Niinkuin olemme jo edellä kertoneet, oli todellisten profeettain työ ja tarkoitus pyhän sanan ilmoittaminen kansakunnalle-, Jumalan valtakunnan levittäminen maan päällä; ihmiskunnan jalostuttaminen j.n.e. Kehoituksensa saivat he Jumalan hengeltä, jonka apuun he myöskin luottivat; heidän alituinen pyrkimyksensä oli valon ja totuuden levittäminen ja kanssaihmistensä varoittaminen valheesta ja pahuudesta; veljeyshengen herättäminen ja rauhan ja ilon levittäminen kansansa seassa oli heidän alituisena silmämääränään. Itsensä ylentäminen ja persoonalliset edut eivät olleet heidän pyrkimyksensä. Perustus kaikelle heidän työlleen oli usko ja luottamus Jumalan voimaan, ja he täyttivät käskynsä rakkaudella ja tekivät jaloja töitä. "Hengen hedelmä on rakkaus; Jumala antaa viisautensa niille, jotka häntä rakastavat; rakkaus on Hänen lippunsa minun päälläni."
Kaikki nuo ulkonaiset seikat todistavat Israelin kansasta sitä, että heidän sisälliset ilmestykset tulivat Jumalan tahdosta eikä heidän omasta tahdostaan, että heillä oli täysi ymmärrys, että on jotakin ulkopuolella ihmisen käsityskantaa, joka hallitsee ihmistä huolimatta mitä ihmismieli ajattelee tahi päättelee. Se käsittämätön voima kuolettaa ulkonaiset aistit ihmisen sitä aavistamatta, niin että sisällinen henki vain toimii. He käsittävät myöskin, että on olemassa vielä sitäkin ylempi henkinen yhteys, jJoka vaikuttaa järjen vangitsemisen ja näyttää ilmestyksiä, jotka eroavat paljaasta kuvitusvoimasta. Sellaisista ilmestyksistä sanottiin, "että Herran käsi oli heidän päällänsä." Israelilaiset eivät myöskään välittäneet viisastelusta, jota sen aikuiset viisaat ja Jumalaa kieltävät viisaustieteen harrastajat ahkeraan ilmi toivat, väittäen, että porfeetat ja pyhimykset olivat vain haaveileva, unianäkevä joukkokunta, joka heidän mielestään oli juuri vähän korkeammalla henkisellä asteella kuin profeetat Tellurian pimeällä aikakaudella olivat. Se nyt myönnettäköön, että tuollaisilla näyillä on samallainen ulkomuoto kuin maagillisilla ja magneettisilla näyillä, niin hyvin ihmisten käsityskannan mukaan kuin näennäisten merkkiensäkin kautta. Onpa profeetallisten ilmestysten aikaansaamisessa myöskin ollut jonkinlaista yhtäläisyyttä nykyajan horrosnäkijäin, unennäkijäin ja tietäjäin kanssa, niinpä näemme, että hekin tekivät valmistuksia niinkuin itämaalaiset tietäjät nykyään. Israelin profeetat myöskin joissakin tapauksissa etsivät yksinäisyyttä, paastosivat ja antautuivat yksinäisiin, hiljaisiin mietiskelyihin. Hekin, samoin kuin horrosnäkijät, puhuivat sisällisestä, korkeammasta valosta, joka kirkasti heidän sisällistä näköänsä. Sen valon sanoivat he tulevan Hänestä, joka ijankaikkinen on ja jonka käsi ohjasi heitä ja teki muutoksen heissä kun he kulkivat -- niinkuin psalmisti sanoo -- Hänen muotonsa valossa, "sillä sinun valkeudestasi saamme me valkeuden; Herra minun Jumalani kirkastaa minulle sen, mikä minulle pimää on. Sinä olet elävä lähde ja sinun valossas me saamme valkeuden nähdä."
Profeetat kuvaavat tuota pyhää, korkeampaa valoa, että se käy kuin tulen leimahdus ja ilmestyy tutuilla merkeillä. Kerromme tässä Danielin näyn, joka on merkillinen ja jonka hän näki ollessaan Hiddekelin virran tykönä (Daniel 10: 2-21): "Siihen aikaan murehdin minä, Daniel, kolme viikkoa. En minä syönyt mitään herkullista ruokaa, liha ja viina ei tullut minun suuhuni, enkä ollenkaan voidellut itseäni, siihen asti kuin kolme viikkoa loppuneet olivat. Neljäntenä päivänä kolmattakymmentä ensimmäisessä kuussa olin minä sen suuren Hiddekelin virran tykönä, ja nostin silmäni ja näin, ja katso, siinä seisoi yksi mies liinaisissa vaatteissa ja kultainen vyö oli hänen suolillansa. Hänen ruumiinsa oli niinkuin turkos, hänen kasvonsa kuin pitkäisen tuli, hänen silmänsä niinkuin tulisoitot, hänen puheensa ääni niinkuin suuri hyminä. Ja minä, Daniel, näin sen näyn yksinäni, ja ne miehet, jotka minun tykönäni olivat, eivät sitä nähneet; kuitenkin tuli suuri pelko heidän päällensä, että he pakenivat ja lymyttivät heitänsä. Ja minä jäin yksinäni ja näin tämän suuren näyn, ja ei minuun mitään väkeä jäänyt; ja minä tulin sangen rumaksi. Ja minä kuulin hänen puheensa äänen; ja kun minä kuulin hänen puheensa äänen, putosin minä näännyksiin kasvoilleni ja minun kasvoni olivat maata päin. Ja katso, yksi käsi tarttui minuun ja auttoi minua ylös polvilleni ja minun kätteni päälle, ja sanoi minulle: Daniel, sinä otollinen mies, ota näistä sanoista vaari, joita minä sinun kanssas puhun, ja ojenna itses seisomaan, sillä minä olen sinun tykös nyt lähetetty. Ja koska hän tämän sanan minun kanssani puhui, ojensin minä itseni ja vapisin. Ja hän sanoi minulle: älä pelkää Daniel, sillä siitä ensimäisestä päivästä, kuin sinä sydämestäs pyysit tietää ja vaivasit simias sinun Jumalas edessä, ovat sinun s anas kuullut; ja minä olen tullut sinun sanais tähden. Ja koska hän näitä minun kanssani puhui, käänsin minä kasvoni maahan päin ja olin ääneti. Ja katso, yksi ihmisen muotoinen rupesi minun huuliini, niin minä avasin suuni ja puhuin ja sanoin sille, joka seisoi minun edessäni: minun herrani, minun jäseneni vapisevat siitä näystä ja ei minussa ole enään ensinkään väkeä. Ja kuinka taitaa minun herrani palvelija puhua minun herrani kanssa? ettei minussa ensinkään enempi väkeä ole, eikä myös minussa enempi henkeä ole. Niin rupesi taas minuun ihmisen muotoinen ja vahvisti minua ja sanoi: älä pelkää sinä otollinen mies, rauha olkoon sinulle! vahvista sinus ja rohkaise sinus! Ja koska hän minun kanssani puhui, vahvistuin minä ja sanoin: puhu, minun herrani, sillä sinä olet minun vahvistanut. Ja hän sanoi: tiedätkös, minkä tähden minä olen tullut sinun tykös? Kuitenkin tahdon minä ilmoittaa sinulle, mitä kirjoitettu on, että se pitää totisesti tapahtuman j.n.e." Seuraavan lainaamme tähän Passavantin teoksesta asiamme valaisukseksi: