IRC-Galleria

maijde

maijde

Ubi tu Gaius, ego Gaia.

kuinka paljon muistan etruskeista?Tiistai 15.12.2009 23:52

ETRUSKIT

-muinaisitalialainen kansa, joka hallitsi Keski-Italiaa ennen roomalaisia. Kuoleman jälkeiseen elämään perustuva kaupunkikulttuuri, kuninkaat hallitsivat kaupunkivaltioita
-taide kuvasi tavallisia ihmisiä.
-ruumiin polttamalla erotettiin ruumis ja sielu toisistaan. Niille, joita ei poltettu tehtiin muotokuvat istuimineen haudan päälle
-henkilöhahmot arkaaisia, elämäniloinen sarkofagikuvaus
-Lähi-idästä taiteeseen kullankäsittelytaito, leijona-aiheet Assyyriasta.
-ajan ja taidon tuhlaileva käyttö
-marmori vain harvoin käytössä
-etruskitemppeli sai vaikutteita Kreikasta, Egyptistä ja Lähi-idästä. Avautui etelään: avoin pylväshalli ja cella. Veistokset ja veistosryhmät räystäiden päällä, runsas koristelu
- Vähäaasialainen tyyli joonialaisten taiteilijoiden mukana, friisit ja freskot, aiheina urheilu, myytit ja legendat: jäykkää, värikylläistä, surullista ja dramaattista --> kertoi uskonnollisen käsityksen muutoksesta

kuinka paljon muistan Kreikasta?Tiistai 15.12.2009 22:41

KREIKKA

-pimeät vuosisadat 100-900eaa, Kreikan kulttuurin taantumus, rautakausi
-GEOMETRINEN TYYLI 900-700eaa (jäykät, miesveistokset, yksityiskohdattomuus, metalien käyttö, koristelun vyöhykkeellisyys, vaikutteita Egyptistä, maalaustaide)
-ORIENTALISOIVA KAUSI 700-600eaa (vaikutteitä Lähi-idästä, Egyptistä ja Assyyriasta, staattista, yksityiskohtaista, korinttilainen keramiikka, fantasia-aiheet)
-ARKAAINEN KAUSI 600-490eaa (kore- ja kouros-veistokset,symmetria, pelkistetyt kasvot, jäykkä ilme ja hymy, hallitsijat koruttomasti kuvattu, maalaustaide huipussaan, signaareukset --> taiteilijoiden asema, alastomuus, liikkeen kuvaaminen, temppelitekniikat kehittyi, julkisivun näyttävyys)
-KLASSINEN KAUSI 490-330eaa (kreikka voittaa persialaiset, ateena valtaan)
-varhaisklassinen kausi 490-450eaa (kontraposto, anatominen yhtenäisyys, alastomuus, ilmaisun vapaus, luonnolliset suhteet)
-täysklassinen kausi 450-400eaa (frontaalisuus väistyi, symmetrisyyden horjuttaminen, keveys
-myöhäisklassinen kausi 400-330eaa (pyörötemppelit, pylväiden käyttö vapaampaa)

-kuoleman rituaalit tärkeitä. Manala. uskonnolla suuri merkitys arjessa --> olympolainen jumalmaailma, hierarkia,kohtalo suurempaa kuin jumalmaailma
-naisella ei poliittisia oikeuksia, oikoksen hallinta. nainen ei näkynyt taiteessa
-kreikkalaisten taidekäsitys perustui tietoon, tarkat kirjalliset kuvaukset
-polykleitos tunnettu urheilijakuvauksestaan, loi kaanonin:määritteli ihanteelliset mittasuhteet matemaattisen tarkasti.
-asentojen ja liikkeiden avulla emootioiden kuvaaminen --> kauneutta ei haluttu tuhota ilmein. Harmonia, ylväys, naturalismi
-urheilun asema tärkeä, paini tärkein. Olympian kisat 776eaa, sodat taukosi
-Perikleen johdolla Ateenasta mahtava, Aakropoliksen uudelleenrakennus
-Praksiteles 300-luvun suurin taiteilija, kontakti ja mielentilojen kuvaamisen yleistyminen
-400-luvulla perspektiivin ongelma ratkaistiin ja keksittiin lyhentäminen
-maalauksesta jopa massatuotantoa (maljakot)

