IRC-Galleria

kylänkävijä

kylänkävijä

on maallikko <3

Arkea :)Perjantai 24.07.2009 14:02

Meillä oli pesukone huollossa. Olimme poissa kun soitettiin, että korjaus on tehty ja kone näinollen valmis kotiin tuotavaksi. Sanoin, että tulisimme tuota pikaa ja koneen voisi jättää kuistille, joten korjaaja olikin tuonut sen varaston oven eteen. Mekaanikko asuu samassa kiinteistössä, jossa huoltamo on ja oli ilmeisesti testannut omilla pyykeillään toimivuutta ja sitten kuinka ollakaan unohtanut ne sisälle. Nyt meillä killuu naruilla hänen perheensä sukkia, kalsareita, kylpytakki ja työliivi. Eipä ole mies vielä tullut tänne asti ihmettelemään, minne pyykkinsä ovat kadonneet muttei onneksi asukaan kaukana. :D Haluaisin nähdä ilmeensä kun tajuaa

Fiilareita luonnonvoimistaSunnuntai 14.06.2009 15:03

Viime yönä en olisi malttanut mennä nukkumaan. Alkoi nimittäin ukkostaa. Kiehtovaa ja arvoituksellista. Pienempänä intouduin ukkosesta vielä enemmän, mitä kovemmin jyrisi sen parempi..ja metsästin katseellani salamoita. Vielä olisin halunnut mennä ulos seuraamaaan kun salamoita räiskii pitkin pihaa. Nykyään hieman varon tietäen että isku voi todellakin osua kohdalle. En ihmettelisi josko viimeöinen olisi saanut lähistöllä aikaan tulipaloja.

Näinä hetkinä tulee tietoiseksi siitä, kuinka hatara ja illuusioon perustuva ihmisen näennäinen yliote ympäristöstään on. On pysäyttävää ajatella kuinka luonto välillä palauttaa ihmisen mieleen mistä se oikein onkaan tehty. Talo on lähellä lentoasemaa, eivätkä harjoituslentojaan tekevät hornetitkaan helisytä ikkunoita puoliksikaan niin rajusti kuin viimeöinen ilma.

Herättyäni menin lapsuudenkotini pihamaalle ihmetellen miten aurinko hehkui niin kuumasti jo ennen puoltapäivää. Sateen puhdistava vaikutus tuntui ilmassa, mutta kosteus oli kertautunut lyhyen matematiikkani ymmärtämättömissä olevan määrän. Lintujen keskustelu tuntui tavallistakin vilkkaammalta. Siinä missä muut elolliset vielä venyttelevät raajojaan ja odottelevat kuivumista, tuntuivat linnut koko joukolla iloitsevan siitä, että sade pyyhki yön mennessänsä ja päivä oli noussut.

Yhtäkkiä tunsin että jalkani haluavat mennä tarpomaan nurmikolle - ja miltä se tuntuikaan! Jos olisin sulkenut silmäni olisin kuvitellut käveleväni tuliperäisellä maalla. Lämmin sammaleen ja nurmen vuorottelu sai minut ilakoimaan ääneen :D Heinänkorsien päissä kelluskelevat vesipisarat kuitenkin olivat vielä viileät. <3 <3 Aaaaaa..!!
Katsoin pientä auringon maalailemaa ja sateesta kimaltavaa metsänkappaletta ja haltioiduin uudelleen. Kamerani on rikki, mikä on itse asiassa hyvä. Keskittyminen ihanaan hetkeen ei herpaannu räpeltämisellä ja yrittämisellä vangita sitä joksikin tiedostoksi. Niin ikään en pääse pakenemaan aparaatin taakse minulle pitkästyttävissä tilanteissa etsimään jotain mielenkiintoista kuvattavaa.

Tuota metsikön säihkyvää harmoniaa ällistellessäni tunsin vastustamatonta kaipuuta metsään. Haluan eksyä sinne. Taidan yrittää jo tänään :)




Tätä. :)Sunnuntai 24.05.2009 01:43

En todellakaan voinut välttää copypastettamasta

"Onpa tylsiä
sivilisäätyvaihtoehtoja.
Valitse mieluummin
näistä: *

[ ] Namisissa
[ ] Naimaton
[ ] Ei muista
[ ] Veli
[ ] Orpo ilman tukilisää
[ ] Naamiaisissa
[ ] Eronnut
[ ] Leski
[ ] Elossa
[ ] Siirretty reserviin
[ ] Hum.kand.
[ ] Puhelimessa
[ ] Homeessa
[ ] Säädytön
[x] Ehkä

"
Jep.

