IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Ilon ja surun aihe, kun taas ilon aihePerjantai 24.05.2013 02:22

Olen katsellut moinelta eri näkokulmalta monia tapahtumia.

Juhla tapahtumat, hautajaiset tai mitkä tahansa kekkerit on
miltein samanlaiset.

Juhla tapahtumissa ollaan kaikki niin ystäviä sukulaisille kuin
muillekkin ystäville, kavereille.

Hautajaiset on ystävien, sukulaisten ja kavereiden yhteinen
hiljentyminen, surun ja kehumisen aika.

Muut juhla tapahtumat on samanlainen surun ja ilon aihe muistoille.

Joulujuhla on rakkauden ja rauhan aikaa.
Jouluna viemme kynttilöitä haudalle ja muistelemme
hyviä ja huonoja hetkiä.
Kun joulu on ohi, niin kukaan ei muista, että
rauhan ja rakkauden aika on pysyvä aika joka
on kristillisyydessä selvä asia.


Hautajaiset on hiljentymis aika, jossa hiljennytään kuuntelemaan
mitä papilla on asiaa, ystävän tai lähimmäisen pois nukkumisesta.
Siellä monet itkee ja toiset ei?.
Arkun saatto ja kukkien laskeminen haudalle yleinen asia.
Muistotilaisuus on siitä kummallinen, että siellä syödään
kakkua, voileipä kakkua ja juodaan kahvia, mehua ja kehutaan
tai moititaan pois mennyttä. Mässäillään pois lähtiän
muistolle.

Hautajaiset on suru eikä ilopileet.
Hautajaisissa ei syödä tai juoda vaan muistellaan.
Hautaijaiset on näköjään jonkinlainen juhla kun taas
Häissä on samanlainen periaate, jossa syödään
kakkua, juodaaan kahvia tai mehua.
Humala tilat näissä on yleinen asia.

Muut juhla tapahtumat, jossa juodaan, syödään, muistellaan hyviä
tai huonoja hetkiä. Näissä muissa juhla tapahtumissa toiset ei muistele kuten ei hautajaisissakaan.

Joulujuhlissa ollaan iloisia monella tapaa. Yhden asian olen laittanut merkille joulun tapahtumista. Yksi sanoo joulun tapahtumissa, että
jospa se ihminen olisi täällä meidän kans läsnä juhlimassa. Toinen
vallan mainiosti lohduttaa puhujaa ja sanoo ikävöivänsä kans?
tämä lohduttaja ei sillonkaan hänen läsnä oliessa edes välittänyt.
Miksi hän lohduttaa?. Tämän lohduttajan voimilla viedään kynttilä
haudalle huomaamatta mitään.

Muissa juhla tapahtumissa puhutaan yleensä samoista aiheista kun taas lohduttaja on sielläkin läsnä.

Hautajais tapahtumassa nämä lohduttajat osaa kehua, nauttia antimista, ja lohduttaa.


minulla itse asiassa on mennyt kasvotusten välit pilalle lohduttajien kans kun kerran istuin kuuntelemassa tilaisuudessa papin puhetta
pois lähtiän muistolle. Join kahvit vain. Minulle ehdotettiin moneen kertaan, että ota kakkua, mutta kieltäydyin kun ei tehnyt mieli.
Ajattelin asiaa kun katselin syöjiä ja juojia, että onko tämä
hää tilaisuus. Naurua riitti ja kakku maistui.
Tilaisuuden jälkeen kättelin henkilöä sanomatta mitään.
Vain muutamia jotka asiaa muistelee vieläkin, niin
poikkeaa noista lohduttajista tänäänkin.


Näissä kaikissa tapahtumissa on tunteettomia, ymmärtämättömiä ja kateellisia lohduttajia joilta pitäisi kysyä "miksi lohdutat".
"Miksi lodutat, kun et tiedä" tai parempi kysymys olisi " miksi sanot, kun et tiedä". Tähän kysymykseen on vaikea vastata.
Vain ne jotka tietää sanovat sen varmasti, että miten asiaan pitää suhtautua. Osaavat antaa oikeaa apua kuten kärsiä sitä tarvii.
"Oikea apu, oikeaan vaivaan tuo luottamuksen ihmiseen".

kevään ja kesän aikaaPerjantai 24.05.2013 00:32

Kaunis kevät on tullut, lämmin ja uusien ajatusten toteuttaminen.
Keväällä ihminen herää kuin kauniiseen aamuun täynnä toivoa, unelmia
ja rakkautta.

