IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Ja Jeesukselta Kristukselta.2Torstai 18.04.2013 02:52

Jeesus rakasti meitä; ja toisen käännöksen mukaan Hän rakastaa meitä. Näiden kahden lukutavan välillä ei ole itse asiassa eroa. Jos me luemme tekstin menneessä aikamuodossa, korostuu Kristuksen ristinkuolema historiallisena tosiasiana, sillä siellä Hänen rakkautensa tuli esiin lopullisesti; jos taas preesensissä olevaa lukutapaa pidetään parempana, korostuu Hänen nykyinen ja iankaikkinen rakkautensa meitä kohtaan. Mutta jos Hän rakasti meitä ristillä, eikö Hän rakasta meitä yhä ja iankaikkisesti? Ja jos Hän rakastaa meitä nyt, eikö se johdu siitä, että Hän rakasti meitä jo ristillä? Samoin voidaan todeta kahdesta eri lukutavasta 'päästänyt' ja 'pessyt puhtaaksi' meidät synneistämme omalla verellään. Näiden kahden välillä ei ole periaatteessa eroa. Molemmat tarkoittavat sitä, että Jeesuksen veri on sovintoveri, koska kuolemallaan Hän sovitti kaikki meidän syntimme. Ne tarkoittavat, että Hän sekä vuodatti verensä ristillä meidän edestämme että myös sovitti verellään meidän syntimme. Ne tarkoittavat, että tuon sovitusveren ansiosta meidät on vapahdettu sekä synnin syyllisyydestä että myös sen vallasta ja turmeluksesta: Kristuksen Jeesuksen elämän Hengen laki on vapauttanut meidät synnin ja kuoleman laista. Ja näin Hän on tehnyt meistä Hänen Isänsä Jumalan kuninkaita ja pappeja eli Hänen Isänsä ja Jumalansa pappisvaltakunnan. Kristus tekee meistä kuninkaallisen papiston eli pappisvaltakunnan.

Papiston ja kuninkuuden käsitteet kuuluvat yhteen ja ovat erottamattomat. Se, joka ei ole Jumalan pappi ei voi olla koskaan kuningas: tämän maailman antikristilliset hallitsijat ovat vain vallantavoittelijoita ja heidät syöstään varmasti vallasta. Sillä pappeuden syvin merkitys on täydellinen pyhittäytyminen Jumalalle ja rakkaus Häntä kohtaan, mikä ilmenee täydellisenä tottelevaisuutena ja palvelualttiutena. Pappi pyhittää itsensä ja kaiken Jumalalle. Ja kuninkaan viran ideana on hallitus ja valta. Pappiskuningas on palvelijakuningas; pappisvaltakunta on valtakunta, jossa kaikki alistuvat elävän Jumalan tahdolle ja hallitsevat Hänen nimessään ja Hänen alaisuudessaan kaikkia Hänen kättensä töitä. Kristus tekee meistä tällaisen kuninkaallisen papiston armonsa ihmeellisestä voimasta. Synnin voimasta meistä tuli paholaisen orjia, kapinakuninkaita, jotka halusivat hallita Jumalan luomakuntaa erillään Hänestä ja Hänen vastaisuudessaan. Sellaista on synnin hirveä hulluus. Mutta ristin sovintoveren ansiosta meille on annettu anteeksi tuo hulluus, meidät on täydellisesti vanhurskautettu, me olemme saaneet oikeuden vapautua synnin orjuudesta ja paholaisen vallasta, saaneet jälleen kerran oikeuden päästä Jumalan siunattuun palvelukseen ja hallitsemaan kaikkea siinä tehtävässämme. Ja Herran Jeesuksen armosta, Hänen meissä asuvan Henkensä kautta meidät on tosiasiassa vapautettu ja siirretty pois pimeydestä Jumalan ihmeelliseen valoon ja meistä on muodostettu pappisvaltakunta. Sillä Jumalan kansa on tosiaankin kuningaskunta eikä vain pelkästään joukko pappeja. Se on yksikkö, kuningaskunta, jota Kristus hallitsee Jehovan pääpalvelijana, ylipappina Melkisedekin järjestyksen mukaan. Hänen nimensä on yli kaikkien nimien ja siinä Hänen veljensä hallitsevat yhdessä Hänen kanssaan, jokainen omassa asemassaan ja kaikki palvellen kokonaisuutta, niin että kaikki tapahtuu meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalan ja Isän kunniaksi.

Tällainen pappisvaltakunta on seurakunta jo nyt: sillä uskon kautta he ovat osalliset Herransa voitosta ja kuninkaallisesta hallinnosta. Mutta tämä pappisvaltakunta toteutuu täydellisesti vasta Kristuksen päivänä, kun iankaikkinen kirkkauden valtakunta ilmestyy, kun kaikki valitut on koottu yhteen ja Herran ruumis on täydellinen, kun myös meidän nöyryyden tilassa ovat ruumiimme on tehty Hänen kirkastetun ruumiinsa kaltaisiksi ja kun kaikki on tehty uudeksi ja Jumala asuu ihmisten keskellä uudessa taivaassa ja maassa.

Tietäen tämän suuren rakkauden, jolla Herra on rakastanut ja yhä rakastaa meitä ja sen ihmeellisen armon, jolla Hän on vapauttanut meidät synnin ja kuoleman vallasta ja muodostanut meistä kuninkaallisen papiston, uskovat ylistävät Herraa sanoen: "hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen".

Kirkkaus on Jumalan hyvyyden ja täydellisyyden iankaikkista säteilyä. Vain Jumala on kirkas. Luotu olento voi vain heijastaa Hänen kirkkauttaan, mutta ei voi koskaan omistaa omaa kirkkautta. Kaikki kirkkaus, mitä luomakunnassa voidaan nähdä, on lähtöisin Jumalasta. Tuon kirkkauden korkein ja täydellisin ilmentymä on Kristuksessa. Kaikki Jumalan täydellisyys loistaa Hänessä ja Hänestä. Sillä Isän hyvä tahto oli, että Hänessä asuisi kaikki täyteys, Kol.1:19. Hän on näkymättömän Jumalan kuva, kaikkien luotujen esikoinen, Kol.1:15. Ja Hänessä asuu kolmiyhteisen Jumalan koko täyteys ruumiillisesti, Kol.2:9. Hänen lihansa päivinä tämä kirkkaus oli peitetty Hänen nöyryyden tilassa olevassa ruumiissaan; sitä voitiin nähdä vain välähdyksenomaisesti, kun Hän puhui auktoriteetilla tai paljasti voimansa suorittamissaan ihmeissä. Ja Ilmestysvuorella apostolit saivat katsella Hänen kirkkauttaan hetken aikaa. Mutta kirkastettuna ja korotettuna Jumalan oikealle puolelle Kristus on kirkastettu sillä kirkkaudella, mikä Hänellä oli Isän kanssa jo ennen maailman perustamista, Joh.17:5. Kaikki Jumalan hyvyys loistaa Hänen kauttaan, säteilee Hänestä. Tämä on tietenkin mahdollista vain siksi, että Hän on Jumalan Poika ihmishahmossa. Kenelläkään tavallisella ihmisellä ei voi olla tuota kirkkautta; ja tämän kirkkauden liittäminen kehenkään muuhun kuin korotettuun Kristukseen olisi epäjumalanpalvelusta ja jumalanpilkkaa. Mutta seurakunta tietää, että Hän on Jumalan Poika, Isän Jumalan lopullinen ja korkein ilmenemismuoto, joka on ansainnut kaiken kunnian ja kirkkauden. Seurakunta antaa Hänelle kunnian tässä ylistyslaulussaan.

