Autuas se, joka lukee
Lopuksi, Ilmestyskirjaa suositellaan sen vastaanottajille lupaamalla, että he saavat siunauksen: "Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä".
Se autuus, josta tässä puhutaan tarkoittaa epäilemättä sanan lopullisessa merkityksessä iankaikkisen valtakunnan kirkkauden perintöä Jeesuksen Kristuksen päivänä, "turmeltumatonta ja saastumatonta ja katoamatonta perintöä", joka taivaissa on säilytettynä uskovia varten..."joka on valmis ilmoitettavaksi [paljastettavaksi] viimeisenä aikana" (1.Piet.1:4,5). Se on Uuden Jerusalemin autuutta, joka laskeutuu alas Jumalan luota taivaasta, uusi luomus, jossa vanhurskaus asuu ja jossa Jumala asuu ihmisten keskellä iankaikkisesti. Koko Ilmestyskirja katsoo odottaen tähän lopulliseen autuuden tilaan. Tämä ei kuitenkaan sulje pois nykyajalle varattua siunausta. Päinvastoin, siihen sisältyy nykyajalle varattu siunaus niille, jotka vastaanottavat ja pitävät tämän profetian sanat. Niin kauan kuin me ajattelemme nykyiseen maailmanaikaan kuuluvia asioita, tulevia maailmantapahtumia pelkästään maallisesta, inhimillisestä, historiallisesta näkökulmasta, näemme vain pimeyttä ja toivotonta kurjuutta. Sillä "turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta" pitää paikkansa koko nykyisen maailmanajan olemassaolosta. Me elämme keskellä kuolemaa; eikä siitä ole mitään ulospääsyä. Huolimatta tämän maailman profeettojen ja johtajien optimistisuudesta ja heidän ennustustuksistaan kaikki menee aikaa myöten yhä toivottomampaan suuntaan. Ja vakavat maailman ihmiset alkavat kysellä huolestuneina, onko koko sivilisaatiomme murenemassa. Maailma ei kehity parempaan suuntaan sivilisaationa. Se kehittyy koko ajan huonompaan suuntaan. Tällaisina aikoina meitä muistutetaan siitä voimallisesti. Joudumme todistamaan sodan kauhuista ja joudumme toteamaan, että jokainen sota on edellistä kauheampi ja kaikki tämä tapahtuu samanaikaisesti, kun ihminen yrittää kaikin voimin saada aikaan rauhan. Myös Jumalan kansa joutuu kokemaan "nykyisen maailmanajan kärsimyksiä"; ja jos he ovat uskollisia ja "ottavat Kristuksen kärsivällisyyden sanasta vaarin", heidät kutsutaan myös kärsimään Hänen kanssaan. Mutta "autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on" jo nyt tämän nykyisen pimeyden ja kuoleman ja toivottomuuden keskellä. Sillä jos me kykenemme näkemään nämä samat asiat "Jeesuksen Kristuksen paljastuksen" valossa ja elämään odottaen Hänen takaisintuloaan, meillä on rauha ja toivo ja ilo. Silloin me olemme iloisella mielin, sillä me tiedämme, että Hän on voittanut maailman!
Tämä siunaus ei tule kuitenkaan kaikille. Se ei ole yleinen siunaus, vaan erityissiunaus, niinkuin kaikki Jumalan lupaukset. Jumalan siunaukset on tarkoitettu Jumalan lapsille. Hänen armonsa on tarkoitettu niille, jotka pelkäävät Häntä. Sentähden tämä siunaus on tarkoitettu sille, joka lukee, ja niille, "jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on". Sanoilla "se, joka lukee" ja "ne, jotka kuulevat" tarkoitetaan alkutekstissä luultavasti sitä, joka lukee tätä kirjaa seurakunnalle ja sitä kuuntelevaa seurakuntaa. Sanojen todellinen merkitys on: "kaikki, jotka vastaanottavat ja ymmärtävät tämän profetian sanat". Mutta ei siinä kaikki. Pelkkä tämän profetian kuuleminen ja luonnollinen ymmärtäminen ei vielä tuo luvattua siunausta. Meidän on myös pidettävä ne asiat, jotka siihen on kirjoitettu. Se tarkoittaa varmasti sitä, että kuulemme tämän profetian sanan hengellisesti ja vastaanotamme sen sydämeemme. Mutta se tarkoittaa sitäkin enemmän. Jumalan Sanan pitäminen tarkoittaa myös sen tottelemista, että olemme Sanan tekijöitä. Tämä koskee myös tätä Raamatun viimeistä kirja yleensäkin ja erityisesti sen monia erityiskehotuksia. Meitä kehotetaan ottamaan aina Kristuksen kärsivällisyyden sanasta vaarin; kieltämään itsemme; erottautumaan Babylonista; olemaan uskollisia aina kuolemaan saakka; pitämään kiinni siitä, mitä meillä on, ettei kukaan ottaisi kruunuamme; pitämään sitä Kristuksen armona, että voimme uskoa Häneen ja myös sitä, että joudumme kärsimään Hänen kanssaan. Nämä asiat meidän tulee pitää! Jos me etsimme niitä asioita, jotka ovat täällä alhaalla ja yritämme palvella Jumalaa ja Mammonaa, jos me otamme pedon merkin otsaamme tai oikeaan käteemme, me emme varmasti pääse osallisiksi tästä siunauksesta. Se, joka yrittää pelastaa elämänsä, kadottaa sen varmasti; mutta se, joka on valmis menettämään sen Kristuksen takia, on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään! Hänelle kuuluu lupaus ja siunaus, nyt ja iankaikkisesti!
Tämä on todella tärkeää ja lupaus on jo toteutumassa!