Itsensä toteuttaminen harvoin onnistuu, koska keväiset
ajatukset on liian voimakkaita, niin toteutuu jotain aivan muuta.
Kesä on alullaan ja sitä kaikki me odotamme.

Toiset joutuvat
tyytymään sisällä oloon kun taas toiset toteutuksineen peittää
itsensä. Tämä on masennuksen alkua kun taas toiselle ilon alkua.
Kesä kun on alkanut, niin olemme kaikki valmiina viivalla ja
lähtöön.


Kesän harrastukset on monellaiset. Kesällä peitetään itsensä
mustiin, ollaaan rannalla alasti, juodaan viinaa, olutta, syödään
makkaraa, lenkkeillään, ollaan raittiita tai sitten ollaan sisällä koko kesä.

Kesällä kaikki tämä on mahdollista, myös itsensä toteuttaminen.

Kesän sateet antaa voimia olla ulkona kun taas toiset sisällä.
Kesän sateet kestää päivästä jopa päiviin.

Kesän lyhyt sateinen päivä ei ole kenellekkään mieleen
kun pellolle vettä tarvis tai sitten kuumalla helteellä
peltoa kastelemaan.

Kesän pitkät sateet on mieleen kun pellolle vettä saadaan, mutta
toiset eivät voi olla ulkona.
Rankka sateet ja ukonilma on hienoa, jännää, mutta
toiset pelkää.

Viinan juonti antaa mahdollisuuden laulaa
ja tanssia myrskyiselläkin ilmalla.

Juhannus on oikea juhla hetki.
Juhannuksena puukotetaan, juodaan, nauretaa, hukutaan, masennutaan
,ollaan mustissa, peitytään, ollaan sisällä, kun juhannuksena
kaikki on mahdollista olla masentunut.

Kesän loppu on hauska tapahtuma, koska kaikki kävi toteen.

Me menimme täysillä, nauraen, itkien, peittäen, juoden,tanssien
,surren, pettyen, haaveilemme tai olimme sisällä.

Entä se itsensä toteuttaminen? sitä ei olekkaan tai oli,
mutta me unohdimme sen kaiken tuon aikana kun tapahtui
aivan muuta.

Kesä on pilalla tai sitten ei, mutta
seuraavana kesänä me toteutamme itsemme.

OppikaaSunnuntai 19.05.2013 17:18

Poika jota löit tänään, hän teki itsemurhan muutaman minuutin sen jälkeen. Tyttö jota kutsuit huoraksi on neitsyt. Poika jota kutsuit tylsäksi pitää tehdä öisin töitä jotta voi elättää perheensä. Tyttö jota työnsit, häntä hakataan jo kotona. Tyttö jota kutsuit läskiksi, yritti kuolla nälkään. Se vanha mies jota pilkkasit, hänellä jolla on iso arpi naamassa, hän taisteli maansa puolesta. Se poika jota kiusasit että hän itki, hänen äidillä on syöpä joka ei parane. Jotkut teistä luulette että tiedätte kaiken heistä, mutta ette TODELLAKAAN tiedä! Laita tämä statukseesi jos vihaat kiusaamista! Älkää haukkuko niitä joita ette tunne!

Siunausta teidän päiviinSunnuntai 19.05.2013 05:02

Sairastumisestani on jo toista vuotta. Viimekesä oli kuuma ja raskas vaikka yleensä vietän kesän jossain muualla tai ehkä pihatöissä myös merellä katsoen lokkeja ja meren kaunista voimakasta virtaa ja aaltojen lainehdintaa. En ole koskaan ollut näin kipeä.

Olen käynyt monet hoidot läpi pitkin helsinkiä ja milloin aamu junalla ja milloin takisin ilta tai päivä junalla kun se matka sairaana on aika hiljaista siinä mielessä,että apua ei tule jos jotain sattuu.
Rovaniemelle olen mennyt autolla vaikka olin kuin kipeä ja ne syksyn maisemat tuntui, niin ihmeelliseltä, että oliko tämä minun loppuni? kaikkein kauneinta oli syksyn aurinko kuin se paistoi ikkunan läpi huoneeseen ja pöydällä oli volgenin avena sativa tippoja pullo joka näytti kauniilta ja ennen en ole noin kaunista nähnyt.