* Nähty myös versioita, joissa tarkennuksena "vain yksi rasti sallitaan."

ps. Oli muuten jokseenkin vaikea valita. Niukasti kakkosiksi jääneistä pidin 'Säädytön', 'Elossa' ja 'Naamiaisissa' -vaihtoehtoja varteenotettavina. Harkitsin myös puolikkaan rastin piirtämistä kahteen vaihtoehtoon, mutta se olisi kai ollut räikeähköä tehtävänannon laventamista.
* Olet kirjoittanut tämän kommentin jo kolme kertaa. Ethän floodaa. *

En toki, lisäsin sen yksittäisenä kommenttina muutamiin saman asian ympärillä oleviin yhteisöihin. Tuliko nyt hyvä mieli ?

SaavutusTorstai 04.12.2008 18:02

I did it myself and now nobody's gonna take it away from me!

Kuukausien paniikki on ohi \o/

Sana pureskeltavanaMaanantai 28.07.2008 17:15

Rytmi. Asia, joka on saanut mietteliääksi viime aikoina. Rytmi on perustavanlaatuinen elementti. Yön ja päivän, levon ja työn, unen ja valveen vuorottelu lienee ensimmäinen rytminen kaava, johon ihmiset ovat perustaneet järjestelmällisen arkitoimintansa. Erikoista kyllä, lähes joka asiassa rytmin merkityksen ja voiman huomaa, kun sitä ei ole tai se jollakin tavoin menee vikaan.

Itse olen koko kesän totutellut rytmimuutokseen yksinkertaisesti tällä aiemmin mainitulla alkukantaisella tavalla. Olen herännyt vähän jälkeen viiden kesätöihin, mikä iltaihmiselle on jokseenkin vaivalloista. Nyt kehoni kahdessa kuukaudessa vasta näyttää sen tajuavan, kun töitäkin on jäljellä enää muutama päivä. Olen myös oleillut tavallista enemmän lapsuudenkodissani, jossa on eri rytmiä noudattavia henkilöitä. Ymmärrettävästi saimme kotona tämän johdosta yhden kinanpoikasenkin aikaiseksi, mutta positiiviseksi yllätykseksi vain yhden.

Toisinaan tarkkailen ihmisiä huvikseni; heidän tekemisiään, eleitään, sävyään, tempoaan. Luontainen rytmi selviää usein toiminnan nopeudessa. Tottakai elämisen rytmi voi heijastella lukemattomia muita yksilölle ominaisia piirteitä ja sävyjä, mutta ne ovat monitulkintaisempia. Jostain on jäänyt mieleen aforismi: 'Ryhti ja askeltempo kertovat sinusta paljon - enemmän kuin haluaisit.' Pitäneehän tuo osittain paikkansa. Minä puolestani olen tuuliviirinä ajoittain itsellenikin vähän vaikeasti tulkittavissa. Toimintani heijastelee ulospäin suoraan mielialaani, mielenkiintoani sekä väsymyksen tilaani ja varsinkin tempo täten vaihtelee suuresti - joskus lyhyelläkin aikavälillä. Tämä on muuten osasyy siihen, miksi joskus lopetin kopisevien korkokenkien käytön. Ne tekivät minut ja ympärilläni olevat kanssakulkijat turhan tietoisiksi senhetkisestä rytmistäni. Mielenkiintoista että tuohonkin aikaan rytmini oli vaihteleva, mutta myös keskimäärin nopeampi kuin nyt. Enkä muutosta rauhallisempaan rytmiin totisesti ole katunut.