Ja sitä opetetaan myös tässä tunnustamaan Hänet siksi, jolla on valta. Tietenkin Hänellä on Jumalan Poikana valta, ts. auktoriteetti ja voima hallita, julistaa tahtonsa ja vaatia tottelevaisuutta, tuomita ja toimeenpanna tuomio sanan absoluuttisessa merkityksessä. Hän on kaikkivaltias kuten Jumalakin. Mutta tekstissä viitataan valtaan, auktoriteettiin, jonka Hän on saanut Jumalalta kirkastettuna ihmishahmoisena Kristuksena. Kaikki valta on annettu Hänelle taivaassa ja maan päällä. Kristus on koko luomakunnan huipulla. Hän on saanut nimen, joka on kaikkia nimiä korkeampi, niin että Jeesuksen nimen edessä on jokaisen polven polvistuttava niin taivaassa kuin maassa kuin maan alla; ja että jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra , Fil.2:9-11. Hän hallitsee seurakuntaa, jonka kuningas Hän on; ja Hän hallitsee kaikkea, jopa pimeyden voimia, jotka Hän on voittanut ja jotka eivät voi toimia vastoin Hänen tahtoaan. Seurakunnassa tämä hallitseminen tapahtuu armossa Hänen Henkensä ja Sanansa kautta: Hänen kansansa haluaa olla Hänen kansaansa, ja he tunnustavat ilolla Hänen auktoriteettinsa ja tekevät mielellään Hänen tahtonsa. Siksi he tunnustavat tekstimme sanoin Hänen valtansa. Ja Hän hallitsee maailmassa ja pimeyden voimia vallallaan niistä itsestään huolimatta. Ja myös ne, kun ne on lopullisesti alistettu ja heitetty uloimpaan pimeyteen, tulevat tunnustamaan Hänen hallintavaltansa; ja jokaisen kielen on tunnustettava, että Jeesus Kristus on Herra! Ainoastaan Jehovan Palvelija, ei saatana eikä paholaisen palvelija on Herra iankaikkisesti, niin että Jumala on kaikki kaikessa!

Ja Jeesukselta Kristukselta 1.Torstai 18.04.2013 02:51

Ja Jeesukselta Kristukselta...

Ehkä nyt valitat, että olet täysin arvoton saamaan tätä siunausta, ja ettet voi sentähden ymmärtää tämän siunauksen olevan suunnattu sinulle henkilökohtaisesti. Elät keskellä kuolemaa ja synti tavoittelee ja tahraa sinua joka askeleella. Miten sitten tämä Jumalan armo ja rauha voisi olla sinulle tarkoitettu? Mutta tekstimme poistaa tämänkin vastaväitteen kiinnittäessään uskon katseesi Jeesukseen Kristukseen, uskolliseen todistajaan, kuolleista herätettyjen esikoiseen, maan kuninkaiden Herraan. Hän on uskollinen todistaja. Hän on todellakin todistaja, sillä Jehovan palvelijana Hän on Jumalan profeetta, joka aina todistaa Jumalan totuutta. Hän teki niin maallisen vaelluksensa aikana, sillä kuten Hän lausui Pilatukselle: "Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta" (Joh.18:37). Hän tekee niin myös seurakunnassa, sillä Hän se on, joka antoi meille Raamatun ja joka johtaa meitä kaikkia totuuteen Henkensä kautta. Ja Hän on myös todistaja tässä kirjassa, jonka Sanaan voit varmuudella luottaa, kun Hän sanoo: "Armo teille [sinulle] ja rauha!" Sillä Hän on uskollinen todistaja. Sillä Hänen oppinsa ei ole Hänen, vaan Isän, joka on Hänet lähettänyt, Joh.7:16; ja Hän puhuu sitä, mitä Hän on Isältään kuullut, Joh.8:38. Hän toimii ja puhuu aina asemansa mukaisesti, Jumalan todistajana: sillä Hän ei tee mitään itsestään, vaan mitä Isä Hänelle on opettanut, sitä Hän puhuu maailmalle, Joh.8:28. Herra Jumala on avannut Hänen korvansa ja antanut Hänelle oppineiden kielen, niin että Hän taitaa puhua oikean sanan ajallaan, Jes.50:4, 5. Ja mitä ihmiset sitten Hänelle tekevätkin, vaikka he lyövät Häntä ja kiskovat Häntä parrasta raivossaan ja peittävät Hänet häpeällä ja syytöksillä, Hän ei koskaan muuta todistustaan eikä tee kompromissia totuuden suhteen, Jes. 50:5, 6. Hän on uskollinen kuolemaan asti, jopa aina ristin kuolemaan asti. Voit luottaa Hänen sanaansa niin elämässä kuin kuolemassakin: "Armo sinulle ja rauha!"

Ja Hän on esikoinen kuolleista herätettyjen joukossa! Mietiskele erityisesti tätä asiaa, joka on luottamuksesi perusteena: Jeesus Kristus on esikoinen kuolleista herätettyjen joukossa! Sinun toivosi perustana pitäisi olla ylösnousemus, ja erityisesti Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen tulisi olla toivosi perusta, sen uskon kohde, joka täyttää sinut ilolla ja rauhalla. Jos me haluamme omistaa rauhan, se ei voi olla tästä maailmasta: sen täytyy tulla kuoleman tuolta puolen. Täällä me elämme keskellä kuolemaa. Miten me sitten voisimme saavuttaa rauhan? Mutta hetkinen! Tämä ääni, joka puhuu armosta ja rauhasta ei ole tästä maailmasta. Se ei kuulosta siltä, että se kuuluisi tämän maailman syvistä kuolemanvarjoista, joissa me täällä haparoimme löytämättä ulospääsyä. Se on ylösnousemusääni! Hän, joka puhuu, seisoo kuoleman ja haudan toisella puolella Ylösnousseena! Se tarkoittaa sitä, että Hän oli kuollut ja elää nyt ja iankaikkisesti. Hän on elossa.

Hän elää uutta elämää, kirkastettua, voittoisaa elämää. Hän oli kuollut ja kulki kuoleman läpi ja nyt Hän elää niinkuin ei kukaan ole koskaan elänyt. Ja lisäksi vielä, kulkiessaan kuoleman läpi Hän jätti oven auki! Uskon kautta me katselemme Häntä siellä, kuoleman toisella puolen; ja katsellessamme Hänen kirkkauttaan nykyisestä pimeydestä käsin me tiedämme juuri sen perusteella, että on olemassa ulospääsy! Samoin kuin syvän kuilun mustassa ja pelottavassa pimeydessä haparoiva ihminen, joka näkee kaukana kimmeltävää kirkasta auringonvaloa ja saa rohkeutta jatkaa matkaansa kaukana häämöttävää valopistettä kohti varmana siitä, että sieltä löytyy pelastus, samoin kuoleman pimeissä varjoissa haparoiva uskova, joka uskossa katselee Ylösnousseen Herran kirkkautta, tietää, että kuolemasta johtaa tie Jumalan lasten kirkastettuun vapauteen! Sillä huomaa, Hän ei ole ainoastaan ylösnoussut: Hän on esikoinen kuolemasta herätettyjen joukossa! Ja esikoinen on se, joka "avaa kohdun" ja valmistaa tien kaikille veljilleen. Näin Kristus oli kuoleman kohdussa, syntyi kuolleista, avasi kuoleman kohdun kaikille niille, jotka Isä Hänelle antoi. Ja juuri Hänet sinä näet nykyisestä pimeydestä seisomassa tuossa kirkkaassa valossa, joka kuuluttaa sinulle: "Armo sinulle ja rauha sinulle!"