Kaikki nämä asiat syntymästä tähän päivään asti on tullut enemmän tutuksi ja nähnyt paljon alitajunnallisia asioita ja syviä muistoja myös unessa ja paljon sellaista mitä en ole koskaan ennen ajatellut,että pystyisin tekemään jotain todella kaunista elämässä.
Kaikki todistus on käyty läpi lääketieteen puolella ja mitään ei puutu muuta kuin se,että minua kuunneltais, mutta en tiedä miksi eivät kuuntele kun asiani on yksinkertainen ja itse en kykene sille asialle tekemään mitään ja olen miettinyt kaikki mahdolliset,että olisiko joku lääkäri tai hieroja joka voisi sisäistää ongelmani ja sen sisäistämisen kans olen yksin ja tuntuu kuin valtava määrä psykopaatteja on ympärilläni.Etsin joka antaa vastauksen minulle asiaan.

En tule olemaan pitkään elossa tämän kans ja aina vaan olen yhä lähempänä kristusta ja olen jo melkein luopunut itsestäni ja olen melkein valmis ja tässä on minun uskoni koetteella, mutta kestän nämä säryt ja siitä huolimatta olen iloinen ja toivoa täynnä,että kaikki jotka on sanonut minulle kasvotusten,että unohda raamattu, ei ole olemassa jumalaa tai en minä usko, mutta pahin mitä sanoi eräs niin oli,että kun sie kuolet, niin mitään ei ole ja rupesin nauramaan,että kuin ne jaksaa väittää minulle sellaista josta he eivät itse tiedä mitään kun heiltä itseltä sitä kysyy.

Uskon tänäkin päivänä sen,että meidän vapahtajallamme kristuksella on tarkoitus jokaisen kohdalla myös minun kun sanotaan,että elämä on ihmeellistä.Jos kohtani on kuolema, niin otan sen iloiten vastaan tai jos herra itse tahtoo antaa sen minulle,että saan elää, niin en ole sama ihminen enään ja nyt on vain kysymys herrastamme kun lääketiede on avuton kohdallani.

"USKON SYVÄSTI HERRAMME JEESUKSEN KRISTUKSEN VOIMAAN SILLÄ MIKÄ IHMISELLE ON MAHDOTON, NIIN JUMALALLE SE ON MAHDOLLISTA".
Mitä vähemmän saan apua, niin sitä enemmän kristuksen kirkkaus käy kohti minua ja mitä enemmän saan moittimisia, niin sitä enemmän olen iloinen kristuksen nimessä ja olen myöskin iloinen herjaajien ja vihamiesteni puolesta sillä yksikään ei niistä voita hyvyyttä ja eikä yksikään rikas voi ostaa hyvää sydäntä.

Rikkaat ja vaikutus valtaiset luulevat omistavansa maailman ja itseasiassa omistavatkin.
Mutta mitä he voivat ostaa kaikella tuolla rahalla? rahalla ei osteta elämää, sillä ei osteta hyvää sydäntä eikä taivasten valtakuntaa. Te voitte saada sen, vaikka olisitte kuin köyhiä.
Jos janoatte vanhurskautta, niin se suodaan teille. Mitä te haluatte jumalaltanne? armoa. Osoittakaa sitten armoa. Rakkautta, osoittakaa sitten rakkautta.

Muistakaa, psofeettoja vainottiin, mutta he eivät menettäneet uskoaan, ottakaa se vastaan rakkaudella ja noudattakaa mooseksen lakia. Mutta älkää murehtiko niin paljon mitä syötte tai juotte, se, mitä puhutte on tärkeämpää juuri tämä voi vahingoittaa teitä ikiajoiksi.

Veren vuodattaminen ei pelasta ketään, veri peittää maata, mutta olemme silti orjia ja et muuta mitää, ennen kuin peset veren pois käsistäsi ja olette vapaita kun opitte rakastamaan.

Siunattuja ovat pareminkin ne, jotka kuulevat jumalan sanan ja toimivat sen mukaan. Autuaita = ikuisesti onnellisia ne jotka uskovat näkemättä ja toiset uskoo kun ovat nähneet. Menkää kaikkialle maailmaan ja saarnatkaa sitä, mitä olette kuulleet ja julistakaa hyvää sanaa. Rauha olkoon teidän kanssanne. Aamen.

treenaamisestaLauantai 18.05.2013 00:30

Voittte kysyä treenaamisesta, ravintolisistä, ja kysymykseen vastaan onko ohjelma oikea ja miten lihas ja lihasvoima kasvaa nopeasti.
Voitte jokainen vastata reippaasti kysymykseen, niin minä kommentoin onko se oikeen. Vastaan kysymykseen kuin kysymykseen, että huomaisitte mitä on lääkäri vastaan potilas.terveisin kokenut.


