Sak 14:
16 ¶ Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.
18 Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
19 Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
Lehtimajanjuhlaa juhlitaan tuhannen vuoden ajanjaksona (Jeesuksen ollessa siellä Rauhanruhtinaana) sen tähden mitä Herra Jumala on tehnyt Jeesuksen kautta!
Jeesus Kristus ei asettanut armotalouskauteen (aikaan missä nyt elämme) Hänen syntymäjuhlan viettämistä kerran vuodessa. Jeesus ei asettanut lehtimajanjuhlaa Hänen syntymäjuhlakseen, eli lehtimajanjuhla ei ole tässä ajassa Jeesuksen syntymäjuhla. Jeesus Kristus asetti muistonsa viettämisen ehtoollisen yhteyteen. Mielenkiintoista on se, että vaikka Jeesuksen syntymä on tärkeä asia, niin Jeesus Kristus itse piti Hänen kuolemaansa tärkeämpänä ja asetti ehtoollisen paikaksi, joka on Hänen muistoksi. Ehtoollistakaan ei asetettu kerran vuodessa tapahtuvaksi, vaan niin usein kuin sitä vietämme, vaikka joka päivä. Toki Jeesuksen opetuslapsi saa muistella Jeesuksen syntymää, ei se ole kiellettyä. Kunhan vain muistamme sen, että muistelemme Häntä niissä puitteissa, jotka ovat Raamatun opetuksen mukaisia, emmekä toteuta vihollisen käskyä ja toimi sen mukaan kuin vihollinen käskee.
Esikuvallista oli siis Jeesuksen syntymän ajankohta ja esikuvallista oli myös Hänen kuolemansa ajankohta, jolloin pääsiäisenä tapettiin pääsiäiskaritsa, joka syötiin taloissa, joiden oven ja ikkunanpielet olivat karitsan verellä merkityt.
Jos Paavali, Pietari, Johannes ja muut alkuseurakunnan apostolit olisivat eläneet Rooman katolisen kirkon aikana vuonna 354 jKr. niin he eivät varmasti olisi hyväksyneet kirkon asettamaa joulua, vaan olisivat pitäneet sitä vääränä ja valheellisena, koska Jeesus ei asettanut joulukuun 25 päivälle vuotuista syntymäjuhlaansa; eikä Hän asettanut sitä millekään päivälle. Ensinnäkään alkuseurakunnan apostolit eivät olisi edes liittyneet Rooman katoliseen kirkkoon, eikä pitäneet sitä Jumalan seurakuntana, vaan valheellisena porttokirkkona.
Hanukka juhla
Jotkut Jeesuksen opetuslapset jotka ymmärtävät joulun pakanallisuuden ovat alkaneet viettää juutalaista hanukka juhlaa. Tässä hanukka juhlassa ja sen viettämisessä on ongelmana se, ettei se kuulu vanhan liiton Jumalan asettamiin juhliin, joita oli seitsemän. Jumala ei siis asettanut hanukkaa, joka on temppelin vihkimisen muistojuhla Jerusalemissa, vaan juutalaiset itse sen asettivat. Tätä juhlaa juutalaiset viettivät sen kunniaksi kun juutalaiset Juudas Makkabealaisen johdolla valtasivat takaisin itselleen Jerusalemin temppelin 165 jKr. kreikkalaisten hallusta. Tämän voiton jälkeen juutalaiset hävittivät kreikkalaisten saastuttamat temppelin pyhät esineet ja tekivät uudet tilalle ja juhlivat uudistetun temppelin juhlaa kahdeksan päivää polttaen alttarilla polttouhria. Talmudin mukaan tämän voiton jälkeen temppelissä oli vain yhdeksi päiväksi öljyä poltettavaksi Menorassa (kultainen lampunjalka), mutta ihme tapahtui ja öljyä riitti kahdeksaksi päiväksi, eli koko juhlan ajaksi. Uuden öljyn valmistaminen olisi kestänyt kahdeksan päivää.
Alunperin hanukkaa vietettiin sen kunniaksi kun Jerusalemin temppeli saatiin vallattua takaisin ja uudistettua. Öljy ihme on varmaankin saanut myöhemmin aikaan sen, että hanukkaa pidetään valon juhlana. Jotkut opettavat, että hanukka on Raamatullinen juhla ja että Jeesuksen opetuslasten (myös uskovien, jotka eivät ole juutalaisia) tulisi viettää sitä joulun sijasta. Tämä ei kuitenkaan ole totta. Jumala ei asettanut hanukka juhlaa vanhassa liitossa, eikä Jumala ole sitä asettanut Uuden Liiton kansalle. Alkuperäiseen hanukkaan (temppelin vihkimisen muistojuhlaan) kuului polttouhrin uhraaminen. Jeesus Kristus ja Hänen sovituskuolemansa poisti ja kumosi jokaisen vanhan liiton uhritoimituksen. Uuden Liiton uskovat eivät saa uhrata vanhan liiton uhreja, sillä ne ovat kumotut. Jo tämä yksi seikka osoittaa sen, että Jeesuksen opetuslasten ei tarvitse viettää hanukkaa, eikä sen viettämistä ole heille asetettu.
