CHARISMA KYSYY TAAS
Toukokuun 28.päivänä Lee Grady puuttui jälleen väittelyyn Lakelandistä uudella nasevalla artikkelilla. Hän otsikoi sen näin: ”Vetoomus yhtenäisyyden puolesta aikana, jolloin on erimielisyyttä” (An Appeal for Unity in a Divisive Season). Artikkelin alkupuolella hän käsitteli kiinnostavasti herätysten ”sekaisuutta”: ”Herätys on sekaista. Niin kernaasti kuin haluaisimmekin sen saapuvan puhtaassa ja siistissä paketissa, historiasta tiedämme, että Pyhän Hengen vuodatusten seuralaisena on usein pyhä kaaos. Yhdessä nurkassa voi tapahtua parantumisia ja uskoon tulemisia ja toisessa demonisia manifestaatioita. Herätysten aikana voi näkyä ihmeitä ja sekasortoa. Pyhyys ja harhaoppisuus voivat puhjeta esiin yhtä jalkaa [...]” Oma vastaukseni tähän tuolloin oli: ”Kyllä, herätykset ovat usein sekaisia, mutta ne ovat sekaisia sen REUNAMILLA, eivät tapahtuman ytimessä ja keskiössä. Kuten monet lukijat tietävät, olen monta vuotta tutkinut herätysten historiaa, ja uudessa kirjassani on kokonainen luku manifestaatioista herätyksissä [...] Mutta tosiasia on, että jos demoninen eksytys on suorastaan keskeistä siinä, mitä julistetaan tai välitetään osallistujille, tällöin kyse ei ole enää vain ”sekaisesta” herätyksestä, vaan vaarallisesta väärennöksestä. Oikeissa herätyksissä puhdas parannuksenteon, pyhityksen ja ristin julistus on aina keskiössä […] Nyt ei ole kyseessä liike, jossa ongelmia on reunamilla. Ongelmat ovat aivan liikkeen ytimessä, toisin sanoen niissä keskeisissä asioissa, joita salin edestä julistetaan ja välitetään eteenpäin ihmisille. Ja niin on ollut alusta saakka, mikä tekee Lakelandistä ratkaisevan erilaisen kuin oikea herätys. Toivon, Lee, että huomaat, miten tärkeä ero tämä on.”
Charisman päätoimittaja näytti jälleen käyttävän isoimman osan uudesta artikkelistaan keskitiellä kulkemiseen. Kun hän kuitenkin taas loppupuolella antoi kuulua, hän ei säästellyt sanojaan:
”[...] hengellisten johtajien täytyy tarttua kaikkiin Lakelandin herätyksen nostattamiin vaikeisiin asioihin. Näitä ovat:
1. Raamatulliset periaatteet enkeleiden suhteen. Jotkut ihmiset profeetallisessa leirissä puhuvat toistuvista käynneistä taivaassa, ’kolmannen taivaan ilmestyksistä’ ja pitkistä keskusteluista sellaisten enkeleiden kanssa, jotka käyttävät nimiä Emma, Lupaus ja Muutoksen tuulet. Ovatko nämä todellakin Jumalan lähettämiä henkiä vai väärän valkeuden edustajia?
2. Oikea teologia kuolleiden suhteen. Profeetallisessa leirissä jotkut vakuuttavat käyneensä keskusteluja kuolleiden kristittyjen kanssa, esim. apostoli Paavalin kanssa. Onko tämä kristillisen kokemuksen rajoissa vai henkien esille manaamista?
3. Pastoraalinen ohjaus epätavallisissa hengellisissä manifestaatioissa. Liikkeen joistain piireistä on kerrottu epätavallisista merkeistä ja ihmeistä, joita on koettu seurakuntien kokouksissa. Esim. yhtäkkiä ilmestyy kultapölyä, höyheniä, jalokiviä ja öljyä. Samaan aikaan osallistujat tärisevät lattialla, nytkähtelevät holtittomasti ja käyttäytyvät kuin päihtyneet. Kuinka suojella ihmisiä vääriltä manifestaatioilta ja demonien vaikutukselta ja samalla jättää tilaa aidoille kohtaamisille Jumalan kanssa?
