitä, että tottelemme Jumalan lakeja. Ja yksi sellainen laki, joka antaa meille mahdollisuuden saada voimaa Jumalalta niin, että voimme totella niitä muitakin on Muistakaa pyhittää lepopäivä (sapatti).

YlösnousemusTorstai 12.12.2013 02:21

MILLOIN SAPATTI ON PIDETTÄVÄ

Jos meidän on pidettävä sapattilepo, miksi päiväksi Jumala on määrännyt sapatin? Onko sillä todella väliä?

1. Mooseksenkirjan 1. luvussa jokainen luomispäivä määritellään "illaksi ja aamuksi". Hepreankielen "iltaa" tarkoittava sana on "ereb", joka tarkoittaa "iltahämärää", joka tulee sanasta "arab", joka puolestaan tarkoittaa "hämärtyä" auringon laskiessa.55

Hepreankielen "aamua" tarkoittava sana on "boqer", joka tarkoittaa sekä "aamun sarastusta" että "aamua" ja tulee sanasta "baqar", "kyntää" tai "murtautua esiin"56

Vuorokauden ilta edelsi aamua tai valoisaa aikaa. Siten jokainen päivä alkoi ja päättyi auringon laskiessa eikä keskiyöllä.

3. Mooseksenkirjan 23:32 toteaa sapatin kestävän "illasta iltaan". Juutalaiset, joille Jumalan pyhät kirjoitukset oli uskottu, laskivat vuorokauden kestävän illasta iltaan. Tämä on Jumalan tapa ymmärtää päivä, ei ihmisen. Ihminen muutti vuorokauden alkavaksi keskiyöllä, luultavasti siitä syystä, että niin oli helpompi tehdä havaintoja eläinradan tähtikuvioista.

Näemme, että jo heti alusta alkaen Jumala määritteli oman ajatuksensa sapatin levosta:


Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi
seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.
Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi
kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.(1. Moos. 2:2-3)
Tästä syystä sapatti alkaa auringon laskiessa viikon kuudennen päivän lopussa ja kestää auringon laskuun seitsemännen päivän iltana.

Jotkut sanovat, ettei ole väliä milloin sapatti pidetään, koska emme kuitenkaan tiedä, minä päivänä sapatti alunperin oli.

Mutta Jumala ei pidä yksityiskohtia merkityksettöminä. Vaikka juutalainen kansa onkin ollut osittain sokea tietyn aikakauden ajan, kunnes pakanain ajat täyttyvät, se on pitänyt kalenterinsa muuttumattomana jo muinaisuudesta lähtien. Ja siitä alkaen aina tähän päivään saakka sapatti on aina alkanut meidän perjantainamme auringon laskiessa ja kestänyt auringon laskuun lauantainamme. Vasta roomalaiskatolinen kirkko muutti kalenterin sopimaan pakanalliseen juliaaniseen kalenteriin vastoin Jumalan säätämystä.



Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan
ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi
ajaksi.(Dan. 7:25)
Vaikka Danielin profetia näyttää koskevan erityisesti lopun ajan anti-Kristusta, joka muuttaa ajat ja lain, alkuperäinen antikristillinen paavinvalta teki tuon synnin jo vuosisatoja sitten. On röyhkeyttä muuttaa se, jonka Jumala on säätänyt joksikin, mitä ihminen itse pitää parempana.

Kun Jumala pyhittää jonkun ihmisen tai asian, hän tai se erotetaan Hänen tarkoituksiaan ja mielihyväänsä varten. Jos Hän pyhitti seitsemännen päivän, milloin Hän teki siitä pyhittämättömän? Silloinko kun Kristus tuli? Ei tietenkään. Sillä Kristus on aina ollut Jumalan kanssa (Joh. 1:1-3) ja oikeastaan koko luomistapahtuma oli Kristuksen käsissä, koska Hän on elävä Jumalan sana (Joh. 1:1-4; Kol. 1:13-17). Siten itse Kristus, sapatin Herrana pyhitti seitsemännen päivän.

