IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.
Nyt kun noituus itsessään on esitelty, noituuden ja jumalatar-uskontojen suhteita täytyy tutkia tarkemmin. Taas kerran, Margot Adler tarjoaa perus-informaatiota joka on välttämätöntä jotta ymmärrettäisiin noidan suhde Jumalatar-äitiin:

"Noidat pitävät itseään muinaisen Euroopan shamanistisen luonnon-uskonnon pappeina ja papittarina joka palvoo jumalatarta jolla on sukulaisuus-suhde Jumalatar-äitiin. Monet myös palvovat jumalaa jolla on sukulaisuus-suhde muinaiseen sarvipäiseen eläinten herraan, kuoleman jumalaan, ja metsien herraan." [16]

Tämä kuvaus on kiistämättä modernin puhdistetun noituuden peilikuva kuten tässä käsikirjoituksessa on kerrottu -- panteistinen luonnon-uskonto joka näennäisesti pohjautuu vanhempiin pakana-uskontoihin. Starhawk (tunnustava noita), kirjassaan "The Spiral Dance", mainitsee Jumalatar-uskonnon kolme ydin-prinsiippiä:

Immanenssi (=äärettömyys) -- Jokainen ihminen on elävän maapallon ilmiasu.
Interkonnektio -- Kaikki ovat linkitettyjä kosmokseen osana yhtä elävää organismia.
Yhteisöllisyys -- Ensisijainen keskittyminen ei ole yksilöön vaan ryhmään. [17]

Immanenssista ja interkonnektiosta keskustellaan tuonnempana. Kuitenkin, koko seuraava kappale on omistettu keskusteluun "yhteisöllisyydestä".

Noituus, immanenssi, panteismi & panentheismi

Edellisessä luvussa keskusteltiin panteististen filosofioiden tunkeutumisesta Kirkkoon. Tämä keskustelu keskittyi Rick Warrenin kirjan, "Päämäärätietoinen elämä" ympärille. Kirjassa sanottiin: "Jumala on kaikkialla ja kaikessa." Sen lisäksi että tämä lausunto ei ole sopusoinnussa raamatullisen opin kanssa, se heijastaa panteismia.



Panteistinen filosofia opetaa että "kaikki on jumalaa". Tämä on tiukan panteistinen oppi. Esimerkiksi, oikeaoppinen panteisti saattaa sanoa juodessaan lasin maitoa, että "jumala" juo "jumalaa" lasista joka on myös "jumala". Sillä tämä yksilö uskoo että yksi objekti on yhtä paljon "jumala" kuin toinenkin, olkoon se sitten elävä tai ei. Kuitenkin, noituus ei ole yhtä tiukan panteistista, sillä noita uskoo metafyysiseen Jumalatar-äitiiin joka on kaiken yläpuolella, universumin ohjaavana energiana tai voimana. Edelleen, tämä opetus väittää että kaikki asiat "elävät tai elottomat" ovat Jumalatar-äidin manifestaatioita (=ilmentymiä) ja asuvat Jumalatar-äidissä. Tällainen uskomusjärjestelmä on lähempänä sellaista panteismin muotoa joka tunnetaan nimellä "panentheismi". Laurie Cabot, Massachusettsin osavaltion "virallinen noita" vahvistaa tämän kirjassaan "Power of the Witch":

"Noidat uskovat olevansa yhtä kaiken elämän lähteen kanssa, Suuren Äidin, ja heidän asemaansa universumin kanssa-luojina." [18]

Panentheismi sanoo yksinkertaisesti että on olemassa metafyysinen jumala (tai jumalatar tai energia) joka hallitsee kaiken yläpuolella ja asuu kaikessa. Panentheismi yksinkertaisesti suurentelee tiukan panteismin siihen pisteeseen saakka että tunnistavat voiman joka on kaiken luomakunnan yläpuolella. Toisin sanoen, Panentheismi sallii jumaluuden joka on "enemmän jumala" kuin mikään muu maailmankaikkeudessa, vaikkakin universumin tasapaino on saman "voiman" ilmentymä joka tunnetaan "jumalana". Tämän lisäksi, useimmat pakana-uskonnot opettavat että yksilö voi nousta siihen asemaan jossa hän tulee yhdeksi "voiman" tai Jumalatar-äidin kanssa.

Toinen esimerkki; Jumala (Raamatun Jumala) on metafyysinen ja kaikkialla läsnäoleva. Mutta Hän ei ole läpikotaisin immanentti. Jumala on pyhä. Jumala on kaiken luomansa yläpuolella. Edelleen, Hän on aina läsnä, mutta metafyysisessä muodossa. Kuitenkaan, Hän ei asu kaiken luomansa sisällä. Jumala on immanentti (=ääretön) ainoastaan sillä tavalla että Hän asuu niissä ja ainoastaan niissä jotka ottavat vastaan uskossa Jeesuksen Kristuksen uhrilahjan. Raamattu opettaa että koko luomakunta ilmentää Luojan majesteettisuutta, mutta Raamattu ei opeta tätä panentheistista prinsiippiä että Jumala asuu kaiken luomansa sisällä. Jumalatar-uskonnot eroavat todellisen Jumalan palvonnasta siinä että Jumalatar-äiti, vaikka onkin metafyysinen, on myös täysin immanentti kaiken luonnon sisällä.

Tulkitessaan Efesolaiskirjeen lukua 4:6 -- "He rules everything and is everywhere and in everything" -- Rick Warrenin tarvitsisi vain korvata sana "He" sanalla "She" niin hänellä olisi täydellinen kuvaus metafyysisestä Jumalatar-äidistä.

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.