"Tuollainen tila ja niin läpitunkeva hengen valaistus ei voi tapahtua muutoin kuin että henki pääsee sopusointuiseen tilaan Luojansa hengen kanssa. Luotu henki ei tavallisesti ole itseään varten, eikä aivan itsestään, mutta on se yhteydessä kaiken olevaisen kanssa. Mitä täydellisempi on luotu henki, sen sisällisempi ja vapaampi yhteys on sillä Luojansa kanssa -- sen enemmän on ihminen apulainen ja työntekijä Jumalassa. Se mikä pitää paikkansa inhimillisessä luonnossa ja kaikessa henkisessä voimassa, käsityksessä ja aikaansaamisessa, pitää paikkansa myöskin niillä ilmoilla, joissa inhimillinen henki, vapaana maallisesta luonnosta ja ajan ja paikan siteistä, on enemmän toimivana. Niinkuin olemme jo edellä arvelleet, että korkein yliluonnollisten voimain synnytyskyky on silloin kun inhimillinen henki tulee pyhäksi elimeksi, sen johdosta siis sopii pitää oikeutettuna sitäkin arvelua, että korkealle kehittynyt horrosnäkövoima täytyy myöskin olla pyhyydellä valaistu ja että silloin toimii ihmishenki pyhäin henkien seurassa; muutoin ei henkien yhteys ole mahdollinen. Koska meidän tulee nyt siis ymmärtää hengen lopullisen päämäärän olevan kaikkein läheisimpään yhteyteen tuleminen luodun ja Luojan välillä, niin voimme olettaa myöskin, että kenellä on pyhä ennustusvoima, on se ilmaus hengen täydentymisestä, jolloin "ihminen tuntee niinkuin hän tuttu on" ja jolloin hänen henkinen olemuksensa on käsittänyt, vapauden, jota ei rajoita maalliset lait. Mutta koska ihmisen pitää nostaa itsensä siihen mikä hyvä on yhtä hyvin kuin ottaa vastaan hyvyyttä, siis tämä laki vapaasta ja luodusta hengestä aina uudistuu, sillä ihminen voi itseään nostaa pykälä pykälältä korkeammalle asteelle tässä maailmassa ja samalla kertaa tulla ylösvalaistuksi samassa määrässä. Ei siis saa kovinkaan erotella noita kohtalaisia voimia. nimittäin henkisen näkijän voimia ja toiselta puolen niiden, jotka kehitetyllä sieluvoimallaan voivat irroittaa itsestään henkisen osan ja elää hengen elämää maailmasta ja maailmallisesta eroitettuna. Ihmisen henki, joka on Jumalan kuvan kaltainen, voi tulla ikäänkuin peiliksi, johon ilmestyy henkien kuvat siinä puhtaudessa kuin ne todellisuudessaan ovat."
On tarpeellista enää huomauttaa vain yleisesti, että Jumala käytti hyväkseen Israelin kansan jaloa hengen laatua opetukseksi ja pelastukseksi ihmissukukunnalle. Se kansa oli niin kiintynyt uskottomuuteen ja epäjumalan palvelukseen, ja olivat tottelemattomat sekä vastahakoiset, jonka tähden sitä täytyi kulettaa hiljalleen todelliseen päämääräänsä ankarain vastoinkäymisten ja kovan kurituksen kautta. Urista, Chaldeasta Kaanaan oli patriarkka Abrahamin matka; pitkä ja vaivaloinen oli se sieltä Egyptiin, josta sitten jatkui erämaiden läpi luvattuuri maahan, joka heidän tuli haltuunsa ottaa. Israelin lapset saivat kulkea siellä täällä erämaissa neljäkymmentä vuotta ja kärsiäpaljon kurjuutta aivan sen tähden kun he niskottelivat Jumalaa vastaan ja palvelivat pakanain epäjumalia; vihdoin joutuivat he Babylonian orjuuteen, pyhä kaupunki hävitettiin ja kansa sai kärsiä vainoa ja kurjuutta oikein mitan täydeltä. Jos Israelin kansa sitten on, niinkuin siitä ilmoitetaan. Jumalalta valittu kansa, niin on se siis ei vähempi kuin päärly täydellisyydessään ja luonnollinen vastakohta kaikelle, joka pyrkii ulkonaisen näön ja seremonian perään, etsii iloa luonnossa, ajan hekumaa ja onnellisuutta, jota ei maan päällä löydy. Yksistään ilmestysten autuaallinen sana voi avata tien iloon ja rauhaan ja paratiisin autuuteen, ja jos tahdomme tulla siitä osalliseksi, täytyy ihmisen hengen omata kaksi suurta hyvettä, nimittäin lain ehdoton kuuliaisuus, ja enempi kuin luonnollinen toivo tulevaiseen elämään ja sinne pääsemiseen. Niin että Israelin kansa saatiin alamaiseen kuuliaisuuteen, käytettiin se ankarimpain kokemusten ja rasittavimman orjuuden läpi.
