Aion kritisoida Opiskelijoita.
Opiskelijat ovat epäilemättä mitä itseriittoisinta sakkia, joka pyrkii väheksymään muita ryhmiä aina, kun siihen vain siunaantuu mahdollisuus, - ei-opiskelijat ovat poikkeuksetta oman arvonsa väärin ymmärtäneitä häiriköitä ja ylimielisiä suunsoittajia. Ei-opiskelijoiden tai muiden toistaiseksi sietämättömän kouluttamattomien tunne-elämä on näille hemmotelluille pikkutytöille, joille tuodaan Arvonsa eteen herkuteltavaksi Isän ja Äidin valmiiksi pureskelemana, näiden huolehtiessa, ettei tyttärelle vahingossakaan valkene oma mahdollinen pienuutensa, kokonaan vieras ja tulkitaan automaattisesti empivässä täyttä vauhtia valmiiksi rakennetuissa urissa etenemättömyydessään puutteellisuudeksi ja heikkoudeksi, joka myös selittää ongelmatapauksen kykenemättömyyden päästä osalliseksi ihanteellisesta akateemisuudesta. Tämä pitää paikkansa armotta, sillä korkeamman aseman saavuttaneet lepäävät mahdollisista luontaisista heikkouksistaan huolimatta joka tapauksessa varmemmalla pohjalla, myös niiden kohdalla, jotka kärsivät tilanteeseensa nähden poikkeavan vähän - silti liikaa hygieniastaan huolehtiville! - ei-opiskelijoille tyypillisistä sairauksista. Täällä _niistä_ enemmän: http://plaza.fi/ajassa/kolinaa-panuhuoneesta/kotkan-poliisin-vanhat-tutut
Puhumattakaan siitä, mikä osaltaan mahdollistaa näiden ihmisten tyypillisen varmuuden omasta mistä tahansa ihanteellisesta ominaisuudesta; opiskelijamaailmassa rappio ja vapaa seksi, myös homofiiliset kokeilut!!1, kukkivat vehreämmin kuin missään muualla yhteiskunnassamme. Näiden syliin kaadetaan tietoa ja kysymyksiä enemmän kuin olisivat koskaan osanneet itsenäisesti kuvitella, joten kaikki aiemmista standardeistaan huononeminen ei ole enää mitään tämän kohisten ja päämäärätietoisen tyrskyisänä virtaavan kehityksen rinnalla. Ei _opiskelijoilla_ ole enää aikoihin ollut sielua tai omia tavoitteita. Useimmat omaksuvat heikonkin omanarvontunnon ikään kuin tartuntana muilta, jos siellä kukaan enää edes on oikeasti kartuttamassa tietouttaan eikä juhlimassa. Adolf Hitlerin persoonassakaan ei kuulemani mukaan ollut jäljellä kuin mitätön osa jotain omaa...
(En tiedä, pitäisikö edes mainita neitosia, jotka korostavat menevän ja uuvuttavan elämän tehokkuutta tehostavaa vaikutusta, pikalukevat kymmeniä kirjoja samanaikaisesti ainoastaan siksi, että toivovat hämärtävänsä lukunopeuden mitattavuuden, ja kylvävät mittarikauhuaan ympäristöönsä mainostamalla kelpuuttavansa ainoastaan yli-inhimillisen isokullisia - ja hevosia - hoidoikseen.)
(Varmasti ainakin yhtä yleistä, ainakin miesten tapauksessa, on kevyt ja "fiksu" hehheh-muotikyynisyys. Ei siitä sitten sen enempää, miehillähän ei tunnetusti ole sielua, vaan ryhmähierarkia. Etiologiaan en tässä mene, mutta eipä se opiskelijamaailmaa kaikesta huolimatta kaunista.)