Kristus tuli kuollakseen ihmiskunnan syntien sovitukseksi. Sapatin rikkominen oli yksi niistä synneistä, joiden sovittamiseksi hän kuoli. Hän tuli, jotta ihmisten sydämet muuttuisivat ja heidän elämänsä pyhittyisi. Hän ei tullut tekemään tyhjäksi sapatin pyhittämistä; Hän ei tullut muuttamaan lakia, vaan muuttamaan meidät. Kristuksen tulemus ei tehnyt seitsemännestä päivästä vähemmän pyhää. Päin vastoin, on luonnollista, että Hänen sapatin pyhittämisensä on entistäkin tärkeämpää tärkeänä osana luomakunnan lunastusta.

Tuleeko seurakunta kokonaisuudessaan koskaan pyhittämään seitsemännen päivän sapattia? Vaikka suurin osa kristityistä luultavasti sitä ei tee, silti monet -- ne, jotka pitävät sapattia siunauksena eivätkä taakkana -- tulevat sen pyhittämään.

Ehkä suurin syy siihen, etteivät useimmat halua pyhittää seitsemännen päivän sapattia on se, että heidän mielestään sapatin pyhittäminen on taakka. Sunnuntain pitäminen "sapattina" ei ole yhtä vaativaa. Kuitenkin syvällä sisimmässämme me kaikki tiedämme, että Jumalan yhteydessä vietetty aika Hänen tahtonsa mukaisesti johtaa suuriin hengellisiin siunauksiin.

Tämä ei tarkoita sitä, etteivät uskovat saisi enää osallistua sunnuntain jumalanpalveluksiin. Mutta mitään oikeaa syytä ei ole siihen, ettei vietä myös sapattia. Kysymys ei ole siitä, pitäisikö osallistua jumalanpalvelukseen sunnuntaina vai ei. Kysymys on siitä, pitäiskö pyhittää sapatti vai ei.

Sapatin pitäminen ei välttämättä edellytä jumalanpalvelukseen osallistumista, vaikka se Israelissa olikin yhteen kokoontumisen aika (3. Moos. 23:3). Sapattiin sisältyy paljon muutakin kuin kirkossa käyminen.

Kun tosi uskovat ajetaan laitoskirkoista näinä lopun aikoina, löytävätkö he pakopaikan kokoontumalla yhteen sapattina? Tuleeko tästä erottava tuntomerkki hallinnon asettamien kirkkojen ja Jumalan voiteleman seurakunnan välillä? Tämä on pelkkää spekulointia, mutta tuntuisi loogiselta, että Jumalan määräämä päivä tulee saamaan etusijan Hänen kansansa sydämissä verrattuna ihmisten asettamiin päiviin.

Valinta on meidän. Käytämmekö Jumalalle tarkoitetun ajan omiin huvituksiimme vai omistammeko sen Hänelle? Kun lopullinen koetus huomenna tulee, lankeammeko siksi, ettei meillä ollut halua ottaa vastaan Hänen voimaansa tänään?

YlösnousemusTorstai 12.12.2013 02:20

Maailmallisista huvituksista pidättäytyminen

Mitä tulee sapatinvieton toiseen vaatimukseen -- maailmallisista huvituksista pidättäytymiseen -- huolellinen analyysi paljastaa, että useimmat länsimaiden kristityt käyttävät enemmän aikaa television katsomiseen, elokuvissa käymiseen ja urheilutapahtumiin osallistumiseen sekä muunlaisiin maallisiin harrastuksiin kuin Jumalan ja muiden kristittyjen kanssa yhteydenpitoon. Tämä koskee yhtä hyvin sapattia kuin kaikkia muitakin viikonpäiviä.

