IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Ja Jeesukselta Kristukselta.2Torstai 18.04.2013 02:52

Jeesus rakasti meitä; ja toisen käännöksen mukaan Hän rakastaa meitä. Näiden kahden lukutavan välillä ei ole itse asiassa eroa. Jos me luemme tekstin menneessä aikamuodossa, korostuu Kristuksen ristinkuolema historiallisena tosiasiana, sillä siellä Hänen rakkautensa tuli esiin lopullisesti; jos taas preesensissä olevaa lukutapaa pidetään parempana, korostuu Hänen nykyinen ja iankaikkinen rakkautensa meitä kohtaan. Mutta jos Hän rakasti meitä ristillä, eikö Hän rakasta meitä yhä ja iankaikkisesti? Ja jos Hän rakastaa meitä nyt, eikö se johdu siitä, että Hän rakasti meitä jo ristillä? Samoin voidaan todeta kahdesta eri lukutavasta 'päästänyt' ja 'pessyt puhtaaksi' meidät synneistämme omalla verellään. Näiden kahden välillä ei ole periaatteessa eroa. Molemmat tarkoittavat sitä, että Jeesuksen veri on sovintoveri, koska kuolemallaan Hän sovitti kaikki meidän syntimme. Ne tarkoittavat, että Hän sekä vuodatti verensä ristillä meidän edestämme että myös sovitti verellään meidän syntimme. Ne tarkoittavat, että tuon sovitusveren ansiosta meidät on vapahdettu sekä synnin syyllisyydestä että myös sen vallasta ja turmeluksesta: Kristuksen Jeesuksen elämän Hengen laki on vapauttanut meidät synnin ja kuoleman laista. Ja näin Hän on tehnyt meistä Hänen Isänsä Jumalan kuninkaita ja pappeja eli Hänen Isänsä ja Jumalansa pappisvaltakunnan. Kristus tekee meistä kuninkaallisen papiston eli pappisvaltakunnan.

Papiston ja kuninkuuden käsitteet kuuluvat yhteen ja ovat erottamattomat. Se, joka ei ole Jumalan pappi ei voi olla koskaan kuningas: tämän maailman antikristilliset hallitsijat ovat vain vallantavoittelijoita ja heidät syöstään varmasti vallasta. Sillä pappeuden syvin merkitys on täydellinen pyhittäytyminen Jumalalle ja rakkaus Häntä kohtaan, mikä ilmenee täydellisenä tottelevaisuutena ja palvelualttiutena. Pappi pyhittää itsensä ja kaiken Jumalalle. Ja kuninkaan viran ideana on hallitus ja valta. Pappiskuningas on palvelijakuningas; pappisvaltakunta on valtakunta, jossa kaikki alistuvat elävän Jumalan tahdolle ja hallitsevat Hänen nimessään ja Hänen alaisuudessaan kaikkia Hänen kättensä töitä. Kristus tekee meistä tällaisen kuninkaallisen papiston armonsa ihmeellisestä voimasta. Synnin voimasta meistä tuli paholaisen orjia, kapinakuninkaita, jotka halusivat hallita Jumalan luomakuntaa erillään Hänestä ja Hänen vastaisuudessaan. Sellaista on synnin hirveä hulluus. Mutta ristin sovintoveren ansiosta meille on annettu anteeksi tuo hulluus, meidät on täydellisesti vanhurskautettu, me olemme saaneet oikeuden vapautua synnin orjuudesta ja paholaisen vallasta, saaneet jälleen kerran oikeuden päästä Jumalan siunattuun palvelukseen ja hallitsemaan kaikkea siinä tehtävässämme. Ja Herran Jeesuksen armosta, Hänen meissä asuvan Henkensä kautta meidät on tosiasiassa vapautettu ja siirretty pois pimeydestä Jumalan ihmeelliseen valoon ja meistä on muodostettu pappisvaltakunta. Sillä Jumalan kansa on tosiaankin kuningaskunta eikä vain pelkästään joukko pappeja. Se on yksikkö, kuningaskunta, jota Kristus hallitsee Jehovan pääpalvelijana, ylipappina Melkisedekin järjestyksen mukaan. Hänen nimensä on yli kaikkien nimien ja siinä Hänen veljensä hallitsevat yhdessä Hänen kanssaan, jokainen omassa asemassaan ja kaikki palvellen kokonaisuutta, niin että kaikki tapahtuu meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalan ja Isän kunniaksi.

Tällainen pappisvaltakunta on seurakunta jo nyt: sillä uskon kautta he ovat osalliset Herransa voitosta ja kuninkaallisesta hallinnosta. Mutta tämä pappisvaltakunta toteutuu täydellisesti vasta Kristuksen päivänä, kun iankaikkinen kirkkauden valtakunta ilmestyy, kun kaikki valitut on koottu yhteen ja Herran ruumis on täydellinen, kun myös meidän nöyryyden tilassa ovat ruumiimme on tehty Hänen kirkastetun ruumiinsa kaltaisiksi ja kun kaikki on tehty uudeksi ja Jumala asuu ihmisten keskellä uudessa taivaassa ja maassa.