Onko lääkäreistä ollut apua, ja jos niin millaista?
MITEN AJAT AUTOA ILMAN POLKIMIA?

MITEN AUTOLLA AJETAAN SATAKILOMETRIA, KOLMELLA LITRALLA?, ETTÄ
AUTO PYSYY SELLAISENA KUIN SEN OSTIT.


MITEN AJAT AUTOA KUN TAKALAVETIT ON IRTI MOOTTORI TIELLÄ?

2.Kymmenen käskyäTiistai 14.05.2013 09:18

Kuudes käsky.

Älä tee aviorikosta.

Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi.
Seksuaallisuus on osa jumalan luomistyötä.
Sen tarkoitus on palvella miehen ja naisen
välisen suhteen syntymistä ja säilymistä.
aviosuhteessa voimme tuottaa toiselle iloa,
oppia palvelevaa rakkautta ja kasvattaa
uutta sukupolvea.
Avioliitto on perheen perusta. Julkinen sitoutuminen
ja yhteiskunnan vahvistus antavat sille turvan.
Elinikäisessä avioliitossa miehen ja naisen suhde
voi parhaiten toteutua jumalan tarkoittamalla tavalla.
Avioliiton suojelemisen vaatimus koskee sekä omaa
että toisen avioliittoa. Käskyn piiriin kuuluu
ihmisen koko elämänkaari. Rakkaudesta ja vastuusta
irrotettu seksuaallisuus orjuuttaa ihmistä ja
vahingoittaa sekä häntä itseään että toisia.
Avioliiton rikkominen haavoittaa syvimpiä ihmissuhteita
ja horjuuttaa elämän perusrakennetta.
puolisoiden keskinäinen anteeksiantamus ja tahto
sitoutua toisiinsa saattavat kuitenkin auttaa
vaikeastakin umpikujasta. Avioliiton lopullinen
särkyminen voi johtaa avioeroon.
Päätös uudelleen avioitumisesta on vastuullinen
ja vakava. Sen tuominen jumalan ja ihmisten eteen
ei kysy vain tahtoa sitoutua vaan myös armoa ja
anteeksiantamusta.


Ei jumala lionut vain miestä eikä antanut elämää
ja henkeä vain hänelle. Miten mies yksin voisi
pyytää jälkeläisiä jumalalta?
Varokaa siis, ettei kukaan teista hylkää vaimoaan,
jonka on ottanut jo nuoruudessaan! (Mal.2:15)


Jeesus sanoi: " Maailman alussa jumala loi ihmisen
mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää
isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että
nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät
siis enään ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä
jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
(Mark.10:6-9)



Seitsemäs käsky.

Älä varasta.

Raha ja omaisuus on jumalan hyviä ja tarpeellisia
lahjoja. Samalla ne ovat ihmiskunnan yleisimpiä
epäjumalia.
Jumalan luoma hyvyys on tarkoitettu kaikkille.
Rakkaus velvoittaa meitä huolehtimaan kaikkien
toimeen tulosta. Yhteinen vastuumme ulottuu
koko ihmiskuntaan. Jos etsimme itsekkäästi
omaa etuamme köyhien kustannuksella, varastamme
niiltä, joiden elinehdot ovat kaikkein huonnoimmat.
Meidän on oltava valmiit tinkimään sekä henkilökotaisesta
että kansallisesta hyvinvoinnistamme. Emme saa varastaa
rahaa tai omaisuutta emmekä hankkia niitä
itsellemme petoksella. varkautta on myös yhteinen
omaisuuden anastaminen ja vahingoittaminen.
Ihmisten hyväksikäyttö, vastuuttomuus työssä
ja keinottelu ovat edunhankkimista toisten
kustannuksella. Ympäristön turmeleminen ja
luonnon tasapainon järkyttäminen on varastamista
tulevilta sukupolvilta.


