Nämä seitsemän kynttilänjalkaa symboloivat seurakuntaa sen ihannetilassa ja suhteessa Herraansa, ikäänkuin valona, joka loistaa Jumalan kunniaksi Kristuksessa. Ne edustavat seurakuntaa täydellisessä pyhyydessä ja vanhurskaudessa, sellaisena kuin se on Jumalan neuvossa ja sellaisena, jollaisena se kerran tulee olemaan, kun Herra esittelee sen täydellisenä ja kirkastettuna morsiamenaan, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä. Tämä symboliikka muistuttaa meitä tietenkin seitsenhaaraisesta kynttilänjalasta tai lampusta, joka aikanaan seisoi Jerusalemin temppelin pyhässä paikassa. Tuossa pyhäkössä oli suitsutusalttari, näkyleiville tarkoitettu pöytä ja kultainen kynttilänjalka. Viimeksimainittu temppeliin kuuluva esine oli suora varsi, josta lähti molemmille puolille kolme haaraa, jotka kaartuivat niin, että haarojen yläosa oli samassa tasossa keskimmäisen jalan kanssa. Lamppuja oli pidettävä palamassa jatkuvasti ja ne symboloivat sitä totuutta, että Israel oli Jumalan valo, joka loistaa maailman pimeydessä heidän Jumalansa Jehovan kunniaksi. Näyssämme eivät seitsemän kynttilänjalkaa symboloi vanhan armotalouskauden Israelia, vaan kaikkien aikojen seurakuntaa sen ihanteellisen täydellisyyden tilassa. Ne välittävät sen totuuden, että seurakunta on valo, niinkuin Jumala on valo eikä Hänessä ole mitään pimeyttä. Seurakunta on valo, ei itsestään, vaan niinkuin selvästi käy ilmi siitä, että Kristus seisoo tai kävelee seitsemän kultaisen kynttilänjalan keskellä, ainoastaan siten, että sillä on yhteys Kristukseen Hengessä. Herra on sen valo ja ilman Kristusta se on pimeydessä ja keskellä kuolemaa.
Huomaamme kuitenkin, että temppelissä olevan kynttilänjalan ja tämän näyn seitsemän kynttilänjalan välillä on kaksi tärkeää eroa. Ensiksikin on huomattava, että edellisessä olivat kaikki haarat suorassa linjassa, kun taas näyssämme seisovat kynttilänjalat ilmeisesti piirissä Vapahtajan ympärillä: sillä luemme, että Kristus seisoi niiden keskellä ja seuraavan luvun ensimmäisestä jakeesta luemme, että Hän "käy seitsemän kultaisen kynttiläjalan keskellä" (Biblia). Tämä ero on sopusoinnussa vanhan armotalouskauden seurakunnan ja seurakunnan ihannetilan tai uudessa armotalouskaudessa jo toteutuvan seurakunnan välisen eron kanssa. Israelissa rajoittui seurakunta vain yhteen kansakuntaan: liitto rajoittui Aabrahamin jälkeläisiin lihan mukaan. Mutta seurakunta kootaaan kaikista kansakunnista ja kielistä ja sukukunnista. Ja tämä toteutuu jo nyt, sillä seurakunta koostuu niin juutalaisista kuin pakanoistakin. Toiseksi huomaamme, että temppelin kynttilänjalka oli yksi esine, niin että seitsemän haaran välillä oli materiaalinen ja näkyvä yhteys, kun taas näyssämme on seitsemän erillistä lamppua, joiden välillä ei ole näkyvää yhteyttä. Tämän merkitys on selvä. Israelissa oli seurakunnan yhdistävänä tekijänä kansakunta ja teokratia; mutta seurakunnan ja sen Herran ja uskovien välinen todellinen ja iankaikkinen keskinäinen yhteys on täysin hengellinen. Me muodostamme yhden seurakunnan Hengessä ja uskon kautta, jonka pyhäin yhteyden Pää on Kristus. Se, että kynttilänjalat ovat kultaa, tarkoittaa täydellisyyttä ja puhtautta, Kristuksen seurakunnan turmeltumattomuutta ja kallisarvoisuutta, jonka Hän on ostanut omalla kallisarvoisella verellään. Seurakunta on kallisarvoisempi kuin hienoin kulta. Se on puhdas ja pyhä ja kirkkaampi kuin jaloimmat metallit. Ja se on turmeltumaton ja katoamaton, koska sillä on yhteys Herraan, lihaksi tulleeseen Jumalan Poikaan, joka kuoli ja nousi ylös ja elää iankaikkisesti: kuolemalla ei ole mitään valtaa Häneen!
Seitsemässä tähdessä, joita Jeesus pitää oikeassa kädessään siirrytään seurakuntaan sellaisena kuin se on maailmassa, jota edustavat Aasian seitsemän seurakuntaa. Sillä nämä seitsemän tähteä edustavat epäsuorasti myös seurakuntaa. Vapahtajan oman tulkinnan mukaan ne ovat seitsemän seurakunnan enkeleitä, jae 20.