Mahdollisista opiskelijoiden ja oppineiden heikkouksista huolimatta arvostan ja kunnioitan näiden tietoutta yhtenä korkeimmista arvoista, ja haistan ylläolevan kaltaisesta kritiikistä ruskean duunarirakkauden - katkeruuden tai pyrkimyksen kasvattaa omaa etuoikeutettua lompakkoaan (käsittääkseni taantumien yksi vaikutus) tai pyrkimyksen säilyttää nykyinen kerskaileva elintaso edes kovia kolhuja saaneena epäedullisten muutosten edessä takia - sivistyksen kustannuksella. Opiskelijoissa on siis jotain tavoittelemaani, mutta kritisoin niitä silti armotta - eikö tämä ole kateutta? Pitäydyn näkemyksessä, että kateuteen liittyy kiinteästi harhaisuus kohteen negatiivisista ominaisuuksista ja niiden paisuttelu, jonka tarkoituksena on mitätöidä kohteen tavoiteltavat ominaisuudet. Entäpä kateus tunteena? Mielestäni siihen liittyy jokin ulkoa opittu, - se osa kateudesta on jokin sosiaalinen tunne, johon on ehdollistettu esimerkiksi paheksumalla silloin, kun jokin _näyttää_ kateudelta muiden silmissä. Mikäli ei ajattelemattomuuttaan, ajattelukyvyttömyyttään tai voimakkaiden tunteiden sumentaessa ajattelun pääse selvyyteen kateudesta vihjaavan tunteen laukaisseista ajatusketjuista, mutta tietää intuitiivisesti olevansa oikeassa, epäilemättä saattaa sortua yleistämään kateuden ja vihamielisyyden yleensä oikeamielisyydeksi. (Yksi Ted Kaczynskin, perinpohjaisesti ja ymmärrettävästi kyrpiintyneen matematiikan professorin, ylisosiaalistamisen konseptin ilmenemismuodoista ja vaikutuksista?)
Muistan lukeneeni uusien opiskelijoiden tai vastaavien huonosti sopeutuneiden kokemuksia siitä, miten tyypillinen opiskelija käyttäytyy: "Mitä teit viime vuoden? Ai kävit töissä? Et edes ulkomailla, vai? Öhh..."
Olen juuri nyt niin kaukana kaikista muista ja valitusvirttä veisatakseni yksin - tai pikemminkin te pysyttelette minusta kaukana, pitäydytte sulkeutuneina itseenne? Niin, ettei ole oikeutta katsoa kuin sinne, minne sallitte, eikä se riitä. Ennen oli toisin, - löysin aina jonkun tai jonkin, jota sain riittävän vapaasti katsoa ja ihailla niin perusteellisesti kuin vain jaksoin, vailla pelkoa liian syvälle koloihin nenänsä työntäviä varten asennetuista rotanloukuista. Mutta sehän on idealisointia! Kaikki ovat vain ihmisiä! Yksittäisten erehtyväisten ihmisten, esimerkiksi kirjoittajien, ihailu on infantiilia, näkemyksiä vääristävää ja vaarallista henkilönpalvontaa! Ikonit alas! Vastaavasti paljastin edellisessä merkinnässäni, sortuessani valittelemaan tekstini vakuuttavuuden puutetta, että pyrin vain narsistiseen niskan päälle pääsemiseen, muiden nujertamiseen ja hedonistiseen vallan huumasta juopumiseen saadessani vaikuttaa ihmisiin (kontrolloida!); eiväthän näin ajattelevat ymmärrä mitään. Kuka jaksaa kirjoittaa ja ajatella, jos ei saa siitä mitään? Suostuvatko hallitsijat tekemään työtään Platonin Valtion ensimmäisessä kirjassa ilman palkkaa, ja mitä se kertoo siitä, tekevätkö ne sitä omaksi edukseen muiden kustannuksella (tähän sisältyi myös ajatus rangaistuksesta, joka on joutuminen huonomman hallitsijan hallitsemaksi)? Ikoneista, ihailusta, itseihailusta - pohjimmiltaan vakavasta leikistä, joka ei pelkästään leikkinä ole vakava - luopuminen on, jos ei psykologisesti mahdotonta, niin äärimmäisen hyödytöntä; tällainen ihminen on kivettynyt, eikä motivoidu ajattelemaan tai yleensäkään mihinkään. Ihmisen keinot motivoida itseään ovat rajalliset. Vaikka ikonit vääristäisivätkin ajattelua, ne kuitenkin kannustavat siihen; tätä ajattelua voi sitten korjata kriittinen ajattelu, joka myös horjuttaa pysähtynyttä ihailua ja pakottaa puolustamaan sitä jne. Jalustalle nostaminen ei tarkoita kykenemättömyyttä sietää kritiikkiä - haluttomuutta sietää panettelua ja mitätöintiä sen tuleekin merkitä.
