Ja näin me tulemme seurakuntaan sellaisena kuin Aasian seitsemän seurakuntaa sitä edustavat.
Luku seitsemän ilmaisee, että niiden ja seitsemän kynttilänjalan välillä on olennainen yhteys. Tämä luku esiintyy jatkuvasti. Johanneksen on kirjoitettava seitsemälle seurakunnalle; Herra ilmestyy seitsemän kynttilänjalan keskellä; Vapahtajan oikeassa kädessä on seitsemän tähteä; ja, kuten jo olemme todenneet, myös Jumalan valtaistuimen edessä on seitsemän Henkeä, valtaistuimen edessä palaa seitsemän palavaa lamppua, Karitsalla on seitsemän silmää (4:5; 5:6). Seitsemän merkitsee armon täydellisyyttä ja täyteyttä. Siihen sisältyvät luvut kolme ja neljä, ja se on myös lukujen kuusi ja yksi summa. Viimeksimainitussa merkityksessä se symboloi kaiken sen täydellisyyttä, mitä Jumala tekee ajassa, mitä tulee iankaikkiseen sapattiin ja se mukaanlukien, lepoa, joka annetaan Jumalan kansalle, kaiken täyttymystä Jumalan iankaikkisessa valtakunnassa ja ilmestysmajassa. Edellisessä merkityksessä se Jumalan (kolme) ja kosmoksen (neljä) symboloi täydellistä yhteyttä, Jumalan täydellistä ystävyysliittoa Kristuksessa, Jumalan asumista ihmisten keskellä. Ja samasta syystä se merkitsee sen hengen täyteyttä, joka asuu seurakunnassa, armon ja hengellisten siunausten täyteyttä ja itse seurakunnankin täydellisyyttä Kristuksen ruumiina. Tämä on se olennainen yhteys seitsemän kynttilänjalan ja Aasian seitsemän seurakunnan välillä. Ne eivät ole sama asia. Edellinen symboloi seurakuntaa sen ihanteellisessa olotilassa ja iankaikkisessa täydellisyydessä, sen olennaisinta olemusta, sellaisena kuin se on Jumalan iankaikkisessa neuvossa ja sellaisena kuin se tulee kerran olemaan iankaikkisessa valtakunnassa. Jälkimmäinen symboloi seurakuntaa maailmassa, olennaisilta osiltaan samanlaisena kuin seitsemän kynttilänjalan symboloima seurakunta, mutta jälkimmäisen maallista manifestaatiota, historiallista seurakuntaa maan päällä pyhyydessään ja epätäydellisyydessään ja puutteineen: tosiaankin Kristuksen seurakuntaa, mutta seurakuntana, joka tarvitsee jatkuvasti tukea ja rohkaisua, kehotusta ja nuhdetta, Jumalan huonetta, josta tuomion tulee alkaa.
Se, että on valittu täsmälleen seitsemän seurakuntaa, osoittaa, että ne symboloivat koko seurakuntaa sellaisena kuin se on maailmassa minä tahansa tämän armotalouskauden hetkenä. Ei ole epäilystäkään siitä, etteivätkö ne todella olleet olemassa tuohon aikaan. Ne eivät ole kuvitteellisia, vaan historiallisia seurakuntia. Ja ne mainitaan tässä maantieteellisen sijaintinsa mukaisessa järjestyksessä: Ne sijaitsivat Vähä-Aasiassa, pohjoisessa Efesosta Pergamoon, ja sieltä Laodikeaan etelässä. Nämä seurakunnat oli kuitenkin valittu niin, että ne yhdessä muodostaisivat kuvan koko seurakunnasta maailmassa kaikessa täydellisyydessään ja vikoineen, vahvuuksineen ja heikkouksineen, koettelemuksissaan ja kiusauksissaan. Ja nyt sattuu olemaan niin, että näille Vähän Aasian seurakunnille kirjoitetussa seitsenkertaisessa sanomassa meillä on Kristuksen Sana seurakunnalleen maailmassa minä tahansa aikana ja kaikissa maissa, aina Herran tulemukseen saakka. Nämä sanomat on siis tarkoitettu meille yhtä hyvin kuin ne oli tarkoitettu niille seitsemälle seurakunnalle, joille ne oli osoitettu.