Ja kuitenkin monet näistä samoista kristityistä valittavat, ettei heillä ole aikaa tutkia Raamattua tai rukoilla kovin pitkään. Jos he pyhittävät sapatin, he tulevat huomaamaan, että muut kuusi päivää ovat tuotteliaampia ja palkitsevia samoin kuin on taivasten valtakunnan hyväksi uhratun rahan kohdalla, heidän aikansa (ja rahansa) riittää kaikkeen tarpeelliseen elämässä ja kaiken hyvän tekemiseen. Heillä tulee olemaan myös aikaa hyviin huvituksiin.

Emme väitä, että ihmiset käyttävät aikansa jumalattomiin huvituksiin. On asioita, jotka eivät ole sen enempää jumalattomia kuin jumalisiakaan. Esimerkiksi jalkapallo-ottelun katsominen ei ole jumalatonta. Mutta ei se ole jumalistakaan. Se on maallinen huvitus, josta voimme nauttia tekemättä kompromissia omantuntomme kanssa. Mutta tällaisetkin "neutraalit" huvitukset voivat viedä mielenkiintomme yhteydenpidosta Jumalan kanssa ja sellaisia tulisi välttää ainakin jossain määrin, jos haluamme omistaa sapatin Hänelle.

Mutta onko huvituksia, joista voimme nauttia ja kuitenkin pitää sapatin Jumalan tarkoittamalla tavalla? Koska meillä on vapaus Kristuksessa, voimme joskus nauttia huvituksista, kunhan emme joudu syrjään sapatin tarkoituksesta. Jotkut huvitukset ovat rauhoittaviakin.

Vanhan testamentin aikoina viihde ei ollut kovin huomattava tekijä. Se oli usein maailmallista ja luonteeltaan pahaa. Sellaista tulisi välttää nyt niinkuin ennenkin.

Jumalan yhteydestä iloitseminen

Kun otamme kaiken tämän huomioon, meidän tulisi varoa, ettei sapatista tule ensisijaisesti viihteellistä, ei edes pääasiassa "kristillistä viihdettä". Meidän ensisijaisen päämäärämme tulisi olla vetäytyä lähemmäs Jumalaa. Tämä tapahtuu parhaiten rukouksessa ja Hänen sanansa henkilökohtaisella tutkimisella ja kokoontumalla yhteen uskovien kanssa ja tekemällä palvelutyötä toisten hyväksi.

Mutta meidän tulisi myös varoa israelilaisille tyypillistä lakihenkisyyttä. Legalismi saa aikaan vain kiistoja. Kaikkein tärkeintä on sydämen asenne. Niinkuin kaikessa Jumalan palvelemisessa, tässäkin on tärkeintä ettei toimita pakosta.

Tässä ei todellakaan ole kysymys pelastuksesta, vaan pikemminkin syvemmän yhteyden löytämisestä Jumalaan vaelluksessamme. Oikeastaan sapatin pyhittäminen on optimaalinen tapa iloita Herrassa. Kaikki kristityt eivät siihen pääse, mutta älkäämme silti pitäkö heitä jumalattomina tai pelastumattomina. Sallikaamme Pyhän Hengen tehdä työtään omalla ajallaan.

Mutta älkäämme myöskään olko tuomatta tätä vakaumustamme esiin. Enemmän kuin koskaan meidän pitäisi juuri nyt tehdä kaikkemme, jotta suhteemme Jumalaan kehittyisi läheisemmäksi. Sapatti on erinomainen tilaisuus erottautua maailmasta ja kaikista sen houkutuksista ja etsiä läheistä yhteyttä Jumalaan.

Näin voimakkaan kannan ottaminen saattaa aiheuttaa pilkkaa ja jopa vainoa joidenkin kohdalla. Maailma, perheemme ja ystävämme -- ehkä jopa seurakuntamme ja sen johtajat -- eivät ehkä hyväksy näin totaalista asialle omistautumista. Kirkko haluaa sanoutua irti "legalismiksi" kutsumastaan liian totaalisesta uskolle omistautumisesta. Ja maailma tarjoaa kaikenlaisia huvituksia, jotka vievät huomiomme -- varsinkin perjantain auringonlaskusta myöhään lauantai-iltaan. Meidän on tehtävä valinta vastustaa näitä houkutuksia ja kerrottava niille, jotka ovat eri mieltä kanssamme, että sapatti on Herran, ei heidän.