-KREIKAN ARKKITEHTUURI eurooppalaisen arkkitehtuurin pohjana
-doorilainen pylväs 600eaa (arkaainen kausi) kapiteeli muodostuu ekinuksesta ja abakuksesta, sileä arkkitraavi. Maskuliininen
-joonialainen pylväs (klassinen kausi), baasi, arkkitraavi jakaantuu 3 vaakasuoraan osaan. feminiininen
-korinttilainen pylväs 400eaa (hellenistisellä kaudella), 3osainen arkkitraavi, akaatinlehdet, jalusta, koristeellisuus. tyttömäinen
-temppelin pohjakaavat: antra (kaksi pylvästä yhdellä puolella), prostylos (neljä pylvästä yhdellä puolella), amphiprostylos (kaksi pylväsriviä kahdella puolella), peritteros(kaksi pylväsriviä kahdella puolen, yksi pylväsrivi vastakkaisilla sivuilla), dikteros (neljä pylväsriviä kahdella puolella, kaksi pylväsriviä vastakkaisilla sivuilla), haulos (pyöreämuotoinen, kaksi pylväsriviä)
-temppeli suojasi sen sisällä olevan jumalan patsasta. Uhrimenot temppeleiden ulkopuolisilla alttareilla. Akropolis uskonnollisena keskuspaikkana
-optiset korjaukset: kulmapylväät paksumpia, lattia viettää, pylväät nojaa sisäänpäin, pylväät eivät suippene tasaisesti, kolme kulmia lähintä pylvästä lähempänä toisiaan kuin muut
-karyatidit ja atlantit, ihmishahmot pylväiden tilalla.

TEATTERI
-tragedian arvostus, miehet näytteli + poikakuoro lauloi ja tanssi. Naamiot
-amfiteatterit 400-l --> teatterin merkittävyys yksilölle, 20 000 katsojaa

kuinka paljon muistan egyptistä?Tiistai 15.12.2009 22:05

EGYPTI
-thiniitti kausi 3000-2665eaa
-vanha valtakunta 2665-2155eaa
-1.välikausi 2155-2040eaa (sisällissota)
-keskivaltakunta 2040-1650eaa (värit, varjot, hallinnollinen sekasorto, uskonnollispoliittinen tilanne taiteessa)
-2.välikausi, hyksos 1650-1554eaa (aasialaiset hallitsijat johdossa, taiteesta ei juuri tiedetä)
-uusi valtakunta 1554-1375eaa (monijumaluudesta auringonpalvontaan --> hallitsijoiden kuvaaminen naturalistista, kaanonista vapautuminen --> uudet, venyneet kauneusihanteet, Tutankhamonin myötä polyteismin paluu, persoonattomuus)
-Amarna-kausi 1375-55eaa
-myöhäinen valtakunta 712-332eaa

-mastabahaudat, suorakulmaisia, matalia hautarakennelmia --> pyramidit
-Pyramidit: 20miljoonaa kpl 2500-5000kg kalkkikivijärkäleitä, katettiin kalkkikivilevyillä. Sisällä käytäviä ja ilmanvaihtokanavia, rakentaminen heinä-lokakuussa --> Niili tulvi (ei tarvinnut viljellä maata, järkäleiden kuljetus helpottui). Kesti n. 20v, rakentajina tavalliset miehet, ei orjat, jotka näkivät faraon jumalana.
-sfinksit faraoiden haudanvalvojia, jumalallinen voima ilmeni faraon lisäksi muutamissa eläimissä
-kuoleman merkitys kulttuurissa, Kuolleitten kirja: Vainajan sielu koko vaaroja ennen Osirista --> papeilta loitsuja niiltä suojautumiseen --> papistolle rahaa.
-veistoksen muoto lähtee kuutiosta, ihanne säilyi pitkään, sillä egyptiläisten ikuisuus- kultit säilyivät kulttuurin kuoltua.
-hyvän ja älykkään kuningatar Hatsepsutin vaikutuksesta kulttuuriin panostettiin, massiivisen ja yksinkertaisen yhdistäminen yksityiskohtaisuuteen ja idealismiin --> hallitsijoiden kuvaaminen ihanteellisena. Temppelit erilleen haudoista --> kuninkaiden laakso.
-pylonien käyttö temppeleissä, sisäänkäynnin korostaminen
-Thebassa syntyi varsinainen maalaustaide, koska siellä ollut kivilaji soveltui huonosti veistämiseen
-Abu Simbel valheellisen mahtava, sillä Egypti oli Ramsesten valtakaudella hajoamassa
-Lopulta Egypti joutui assyyrialaisten, persialaisten ja Aleksanteri Suuren hyäkkäysten alaiseksi.
ESIHISTORIALLINEN AIKA, KIVIKAUSI