Väärät valat ja valheet, murhat, varkaudet ja
aviorikokset rehottavat kaikkialla, veriteko
seuraa veritekoa. Sen tähden maa muuttuu
aavikoksi, kaikki sen asukkaat nääntyvät.
Villieläimet ja taivaan linnut kuolevat, meren
kalat katoavat.(Hoos.4:2-4)

Varas älköön enään varastako, vaan tehköön työtä
ja ansaitkoon rehellisesti tomeentulonsa, niin että
voi myös antaa tarpeessa olevalle.(Ef.4:28)



Kahdeksas käsky.

Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Jumalan tarkoitus on, että ihmiset kunnioittavat
toisiaan. Lähimmäisen rakastamiseen kuuluu myös
hänen maineensa ja kunniansa suojeleminen.
Niiden menetys on raskas isku, jonka
vaikutus voi tuntua koko elämän ajan.
Itsestämme toivomme sanottavan pelkkää hyvää.
Meidän on puhuttava lähimmäisistämme samalla
tavalla kuin tahdomme heidän puhuvan meistä.
Jos muut kertovat lähimmäisistämme pahaa,
rakkaus vaatii meitä tukemaan ja auttamaan
häntä. Toisen mainetta on varjeltava sekä
yksityisesti että julkisesti. Julkisuuteen
kuuluu oikeuden ja totuuden vaatimus ja
siihen liittyvä avoimuus.
Emme kuitenkaa saa paljastaa lähimmäisen
rikkomuksia ilman varmaa tietoa ja painavaa
syytä. Rikkomusten arvioiminen on uskottu
oikeuslaitokselle, joka toteaa syylliset
ja asettaa heidät vastuuseen teoistaan.
Yksityselämässä meidän ei tule syyttää
toisia eikä paljastaa heidän heikkouksiaan.
Tehtävämme on rohkaista heitä vapautumaan
menneestä ja etsimään uutta suuntaa elämälleen.

Älä levitä perättömiä huhuja äläkä suostu
auttamaan väärintekijää todistamalla vilpillisesti
hänen hyväkseen. Älä eksy joukon mukana tekemään
pahaa äläkä riita-asiassa todistaessasi vääristä
totuutta enemmistön mielen mukaisesti.
(2.Moos.23:1-2)

Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet
yltänne vanhan minämme kaikkine tekoineen ja pukeutuneet
uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin
tuntemaan luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen.
(Kol.3:9-10)


Yhdeksäs käsky.

Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

Yhdeksäs ja kymmenes käsky ovat esimerkkejä
siitä, miten kauas sekä rakkauden vaatimus että
itsekkyyden valta ulottuvat. Niissä laajennetaan
ja syvennetään sitä, mikä on sanottu aikaisemmissa
käskyissä. Jumala näkee salaisetkin ajatuksemme
ja ulottaa käskynsä koskemaan myös himoitsemista.
Meidän on suojeltava ja puolustettava lähimmäistä,
vaikka se edellyttäisi luopumista omista
oikeuksistamme.
Jumala kieltää tavoittelemasta etua toisten
kustannuksella, vaikka keinot olisivatkin
laillisiakin. Käskyt vaativat tekemään oikeen
silloinkin, kun mikään yhteiskunnallinen laki
ei siihen velvoita. Ne kääntävät katseemme
omaan sisimpäämme ja käyttäytymisemme perimmäisiin
syihin. Toisen omaisuuden kadehtiminen ja
tavoittelu, joko näkyvästi tai sydämmen
salaisena ajatuksena, on aina epäluottamuksen
osoitus jumalaa kohtaan. Jumala tahtoo, että
luotamme vain häneen ja odotamme häneltä kaikkea
elämämme hyvää.


Voi niitä, jotka hautovat ilkitöitä, vielä
vuoteessaankin miettivät pahoja tekoja! Aamun
tullen he toteuttavat aikeensa, siihen heillä
on valta. He himoitsevat peltoja ja anastavat
niitä, ottavat haltuunsa toisten taloja.
He ajavat ihmiset perikatoon, vievät maat
keneltä tahtovat. (Miika.2:1-2)


Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki
syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta
tulin tuntemaan syntiä. Himo olisi ollut minulle
tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut:
"Älä himoitse." (Room.7:7)


Kymmenes käsky.

Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa,
työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä
hänelle kuuluu.