Mikään voima ei kykene ottamaan Jumalan kansalta tuota siunausta tai estämään luvatun rauhan lopullista toteutumista Kristuksen päivänä. Sillä Hän on Herra. Hän on myös maan kuninkaiden Herra. Tämä ei tarkoita sitä, että Jeesus Kristus olisi valtion pää siinä mielessä, että maalliset auktoriteetit hallitsisivat Hänen armossaan. Sillä Ilmestyskirjassa ovat maan kuninkaat antikristillisiä maailmanhallitsijoita. He eivät tunnusta Raamatun Kristusta Herrakseen. He eivät iloitse Hänen tahtonsa tekemisestä ja sen kanssa sopusoinnussa hallitsemisesta. Päinvastoin, he ovat 2. Psalmissa kuvattuja hallitsijoita, jotka neuvottelevat yhdessä ja asettuvat Herraa ja Hänen Voideltuansa vastaan sanoen: "Katkaiskaamme heidän kahleensa, heittäkäämme päältämme heidän köytensä" (Jakeet 2 ja 3). Mutta Hän, joka istuu taivaassa, nauraa heille pilkaten heitä: . Sillä Hän on voidellut kuninkaansa ja asettanut Hänet korkealle Siionin vuorelle. Ja tämä Kuningas hallitsee antikristillisiä voimia rautaisella valtikalla murskaten heidät palasiksi kuin savenvalajan astian Ps.2:7-9, Ilm.2:27. Kristus on maan hallitsijoiden yläpuolella. Vaikka he raivoaisivat Häntä vastaan, heidän on sittenkin tehtävä Hänen tahtonsa. Jopa Nerot ja Caligulat ja Domitianukset, Hitlerit ja Mussolinit ja Hrushtshevit ovat Hänen palvelijoitaan itsestään huolimatta. Seurakunta on täysin turvassa; sen pelastus ja lopullinen voitto on varma. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman" (Joh.16:33). "Armo teille ja rauha!"

Seurakunta saa jo nyt tämän armon ja rauhan siunauksen. Ja se vastaa tämän siunauksen julistamiseen iloisesti ylistäen. Se tunnustaa tämän Kristuksen jo nyt, jo tämän maailman ja sen antikristillisten hallitsijoiden keskellä; ja ainoastaan Hänelle se antaa kaiken kunnian ja vallan iankaikkisesta iankaikkiseen. Se on tekstissämme nyt seuraavan ylistyslaulun (doksologian): "Hänelle, joka meitä rakastaa (tai 'rakasti') ja on päästänyt (tai 'pessyt puhtaaksi') meidät synneistämme [omalla] verellänsä ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi (tai 'kuninkaiksi ja papeiksi') Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima (tai 'valta') aina ja iankaikkisesti! Amen." merkitys.
Ja niiltä seitsemältä hengeltä...

Mutta nyt kysyt, miten tämä Iankaikkisen Jumalan antama rauha voi olla meidän jo nyt? Vastaus on, että sen ovat vuodattaneet sydämeemme "ne seitsemän henkeä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä". — Näitä seitsemää Henkeä ei saa alentaa luoduiksi hengiksi tai enkeleiksi, niinkuin jotkut tekevät eikä yleistää niitä abstrakteiksi Jumalan seitsemäksi ilmenemismuodoksi, niinkuin jotkut nämä sanat selittävät. Riittäköön, että esitämme vastalauseemme tällaisia ja vastaavia tulkintoja vastaan, ja sanokaamme vain, että nämä "seitsemän Henkeä" esitetään tässä meille armon ja rauhan siunausten lähteenä, mikä viittaa kolmiyhteisen Jumalan kolmanteen persoonaan, Pyhään Henkeen.

Ja kuitenkin meidän on lisättävä tähän vielä jotakin. Ilmaisu ei tarkoita Pyhää Henkeä sellaisena kuin Hän on Jumalassa. Miksi Häntä sitten kutsuttaisiin "seitsemäksi Hengeksi"? Kolminaisuuden Pyhä Henki on yksi. Ja miksi näistä seitsemästä Hengestä sanotaan, että ne ovat Hänen "valtaistuimensa edessä"? Kolminaisuuden kolmas persoona Pyhä Henki on tosi Jumala, tasaveroinen Isän ja Pojan kanssa. Hän ei ole "Jumalan valtaistuimen edessä"; vaan Hän on valtaistuimella, taivaan ja maan hallitsijana. Ilmauksen täytyy siis tarkoittaa Pyhää Henkeä korotetun Kristuksen Henkenä, joka vuodatetaan seurakuntaan, niin että me voimme olla osalliset armon ja pelastuksen liittosiunauksista. Meidän on muistettava, että meidän Herramme Jeesus Kristus, joka nöyrtyi kuuliaisena jopa kuolemaan ristillä ja joka saavutti täydellisen kuuliasuutensa kautta meille vanhurskauden ja elämän. Jumala korotti Hänet voimallaan oikealle puolelleen taivaassa mitä korkeimpaana semaan. Tämä kirkastettu Herra ja Välittäjä saa myös Isältä voiman jakaa kaikkia pelastuksen siunauksia, jotka Hän on ansainnut niille, jotka Isä on antanut Hänelle jo ennen maailman perustamista. Tämä pelastusvoima Hänellä on Pyhän Hengen kautta, joka Hänelle on annettu Välittäjänä ja seurakunnan päänä, kun Hänet korotettiin.

Tämän Hengen Hän vuodatti seurakunnalle, niin että Hän voi asua seurakunnassa iankaikkisesti. Koska hän, Herra Jeesus Kristus "siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette" (Ap.t.2:33). Tämä Henki on "totuuden Henki, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva" (Joh.14:17). Hän on lohduttaja, jonka kautta Herra itse tuli takaisin seurakuntaansa ja joka on meidän kanssamme iankaikkisesti, Joh.14:16, 18. Hän on "lapseuden henki, jossa me huudamme: "Abba! Isä!" ja Henki, joka "itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia" (Room.8:15,16). Hän on Elämän Henki Jeesuksessa Kristuksessa, jonka kautta meidät on vapautettu synnin ja kuoleman laista, Room.8:2. Hän on Hänen Henkensä, joka nosti Jeesuksen ylös kuolleista, joka myös herättää meidän kuolevaiset ruumiimme saman Hengen kautta, Room.8:11.

