Kirje Danielille
Sovituksesta vielä vähän.
Jeesus mainitsi verensä vuotavan syntien anteeksisaamisen tähden. (Mt
26:26-28; Ilm 1:5; Jes 53) Apostolit tunnustivat Jeesuksen sovittaneen
synnit. (2Kor 5:18-20; Ef 2:16; Kol 1:19-23; Hb 2:17; 1Pt 1:17-19; 1Jh
2:2.) Sovitus ei ole siten myöhäisempi tulkinta Jeesuksen kuoleman
merkityksestä vaan peräisin Herralta ja apostoleilta.
Sovitus on ymmärrettävä Jumalan lakien mukaan tarpeellisena. Jotta
syyllisen ei tarvitse kärsiä iankaikkista kuolemaa vailla
ylösnousemuksen toivoa, niin syyttömän tulee kärsiä kuolema syyllisten
puolesta ja nousta ylös kuolleista. (1Ms 2:15-17; 1Pt 3:18.) Jumala ei
voi oman "lakinsa" mukaan antaa syntejä anteeksi "tuosta vaan", niin
että kenenkään ei tarvitse maksaa hintaa rikoksesta (synnistä).
Rikosta täytyy seurata aina rangaistus: tämä on oikeudenmukaisuuteen
perustuvaa lakia. Jumalan rakkaus on kuitenkin enemmän kuin
oikeudenmukaisuus. Jos vaadimme Jumalalta oikeudenmukaista tuomiota,
niin tuomitsemme itsemme. Meitä tulisi rangaista. Jeesus rakastaa
meitä kuitenkin niin paljon, että kärsi rangaistuksen meidän
puolestamme. Tässä on koko kristinuskon ydin ja juju, mitä eivät
filosofit tai psykologit voi koskaan ymmärtää ilman pyhän hengen
avaamaa sydäntä.
Jumalan suuruus ja ihmisrakkaus tulee ilmi juuri siinä, että hänen
Poikansa kärsi rangaistuksen syntien tähden ja syntisten puolesta.
(1Joh 4:8-16; Tiit 3:1-7.) Tämä on sitä suurinta rakkautta, jota voi
olla: kuolla syntisten edestä. (Joh 15:12,13; Room 5:6-11.) Kun katsot
tuonkin viittauksen, niin huomaat, miten Paavali uskoi Jeesuksen
kuoleman olleen sovituksena synneistämme. Raamatun ilmoitus
kauttaaltaan jo Vanhasta Testamentista lähtien tähtää syntien
sovitukseen.
Vaikka asiaa on joidenkin vaikea tunnustaa, niin kristinusko on
viattomaan uhriin ja syntien sovitukseen perustuvaa uskoa.
Länsimaiselle järki-ihmiselle se ei sovi kovin hyvin. Sana rististä on
"kreikkalaisille" hullutus, sillä he etsivät ihmisten viisautta,
filosofiaa, eivät Jumalaa ja hänen rakkautensa osoitusta ihmisille.
(1Kor 1:18-24.)
Filosofi ja psykologi näkee ristin kärsimyksen hullutuksena,
typeryytenä ja raakuutena. Hänelle ei mahdu ymmärrykseen eikä sydämen
ajatuksiin se, että Jumala otti pois maailman synnin tällaisen
vääryyden kautta. Sillä tavalla Raamatun profeetat ja apostolit sekä
Jeesus itse asian kuitenkin ymmärsivät. Syntien sovitus on se tapa,
jonka kautta syyllinen julistetaan vapautetuksi rangaistuksestaan ja
armahdetaan, kun syntinen uskoo sovituksen sanan ja muuttaa mielensä
suhteessa syntiin sekä Jumalan poikaan Jeesukseen. (2Kor 5:18-6:2.)
SYNTIMME RANGAISTIIN LIHASSA
Jumalan oma vanhurskaus, täydellisyys vaatii synnille rangaistuksen.
On oikeudenmukaista rangaista paha ja palkita hyvä. Tätähän
maailmassakin tehdään ihmisten parissa.
Siis, Jumala itse vaati rangaistuksen toimeenpanon. Jumala ei voi
antaa anteeksi pelkällä toteamuksella: "Annan anteeksi ja unohdan
kaiken". Synti olisi jäänyt olemaan. Synti piti rangaista ja näin
POISTAA päiväjärjestyksestä. Synti erottaa Jumalan ja ihmisen
toisistaan. Siksi se piti poistaa. Tämän Jeesus teki ristillä. Hän
poisti synnin uhraamalla itsensä (Heb 9:26, Joh 1:29).