PALEOLIITTINEN AIKA
-vanhempi jakso: aikojen alusta - 35 000eaa
-uudempi jakso:
-aurignac-kulttuuri 35 000-30 000eaa
-gravette-kulttuuri 30 000-25 000eaa
-solutreé-kulttuuri 25 000-15 000eaa
-madeleine-kulttuuri 15 000-10 000eaa
MESOLIITTINEN AIKA 8000-3000eaa
NEOLIITTINEN AIKA 5000-1200eaa

-Jääkauden jälkeen asutus tiiveintä Ranskassa ja Espanjassa
-Taiteessa metsästysmagia: biisonit, hevoset, aseet.. taide liittyi riitteihin --> päällekkäisyys
-Lascauxin luola 15 000eaa, ranskalaislasten löytämä, avattu yleisölle 1948
-ääriviivat, sisälle puhallettiin väriä luuputkella tai levitettiin sammaltupolla. Värit luonnonmineraaleja:okraa, verta, rasvaa..
-ympäristön muutokset mesoliittisella ajalla johtivat useiden metsästyseläinlajien sukupuuttoon
-vainajien arvostus --> kipsipäät
-myös saviveistoksia, reliefimäisyys
-Turkista löydetty 7000eaa maalauksia kodeista. Laastatuille pinnoille, tikku-ukkomaisuus unohdettu, painottomuus säilytetty
-Stonehenge 2400eaa koostuu sisäkkäisistä kehistä, sisällä alttari, sekä hevosenkengän muotoinen kehä. Tarkka asettelu vuodenaikojen, kuun ja auringon mukaan. Ei tietoa tarkasta rakentamissyystä. Keskiajalla luultiin noituudella rakennetuksi.

http://4.bp.blogspot.com/_jqrUmR3-WGY/RgPht2M_2WI/AAAAAAAAAIQ/vWvWhrj0m4w/s320/240px-VenusWillendorf.jpg Willendorfin Venus n. 30 000eaa, hedelmällisyyskultti, eka tunnettu veistos.

[Ei aihetta]Lauantai 12.12.2009 04:09

asiat pitää ilmaista kiertoilmaisuilla, jottei elämä olisi liian helppoa. kieeeeeeeeh!! liekeissä, ilmaistaan se näin :)

[Ei aihetta]Keskiviikko 25.11.2009 05:54

mun on ikävä aleksia.

[Ei aihetta]Torstai 19.11.2009 05:19

Googleta hakusanoilla: "(nimesi) on" (esim. "matti on") ja kopioi viestiin 10 ensimmäistä tulosta. Näin saat tietää itsestäsi jotain mitä et ole vielä tiennyt.
Muista laittaa hakusanaan lainausmerkit mukaan tai muuten ei tule mitään.

1 Maiju on kaunein nainen.
2 Maiju on suomalaisen naisen etunimi.
3 Maiju on nähty muun muassa Uudenkaupungin teatterin tuotannoissa.
4 Maiju on Suomen mestari.
5 Maiju on ykkönen.
6 Maiju on saletisti jääkaapilla.
7 Maiju on mun jumala <3
8 Maiju on laulanut Paula Koivuniemen kanssa.
9 Maiju on kertonut lukuisissa eri haastatteluissa ja lehtikirjoituksissa, millainen otus maneetti on, ja millaisia näkymiä sen mahdollinen kotiutuminen tuo Itämerelle.
10 Maiju on ammattilainen, joka ratsastaa meillä päivittäin kymmenen hevosta ja usein Mikon silmän alla.

aika hyviä jokainen ;P

abcMaanantai 09.11.2009 02:10

Marcus Tullius Cicero: "Vanhenemisessa ollaan viisastuttu nuoruuden harkitsemattomuudesta"


Toivotaan!

elämme omituisia aikoja.Perjantai 23.10.2009 02:35

Vuosisadan rakkaustarina päättyi tänään. Odottavin mielin eteenpäin, täältä tullaan maailma!

hommia.Perjantai 23.10.2009 01:31

Huomenna hommia hommattavaksi hitosti. Herään heti huomenaamulla, hotkaisen herkullista hedelmää, hiippailen hapuillen hoitamaan hätäostokset. Hutiloiden hahmotan harjoituslaukkuni huutavan hurjasti hammasharjaa. Heitän harjoituslaukun hartioille, hätiköin huoneistosta harjulle hyvää hupikaveria heippaamaan. Hengataan hetki hoodeilla. Hetken hengattuamme heitän hyvästit hoodeille, hyppään harrikalle, häivyn hikoilemaan harrastustoimintaan! Hienoa huomista!