Häntä kutsutaan "seitsemäksi hengeksi", koska luku seitsemän merkitsee Jumalan armoliiton täydellisyyttä ja seurakunnan täydellisyyttä, jossa Hän asuu, merkitsee samaten tuo luku seitsemän. Sillä Aasiassa on seitsemän seurakuntaa ja seitsemän lampunjalkaa ja seitsemän tähteä, Ilm.1:11,12,16,20. Ja Karitsalla, jonka Henki Hän on, on seitsemän silmää, jotka ovat ne Jumalan seitsemän Henkeä, Ilm.5:6. Hänellä, korotetulla Kristuksella, sanotaan olevan seitsemän Jumalan Henkeä, Ilm.3:1. Ja nämä seitsemän Henkeä tai Kristuksen Henki asuessaan seurakunnassa seitsenkertaisessa elämän ja armon täyteydessään, ovat "valtaistuimen edessä" "seitsemänä lampunjalkana", jotka palavat Jumalan kunniaksi, Ilm.4:5. Ja valtaistuimen edessä on seurakunta, joka palvelee Jumalaa öin ja päivin Hänen temppelissään ja Hän, joka sillä istuu, asuu heidän keskellään, Ilm.7:15. Sentähden ei ole siis epäilystäkään, etteivätkö "ne seitsemän henkeä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä" tarkoita Pyhää Henkeä, joka on annettu korotetulle Kristukselle ja vuodatettu seurakunnalle. Ja tämä Kristuksen Henki, elämän ja totuuden Henki, lapseuden ja Hänen seitsenkertaisen armonsa Henki, on annettu meille, asuu meissä, eikä koskaan jätä meitä, ja on tämän armon ja rauhan siunauksen välittäjä. Onko epäilystäkään siitä, etteikö tämä rauha ole meidän ja pysy meillä iankaikkisesti?

Häneltä, joka on.Torstai 18.04.2013 02:49

Häneltä, joka on...

Onko mahdollista, että seurakunnalla voi todella olla maailmassa rauha? Voi tosiaankin; ja sen lähteen yksityiskohtainen ja tarkka kuvaus, josta tämä rauha tulee, on tarkoitettu vakuuttamaan meille, että se on todellisuutta. Kirjoittaja olisi voinut vain kirjoittaa lyhyesti: "Armo teille ja rauha Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta". Mutta hän halusi saada meidät vakuuttumaan täydellisesti tästä siunauksesta. Sentähden hän kirjoittaa: "häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä, ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija!"

Sanat "joka on ja joka oli ja joka tuleva on" tarkoittavat kolmiyhteistä Jumalaa. Tätä kolminkertaista kuvausta armon ja rauhan siunauksen antajasta ei saa tulkita ikäänkuin ensimmäinen osa ("joka on ja joka oli ja joka tuleva on") tarkoittaisi pyhän kolminaisuuden ensimmäistä persoonaa ja viimeinen osa ("Jeesukselta Kristukselta jne.") tarkoittaisi kolminaisuuden toista persoonaa ja toinen osa ("ja niiltä seitsemältä hengeltä jne.") viittaisi kolminaisuuden kolmanteen persoonaan. Sillä vaikka onkin totta, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika jumaluutensa puolesta, tässä Hän ei kuitenkaan esiinny siinä ominaisuudessa, vaan Välittäjänä. Ja vaikka, kuten seuraavassa tarkemmin esitämme, "ne seitsemän henkeä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä" ovat varmasti Jumalan Pyhä Henki, Hän ei esiinny tässä kolmaisuuden kolmantena persoonana, vaan Kristuksen Henkenä. Niinpä ensimmäinen osa "joka on ja joka oli ja joka tuleva on" ei viittaa Isään kolminaisuuden ensimmäisenä persoonana, vaan kolmiyhteiseen Jumalaan, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalaan ja Isään.

Kolmiyhteinen Jumala ilmoitetaan tässä sinä, "joka on". Tätä korostetaan, niinkuin käy erityisesti ilmi alkukielen ilmauksen muodosta. Se tarkoittaa Jumalaa, ei pelkästään nykyajassa olevana, vaan absoluuttisena olentona, iankaikkisesti Olevana, itsenäisesti olemassaolevana olentona, jonka olemassaoloa ei mikään eikä kukaan ole saanut aikaan, jonka olemassaolo perustuu ainoastaan Häneen itseensä, jossa ei ole muutosta eikä vaihteen varjoa. Tässä viitataan luultavasti Hänen nimeensä Jehova. Mutta tämä iankaikkinen Jumala , jonka olemassaololle ei aika aseta rajoituksia, ilmestyi ajassa. Tähän Hänen ilmestymiseensä ajassa viittaavat nuo kaksi muuta ilmausta "joka oli" ja "joka tuleva on" (ho erchomenos). Hän oli, Hän tuli menneisyydessä. Hän tuli luomisteossa; ja ajan täyttyessä Hän tuli Kristuksessa. Hän on sama Jumala, joka alussa loi kaiken ja joka ilmestyi Pojassaan. Ja luodessaan kaiken Hänellä oli mielessään tulemuksensa Kristuksessa. Kaikki Hänen tekonsa ovat olleet Hänen tiedossaan alusta asti. Ne kaikki ovat ja kehittyvät Hänen tarkan neuvonsa mukaan. Sen mukaisesti Hän tulee, on aina tulemassa, on ollut tulemassa jo siitä alkaen, kun Hän alussa tuli.

Ja vieläkin Hän on se, joka tulee, joka tulee meille meidän pelastuksemme Jumalana; eikä Hän lakkaa tulemasta ennenkuin Hän on iankaikkisesti läsnä meidän kanssamme ja Hän asuu ihmisten keskellä. Se tulee tapahtumaan. Vaikka mitkä pimeyden voimat hyvänsä nousevat Häntä vastaan, Iankaikkinen Jumala tulee meidän Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa. Ja juuri Hän lähettää siunauksen Sanansa seurakunnalleen: "Armo teille ja rauha!" Varmuudella on tämä rauha meidän, vaikka koko helvetti olisi irti!

Armo ja rauha.Torstai 18.04.2013 02:48

Armo ja rauha

Siunaus ilmaistaan seuraavin sanoin: "Armo teille ja rauha häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä, ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija!"

Tämän siunauksen sisältönä on "armo ja rauha".

Kuten tiedämme, on sanalla armo Raamatuss monia eri vivahteita. Sillä voidaan tarkoittaa Jumalan armollisuutta. Tai sillä voidaan tarkoittaa Jumalan suosiollista asennetta luotuaan kohtaan; ja sillä voidaan tarkoittaa tarkemmin Jumalan armollisuutta syntistä kohtaan, jolloin se on hänen hyväkseen luettua armoa. Tämä viimeksimainittu Jumalan asenne perustuu Kristuksen vanhurskauteen Hänen oltuaan kuuuliainen aina kuolemaan saakka ristillä. Mutta sana 'armo' tarkoittaa myös usein Kristuksen Hengen voimaa, toimintaa valituissa, jolloin he pääsevät osallisiksi kaikista pelastuksen vaikutuksista, hedelmistä ja siunauksista. Tässä raamatunkohdassa sanaa 'armo' käytetään tässä merkityksessä, niin että voimme sanoa sen tarkoittavan: "Jumala antakoon armonsa toimia Kristuksen kautta Pyhässä Hengessä teidän sydämissänne, niin että armon lahjat, pelastuksen hedelmät voivat olla teidän."

Seurakunta on jatkuvasti tämän armon tarpeessa. Sillä armo ei ole siunaus, joka annetaan uskovalle lopullisesti, niin että hänellä olisi se hallussaan kerran sen saatuaan. Päinvastoin, hän elää ainoastaan jatkuvan armon virran varassa, joka siunaa häntä ikäänkuin jatkuva Kristuksen kautta virtaava Jumalan virvoittava virta Pyhässä Hengessä. Ja hänen osuutensa on vastaanottaa Jumalan armo uskossa ja rukouksen kautta.