4. Selkeät periaatteet langenneiden pastoreiden eheyttämiseen. Yhden nimekkään langenneen evankelistan, Paul Cainin, ilmaantuminen Lakelandin herätykseen toukokuussa nostatti vahvoja reaktioita monilta eri tahoilta kautta seurakuntien [...]”
Jälleen rohkeita ja nasevia kysymyksiä Lee Gradyltä, joka yritti suojella kallisarvoisia lampaita. Tuolloin Lee oli karismaattisten kristittyjen joukossa käytännöllisesti katsoen ainoa huomattava johtaja, joka halusi asettaa itsensä alttiiksi näiden ongelmien takia. Eikä tämä myöskään jäänyt viimeiseksi kerraksi. Seuraavina kuukausina Charisman päätoimittaja pani Lakelandin ”nyrkkisankarille” vastaan kirjoituksissa, jotka oli otsikoitu näin: ”Pam! Pam! Kun rukouspalvelu muuttuu väkivaltaiseksi”(Bam! Pow! When Prayer Ministry Gets Violent) (kohteena olivat
Todd Bentleyn edesottamukset, kun hän rukoili ihmisten puolesta) ja ”Aidon herätyksen tuntomerkit – osa yksi ja kaksi”(The Marks of Genuine Revival – Part one and Two). Lakeland oli silti vielä kaukana pääteasemastaan. Se oli vielä valtoimenaan kiitävä juna, jota karismaattisen maailman laaja enemmistö tuki. Emme voineet muuta kuin varoittaa niitä, jotka suostuivat kuuntelemaan. Mutta sen jälkeen kun koitti 23. 6. 2008, varoittamisesta tuli entistäkin vaikeampaa. Tuona päivänä nimittäin kaikki kuuluisat johtajat siunaten ”valtuuttivat” (commissioned) Todd Bentleyn suorassa TV-lähetyksessä. Vähänpä silti tiesimme, että tämä oli lopun alkua.
SUURI ”VALTUUTUS”
Näin Charisma-lehti uutisoi sen, mitä tapahtui Lakelandissä tuona kohtalokkaana 23. päivänä: ”Hengelliset johtajat valtuuttavat Todd Bentleyn Lakelandin herätyksessä [...] Johtajat mainostivat erikoiskokouksen olevan yksi herätyshistorian suurimmista hetkistä.” Artikkeli jatkui: ”Seremoniaan osallistuneita johtajia olivat (C. Peter) Wagner; Harvest Rock -seurakunnan pastori Ché Ahn Pasadenasta, Kaliforniasta; John Arnott Kanadasta Toronto Airport Christian Fellowship -seurakunnasta; Bethel-seurakunnan pastori Bill Johnson Reddingistä, Kaliforniasta ja MorningStar Ministriesin perustaja Rick Joyner Pohjois-Carolinan Charlottesta.” Myös muut merkkihenkilöt, jotka eivät olleet paikalla, antoivat tukensa matkan päästä. Kuten Peter Wagner kirjoitti pian jälkeenpäin: ”Valitettavasti piispa Bill Hamonin täytyi perua tulonsa matkustusvaikeuksien takia”, ja ”Ché, Bill ja John panivat kätensä Toddin päälle sekä voitelivat hänet erityisellä uudella ’virvoitu!’-öljyllä, jota Chuck Pierce (joka oli tuolloin Afrikassa) oli tilaisuuteen lähettänyt.” Karismaattisen maailman johtavaksi apostoliksi monien tunnustama Wagner johti seremoniaa ja nimitti sitä ”apostoliseksi asettamiseksi” (”apostolic alignment”). Hän antoi kaikkien TV-kameroiden ja kaikkien ihmisten edessä seuraavan lausunnon: ”Sillä apostolisella auktoriteetilla, jonka Jumala on minulle antanut, julistan Todd Bentleylle:
- Voimasi lisääntyy
- Arvovaltasi lisääntyy
- Suosiosi lisääntyy
- Vaikutuksesi lisääntyy
- Ilmestyksesi lisääntyvät.
Julistan myös, että:
- Tämän palvelutyön kautta virtaa uusi yliluonnollinen voima
- Uusi elämänvoima tunkeutuu tähän Jumalan työhön [...]”