Jumalan luomaan maailmaan kuuluu muutakin
kuin aineellinen omaisuus. Tärkeä osa
elämäämme ovat ne ihmiset, joiden kanssa
elämme ja teemme töitä. Jokaisen ihmisen
elämällä on tarkoitus ja tehtävä.
Se toteutuu sillä paikalla ja niissä oloissa,
jossa kulloinkin elämme. Meidän tulee suojella
ja tukea kaikkea lähimmäisen elämänpiiriin
kuuluvaa. Seuraamalla jumalan tahtoa, käyttämällä
omaa harkintaa ja asettumalla lähimmäisen osaan
löydämme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia tehdä
hyvää.
Kekseliäs rakkaus etsii kaikkissa tilanteissa
tavan palvella. Käskyjen sisältö voidaan ilmaista
sanomalla, että meidän on rakastettava jumalaa
yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme.
Meidän on kohdeltava muita niin kuin toivoisimme
itseämme kohdeltavan.


Jeesus sanoi: " Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän
teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat."
(Matt.7:12)


Käskyt "Älä tee aviorikosta", "Älä tapa", "Älä varasta",
"Älä himoitse", samoin kaikki muutkin, voidaan koota
tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi:"
(Room.13:9)

1.Kymmenen käskyäTiistai 14.05.2013 09:17

Ensimmäinen käsky.

Minä olen herra, sinun jumalasi.
Sinulla ei saa olla muita jumalia.


Jumalan tunteminen on elämämme tärkein ja perustavin
asia.
Jumala lähestyy meitä keskellä elämää, vaikka emme
aina sitä ymmärräkään. Kohdatessaan hänet ihminen
sekä pelkää että rakastaa häntä. Jumalan pyhyys
herättää pelkoa, mutta jumalan rakkaus vetää
puoleensa. Käskyissään jumala osoittaa, miten
meidän tulee elää. Samalla hän paljastaa itsekkyytemme
ja pahuutemme. Ensimmäinen käsky kysyy, minkä varaan
me elämämme rakennamme. Kuka tai mikä on meidän
jumalamme? jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää
toivonsa. Luulemme, että raha, valta ja kunnia suojaavat
meitä. Rakennamme elämämme itsemme ja omien tekojemme
varaan. Se, mihin ennen muuta turvaudumme, on meidän
jumalamme. Omat jumalamme ovat kuitenkin toiveidemme
ja unelmiemme heijastuksia. Ne eivät voi antaa,
mitä lupaavat. Ainoa todellinen turva on jumala, joka
on luonut kaiken ja ilmoittanut olevansa kaiken herra.
Hänen lahjaansa on elämä ja kaikki hyvä, mitä meillä on.
Jos turvaudumme omatekoisiin epäjumaliin, käännymme
pois jumalasta ja hänen rakkaudestaan. Koska jumala
on kaiken hyvän antaja, rakkautemme kuuluu hänelle.
hän tahtoo olla ainoa jumalamme.

Jeesus sanoi: " Missä on aarteesi, siellä on myös
sydämmesi" (Matt.6:21)

"Rakasta herraa, jumalaasi, koko sydämmestäsi ja koko
sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi,ja
lähimmäistä niin kuin itseäsi." (Luuk.10:27)



Toinen käsky.

Älä käytä väärin herran, jumalasi nimeä.

Jumalan nimi muistuttaa meitä siitä, kuka jumala
on ja mitä hän tahtoo. Se herättää meissä sekä
levottomuutta sekä sanatonta kaipausta. Kaikissa
vaikeuksissa meidän tulee kääntyä jumalan puoleen
ja odottaa hänen apuaan. Jumala on luvannut kuulla,
kun kutsumme häntä luovasti nimeltä. Jumalan nimi
on pyhä. Käytämme hänen nimeään oikein, kun rukoilemme,
kunniotamme ja kiitämme häntä. Näin tunnustamme hänet
omaksi, ainoaksi jumalaksemme. Kun jumalan nimissä tai
häneen vedoten ajamme omia etujamme tai alistamme toisia,
käytämme hänen nimeään väärin. Jumalan nimen pilkkaaminen
merkitsee halveksimista ja tietoista kääntymistä pois
hännestä.

Teidän tulee pelätä herraa, jumalaamme, palvella häntä
ja vannoa yksin hänen nimeensä. (5.Moos.6:13)

Jumalan laskema perustus pysyy lujana, ja siinä on
merkkinä nämä sanat: "Herra tuntee omansa" ja
"Luopukoon vääryydestä jokainen, joka lausuu herran
nimen". (2.Tim.2:19)



Kolmas käsky.

Pyhitä lepopäivä.