Yksi tämän armon tärkeimmistä hedelmistä on rauha. Rauha on rauhaa Jumalan kanssa. Näin on aina. Ilman rauhaa Jumalan kanssa ei rauhaa ole. Tämä on perussyy siihen, miksi ilman Jumalaa olevan maailman ponnistelut maailmanrauhan saavuttamiseksi ulkopuolella Kristuksen on saavuttamaton unelma, josta aina herätään sodan ja sekasorron maailmaan. "Jumalattomilla ei ole rauhaa, sanoo minun Jumalani" (Jes.57:21). Mutta "koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta" (Room.5:1). Tämä rauha on ensiksikin sydämen ja mielen siunattua levollisuutta, joka tulee siitä, että tiedämme Jumalan solmineen rauhan meidän kanssamme, koska meidän syntimme on pyyhitty pois ja me olemme vanhurskautetut. Toiseksi se on on myös kokemus siitä, että meillä on sydämissämme rauha Jumalan kanssa: meitä ei enää motivoi vihollisuus Häntä kohtaan. Ja sentähden niillä, joilla on tämä rauha, on myös rauha muiden ihmisten kanssa, he ovat rauhantekijöitä. Ja lopuksi, koska heillä on rauha Jumalan kanssa, heillä on rauha kaikessa. Sillä he tietävät, että jos Jumala on heidän kanssansa, mikään ei voi olla heitä vastaan: "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut" (Room.8:28). Tämä rauha ei siis ole armon lisäksi tuleva lisäsiunaus, vaan se on sen hedelmä. Se on armon rauhaa.

Mikä ihana siunaus tässä lausutaankaan Aasian seitsemälle seurakunnalle ja koko seurakunnalle maailmassa! Sillä Ilmestyskirjan seitsemän seurakuntaa edustavat seurakuntaa kaikkina aikoina. Jotta käsittäisimme tämän siunauksen koko merkityksen, meidän on pidettävä mielessämme, että tämän Raamatun kirjan käsityksen mukaan seurakunta elää aina ahdistuksen aikaa tässä maailmassa. Meidän on otettava kantaa tähän. Seurakunta on maailmassa. Ja tuo maailma on pimeydessä. Ilmestyskirjassa kuvattu maailma ei ole "yleisen armon" ansiosta paremmaksi muuttunut tai kehittynyt maailma, jossa seurakunnalla olisi kohtuullisen hyvä elää; vaan se on tuomion alaisena oleva maailma, jonka tuomio on tapahtunut tosiasia (Joh. 12:31; Kol.2:15). Se on antikristillinen maailma, joka on asettunut Jumalaa ja Hänen Kristustaan vastaan, joka vainoaa Hänen kansaansa ja yrittää aina pakottaa sen ottamaan pedon merkin. Se on pahojen maailma, jotka "ovat kuin kuohuva meri, joka ei voi tyyntyä ja jonka aallot kuohuttavat muraa ja mutaa" (Jes.57:20); maailma täynnä ilkeyttä ja kateutta, taistelua ja sotaa ja verenvuodatusta, terroria ja tuhoa, niinkuin nykyään näemme, järisevät itse perustukset ja nykyajan sivilisaation ylpeät rakenteet uhkaavat murentua raunioiksi päittemme päälle! Tässä maailmassa kuullaan ja toteutuu Jumalan siunattu Sana Kristuksessa: "Armo teille ja rauha!"

Autuas se, joka lukee.Torstai 18.04.2013 02:45

Autuas se, joka lukee

Lopuksi, Ilmestyskirjaa suositellaan sen vastaanottajille lupaamalla, että he saavat siunauksen: "Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä".

Se autuus, josta tässä puhutaan tarkoittaa epäilemättä sanan lopullisessa merkityksessä iankaikkisen valtakunnan kirkkauden perintöä Jeesuksen Kristuksen päivänä, "turmeltumatonta ja saastumatonta ja katoamatonta perintöä", joka taivaissa on säilytettynä uskovia varten..."joka on valmis ilmoitettavaksi [paljastettavaksi] viimeisenä aikana" (1.Piet.1:4,5). Se on Uuden Jerusalemin autuutta, joka laskeutuu alas Jumalan luota taivaasta, uusi luomus, jossa vanhurskaus asuu ja jossa Jumala asuu ihmisten keskellä iankaikkisesti. Koko Ilmestyskirja katsoo odottaen tähän lopulliseen autuuden tilaan. Tämä ei kuitenkaan sulje pois nykyajalle varattua siunausta. Päinvastoin, siihen sisältyy nykyajalle varattu siunaus niille, jotka vastaanottavat ja pitävät tämän profetian sanat. Niin kauan kuin me ajattelemme nykyiseen maailmanaikaan kuuluvia asioita, tulevia maailmantapahtumia pelkästään maallisesta, inhimillisestä, historiallisesta näkökulmasta, näemme vain pimeyttä ja toivotonta kurjuutta. Sillä "turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta" pitää paikkansa koko nykyisen maailmanajan olemassaolosta. Me elämme keskellä kuolemaa; eikä siitä ole mitään ulospääsyä. Huolimatta tämän maailman profeettojen ja johtajien optimistisuudesta ja heidän ennustustuksistaan kaikki menee aikaa myöten yhä toivottomampaan suuntaan. Ja vakavat maailman ihmiset alkavat kysellä huolestuneina, onko koko sivilisaatiomme murenemassa. Maailma ei kehity parempaan suuntaan sivilisaationa. Se kehittyy koko ajan huonompaan suuntaan. Tällaisina aikoina meitä muistutetaan siitä voimallisesti. Joudumme todistamaan sodan kauhuista ja joudumme toteamaan, että jokainen sota on edellistä kauheampi ja kaikki tämä tapahtuu samanaikaisesti, kun ihminen yrittää kaikin voimin saada aikaan rauhan. Myös Jumalan kansa joutuu kokemaan "nykyisen maailmanajan kärsimyksiä"; ja jos he ovat uskollisia ja "ottavat Kristuksen kärsivällisyyden sanasta vaarin", heidät kutsutaan myös kärsimään Hänen kanssaan. Mutta "autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on" jo nyt tämän nykyisen pimeyden ja kuoleman ja toivottomuuden keskellä. Sillä jos me kykenemme näkemään nämä samat asiat "Jeesuksen Kristuksen paljastuksen" valossa ja elämään odottaen Hänen takaisintuloaan, meillä on rauha ja toivo ja ilo. Silloin me olemme iloisella mielin, sillä me tiedämme, että Hän on voittanut maailman!

