KREIKKA
-pimeät vuosisadat 100-900eaa, Kreikan kulttuurin taantumus, rautakausi
-GEOMETRINEN TYYLI 900-700eaa (jäykät, miesveistokset, yksityiskohdattomuus, metalien käyttö, koristelun vyöhykkeellisyys, vaikutteita Egyptistä, maalaustaide)
-ORIENTALISOIVA KAUSI 700-600eaa (vaikutteitä Lähi-idästä, Egyptistä ja Assyyriasta, staattista, yksityiskohtaista, korinttilainen keramiikka, fantasia-aiheet)
-ARKAAINEN KAUSI 600-490eaa (kore- ja kouros-veistokset,symmetria, pelkistetyt kasvot, jäykkä ilme ja hymy, hallitsijat koruttomasti kuvattu, maalaustaide huipussaan, signaareukset --> taiteilijoiden asema, alastomuus, liikkeen kuvaaminen, temppelitekniikat kehittyi, julkisivun näyttävyys)
-KLASSINEN KAUSI 490-330eaa (kreikka voittaa persialaiset, ateena valtaan)
-varhaisklassinen kausi 490-450eaa (kontraposto, anatominen yhtenäisyys, alastomuus, ilmaisun vapaus, luonnolliset suhteet)
-täysklassinen kausi 450-400eaa (frontaalisuus väistyi, symmetrisyyden horjuttaminen, keveys
-myöhäisklassinen kausi 400-330eaa (pyörötemppelit, pylväiden käyttö vapaampaa)
-kuoleman rituaalit tärkeitä. Manala. uskonnolla suuri merkitys arjessa --> olympolainen jumalmaailma, hierarkia,kohtalo suurempaa kuin jumalmaailma
-naisella ei poliittisia oikeuksia, oikoksen hallinta. nainen ei näkynyt taiteessa
-kreikkalaisten taidekäsitys perustui tietoon, tarkat kirjalliset kuvaukset
-polykleitos tunnettu urheilijakuvauksestaan, loi kaanonin:määritteli ihanteelliset mittasuhteet matemaattisen tarkasti.
-asentojen ja liikkeiden avulla emootioiden kuvaaminen --> kauneutta ei haluttu tuhota ilmein. Harmonia, ylväys, naturalismi
-urheilun asema tärkeä, paini tärkein. Olympian kisat 776eaa, sodat taukosi
-Perikleen johdolla Ateenasta mahtava, Aakropoliksen uudelleenrakennus
-Praksiteles 300-luvun suurin taiteilija, kontakti ja mielentilojen kuvaamisen yleistyminen
-400-luvulla perspektiivin ongelma ratkaistiin ja keksittiin lyhentäminen
-maalauksesta jopa massatuotantoa (maljakot)
-KREIKAN ARKKITEHTUURI eurooppalaisen arkkitehtuurin pohjana
-
doorilainen pylväs 600eaa (arkaainen kausi) kapiteeli muodostuu ekinuksesta ja abakuksesta, sileä arkkitraavi. Maskuliininen
-
joonialainen pylväs (klassinen kausi), baasi, arkkitraavi jakaantuu 3 vaakasuoraan osaan. feminiininen
-
korinttilainen pylväs 400eaa (hellenistisellä kaudella), 3osainen arkkitraavi, akaatinlehdet, jalusta, koristeellisuus. tyttömäinen
-temppelin pohjakaavat: antra (kaksi pylvästä yhdellä puolella), prostylos (neljä pylvästä yhdellä puolella), amphiprostylos (kaksi pylväsriviä kahdella puolella), peritteros(kaksi pylväsriviä kahdella puolen, yksi pylväsrivi vastakkaisilla sivuilla), dikteros (neljä pylväsriviä kahdella puolella, kaksi pylväsriviä vastakkaisilla sivuilla), haulos (pyöreämuotoinen, kaksi pylväsriviä)
-temppeli suojasi sen sisällä olevan jumalan patsasta. Uhrimenot temppeleiden ulkopuolisilla alttareilla. Akropolis uskonnollisena keskuspaikkana
-optiset korjaukset: kulmapylväät paksumpia, lattia viettää, pylväät nojaa sisäänpäin, pylväät eivät suippene tasaisesti, kolme kulmia lähintä pylvästä lähempänä toisiaan kuin muut
-karyatidit ja atlantit, ihmishahmot pylväiden tilalla.
TEATTERI
-tragedian arvostus, miehet näytteli + poikakuoro lauloi ja tanssi. Naamiot
-amfiteatterit 400-l --> teatterin merkittävyys yksilölle, 20 000 katsojaa