Joidenkin ihmisten askeltempo ja työskentelynopeus on lähes aina sama, vuodesta toiseen. Toisille omaksuttu, tuttu työrytmi ja -järjestys on myös erittäin tärkeä; he ahdistuvat välittömästi, jos joutuvat tekemään siinä poikkeuksia. Muiden erilainen näkemys rytmistä saattaa tuolloin yllättää. Liikenne on kenties yksi vaarallisimmista arkitilanteista, joissa ihmisten erilaiset käsitykset rytmistä kohtaavat. Jossain tv-mainoksessa ihmeteltiin "Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?" Mielestäni selitys on aika yksinkertainen: ihminen kokee toisten hoppuilun tai hidastelun vallankäyttönä ja kajoamisena luontaiseen rytmiinsä. Tietenkin jatkuva poikkeustila väsyttää jokaisen, luontainen toiminnan rytmi on sidoksissa niin moniin asioihin ihmisen persoonassa, että totaalinen pakkomuutos suistaisi raiteiltaan kenet tahansa. Esimerkiksi työelämässä sangen moni hakeutuu aloille, joilla saa jäsentää ja rytmittää tekemisensä niinkuin haluaa - syystäkin. Tämä on varmaan osasyy siihen, miksi oma ammatinvalintani ei ole ollut yksiselitteistä. Joskus mietinkin, onko tasaisen rytmin omaavilla ihmisillä yleisesti ottaen 'helpompaa'. Ihailtavaa olisi, jos jokainen saisi kasvaa eri asioihin yksilölliseen rytmiinsä käypäisellä tavalla. Toisaalta uudistumisen mahdollisuus on yhtä kiehtova.

Musiikissa rytmi on ainutlaatuisesa erityisasemassa, toisinaan jopa armottomassa sellaisessa. Turhautumisellani ei ollut rajaa, kun sain palautetta (sivuaine)pianotutkintoni prima vista -osiosta. En tunne koskettimistoa niin hyvin, että pystyisin soittamaan kappaleen ensinäkemältä kunnolla tempossa. Tiesinhän sen jo entuudestaan. Kyseessä oli asia, jonka jouduin tuona päivänä vain nyökytellen hyväksymään niin ikävää kuin omien virheiden kuuleminen onkin.

Joku viisas on joskus puhunut rytmistä ikäänkuin sävellyksen tukirankana. Se kannattelee kokonaisuutta, mutta on erottamaton osa myös melodiaa. Rytmi on väistämättä yhtä tunnepitoinen tunnelman välittäjä kuin mikä tahansa musiikin peruselementti tai tyylikeino. Symbolisten merkitysten löytämiselle on vain mielikuvitus rajana. Selkeä rytmi on kuin säveltäjän palvelus kuulijalle monimutkaisten harmonioiden ja rakenteiden sopassa. Tämän mainstream- ja viihdemusiikki on hyödyntänyt ehkä turhankin hyvin. Taidemusiikissa rytmikäsityksiä on aikanaan kyseenalaistettu äärimmäisyyksiinkin asti; on teoksia joissa jokainen orkesterin jäsen on määräävä itse rytminsä. Lopputulos on jokseenkin kaoottista kuultavaa ja vaikeasti seurattavissa.

Myös yhteiskunnan julkinen järjestelmä tekee ihmisen riippuvaiseksi joistakin rytmisistä kaavoista. On ilmoittauduttava tiettyyn päivämäärään mennessä tai reagoitava tietyssä ajassa sanktion uhalla, hakemuksen käsittelyaika on x viikkoa, jne. Yksilötasolla nämä säännöt voivat antaa tukea mutta myös rajoittaa.

Hassua,..ei minulla ole rytmistä mitään erityistä sanottavaa tai painotettavaa. Tärkeintä lienee, ettei alistu tässä oravanpyörässä mihin tahansa tai lähde itseään tai muita väkivalloin muuttamaan. Keho viimeistään kapinoi vastaan, jos mieli ei ymmärrä. Jotkut ihmiset kärsivät toistuvista sydämen rytmihäiriöistä.

Rytmikästä alkavaa syksyä!

Lisää ammatillisia havaintojaPerjantai 16.05.2008 18:40

Kuulinpa tässä eilen puskaradion taannoin laulaneen oppilaitoksessani instrumenttikohtaisesta osaamattomuudestani, suomeksi: laulutaidoistani. Se kenen suusta kommentti on alun alkaen pudonnut, ei käynyt selväksi eikä sinänsä kiinnostakaan minua. Hyvä vain, etten tiedä. En halua katsoa/kohdella kyseistä henkilöä tuon mielipiteen läpi. Katkeruudelta on vaikea suojautua täysin, vaikka kuinka luulisi olevansa tietoinen ja riippumaton ihminen.