Jotkut sanovat, että koska Jeesus käyskenteli (Joh 10:22,23) Salomon pylväskäytävässä temppelin vihkimisen muistojuhlan aikaan, niin se on Raamatullinen juhla ja uskovien tulisi sitä viettää. Tämä ei ole kuitenkaan totta, sillä on muistettava, että tämä asia kuului vanhan liiton aikakauteen ja oli juutalaisten itsensä asettama, eikä Jumalan. Jeesus Kristus eli vanhan liiton aikana ja juutalaisena Hän osallistui kansansa elämään sekä hyväksyi lihansa päivinä eläinuhrit jne. Mutta kuolemansa jälkeen Hän kumosi eläinuhrit ja jos joku uskova uhraisi eläimen veren kautta syntiuhrin, niin Hän tekisi tyhjäksi Jeesuksen lunastuksen ja sovitustyön. Kaikki mitä Jeesus hyväksyi lihansa päivänä, ei ole voimassa enää Uudessa Liitossa. Uuden Liiton uskovien ei tarvitse viettää hanukka juhlaa. Hanukka juhlan viettäjät ja puolesta puhujat sanovat sen olevan valon juhla, eli Jeesuksen juhla. Hanukka juhla ei ole Jeesuksen juhla, vaan sitä juhlittiin kun temppeli saatiin vallattua pakanoilta ja uudelleen vihittiin Jumalan palvelukseen. Jeesuksen "valon juhla" on siinä kun Hän kuoli meidän syntimme tähden ja kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta lahjoitti meille syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän. Tämä on todellinen valon juhla Jeesuksen opetuslapselle ja sitä juhlaa saamme viettää vuoden jokaisena päivänä.
Toki juutalaisille suotakoon Hanukka juhlan vietto, olkoon sitten ortodoksi- tai messiaaninen juutalainen, kunhan messiaaninen juutalainen ei osallistu vanhan liiton uhrimenoihin. Juutalaisille hanukka juhla ei kuitenkaan ole Jeesuksen juhla, vaan temppelin vihkimisen muistojuhla. Se myös täytyy muistaa, että Uudessa Liitossa ei ole enää käsin tehtyä temppeliä, sillä Uuden Liiton temppelinä on jokainen Jeesuksen opetuslapsi, koska Jumalaa asuu heissä Pyhän Hengen kautta. Sekin tulee muistaa, että vanhan liiton temppeli ja temppelipalvelus on kumottu sekä kaikki vanhan liiton temppelissä suoritetut uhrit ja menot ovat lakkautetut ja kumotut, koska Jeesuksen lunastus- ja sovitustyön kautta Hänen opetuslapsensa ovat Jumalan temppeleinä tässä maailmassa. Uuden Liiton kansa saa juhlia vuoden jokaisena päivänä sitä kun Herra Jeesus Kristus vapautti kansansa synnin ja saatanan orjuudesta ja antoi meille lahjaksi syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän.
Jeesuksen syntyminen ja Hänen syntymänsä merkitys
Luuk 2:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
Kun Jeesus syntyi, niin Jumala ilmoitti enkeliensä kautta, että tänä päivänä on syntynyt Vapahtaja, joka on Jeesus Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa. Jeesus syntyi Vapahtajaksi, joka sovittaa ihmisten synnit. Jeesuksessa Kristuksessa Jumala tuli ihmiseksi sovittamaan meidän syntimme ja antamaan iankaikkisen elämän kaikille, jotka Häneen uskovat. Tämä on pääsanoma Jeesuksen syntymisen yhteydessä ja se on koko Uuden Testamentin ja Uuden Liiton pääsanoma. Uskon, että tämän takia Jumala ei asettanut Jeesuksen syntymäjuhlaa kerran vuodessa vietettäväksi juhlaksi, eikä Hän myöskään halunnut meidän tietävän Jeesuksen tarkkaa syntymäpäivää, koska se on tärkeää, että Hän syntyi Vapahtajaksi, eikä se ole tärkeää mikä päivä Hän syntyi. Jos se olisi ollut tärkeää, niin Raamatussa olisi kerrottu tarkka päivämäärä milloin Jeesus syntyi. Jeesuksen tehtävä oli tärkeä ja siksi Raamatun ilmoitus keskittyy siihen, myös silloin kun Raamattu puhuu Hänen syntymisestään.