Tämä siunaus ei tule kuitenkaan kaikille. Se ei ole yleinen siunaus, vaan erityissiunaus, niinkuin kaikki Jumalan lupaukset. Jumalan siunaukset on tarkoitettu Jumalan lapsille. Hänen armonsa on tarkoitettu niille, jotka pelkäävät Häntä. Sentähden tämä siunaus on tarkoitettu sille, joka lukee, ja niille, "jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on". Sanoilla "se, joka lukee" ja "ne, jotka kuulevat" tarkoitetaan alkutekstissä luultavasti sitä, joka lukee tätä kirjaa seurakunnalle ja sitä kuuntelevaa seurakuntaa. Sanojen todellinen merkitys on: "kaikki, jotka vastaanottavat ja ymmärtävät tämän profetian sanat". Mutta ei siinä kaikki. Pelkkä tämän profetian kuuleminen ja luonnollinen ymmärtäminen ei vielä tuo luvattua siunausta. Meidän on myös pidettävä ne asiat, jotka siihen on kirjoitettu. Se tarkoittaa varmasti sitä, että kuulemme tämän profetian sanan hengellisesti ja vastaanotamme sen sydämeemme. Mutta se tarkoittaa sitäkin enemmän. Jumalan Sanan pitäminen tarkoittaa myös sen tottelemista, että olemme Sanan tekijöitä. Tämä koskee myös tätä Raamatun viimeistä kirja yleensäkin ja erityisesti sen monia erityiskehotuksia. Meitä kehotetaan ottamaan aina Kristuksen kärsivällisyyden sanasta vaarin; kieltämään itsemme; erottautumaan Babylonista; olemaan uskollisia aina kuolemaan saakka; pitämään kiinni siitä, mitä meillä on, ettei kukaan ottaisi kruunuamme; pitämään sitä Kristuksen armona, että voimme uskoa Häneen ja myös sitä, että joudumme kärsimään Hänen kanssaan. Nämä asiat meidän tulee pitää! Jos me etsimme niitä asioita, jotka ovat täällä alhaalla ja yritämme palvella Jumalaa ja Mammonaa, jos me otamme pedon merkin otsaamme tai oikeaan käteemme, me emme varmasti pääse osallisiksi tästä siunauksesta. Se, joka yrittää pelastaa elämänsä, kadottaa sen varmasti; mutta se, joka on valmis menettämään sen Kristuksen takia, on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään! Hänelle kuuluu lupaus ja siunaus, nyt ja iankaikkisesti!

Tämä on todella tärkeää ja lupaus on jo toteutumassa!
Ja hän lähetti sen merkein ja symbolein esitettynä

Vastaanotettuaan tämän paljastuksen Jumalalta Kristus ilmoitti sen palvelijoilleen. Hän teki sen esittämällä sen "merkein ja symbolein" palvelijalleen Johannekselle "enkelinsä" välityksellä.

Alkutekstiä on melko vaikea kääntää. Ajatus on riittävän selvä. Tekstissä korostetaan kahta asiaa.

Ensiksikin se ilmoittaa meille, että kun Kristus välitti paljastuksen, jonka Hän oli saanut Jumalalta, palvelijalleen Johannekselle, Hän esitti sen merkkeinä ja symboleina, jotka on otettu maallisesta elämästämme ja kokemuksestamme. Ilmestyskirja on näkyjen kirja, joka on täynnä merkkejä ja symboleita. Ja kirjan esittäminen merkkien ja symbolien muodossa oli välttämätöntä. Se antaa ymmärtää, että Kristus välitti tämän paljastuksen eri muodossa palvelijalleen Johannekselle kuin missä Kristus itse vastaanotti sen Jumalalta. Kristus on taivaallinen olento, taivaan Herra, ylösnoussut Herra kirkkaudessa. Hän kykenee suoraan vastaanottamaan ilmoituksen taivaallisista asioista muussakin kuin maallisessa muodossa, merkkeinä ja symboleina. Mutta me olemme yhä maallisia ruumiillisessa nöyryyden tilassamme. Emmekä me voi vastaanottaa ilmoitusta taivaallisista asioista muuten kuin maallisessa muodossa, merkkeinä ja symboleina. Tämä on siis eräs niistä totuuksista, jotka meidän on pidettävä jatkuvasti mielessämme, jos haluamme tulkita Ilmestyskirjaa, vaikka se onkin eräs niistä tulkinnan periaatteista, jota vastaan monet raamatunselittäjät jatkuvasti rikkovat. Kristus ilmaisi Jumalalta saamansa paljastuksen palvelijalleen Johannekselle "merkkien ja symbolien" muodossa.

Toiseksi hän toteutti sen "enkelinsä" välityksellä. Ilmestyskirjasta käy ilmi, että monia eri enkeleitä käytettiin välittämään nämä näyt Johanneksen vastaanotettavaksi. Ei ole kuitenkaan luultavaa, että yksi tietty enkeli olisi ollut "tulkkina" ja että tässä puhuttaisiin juuri tästä nimenomaisesta enkelistä. Tässä puhutaan Kristuksen enkelistä, koska Herra on korotettu kaikkien voimien ja henkivaltojen yläpuolelle ja Jumala on antanut Hänelle kaikkia muita nimiä korkeamman nimen. Myös enkelit ovat Hänen sanansaattajiaan, jotka on lähetetty Hänen palvelukseensa. Ei siis ole outoa, että tässä enkeli välittää ja ilmoittaa tämän paljastuksen Johannekselle merkkien ja symbolien muodossa. Enkelit esiintyvät Raamatussa usein ilmoituksen välittäjinä ei ainoastaan suoraan, kun he julistavat Jumalan sanaa kuten Herran tullessa lihaksi ja Hänen ylösnousemuksessaan, vaan myös epäsuorasti. Me tiedämme, että laki annettiin Siinailla enkelien välittämänä, Ap.t.7:53, ja että enkelit ojensivat sen Moosekselle, Gal.3:19. Ja Ilmestyskirjan 22:6 vahvistaa sen, että jossain tällaisessa mielessä enkeli välitti myös tämän paljastuksen Johannekselle. Enkeliä käytettiin jollain tavoin siis välittämään tämän kirjan näyt näkijän vastaanotettaviksi.

Tätä näkijää kutsutaan yksinkertaisesti "hänen palvelijakseen Johannekseksi". Kuten jo aiemmin todettiin, uskomme, että tässä on kysymyksessä apostoli Johannes, vaikka tämä usein kiistetäänkin. Emme pidä tätä kysymystä tärkeänä tämän kirjan tulkinnan kannalta. Raamatussa on monia kohtia, joiden kirjoittajaa me emme tiedä. Mutta omasta mielestämme, kaiken muun todistusaineiston lisäksi ei Raamatun valossa ole epäilystäkään siitä, etteikö "hänen palvelijansa Johannes" tarkoittaisi apostoli Johannesta. Kuka muu voisi tällä tavoin esitellä itsensä ilman muita viitteitä ja odottaa lukijoidensa tietävän, ketä tarkoitetaan? Kukaan, joka tuntee Raamattua, ei voi ajatella tarkoitettavan ketään muuta kuin apostoli Johannesta. Se, ettei häntä kutsuta tässä "Jeesuksen Kristuksen apostoliksi", ei muuta asiaa. Johannes ei esittele itseään ollenkaan ensimmäisessä kirjeessään, ja toisessa ja kolmannessa kirjeessään hän kutsuu itseään yksinkertaisesti vain "vanhimmaksi". Paavalikaan ei muuten esittele itseään aina "apostoliksi" (vrt. 1.Tess.1:1; 2.Tess.1:1; Filem.1); ja hän esittelee itsensä myös "Jeesuksen Kristuksen palvelijaksi" (Fil.1:1; Tiit.1:1). Ja Patmoksen saarella tämän Jeesuksen Kristuksen paljastuksen vastaanottajana Johannes ei ole niinkään apostolin (lähetetyn) asemassa kuin Kristuksen palvelijan ominaisuudessa. Vaikka siis pidämme tätä kysymystä vähemmän tärkeänä, olemme sitä mieltä, että tämä "palvelija Johannes" ei ole kukaan muu kuin se apostoli, "jota Jeesus raksti", varsinkin sen perusteella, ettei kukaan muu ollut niin tunnettu kuin tämä aposotli, että hän olisi voinut kutsua itseään ainoastaan "hänen palvelijakseen Johannekseksi" tai "Johannekseksi" (jae 4) tai sanoa "minä Johannes" (jae 9).