Synnin poistaminen vaatisi sen rankaisemisen. Sijaiskärsijä kärsisi
rangaistuksen syyllisten ihmisten puolesta. Koska synti oli tehty
ihmisen lihassa, se täytyi myös rangaista ihmisen lihassa.
Sijaiskärsijä, joka kärsisi ihmisten synneistä rangaistuksen, piti
olla synnitön ihminen. Eihän syntinen voi toista syntistä pelastaa
niin kuin ei hukkuvakaan voi toista hukkuvaa pelastaa. Kaikki ihmiset
olivat kelvottomia sijaiskärsijöiksi ja ihmiskunnan Pelastajaksi koska
he olivat syntisiä ja näin myös itse synnin alla ja sen orjia. He
olivat siis itse Pelastajan tarpeessa. Sitä paitsi Jumala yksin voi
ihmisen pelastaa. Hän on ainut synnitön ja ainoa Pelastaja.
Näin ihmiskunnan Pelastajaksi tarvittiin sekä Jumala että synnitön
ihminen. Tästä johtuen Jumala, joka on Henki ja Sana, täytyi tulla
ihmiseksi ihmisen lihaan. Siksi Jumala tuli lihaan. Synnitön pyhä
Jumalan Poika tuli ihmisen kaltaiseksi. Jumala otti ihmisen muodon
Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus oli yhtä aikaa Jumala ja
ihminen. Tästä johtuen Hän kykeni ihmisen pelastamaan kärsimällä
viattomana synnin rangaistuksen ja kuolemalla ihmisenä ristillä. Näin
Jeesus maksoi synnin palkan meidän edestämme. Synnin palkka on
kuolema. Jeesus kuoli meidän puolestamme ristillä. Kuolemallaan Hän
vapautti meidät ikuiselta kuolemalta so. kadotukselta ja Hänestä tuli
Pelastajamme.
Jeesuksen ruumiiseen lyötiin kaikki koko ihmiskunnan synti
(syntiinlankeemus ja kaikki yksittäiset synnit). Sitten Jumala
rankaisi Jeesusta kaikista synneistä mitä ihmiskunta on tehnyt ja
tulee tekemään tulevaisuudessakin siihen asti kunnes Jumalan
lopullinen valtakunta tulee. Siis, sinun ja minun synnit ovat saaneet
Jumalan määräämän rangaistuksen Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala
rankaisi Jeesusta Kristusta niin kuin Hän itse olisi tehnyt kaikki
synnit. Hänet tehtiin synniksi. Nyt kun synti on rangaistu, syntinen
ja syyllinen on vapaa rangaistuksesta. Eihän ketään saa tuomita ja
rangaista kahta kertaa samasta rikkomuksesta. Näin sanoo maallinenkin
oikeustaju.
Kun rikollinen on kärsinyt rangaistuksen rikoksestaan, hänet
päästetään vapaaksi. Häntä ei enää koskaan voida tuomita samasta
rikkomuksesta mihinkään rangaistukseen.
Jeesuksen kärsittyä rangaistuksen synneistämme, hän kuoli ristillä.
Jeesus haudattiin. Jumala hyväksyi Jeesuksen uhrin ja herätti Hänet
kuolleista. Sen Jumala teki jotta Jeesuksesta tulisi kaikkien ihmisten
Vapahtaja. Hänet on herätetty kuolleista meidän vanhurskauttamisemme
tähden.
Nyt kun ihminen uskoo Jeesukseen ja ottaa Hänet vastaan Herrakseen ja
Vapahtajakseen, Jeesuksen veri puhdistaa syntisen kaikesta synnistä.
Jumala pukee välittömästi Jeesuksen ansion so. täysin synnittömän
elämän ihmisen päälle. Tästä johtuen Jumala ei näe uskovan syntejä. Ne
ovat nyt poistettu.
Tahtoisin vielä tässä huomauttaa: Jeesuksen veri ei peitä syntejämme.
Jeesuksen veri poistaa syntimme.
VT:n uhrieläinten veri peitti synnit jotta Jumala voisi olla
tekemisissä kansansa kanssa. Jumalalle synnin peittäminen ei
riittänyt. Tarvittiin parempi uhri joka poistaisi synnit lopullisesti
Jumalan ja ihmisen välistä. Tämä lopullinen ja täydellinen syntiuhri
oli Herran Jeesuksen Kristuksen uhri kun Hän sovitti syntimme
uhraamalla itsensä. Tämä uhri poisti synnin. Tästä kirjoittaa
hebrealaiskirjeen kirjoittaja luvuissa 8-10.