"What is a man?" - niin, ystäväni, osuvammin en olisi osannut itse vastata. Mikäli nyt käännämme tuon tarkoittamaan yksinomaan miestä, on todettava, että naisemme ovat tätänykyä äärettömän maskuliinisia. Naisen rappio merkitsee taas yhtä, ehkä yhtä merkittävimmistä menetyksistä miehelle, ulkomaailman kulkua kohti täydellistä _sulkeutumista_ muulta kuin itseltään. Tällaisessa maailmassa ei tarvitsisi juuri muuta kuin polttaa yliopistot ja niiden tietovirrat, ideaparkit ja autokaupat, niin yhdelläkään miehellä ei olisi mitään palvottavaa, puolustettavaa, kritisoitavaa ja - ajateltavaa. Tasapuolisuuden nimissä soisin uuden kulttuurisen käytännön yleistyvän: pieniltä pojilta on rituaalinomaisesti leikattava leijonanosa miehuudesta, jotta naisten yksikanavoituvassa maailmassa luultavasti ainutta pyhää ilmiötä ei enää olisi. Nihil reich. Kivekset myös, muuten väkivaltaisuudet ja turhautumat ottaisivat vallan.
En väitä, etteikö yksilö voisi saavuttaa toimivaa tasapainotilaa, jossa on kenties itse omine alati karttuvine tietoineen ja taitoineen itselleen jotain edes etäisesti ikoninomaista ja kunnioitettavaa. Supistamalla ja rajaamalla.
Olenko optimistinen? Tässähän pilkahtelee toivo neuvojen muodossa; jos sallisitte, jos edes riittävän moni potentiaalisista ikoneista - tuossa statuksessa ei pitäisi olla mitään pelottavaa, koska se ei loppujen lopuksi vaadi hirveästi muuta kuin luopumista vammaisesta itsenäisyyttä/-päisyyttä korostamisesta ilman mitään järkevää tarkoitusta - sallisi, ihmiset eivät kivettyisi. (Kivi ei kykene reagoimaan, jos joku uhkaa räjäyttää sitä autotien tieltä.) En kuitenkaan enää hetkeäkään usko, että näin kävisi. Olen nykyään ehdottomasti ajattelu- ja kuvittelunarkomaani. Pidän sitä/sua vammaisuutena, enkä ole mitenkään varma sen väistämättömyydestä - peruuttamattomuudesta kylläkin. Naiset ovat huoria. Kunpa yhden mitätöityessä toinen idealisoituisi, - mutta ei, todellisuudessa herkistyy mitättömyydelle.
Paras olisi, jos kaikki vain kuolisivat.
---
Tämän, vaikkei ehkä ole aukottomasti todistettua, toivoisi ainakin pistävän miettimään pariksi hetkeksi. Vähäse.
(Merkintä yhdistelee useampia tyylilajeja. Jne. Sen laukaisivat mahdollisesti virheet ja väärinymmärrykset, millä ei ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Jne.)
http://www.encyclopediadramatica.com/What_is_a_man%3F