Juuri tälle kansalle, eikä yhdellekään muulle, käskysanat annettiin, kovalla äänellä julistettiin kansan johtajilta, niin että se sisällisessä tunnossaan heräisi -- eikä vaan ulkonaisesti ja ulkonaisilla aisteilla tottelisi, Kiitosuhria tarjottiin ja pitoja pidettiin ei ainoastaan ulkonaisesti iloitakseen, mutta muistutukseksi Messiaan tulosta. Armoistuin, Kerubimi, Pyhistä Pyhin, Tulen Patsas ja Salomonin Temppeli, ne kaikki ovat tunnusmerkkejä, jotka ovat syntynsä saaneet ilmestyksistä. ja viittaavat Kristuksen tulemista. Että kaikki Mooseksen säännöt perustuivat tunnusmerkkeihin ja hieroglyfeihin, todistavat kaikki historian tutkiat, ja seuraavat sanat kuvaavat myöskin sitä selvästi: "ja katso että sinä teet ne heidän kuvansa jälkeen, jonka minä näytin sinulle vuorella." Mooses, Jumalan mies, samalla kuin hän muodostaa Israelin kansan historian, laskee perustuksen uskonopin toiselle kehityskaudelle. Silloin vasta lakien muotoja ja seremonioita alettiin jyrkästi noudattaa, niin että kansa tulisi ymmärtämään ilmestyksen ja annetun sanan tärkeyden. Mutta pitkä aika kului Israelin kansan vaelluksessa, vitsauksissa, joita he saivat kärsiä, ihmeissä, jotka ympäröi heitä, sitten tuli Jakobin kuolema Egyptissä, salaman leimahdukset Sinain vuorella ja kuningas Davidin aika, josta alkoi kolmas aikakausi. "Hän oli verevä ja kaunis kasvoilta Ja ihanan muotoinen", (1 Sam. 16-12) ja hän, isänsä lammasten paimen, valittiin Herralta kansansa kuninkaaksi. Hänen kuuliaisuutensa Jumalalle ja hänen horjumaton uskonsa oli, että hänestä sanottiin: ,,hän on mies Jumalan mielen jälkeen", ja kun hän oli Judan siemenestä, syntynyt Betlehemissä, hänestä tuli myöskin Kristuksen kaltainen. Hän oli kuningas ja profeetta ja sai kokea paljon vastoinkäymisiä. Jumalan palvelijana teki hän työtä ja tahtoi johtaa Israelin lapsia Jumalan palvelemiseen Jerusalemissa, rauhan vuorella, missä vihdoin ilmestyi pyhä valo, ja Rauhan Ruhtinas valaisi aikakauden pimeätä yötä ristin päällä.
"Mutta minä sanon, niin kauvan kuin perillinen on lapsi, ei ole hänen ja palvelijän välillä eroitusta, vaikka hän on kaiken tavaran herra; vaan hän on esimiesten ja haltijain hallussa, isältä määrättyyn aikaan asti. Niin myös me, koska me olimme lapset, niin me olimme vaaditut orjuuteen ulkonaisten säätyin alla." (Paav. Galat. 4, 1-3).
"Mutta koska aika oli täytetty, lähetti Jumala DOikansa syntyneen vaimosta, lain alaiseksi tehdyn, että hän ne, jotka lain alaiset olivat, lunastaisi, että me hänen lapsiksensa luettaisiin" (Galat. 4, 4-5).
Kristuksen tuleminen maan päälle ei ollut mikään sattuma, niinkuin kaikki muut luonnolliset tapaukset ovat. Hänen tulemisensa oli ilmoitus Jumalalta sallittu ja maailman alusta asti. Minä olen todistanut ruumiin elimistöopin katsauksissani, että Kristus, jos hän todellakin oli Jumalan poika, täytyi ilmestyä määrättynä aikana ja paikassa ja että Hänen ilmestymisestään muodostuisi uusi ajanjakso, ja että se tapaus tapahtuisi lännen puolella Aasiassa.
Uuden liiton aika.
Koska olen tuonut esiin paljon merkillisiä tapauksia vanhan liiton ajalta, missä ilmestyy taika- ja magneettista voimaa, niin on välttämätöntä puhua uuden liiton ajastakin, niistä kohdista, jotka asiaan kuuluvat, sillä uuden liiton aikana ihmeellisiä sairaan parannuksia tapahtui näkymättömillä keinoilla, niin hyvin Kristus paransi itse kuin myös hänen apostolinsa, ja joista parannuksista sekä ihmetöistä ilmenee ikäänkuin ne olisi olleet aikaan saatu taika- tahi magneettisella voimalla. Näiden ihmetöiden vastustajat ja puoltajat molemmat myöntävät moniaita ylenpalttisuuksia, ja niistä erittäinkin tahdomme tässä selkoa tehdä. Päätteeksi tahdomme tarkastella kristinuskoa yleisessä käsitteessä ja mitä yhteyttä sillä on yliluonnollisten ihmetöiden kanssa.