Huhupuheen minulle lipsautti sivulauseessa ystäväni ja koulutoverini.
Uusi asiahan ei millään muotoa ole, että jotkut vain ovat sangen eteviä havainnoimaan muita ihmisiä nimenomaan näiden osaamattomuuden kautta. Monet 'puutteet' kanssaihmisissä tulevat punakynäilijöiden silmissä todennäköisesti rekisteröidyksi, mutta herkullisinta lienee ammatillinen vertailu. Toiminta ei suinkaan ole pelkkää huulenheittoa ja kuittailua yksittäisin kommentein: tästä syntyy helposti kokonaisia keskusteluja. Voi taivas, - ottaa nyt lähtökohdaksi yhteistyölle käsitys siitä mitä toinen osapuoli ei osaa! Asenne, jota en osaa pitää rakentavana, vaikka kuinka soveltaisin empatiaa.

Ironista, että olin samana iltana juuri herkällä korvalla seurannut koulutoverieni valmistavia konsertteja. Koin yhtäkkiä mielettömän ahaa-elämyksen siitä, mitä ajatella esiintymistilanteissa (ja harjoituksissa myös) tapahtuvista poikkeusratkaisuista, tulkitsemisesta ja joskus myös suoranaisista virheistä! Nautin konsertin musiikista täysin siemauksin, pari kertaa melkein itkin liikutuksesta. Kiinnitin huomioni asioihin joista pidin erityisesti, loput kuittasin mielessäni asioiksi, jotka sytyttivät vähemmän. Aivan tietoisesti kieltäydyin ajattelemasta "tuo tekee noin siksi koska ei osaa". Tunsin mahdollisuuksien avautuvan - itselleni ja muille.
Lähes päivittäinen ryhmätyöskentely opettaa onneksi myös nöyrtymistä. Viheltäenhän tämä sujuisi, jos kaikki ymmärtäisivät toistensa kommunikointia kuin itsestään ja omaisivat jo välittömästi yhteisten harjoitusten alussa samanlaisen vision lopputuloksesta eli esitettävästä musiikkimateriaalista. Joidenkin mielestä k.o tilanne on optimaali, minusta ei. Omakin turhautumiseni voi joskus purkautua ikävällä tavalla ja aiheuttaa toisissa väärinkäsityksiä. En voi kylliksi painottaa, että opiskelen näitä samoja kommunikaation sujuvuusasioita itsekin - ja parantamisen varaa on aina.

Ja mitä tulee itseeni sekä alakohtaiseen osaamiseeni yleisesti, enhän minä osaakaan. En totisesti. En tullut kouluun leikkimään virtuoosia vaan oppimaan uutta. Muuan vieraileva opettaja puhui mielestäni viisaasti kehittymisen 'pysäkeistä': Niitä on kaikilla omankokoinen määrä ja koko ajan seisoskelemme jollain niistä. Siitä ei tarvitse tehdä itselleen numeroa, riittää että sen havaitsee. Jos masentuu siitä, että olen nyt vasta tässä, masentuu seuraavaksi siitä että on vasta seuraavalla pysäkillä. Haiskahtaa vakavasti noidankehältä. Tiedä muitten motiiveista, minut ainakin tuollainen asenne saisi äkkiä sairaseläkkeelle.

Mikään salaisuus ei ole, että omalla taipaleellani pysäkkejä on riittänyt. Henkisiä ja fyysisiä. Joihinkin näistä olen jäänyt fiilistelemään, välillä jumittamaankin pitemmäksi aikaa ja mielestäni minulla on siihen lupa. Enemmän elämän opiskeluun, kuin tekniseen suorittamiseen keskittyvä asenne on tietoisesti tekemäni valinta, mikä on osoittautunut tarkoituksenmukaisemmaksi lähtökohdaksi edistää oppimista kuin osaamattomuutensa peitteleminen ja päteminen. Puhutteleva taide-elämys on tulosta heittäytymisestä, johon ei pysty ellei opiskele itseään musiikin rinnalla. Alkaneen vuoden olenkin opiskellut juuri tätä heittäytymistä, kuten samalla lukemattomia muita elämänkokoisia asioita. Tällainen lähtökohta tekee sekä opiskelun että työn jäljen hyvin intiimiksi. Joskus se panee kyseenalaistamaan ison osan itsestä.