Tämä Jeesuksen Kristuksen paljastus on siis annettu Johanneksen kautta seurakunnalle, Kristuksen "palvelijoille". Sillä hän "tässä todistaa Jumalan sanan ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen, kaiken sen, minkä hän on nähnyt". Jos nämä sanat ymmärretään erillisinä, ne saattavat viitata Johanneksen työhön ja apostolin kutsumukseen yleensä. Hänen kutsumuksensa on olla aina Jumalan Sanan todistaja ja todistaa Jeesuksesta. Kuitenkin on luonnollisempaa tulkita niiden viittaavan hänen kirjaamaansa erityiseen Jumalan sanaan ja todistukseen Jeesuksesta tässä kirjassa. Ja sitä varmastikin vaatii tämän toisen jakeen loppuosa: "kaiken sen, minkä hän on nähnyt/näki". "Jeesuksen Kristuksen todistus" voidaan ymmärtää joko objektina (todistamisena Jeesuksesta) tai subjekti-merkityksessä (Jeesuksen Kristuksena antamana todistuksena). Tässä asiayhteydessä täytyy jälkimmäistä pitää oikeana tulkintana. Jeesus Kristus sai tämän paljastuksen Jumalalta ja Hän välitti sen Johannekselle. Sentähden Hän on sen päätodistaja. Nimenomaan Hän antaa todistuksen tästä paljastuksesta, joka on Jumalan Sanaa. Ja jakeessa 5 Häntä kutsutaan "uskolliseksi todistajaksi". Johannes todisti tästä Jumalan sanasta ja Jeesuksesta Kristuksesta. Tiedämme myös, että Johanneksen käskettiin kirjoittaa ne kirjaan (jae 19) ja että hän välitti näkemänsä asiat seurakunnille.

Jonka Jumala antoi Hänelle.Torstai 18.04.2013 02:43

Jonka Jumala antoi Hänelle

Teksti kertoo meille, että "Jumala antoi hänelle" tämän paljastuksen, jonka kohteena on Jeesus Kristus itse.

Jumala on kaiken Ilmestyskirjan sisältämän, ja siis myös tämän kohdan sisältämän paljastuksen ainoa laatija. Meidän on tietenkin ajateltava tässä kolmiyhteistä Jumalaa, Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä, eikä ainoastaan Isää pyhän kolminaisuuden ensimmäisenä persoonana. Sentähden meidän on tehtävä ero Jumalan ja Hänen Välittäjänsä välillä, joka tuli lihaksi. Vaikka Raamattu opettaakin selvästi, että Kristus on Jumalan iankaikkinen Poika, tosi Jumala ja tasa-arvoinen Isän ja Pyhän Hengen kanssa, tekee se kuitenkin tämän erotuksen. Tämä käy selvästi ilmi sellaisista raamatunkohdista, joissa puhutaan "meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalasta ja Isästä". Jumala on myös Kristuksen Isä, sillä ihmisluontonsa puolesta Hän on Välittäjä. Ja tämä Jumala on Ilmestyskirjan sisältämän kaiken paljastuksen laatija. Sentähden luemme tässä: "jonka Jumala antoi hänelle".

On täysin raamatullinen käsitys, että myös Kristus saa ihmisen ominaisuudessaan kaiken ilmoituksen Jumalalta. Sitä ei opeteta ainoastaan tässä, vaan sellaisissa kohdissa kuin Joh.5:19,20; Joh.7:16; ja Joh.8:28. Tietenkin Kristuksen ja meidän välillämme on ero siinä, miten Jumalan ilmoitus saadaan. Me voimme vastaanottaa Jumalan ilmoituksen ainoastaan epäsuorasti, Kristuksen kautta, "apostolien ja profeettojen" kautta ja Raamatun kautta; mutta koska Kristus on ihmiseksi tullut Jumalan Poika, Hän sai tämän paljastuksen suoraan ja välittömästi, ilman muiden välitystä. Mutta tämä ei muuta sitä tosiasiaa sinänsä, että myös Kristus saa kaiken ilmoituksen "Jumalaltaan ja Isältään". Jumala antoi tämän paljastuksen hänelle. Ja tämä nimenomainen paljastus annettiin Kristukselle Hänen korottamisensa jälkeen. Se, että Jumala antoi tämän paljastuksen Hänelle, on täysin sopusoinnussa Hänen asemansa kanssa Jumalan oikealla puolella, jonka perusteella Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä koko luomakunnan Herrana. Sillä ylimmän vallan ja auktroriteetin asemaan kuuluu kaiken tiedon ja viisauden omistaminen. Ilmestyskirjassa (5. luvussa) esitetään samankaltainen ajatus symbolisesti näyssä, jossa Kristus ottaa seitsensinettisen kirjan valtaistuimella istuvan kädestä. Mutta toivomme voivamme selittää tuon näyn sopivassa kohdassa.

Mitä pian tapahtuman pitää 2.Torstai 18.04.2013 02:42

Meidän on hyvä tietää maailmaa tarkastellessamme, että niiden asioiden, joiden näemme tapahtuvan täytyy tapahtua. Tämä sana täytyy ilmaisee tämän nykyisen maailmanajan kaikkien tapahtumien välttämättömyyttä kahdesta eri näkökulmasta katsottuna. Ensiksikin se suuntaa katseemme Kaikkivaltiaan iankaikkiseen ja täydelliseen kaikkiviisauteen tuon välttämättömyyden lopullisena syynä ja perusteena. Kaikki asiat ovat ainoastaan Korkeimman iankaikkisen hyvän tahdon toteutumista. Ne on itse asiassa määrätty. Kaikki piente ja suuet, hyvät ja pahat asiat ovat kaikkivaltiaan kaiken Luojan tahdosta tapahtuvia, eivät julman kohtalon tai sokeiden voimien vaikutuksesta tapahtuvia. Kun hyväksymme Jumalan Sanan ja uskomme, että kaiken täytyy tapahtua, meidän sydämemme löytävät levon, koska ne löytävät levon Hänessä! Ja toiseksi, tämä täytyy viitta loppuun, telokseen, kaiken lopulliseen päämäärään: taivaan täydelliseen valtakuntaan ja sen paljastumiseen Kristuksen päivänä. Tämä toinen näkökohta tästä täytymisestä liittyy tietenkin erottamattomasti ensimmäiseksi esittämäämme näkökohtaan. Juuri siksi, että kaikella on lopullinen syynsä ja välttämättömyytensä Jumalan suunnitelmissa, on kaiken sentähden tapahduttava, jotta Jumalan suunnitelma toteutuu kaikessa: Jumalan asumus ihmisten keskuudessa! Voimme esittää saman ajatuksen näin: kaiken on tapahduttava, koska Kristus tulee! Mikä loistava vakuus toivolle jopa historian kaikkein synkimpinäkin hetkinä! Julistakaamme tätä totuutta Hänen todistajinaan kieron ja sairaan maailman keskellä!

