Toinen tärkeä piirre tässä näyssä on, että huomaamme Hänen päänsä ja hiustensa valkeuden. Tämäkin yksityiskohta viittaa vääjäämättä Danielin 7. lukuun. Sen yhdeksännestä jakeesta luemme: "Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa." Viittaus on selvä. Hiusten valkoisuus viittaa Vanhaikäisen ikään; ja se symboloi Hänen jumaluuttaan, koska se kuvaa Hänet Iankaikkisena olentona. Käsittelemässämme raamatunkohdassa Vapahtajan hiusten valkeus kuvaa sentähden Hänen iankaikkisuuttaan tosi Jumalana: sillä vain tällaisena Hän on Iankaikkinen olento, "jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista" (Miika 5:2). Danielin kirjassa puhutaan Vanhaikäisen hiuksista, ei "jumalanpojan muotoisen" hiuksista, jotka ovat valkeat. Tässä kuvataan kuitenkin kirkastettua ihmisen Poikaa tällä tavoin. Danielin kirjassa ovat siis Vanhaikäinen ja Ihmisen POika kaksi eri henkilöä; käsittelemässämme raamatunkohdassa heidät esitetään yhtenä ja samana henkilönä. Ja tässäkin on tämä ero sopusoinnussa kahden eri armotalouskauden kanssa: kun Daniel kirjoitti profetiansa, Sana ei ollut vielä tullut lihaksi; kun Johannes sai näkynsä, inkarnaatio oli jo tapahtunut. Jumala ja ihminen, Jumalan ja ihmisen luonto oli yhdistetty Immanuelin persoonassa. Immanuel tarkoittaa 'Jumala meidän kanssamme'. Ja Vanhaikäinen voi sentähden ilmestyä näyssä yhtä aikaa "Ihmisen Pojan kaltaisena". Kirkastettuna Kristuksena, Ihmisen Poikana ja samalla myös Jumalan Poika ilmestyy tässä Patmoksen näyssä kirkastettuna Kuninkaana, joka on saanut perintönsä Jehovalta, saanut hallintavallan, ja Hänellä on auktoriteetti ja valta suorittaa tuomio ja toteuttaa valtakuntansa.
Suurin osa näyn muista symbolisista yksityiskohdista palvelee vahvistamalla tätä Kristuksen olemusta voimallisena Kuningas-Tuomarina.
Tämä koskee esimerkiksi Hänen silmiään, jotka kuvataan tulen liekkien kaltaisiksi. Tämä tarkoittaa sekä Hänen pyhää vihaansa että Hänen kaikkinäkevää voimaansa. Tämän mahtavan tuomarin silmät tunkeutuvat katseellaan ihmissydänten syvimpiin syvyyksiin; ne löytävät salattuja asioita. Niiden edessä on kaikki kuin avoin kirja, jopa ihmisten salaiset ajatukset ja aikeet. Noiden silmien edessä paljastetaan jokainen paha ajatus ja teko, jokainen ilkeä suunnitelma. Ja Hän tulee tuomitsemaan ja rankaisemaan pahuuden voimat, olkoot ne sitten Hänen seurakunnassaan, joka on maailmassa tai maailmassa itsessään. Hän paljastaa pahan ilman kompromisseja, mistä ikinä Hän sitä sitten löytääkin; seurakunnasta ensin (sillä tuomio on aloitettava Herran huoneesta) ja sitten myös maailmasta. Ja paljastettuaan sen todellisen luonteen ja määrän, Hän rankaisee siitä oikeudenmukaisesti. Sillä nuo liekehtivät silmät ilmaisevat myös pyhyyttä ja vanhurskasta suuttumusta ja vihaa.
"Kiiltävää vaskea" muistuttavat jalat symboloivat samantapaisia asioita. Ne ovat kuin kuumuuden valkaisema, kirkas messinki, joka palaa uunissa; ja niillä Hän polkee maahan pimeyden voimat, kaikki vihollisensa, kunnes ne tuhoutuvat.
Huomaamme myös, että Hänen äänensä on kuin paljojen vetten kumu, ts. syvien vesien pauhu myrskyn pauhatessa, kun aalto toisensa jälkeen lyö vasten kalliota. Se on ukkosenjyrinän ääni, Voiman ääni, mahtavan Kuninkaan kauhistuttava ääni, kun Hän on tullut suorittamaan tuomionsa vanhurskaudessa.
Ja lopuksi, tähän yleiskuvaan Kristuksesta kirkastettuna Kuningas-Tuomarina on myös lisättävä terävä kaksiteräinen miekka, joka lähtee Hänen suustaan. Raamatussa symboloi miekka auktoriteettia ja voimaa rangaista pahantekijät. Roomalaiskirjeen 13:ssa luvussa apostoli Paavali sanoo hallitsemaan asetetuista voimista: "Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee" (jae 4). Tämä terävä kaksiteräinen miekka, joka lähtee Kristuksen suusta symboloi voimaa kostaa ja osoittaa vihaa kaikkia pahuuden tekijöitä vastaan. Se lähtee Kristuksen suusta osoittaen, että Hän toteuttaa vihansa ja kostonsa mahtavan Sanansa voimalla. Kaikki nämä yksityiskohdat antavat yhdessä sen yleiskuvan, että kirkastettu Vapahtaja ilmestyy tässä Johannekselle suurena ja mahtavana Kuninkaana, joka tulee tuomitsemaan seurakuntansa ja maailman, kunnes kaikki pimeyden voimat on tuhottu ikuisiksi ajoiksi.