Jumala on antanut ihmiselle sekä työn että levon.
Lepoon kuuluu muutakin kuin nukkuminen ja
ruumiin lepo. Pysähtyminen jumalan eteen on
lepopäivän syvin tarkoitus. Hiljaisuudessa
aavistamme pyhyyden olemassaolon, vaikka emme
osaisikaan antaa sille nimeä ja muotoa.
Oma rikkinäisyytemme ja elämän ristiriitaisuus
herättävät meissä kysymyksiä ja pakottavat etsimään
niihin vastauksia. Pyhä jumala tahtoo vastata meille.
Sanassaan hän tulee maailmaamme ja puhuu meidän
kieltämme. Ellemme tahdo kuunnella jumalaa,suljemme
hänet pois elämästämme. Pyhäpäivän jumalan palvelus
on kohtaamispaikka, jossa jumala itse puhuu meille
ja me hänelle. Raamatun pyhästä sanasta opimme
ymmärtämään, mitä jumala meille sanoo ja miten
hän vastaa rukouksiimme. Sunnuntain erottaminen muista
päivistä muistuttaa myös siitä, että me tarvitsemme
yhteisen lepopäivän. Jumalan hyvä tahto on, että
jokaiselle annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.

Kuutena päivänä herra teki taivaan ja maan ja meren
ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän
hän lepäsi. Sen vuoksi herra siunasi lepopäivän
ja pyhitti sen. ( 2.Moos.20:11)

Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi
minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi
ja herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunniotat
sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa
etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita herrasta.
(Jes.58:13-14)


Jeesus sanoi: " Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen
sapattia varten. Niinpä ihmisen poika on myös sapatin
herra." (Mark.2:27-28)


Neljäs käsky.

Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Jumalan tahto on, että jokaisella lapsella on isä
ja äiti. Heille kuuluu erityinen arvo ja kunniotus
siksi, että he ovat vanhempiamme. Vanhempien tehtävä
on suojella lasta huolehtimalla hänen hyvinvoinnistaan
ja kasvatuksestaan. Heidän tulee ohjata häntä
tuntemaan jumala ja rakastamaan lähimmäistään.
Lapsella puolestaan on tarve ja oikeus voida
kunniottaa vanhempiaan. Vaikka vanhemmat toivovat
lapsilleen hyvää, heidän sanansa ja tekonsa saattavat
silti olla rakkaudettomia ja vääriä. Silloinkin, kun
päätämme tedhdä vastoin vanhempien tahtoa, meidän
on meidän on kuunneltava ja arvostettava heitä.
Käsky velvoittaa myös aikuisia kunniottamaan
vanhempiaan ja pitämään heistä huolta.
Yhteiskunnassa julkinen vallan käyttö on
uskottu esivallalle. Sen velvollisuutena on suojella
kaikkia kansalaisia ja huolehtia oikeuden toteutumisesta.
Hyvä esivalta on jumalan parhaita lahjoja.
Uskollisuus jumalalle on kuitenkin tärkeämpää
kuin ihmisten totteleminen.
Kun kunniotamme niitä, joille on uskottu
hallitsemaan tehtävä, osoitamme luottavamme
jumalan huolenpitoon. Jumala lupaa, että
tästä seuraa hyvää myös itsellemme.

Kuule isääsi, jolta olet saanut elämän, älä
halveksi äitiäsi, kun hän on vanha.
(Sananl.23:22)

Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia herraa
totellen, sillä se on oikein.
"Kunniota isääsi ja äitiäsi" on ensimmäinen käsky,
johon liittyy lupaus: "jotta menestyisit ja eläisit
kauvan maan päällä". Ja te isät, älkää herättäkö
lapsissanne vihaa, vaan kasvattakaa ja ojentakaa
heitä herran tahdon mukaan.
(Ef.6:1-4)



viides käsky.

Älä tapa.

Koska jumala on rakkaus, hän tahtoo, että rakastamme
lähimmäistämme niin kuin itseämme. Jokaisen ihmisen
elämä on jumalan lahja ja sellaisena arvokas.
Emme saa tuottaa lähimmäisellemme vahinkoa emmekä
kärsimystä. Meidän on suojeltava häntä kaikissa
oloissa. Eritystä tukea on annettava kaikkein
heikoimmille. Lähimmäisen rakastaminen koskee
sekä yksilöä että yhteisöä. Kun esivalta puolustaa
niitä, joiden elämää tai hyvinvointia uhataan, se
edistää rakkauden toteutumista yhteiskunnassa.
Yhteisen hyvän vuoksi esivalta voi käyttää
myös pakko keinoja estääkseen väkivallan leviämistä.
Yksilöinä emme saa ottaa oikeutta omiin käsiimme.
Sen sijaan meidän on annettava anteeksi ja luovuttava
kostosta. Jos vahingoitamme ihmistä ja elämää,
astumme jumalaa ja hänen luomistyötään vastaan.