Jeesus sanoi:

Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole
maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
(Joh. 15:18-19)
Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos
te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.
(Joh. 16:33)
Herra teki erotuksen maailmassa olemisen ja maailmasta olemisen välillä:


Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole
maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät
pahasta.(Joh. 17:14-15)
On totta, että tämä saattaa aiheuttaa vainoa. Se saattaa aiheuttaa myös pilkkaa. Se voi todellakin merkitä työpaikan menetystä. Totta, että se saattaa tietää jonkun "hauskan" menettämistä. Mutta Jeesus sanoi:


"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja
veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
(Luuk. 14:26)
Kuvitelkaamme sitä hengellistä voimaa, joka saisi seurakunnan kykenemään vastustamaan pahaa, jos huomattava määrä kristittyjä päättäisi pyhittää sapatin! Kuvitelkaamme sitä hengellistä voimaa, joka olisi meidän, jos omistaisimme yhden kokonaisen päivän viikossa ainoastaan Jumalalle! Eikä ainoastaan meidän valitsemaamme päivää, vaan Hänen valitsemansa päivän!

Rakastammeko Häntä tarpeeksi tehdäksemme sen? Jokaisen meistä on vastattava tähän kysymykseen omasta puolestamme. Minä haluan lausua Joosuan kanssa:



Niin peljätkää nyt Herraa, palvelkaa häntä nuhteettomasti ja uskollisesti ja poistakaa
ne jumalat, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran ja Egyptissä, ja
palvelkaa Herraa.
Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte
palvella, niitäkö jumalia, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran, vai
amorilaisten jumalia, niiden, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni
palvelemme Herraa."(Joos. 24:14-15)

YlösnousemusTorstai 12.12.2013 02:19

MITEN SAPATTIA ON VIETETTÄVÄ?

Sapattia ei pyhitetä minkään erityisen rituaalin avulla. Kuitenkin on joitakin asioita, jotka on otettava huomioon, jos haluamme pyhittää sapatin niinkuin Jumala sen on tarkoittanut pyhitettäväksi.

Juutalainen traditio antaa meille ymmärrystä siihen, miten sapattia on vietettävä. Mutta meidän on erotettava toisistaan uskoon ja Jumalan sanaan perustuva traditio juutalaisten uskonnollisten johtajien siihen lisäämistä perinnnäissäännöistä, joiden tarkoituksena oli pitää kansa itselleen alamaisena. Juutalaiset kirjanoppineet pystyttivät lain ympärille aitoja, jotta varmistettaisiin, etteivät ihmiset tulisi lähellekään lain rikkomisen rajaa. Tästä syystä he laativat sääntöjä ja määräyksiä, jotka rajoittivat Jumalan ihmisten vapautta.
Aikaa myöten näistä kielloista tuli keino, jonka avulla uskonnolliset johtajat voivat löytää vikaa vihollisistaan -- varsinkin Jeesuksesta -- ja pöyhkeillä omasta kuvitellusta vanhurskaudestaan. Jotta välttäisimme samat ansat, joihin tällainen inhimillinen hairahdus johtaa, käytämme Jumalan sanaa ensijaisena tietolähteenämme koskien sapatin pyhittämistä.

Jumalan sana antaa kolme perusvaatimusta sapatin pyhittämiselle. Ensimmäinen on pidättäytyminen kaikesta työstä (2. Moos. 20:8-11). Toinen on maailmallisista huvituksista pidättäytyminen (Jes. 58:13). Kolmas on Jumalassa iloitseminen (Jes. 58:14).