Tietäen tämän suuren rakkauden, jolla Herra on rakastanut ja yhä rakastaa meitä ja sen ihmeellisen armon, jolla Hän on vapauttanut meidät synnin ja kuoleman vallasta ja muodostanut meistä kuninkaallisen papiston, uskovat ylistävät Herraa sanoen: "hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen".

Kirkkaus on Jumalan hyvyyden ja täydellisyyden iankaikkista säteilyä. Vain Jumala on kirkas. Luotu olento voi vain heijastaa Hänen kirkkauttaan, mutta ei voi koskaan omistaa omaa kirkkautta. Kaikki kirkkaus, mitä luomakunnassa voidaan nähdä, on lähtöisin Jumalasta. Tuon kirkkauden korkein ja täydellisin ilmentymä on Kristuksessa. Kaikki Jumalan täydellisyys loistaa Hänessä ja Hänestä. Sillä Isän hyvä tahto oli, että Hänessä asuisi kaikki täyteys, Kol.1:19. Hän on näkymättömän Jumalan kuva, kaikkien luotujen esikoinen, Kol.1:15. Ja Hänessä asuu kolmiyhteisen Jumalan koko täyteys ruumiillisesti, Kol.2:9. Hänen lihansa päivinä tämä kirkkaus oli peitetty Hänen nöyryyden tilassa olevassa ruumiissaan; sitä voitiin nähdä vain välähdyksenomaisesti, kun Hän puhui auktoriteetilla tai paljasti voimansa suorittamissaan ihmeissä. Ja Ilmestysvuorella apostolit saivat katsella Hänen kirkkauttaan hetken aikaa. Mutta kirkastettuna ja korotettuna Jumalan oikealle puolelle Kristus on kirkastettu sillä kirkkaudella, mikä Hänellä oli Isän kanssa jo ennen maailman perustamista, Joh.17:5. Kaikki Jumalan hyvyys loistaa Hänen kauttaan, säteilee Hänestä. Tämä on tietenkin mahdollista vain siksi, että Hän on Jumalan Poika ihmishahmossa. Kenelläkään tavallisella ihmisellä ei voi olla tuota kirkkautta; ja tämän kirkkauden liittäminen kehenkään muuhun kuin korotettuun Kristukseen olisi epäjumalanpalvelusta ja jumalanpilkkaa. Mutta seurakunta tietää, että Hän on Jumalan Poika, Isän Jumalan lopullinen ja korkein ilmenemismuoto, joka on ansainnut kaiken kunnian ja kirkkauden. Seurakunta antaa Hänelle kunnian tässä ylistyslaulussaan.

Ja sitä opetetaan myös tässä tunnustamaan Hänet siksi, jolla on valta. Tietenkin Hänellä on Jumalan Poikana valta, ts. auktoriteetti ja voima hallita, julistaa tahtonsa ja vaatia tottelevaisuutta, tuomita ja toimeenpanna tuomio sanan absoluuttisessa merkityksessä. Hän on kaikkivaltias kuten Jumalakin. Mutta tekstissä viitataan valtaan, auktoriteettiin, jonka Hän on saanut Jumalalta kirkastettuna ihmishahmoisena Kristuksena. Kaikki valta on annettu Hänelle taivaassa ja maan päällä. Kristus on koko luomakunnan huipulla. Hän on saanut nimen, joka on kaikkia nimiä korkeampi, niin että Jeesuksen nimen edessä on jokaisen polven polvistuttava niin taivaassa kuin maassa kuin maan alla; ja että jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra , Fil.2:9-11. Hän hallitsee seurakuntaa, jonka kuningas Hän on; ja Hän hallitsee kaikkea, jopa pimeyden voimia, jotka Hän on voittanut ja jotka eivät voi toimia vastoin Hänen tahtoaan. Seurakunnassa tämä hallitseminen tapahtuu armossa Hänen Henkensä ja Sanansa kautta: Hänen kansansa haluaa olla Hänen kansaansa, ja he tunnustavat ilolla Hänen auktoriteettinsa ja tekevät mielellään Hänen tahtonsa. Siksi he tunnustavat tekstimme sanoin Hänen valtansa. Ja Hän hallitsee maailmassa ja pimeyden voimia vallallaan niistä itsestään huolimatta. Ja myös ne, kun ne on lopullisesti alistettu ja heitetty uloimpaan pimeyteen, tulevat tunnustamaan Hänen hallintavaltansa; ja jokaisen kielen on tunnustettava, että Jeesus Kristus on Herra! Ainoastaan Jehovan Palvelija, ei saatana eikä paholaisen palvelija on Herra iankaikkisesti, niin että Jumala on kaikki kaikessa!

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.