Nyt Jumala näkee Jeesuksen puhtauden ja viattomuuden uskovassa. Uskova
on puettu Jeesuksen Kristuksen täysin synnittömään ansioon ts,
Jeesuksen vanhurskauteen josta Raamattu puhuu Jumalan vanhurskautena
(Room 3:21-26). Näin Jumala teki ristillä vaihtokaupan. Jumala nosti
meidän synnit meidän päältämme ja pani ne Jeesuksen päälle. Sitten Hän
otti Jeesuksen synnittömyyden ja laski sen meidän päällemme (2 Kor
5:21).
Hallelujaa, Kiitos Jeesukselle Kristukselle!
Tässä on Jumalan suuri rakkaus ilmestynyt ristillä. Hän rakasti niin
paljon että Hän itse otti päälleen ja kärsi rangaistuksen
synneistämme.
Nyt kun rangaistus on suoritettu ja rikkomus on poistettu, rauha on
palannut Jumalan ja ihmisen välille.
ANTEEKSISAAMINEN SOVITUKSEN POHJALTA
Kirjoitan sovituksen hedelmästä. Kysymys on Jeesuksen Kristuksen
suorittamasta sovituksesta ja sen siunauksista. Sovitus on
täydellinen. Jos siinä olisi yksikin virhe tai vain pieni vajavaisuus,
ymmärtäisin kriitikoita. Mutta minä en ole löytänyt Jumalan teosta
Jeesuksen ristillä yhtään virhettä tai vajavuutta. Ei kukaan muukaan
ole löytänyt. Silloin sovitus on täydellinen. Koska sovitus on
täydellinen, anteeksiantamus/saaminenkin on täydellinen. Tämä
kirjoitukseni ei käsittele aihetta tyhjentävästi. Se ei käsittele itse
sovitusta. Se ottaa vain pinnallisesti esille Raamatun ilmoittaman
syntien anteeksisaamisen ja mitä se meille merkitsee.
Apt 10:43 "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka
uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
Kun ihminen, kuka tahansa tulee uskoon Herraan Jeesukseen Kristukseen
ja näin uudestisyntyy Jumalan lapseksi, HÄN SAA KAIKKI SYNNIT ANTEEKSI
olipa synti sitten mitä tahansa. Ne ovat Jeesuksen verellä pesty ja
niitä ei enää ole Jumalan edessä. Niitä ei enää ole Jumalan ja uskovan
välissä. Jumala on pyyhkinyt Jeesukseen uskovan ihmisen synnit pois
jopa omasta muistostaan. Jumala ei niitä enää muista. Ne ovat
kertakaikkisesti poissa.
Se, että Jumala kykenee unohtamaan syntimme, ei ole Jumalan
vajavuutta. Se perustuu Jumalan täydellisyyteen. Jumala on niin
täydellinen että Hän kykenee tekemään kaiken en mitä Hän tahtoo.
Jumala tahtoi saada aikaan täydellisen sovituksen. Sen Hän teki
Jeesuksessa Kristuksessa Golgatan ristillä.
Täydellisessä sovituksessa Jumala palautti ihmisen alkuperäiseen
suhteeseen itsensä kanssa. Siis, niin kuin syntiinlankeemusta ei olisi
koskaan tapahtunutkaan. Täydellistä sovitusta seuraa täydellinen
anteeksiantaminen. Täydellinen anteeksiantaminen edellyttää
täydellistä syntien unohtamista. Jumalalla ei ole huono muisti.
Hänellä on TÄYDELLINEN SOVITUSTEKO JEESUKSESSA KRISTUKSESSA.
Sovituksen seurauksena uskova Jumalan lapsi on puhdas synnistä.
Uskovan omatuntokin on puhdistettu synnin aiheuttamista syytöksistä.
Tästä johtuen Jumalan lapsi on saanut takaisin lapsuutensa puhtauden,
viattomuuden ja synnittömyyden JUMALAN EDESSÄ JA OMASSATUNNOSSAAN.
Tämä on Jumalan totuus. Tätä Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta
Kristuksesta. Jeesus puhui tähän tapaan: Te myös todistatte minusta
Jeesuksesta Kristuksesta Herrastanne ja Jumalastanne sillä te olette
alusta asti (vauvasta asti) olleet minun kanssani. Te olette
sovitukseen uskovina ja minuun uskovina palautettu alkuperäiseen
suhteeseen minun kanssani (Joh 15:27).