Työstä pidättäytyminen

Kaikesta työstä pidättäytyminen tarkoittaa ansiotyöstä tai sellaisesta työstä pidättäytymistä, joka häiritsee lepoamme Herrassa. Sapatti ei ole tarkoitettu rahan ansaitsemiseen tai rasittavien tehtävien suorittamista varten. Voimme kuitenkin tehdä mitä muiden palvelemiseen ja elämän ylläpitämiseen tarvitaan. Jeesus selvensi tämän toteamalla, että sapatti on ihmistä varten; ihmistä ei ole tehty sapattia varten (Mark. 2:23-28). Mutta meidän tulisi välttää tehtäviä, jotka ovat ristiriidassa sapatin tarkoituksen kanssa, joka on lepo ja virkistyminen Herrassa.
Tiedämme, että jotkut kristityt ovat palveluksessa sellaisessa työssä, jota tehdään myös viikonloppuna. Mitä näiden kristittyjen olisi tehtävä? Ensiksikin, heidän tulisi etsiä ohjausta Jumalalta lähestymällä Häntä ja luottamalla Hänen voimaansa. Toiseksi, he voisivat pyytää muutosta työtehtäviinsä sillä perusteella, että he uskovat, että sapatti pitäisi pyhittää Herralle. Useimmat työnantajat kunnioittavat "uskonnollisia" vakaumuksia ja tulevat yleensä työntekijöitä vastaan tällaisissa asioissa, varsinkin niiden työntekijöiden kohdalla, joiden työn laatua he arvostavat.

Kristukseen uskovien kuuluisi olla korkeimmalle arvostettuja työntekijöitä, koska meidän pitäisi olla parhaita työntekijöitä. Jos meitä ei arvosteta korkealle, meidän tulisi kysyä itseltämme, teemmekö työmme todella niinkuin Herralle eikä niinkuin ihmiselle. Joka tapauksessa, jos työnantajamme ei tule meitä vastaan tässä asiassa, meidän täytyisi Jumalan armosta olla valmiit etsimään muuta työtä.

Minkä vakaumuksen Jumala sitten onkin asettanut sydämellemme (koskien sapattia tai jotain muuta uskonasiaa), meidän tulisi olla valmiit niihin uhrauksiin, joita totteleminen edellyttää. Meidän tulee olla valmiit kohtaamaan kärsimys, jonka aiheuttaa Jumalaa vihaava maailma, jolle on tärkeämpää se työpanos, jonka se meiltä saa kuin auttaa meitä jumalasuhteessamme.

Tämä on lopultakin omantunnonkysymys, mutta Jumalan sanalle alistetun omantunnon kysymys. Jeesus osoitti, että laki on ymmärrettävä elämän ylläpitämisen ja hyvän tekemisen kontekstissä (Matt. 12:1-8; Mark. 2:23-28; Luuk. 6:1-10).

Meidän on lisäksi otettava huomioon se, että Israelin oli pysyteltävä erillään pakanakansoista, kun taas seurakunnan tehtävä on mennä kaikkeen maailmaan julistamaan evankeliumia.

Israelin kohdalla Jumalan tarkoituksena oli suojella sitä maailman saastutukselta aina Messiaan tuloon saakka. Seurakunnan kohdalla Jumalan tahto on, että me vaikuttaisimme maailmaan evankeliumin avulla. Niinpä meillä on vapaus liikkua ja toimia sellaisilla tavoilla, joita Israelilla ei ollut. Olemme vapaat matkustamaan ja jopa tekemään työtä ja ottamaan osaa huvituksiin tarpeen tullen. Mutta kaiken lain kirjaimesta poikkeamisen tulee perustua rakkauteen Jumalaa ja ihmistä kohtaan.


joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen,
vaan hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
(2. Kor. 3:6)
Tämän huomioonottaen meidän tulisi tehdä kaikki voitava muuttaaksemme olosuhteemme Jumalan kutsumuksen mukaiseksi. Meillä on tosin vapaus Kristuksessa totella Pyhän Hengen johdatusta, mutta meidän tulisi ponnistella pysyäksemme korkean kutsumuksemme tasolla, joka meillä on Kristuksessa.