Jeesus sanoi: " Teille on opetettu ja isille annettu
käsky: 'Älä tapa'. Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden
tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on
vihoissaan, veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion."
(Matt.5:21-22)

Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät,
vaan antakaa jumalan osoittaa vihansa.
Onhan kirjoitettu:"Minun on tuomio, minä maksan
tekojen mukaan"- näin sanoo herra. (Room.12:19)

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. (Room.13:10)
Älkää tuomitko

37. Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme.Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi. Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta.


38. Antakaa, niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, pudistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla te mittaatte, sillä mitataan teille takaisin."Joka vaivaista armahtaa, se lainaa Herralle, ja hän maksaa jälleen hänen hyvän tekonsa. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Ja hän sanoi heille: "Ottakaa vaari siitä, mitä kuulette; millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan, vieläpä teille lisätäänkin. Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Kostakaa hänelle sen mukaan, kuin hän on tehnyt, ja antakaa hänelle kaksinkertaisesti hänen teoistansa; siihen maljaan, johon hän on kaatanut, kaatakaa te hänelle kaksin verroin.



39. Hän sanoi heille myös vertauksen: "Eihän sokea voi sokeaa taluttaa? Eivätkö molemmat lankea kuoppaan? Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."


40. Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen opettajansa. Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä. Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.


41. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?


42. Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä. Katso ensin itseäsi ja vasta sitten toista, että et olisi syyttämässä suin päin toisia.

Luopukaa kaikesta väkivallasta ja pahasta. Jos joku haluaa pahaa, niin anna anteeksi hänelle, niin hän lopettaa riidan. Ja on yksi porukassa vetäjä joka on porukan johtaja, johtajan kans kun sovit, niin ei muut voi käydä sinua vastaan koska ilman johtajaa ei muut osaa tehdä asialle mitään.anna vain anteeksi, niin asia on kuitattu.




Puu ja hedelmät


43. Sillä ei ole hyvää puuta, joka tekee huonon hedelmän, eikä taas huonoa puuta, joka tekee hyvän hedelmän; Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.


44. sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.
45. Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvän runsaudesta esiin hyvää, ja paha tuo pahastansa esiin pahaa; sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu. Mitä sydän on täynnä sitä suu puhuu. Kun puhutte ja teette toista, niin te valehtelette, mutta kun puhutte ja teette sitä mitä puhutte, niin te ette valehtele ja teidän sydämmenne on vilpitön.


Kaksi rakentajaa


46. Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon? minun puoleeni he huutavat: "Minun Jumalani!" - "Me Israel, me tunnemme sinut.Poika kunnioittakoon isää ja palvelija herraansa. Mutta jos minä olen isä, missä on minun kunnioitukseni? Ja jos minä olen Herra, missä on minun pelkoni? sanoo Herra Sebaot teille, te papit, jotka pidätte halpana minun nimeni. Mutta te sanotte: "Miten me olemme pitäneet halpana sinun nimesi?" sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.


47. Jokainen, joka tulee minun tyköni ja kuulee minun sanani ja tekee niiden mukaan - minä osoitan teille, kenen kaltainen hän on. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.


48. Hän on miehen kaltainen, joka huonetta rakentaessaan kaivoi syvään ja laski perustuksen kalliolle; kun sitten tulva tuli, syöksähti virta sitä huonetta vastaan, mutta ei voinut sitä horjuttaa, sillä se oli hyvästi rakennettu.
49. Mutta joka kuulee eikä tee, se on miehen kaltainen, joka perustusta panematta rakensi huoneensa maan pinnalle; ja virta syöksähti sitä vastaan, ja heti se sortui, ja sen huoneen kukistuminen oli suuri."

Ensimmäinen mies rakensi elämänsä vahvalle pohjalle joka ei horju, eikä kaadu, sillä hän on järkevä mies.

Toinen mies kuunteli eikä tehnyt sen mukaan, niin hän rakensi elämän hiekan pohjalle, valheen pohjalle joka sortui maan tasalle saakka.