Myöhemmin Wagner kutsui tätä ”uraauurtavaksi tapahtumaksi” ja totesi, että ”Olemme nyt, kuten sen ymmärrän, toisella apostolisella aikakaudella [...]” (Toisin sanoen, todellisten apostolien ”uudella aikakaudella”.) Yksi tärkeimmistä tässä tilaisuudessa puhumassa olleista ”Toronto-johtajista” oli Stacey Campbell, ja ne, jotka näkivät taltioinnin tästä ”valtuutuksesta”, saattoivat myös huomata, kuinka hänen päänsä heilui niin villisti – kirjaimellisesti viuhtoi edestakaisin – että häntä oli vaikea kuulla. Tätä toki tapahtui liikkeen piirissä alinomaa, ja sen väitettiin olevan ”Pyhän Hengen” aikaansaamaa.
Todd Bentley sanoi myöhemmin: ”En ole kirkkohistorioitsija, mutten tiedä, että historiassa olisi ollut mitään muuta ajankohtaa Apostolien tekojen jälkeen, jolloin niin monia eri apostoleja ja niin monia eri profeettoja sekä liikkeitä ja johtajia [olisi ollut edustettuina].” Täytyy sanoa, etten pitänyt Todd Bentleyn kommenttia erityisen nöyränä, etenkin myöhempien tapahtumien valossa. Mielestäni yksi kaikkein tuskallisimmista toteamuksista oli silti se, mitä luki Charisman artikkelin loppupuolella: ”Kristilliset johtajat, jotka yksityisesti ovat ilmaisseet huolestuneisuutensa Bentleyn palvelutyöstä, torjuivat Charisman pyynnön kommentoida asiaa julkisesti.” Näin kirjoitin tuolloin tästä julkisen kommentoinnin karttamisesta: ”Huomasitteko viimeistä virkettä? Vaikka jotkut kristilliset johtajat ovat ilmaisseet huolestuneisuutensa yksityisesti, he todellakin kieltäytyivät mahdollisuudesta puhua siitä suoraan julkisuudessa! Mihin tässä jätetään lammasparat? Ovatko johtajat niin huolestuneita omasta maineestaan, että pelkäävät puhua suoraan tällaisella tärkeällä hetkellä? Miten historia tulee arvioimaan sellaista? Eikö se yksinkertaisesti ole ihmispelkoa? Ja eikö tämä ole tarkalleen se syy, miksi karismaattinen liike ensinnäkin on kovin sekaisin? Olemmeko täysin unohtaneet vanhan sanonnan, että pahuus kukoistaa, kun hyvät eivät tee mitään?” Kuitenkin tästä ”taistelupuheesta” huolimatta henkilökohtaisesti järkytyin kesäkuun 23:nnen tapahtumista. Oli totta, että varoituksemme levisivät laajalti, mutta en ollut koskaan tuntenut olevani niin yksin. Näytti siltä, että karismaattisen maailman ”suurimmat pamput” olivat nyt avoimesti meitä vastaan. Olin syvästi lannistunut. Tähän mennessä meillä oli Amazon-verkkokaupassa kirja nimeltä True & False Revival (”Oikea ja väärä herätys”) ja tein kirjaimellisesti mitä suinkin voin varoittaakseni Kristuksen ruumista. Kaikki vaikutti kuitenkin turhalta. Joka viikko asiat näyttivät menevän vain ojasta allikkoon. Tartuntatauti oli nyt maailmanlaajuinen – ja levisi nopeammin kuin koskaan. Mutta Jumala oli kaikkea muuta kuin lannistunut. Asiat muuttuivat pian tykkänään. Itse asiassa – syistä, joita käsittelen myöhemmin – olen vakuuttunut, että Jumala tarkoituksellisesti odotti, kunnes Toddin ”valtuutus” oli suoritettu, ennen kuin alkoi hajottaa tätä ylen määrin ylistettyä spektaakkelia, Lakelandin ”herätystä”. Ja kun hajottaminen alkoi, oli kirjaimellisesti ällistyttävää, kuinka nopeasti se tapahtui. Jumalaa ei ivata.