Jos meiltä puuttuu uskoa muuttaa olosuhteitamme, voimme etsiä uskoa Jumalalta. Tässä ei ole kysymys pelastuksesta; tässä on kysymys Jumalan palvelemisesta ja halusta olla tottelevaisia lapsia. Palvelutyö, jos se tehdään Hänen tahtonsa mukaisesti, tuottaa kultaa, hopeaa ja jalokiviä; lihassa tehty palvelutyö tuottaa puuta, heinää ja olkia, vaikka sen kulmakivenä olisikin Kristus.


Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan
rakennus.
Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin
pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille
rakentaa.
Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä,
puusta, heinistä tai oljista,
niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa
ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva,
kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.(1. Kor. 3:9-15)
Ehdotan, että ne kristityt, jotka omistavat liikeyrityksen ja joiden mielestä sapatti on eräs heidän tuottoisimmista päivistään, rukoilevat vakavasti voimaa Jumalalta muuttaakseen elämänsä Hänen sanansa mukaiseksi.

Tämä ei tarkoita myöskään sitä, että kristitty työnantaja voisi vaatia muita tekemään työtä itselleen sapattina, vaikka he eivät olisikaan kristittyjä (2. Moos. 20:9-11). Jumala edellyttää meidän elävän uskosta. Tämä tarkoittaa usein sitä, että meidän on joskus toimittava tietyllä tavalla, vaikka se näyttäisikin järjenvastaiselta. Jos meidän turvamme on siinä mitä omistamme, niin itse asiassa emme omistakaan sitä, vaan se omistaa meidät. Kummassakin tapauksessa -- jos työskentelemme toisten palveluksessa tai jos työllistämme itse itsemme meidän on luotettava Jumalaan huolenpitäjänämme:



Älkää siis murehtiko sanoen: 'mitä me syömme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän
kaikkea tätä tarvitsevan.
Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä
teille annetaan.
Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään.
Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."(Matt. 6:31-34)
Tässä ei ole oikeastaan kysymys sen kummemmasta, kuin silloin kun joudumme tekemään eettisiä valintoja. Jos olemme uskollisia, Jumala pitää huolen meistä.

Apostoli Paavali kehoittaa meitä:


Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä,
jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;
(Kol. 3:1-3)
Tätä Jeesus tarkoitti kehottaessaan meitä etsimään ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan, luottaen siihen, että meille annetaan kaikki mitä me tarvitsemme (Matt. 6:33).

YlösnousemusTorstai 12.12.2013 02:17

Koskeeko se tätä päivää?

Jos epäraamatulliset rajoitukset jätetään pois, niin koskeeko sapatti Uuden testamentin uskovia? Jotkut sanovat, että me olemme armon, emme lain alla, joten tämä laki ei koske meitä.

Mutta kaikki, jotka ovat pelastuneet kaikkina aikoina, ovat pelastuneet armosta uskon kautta -- eivät lain kautta. Kaikki Jumalan liitot ihmisen kanssa ovat perustuneet Hänen armoonsa. Heprealaiskirjeen 11. luku vahvistaa tämän.

Toisin sanoen, laki ei voi pelastaa. Kuitenkin lain tahallinen rikkominen voi tuomita meidät (Hebr. 6:4-6; 10:26-31).

Laki on meidän oppimestarimme, joka tuo meidät Krsituksen luo (Gal. 3:24-25). Kun tulemme Hänen tykönsä uskossa, laki ei enää voi tuomita meitä niin kauan kuin vaellamme Jumalan Hengen mukaan (Room. 8:1). Kuitenkin se säilyy meille uskomme mittana osoittamalla meille miten kuuliaisia Vapahtajallemme olemme.

Jaakobin kirjeen 2. luku kuvaa miten armo ja laki yhdessä saavat aikaan uskovan vanhurskautumisen:



Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.'
Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman
tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja
vapisevat.
Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin
uhrialttarille?
Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli
täydelliseksi;
ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle
vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät
luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
(Jaak. 2:17-26)
Ja mitä sanoo 1. Joh. 3:4?


Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.