Näiden asioiden pitää tapahtuman pian. Tätä ilmaisua ei voida käyttää tukemaan sellaista näkemystä, jonka mukaan käytännöllisesti katsoen koko Ilmestyskirjan sisältöä on pidettävä jo toteutuneena Rooman maailmanvallan tuhossa. Sillä käsitys, jonka mukaan kaiken on tapahduttava ennen Herran lopullista pian tapahtuvaa toista tulemusta ei oloe ollenkaan vieras Uudessa Testamentissa. Apostoli Paavali kirjoittaa Rooman seurakunnalle: "Yö on pitkälle kulunut, ja [se] päivä on lähellä" (Room.13:12). Ja apostoli Pietari kehottaa meitä: "Mutta kaiken loppu on lähellä. Sentähden olkaa maltilliset ja raittiit rukoilemaan." (1.Piet.4:7) Herra itse julistaa Filadelfian seurakunnalle: "Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi." (Ilm.3:11) Ja edelleen, Ilm.22:7:stä luemme: "Ja katso, minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!" Ja saman luvun jakeesta 12 luemme: "Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan." Kolmessa viimeksimainitussa kohdassa alkukielen sana, joka on käännetty sanaksi 'pian' on sama kuin Ilm.1:1:ssä 'pian'-sanaksi käännetty sana. Ja juuri sitä tässä tarkoitetaankin. Herra tulee pian. Hän ei viivyttele. Hän ei ole välittämättä tästä lupauksesta. Ja tämä merkitsee sitä, että niiden asioiden, joiden on tapahduttava ennen Hänen lopullista tulemustaan ja sitä edeltävässä prosessissa, on myös tapahduttava pian tai nopeasti.

Meistä ei ehkä näytä siltä. On kulunut jo vuosisatoja siitä, kun nämä sanat kirjoitettiin eivätkä ne ole vieläkään toteutuneet. 1900 vuotta tuntuu meistä pitkältä ajalta, jota sana 'pian' tuskin kuvaa. Mutta meidän on muistettava, että Jumalan ajan mittaaminen eroaa omastamme ja myös, että valtavien asioiden on tapahduttava ennenkuin loppu tulee. Koko seurakunnan on oltava koossa: pakanoiden ja juutalaisten on oltava sisällä täysilukuisina. Pahuuden täyden määrän on täytyttävä. Antikristuksen on saavutettava huippunsa ja päästävä valtaan. Googin ja Maagogin on suoritettava oma osansa tulevissa tapahtumissa. Jos me otamme huomioon niiden asioiden luonteen, joiden on tapahduttava, alamme ymmärtää, että todellisuudessa ne tapahtuvatkin hämmästyttävän nopeasti, varsinkin omana aikanamme. Mitään viivyttelyä ei ole, niin että sellainen käsitys, että Jumala rajoittaisi synnin etenemistä on vastoin tätä Raamatun opetusta. Kaikki etenee nopeasti loppua kohden!

Mitä pian tapahtuman pitää 1.Torstai 18.04.2013 02:39

Edellisen valossa on myös mahdollista ymmärtää oikein teksti, jossa meille ilmoitetaan, että Jumala antoi tämän paljastuksen Jeesukselle Kristukselle "näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää".

Näiden asioiden "näyttäminen" ei tarkoita ainoastaan sen verhon poistamista, joka peittää tulevaisuuden katseeltamme. Jos se olisi tarkoituksena, Ilmestyskirja esittäisi meille ainoastaan koko tämän armotalouskaudne historian etukäteen. Silloin voisimme seurata enemmän tai vähemmän tarkasti tämän profetian täyttymistä askel askeleelta nykyisen aikakauden tapahtumien edetessä ja määritellä suunnilleen, vaikkakaan ei täsmälleen, mitä hetkeä maailman kello näyttää. Silloin kykenisimme myös ennustamaan Herran tulemuksen "päivän ja hetken". Tällainen näkemys onkin tosiaan kirkkohistoriallisen menetelmän perustana tämän kirjan tulkinnassa. Tämän kirjan eri näyt tulkitaan tietyiksi historian tapahtumiksi, joista oletetaan selvästi ennustettavan tässä kirjassa. Se tosiasia, että tämän ryhmän Ilmestyskirjan tulkitsijat eroavat suuresti keskenään siinä, minkä tapahtumien he katsovat olevan ennustettu näissä näyissä, riittää kuitenkin tuomitsemaan tämän menetelmän. Kuten jo edellä mainitsimme, uskovan ei sitä paitsi tarvitse kyetä ennustamaan tulevaisuutta. Ilmestyskirja näyttää tosin, mikä on tapahtumien yleinen kulku tämän armotalouskauden aikana siinä suhteessa, mikä koskee Herran tulemusta ja Hänen valtakuntansa täyteyttä, mutta eis iinä mielessä, että tämä profetia olisi etukäteen kirjoitettua historiaa.

Niiden asioiden "näyttäminen", joiden pitää pian tapahtuman tarkoittaa niiden paljastamista meille uudessa valossa, niiden todellisen merkityksen kannalta osana Jumalan omaa ohjelmaa, tulevan Herran paljastamisena! Meidän tulee "nähdä Herra" jopa oman aikamme maailmantapahtumissa. Meillä täytyy olla riittävästi valaistusta, että kykenemme "pitämään sen, mitä meillä on" jopa sen sekasorron ja pimeyden keskellä ja synkeyden keskellä, jonka maailman ja seurakunnan historia kuvaa vallitsevan maailmassa. Tämän kirjan tarkoituksena on auttaa meitä näkemään oman aikamme tapahtumat Kristuksen tulemuksen valossa.

Sentähden on ne asiat, joiden pitää pian tapahtuman, näytettävä Kristuksen palvelijoille. Sanalla "palvelijat" ei tarkoiteta jotain uskovien erityisryhmää tai -luokkaa, kuten esim. apostoleita, vaan kaikkia uskovia suhteessa Kristukseen heidän Herranaan. He ovat Hänen palvelijoitaan. Heidät on vapautettu synnin vallasta ja paholaisen orjuudesta palvelemaan Kristusta uudenlaisella tottelevaisuudella. Hänen Henkensä asuu heissä. Hänessä he ovat uusia luomuksia. He omistavat Hänen Sanansa ja rakastavat sitä. He ovat Hänen ystäviään, koska he tekevät kaiken, mitä Hän on käskenyt heidän tehdä. Ja huomautettakoon, että ainoastaan Hänen palvelijansa voivat ottaa vastaan tämän profetian sanat ja että ainoastaan he niitä tarvitsevat. Ja jopa vielä niin, että ainaostaan siinä määrin kuin olemme uskollisia Herralle nykyisen mailmanajan keskellä ja vaellamme Hänen palvelijoinaan, voi tämän Jeesuksen Kristuksen paljastuksen antama valo kirkastaa tietämme. Me joudumme silloin todellakin koetukseen. Sillä samoin kuin he vihasivat Häntä, samoin tulevat he myös vihaamaan Hänen palvelijoitaan. Palvelija ei ole suurempi kuin hänen Herransa. Silloin täällä alhaalla olevat asiat ja nykyisen maailmanajan tapahtumat eivät tuo meille mitään lohdutusta ennenkuin näemme kaiken tämän profetian valossa. Mutta kun näemme ne tässä valossa, me olemme iloisella mielellä luottaen siihen, että meidän Herramme on voittanut maailman!

Meidän on kuitenkin tarlasteltava vielä kahta asiaa koskien näitä tulevia tapahtumia: 1) niiden täytyy tapahtua; ja 2) ne tulevat tapahtumaan pian.