Miksi Johannes puhui lain rikkomisesta, jos Uuden Testamentin pyhiltä ei vaadita lain pitämistä?


Sentähden kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois
kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme
kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa(Hebr. 12:1)
Vielä on syntiä, ja jokainen, joka sanoo, ettei hän tee syntiä, tekee Jumalasta valehtelijan (1.Joh. 1:10). Ja jos syntiä vielä on, on lakikin vielä voimassa:


Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa
pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa
ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä
noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
(Matt. 5:18-20)
Se, että meidät on vapautettu lain taakasta tarkoittaa, että laki ei voi enää tuomita meitä sen paremmin kuin vanhurskauttaakaan. Meidät on jo tuomittu ilman lakia niin kauan, että Jeesus vapauttaa meidät. Jeesus selitti, että vanhurskautta ei saavuteta lain kirjainta noudattamalla, vaan niin, että sydämemme asenne on oikea. Oikea asenne on mahdollinen vain, jos sallimme Pyhän Hengen hallita elämäämme. Ja mitä Pyhä Henki tekeekään ellei hän johda meitä pitämään lain, ei pakosta, vaan uskosta?


Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys,
uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Sellaista vastaan ei ole laki.
Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.(Gal. 5:22-25)
Sapatti oli osa Jumalan lakia jo ennen Moosesta. Se ei ole juutalainen instituutio; se on Jumalan instituutio (2. Moos. 20:8-10). Ja se pidetään myös uudessa maassa (Jes. 66:22-24).

Mutta entä ne, jotka sanovat: "Minä en tarvitse sapattia; minulla on täydellinen lepo Jeesuksessa joka päivä"? Tämä kuulostaa hyvältä, mutta tällaisessa järkeilyssä on puutteita, joiden pitäisi olla itsestään selviä.

Vaikka Raamattu sanookin, että olemme päässeet Jeesuksen lepoon (Hebr. 4:1-11), ei se silti tarkoita sitä, että sapatti olisi poistettu. Me olemme päässeet Hänen lepoonsa hengessä, mutta ruumiimme ja mielemme ovat yhä kiinni tämän maailman asioissa.

Jos me emme tarvitse sapattia, emme tarvitse myöskään sunnuntain viettoa. Ja vaikka meillä on (tai pitäisi olla) hengellinen lepo Jeesuksessa joka päivä, meillä ei ole lepoa jokapäiväisistä töistämme.

Sapatti on päivä, jona voimme päästä maallisista huolistamme ja ruumiimme ja mielemme saa levätä. Se on Jumalan yhteydelle omistettu aika -- aika, jolloin voimme tutkia Hänen sanaansa, ilman että arjen vaatimukset keskeyttäisivät meitä. Jos me pyhitämme sapatin, voimme yhtyä Daavidin sanoihin: "Minä kätken sinun sanasi sydämeeni, etten tekisi syntiä sinua vastaan" (Ps. 119:11).

Niille, jotka rakastavat Jumalaa, sapatti on ilo, siunaus, sielun virkistyksen aika. Se on myös aika, jota sellaiset kristityt pelkäävät, jotka nauttivat työstään ja huveistaan enemmän kuin Herrassa iloitsemisesta.

Ne, jotka rakastavat Jumalaa, rakastavat myös Hänen sapattiaan, koska se suo heille mahdollisuuden etsiä läheisempää yhteyttä Hänen kanssaan. Niistä, jotka eivät rakasta Jumalaa, sapatti tuntuu taakalta -- "lailta", joka keskeyttää heidän omien asioidensa tekemisen.

Tieto tuo vastuun. Jos me tiedämme, että Jumala haluaa meidän pitävän sapatin, niin meidän velvollisuutemme on tehdä niin. Jopa ne, jotka pitävät sunnuntaita sapattina, ovat yleensä yhtä mieltä siitä, että sunnuntai olisi omistettava Jumalalle. Kysymys ei siis kuulukaan pitäisikö meidän pitää sapatti, vaan miten ja koska sitä olisi vietettävä?