Raakileena oleminen julkisesti tekee ihmisen haavoittuvaksi. Tämä on varmastikin suurin syy siihen, miksi moni ei luoville aloille uskalla vaikka haluaisi. Kaikista reitin varrelle osuneista kasvun paikoista en ikimaailmassa ole saanut kaikkea mahdollista irti, mutta voin rehellisesti sanoa nauttineeni matkasta. Vähintäänkin olen niin hyvä, kuin tällä hetkellä voin olla. Jostain syystä se on aikanaan riittänyt hyväksymiseeni ammattiopiskelijaksi.
Malja keskeneräisyydelle! Aion olla osaamatta myös tulevaisuudessa - ja pirulauta haluan antaa myös muille luvan siihen. Lämpimin terveisin myös sille tuntemattomalle arvioitsijalle, jos hän mahdollisesti lukee tätä.

Kiitos ja anteeksi.

..z...Z.Z..z....Torstai 17.04.2008 21:28

Armoton kevätväsymys! Tai mikä jumittaminen lieneekin..
Miksi kummassa sen piti tulla nyt kun ei ole juuri näkyvää syytä stressaamiseen? Aikataulu on sopivasti täysi, ei ole kiire tahi hommat kaatumassa päälle kuten keväällä yleensä. Siirsin jo hyvissä ajoin aiempien sitkeiden sairastelujen vuoksi laulututkinnon ensi syksylle. Nyt olisi siis mahdollisuus perehtyä moneen juttuun perin pohjin.
Mutta ei.
En ole tuntunut saavan paljon mitään aikaan muutamaan viikkoon. Ei sillä, etten haluaisi, en vain kykene. Vähän kuin olisi kädet sidottu, organisointikyky on varmaan vähintään miinuksen puolella. Olo on väsynyt ilman univelkaakin ja melko pienikin aivojumppa saa välillä keskittymiskyvyn ihmeen koville.
Nyt en kyllä jää enää miettimään olenko masentunut tahi muuten epätasapainossa ja potemaan aina vain huonompaa omaatuntoa. Moinen tuntuu vain pahentavan kokonaisolotilaa ja paisutttavan koko jutun elämän kokoiseksi. On todennäköisesti aika rasittaa itseään sen sijaan fyysisesti, liikunta kun jäi vähälle flunssakierteessä. Vaikka edelleenkin laiskottaa melkein liikaa, ei pysty enää järjissään olemaan paikoillaankaan. Siinä että alkaisi kohta projisoimaan levottomuutensa muihin ja lähettää joka puolelle 'haistakaa kaikki paska' -viestiä, ei ole senkään vertaa järjen hiventä.

Hassua miten ympäröivät ihmiset osaavat joskus niin hyvin pistää asiat oikeampiin mittasuhteisiin kuin ihminen itse. Huuhaata tai ei, paras diagnoosi tuli hulvattomalta turkulaiselta opiskelukaverilta ja opintolinjani epäviralliselta kotiastrologilta jota nimitän seuraavassa "s":ksi

's': Hei, mää tiiän kuule nyt mikä sul o (minun nimeni).
minä: Mitä?..*puoliksi häkeltynyt ja puoliksi epäuskoinen pälyily*
Kerro toki?

's': Etkö sookin skorpioni

minä: hmm..niin..?

's': Sää oot tieks pistäny ite ittees ja siit hämmennyksis

minä:................

's': Sul on nys semmottis, et sää pistät ittees tai sit muit ihmissi. Ja ainoo ja paras vaihtoehto ois et sää niinku nousissit sen koko sotku yläpuoll liitelee ja kattoo sit ihan uuest perspektiivist, siis ihan ikänku leijuu sen kaike pääl ja lopettaa sen ittes myrkyttämise. Tiäks..Siis lentoo vaa =)


Jep. Päätän kirjoituksen lentoon nousua valmistellessa -Siihen saakka o/
Pitihän se tämmöiseenkin vielä langeta..Listaan siis tähän 5 jotakuinkin omituista tapaani. En kuitenkaan tahdo nakittaa tätä pakolla eteenpäin kenellekään, kuten näissä yleensä on tapana. Kopsatkoon ken tahtoo.


1. Ajelen kuluneiden urien ulkopuolella tien oikeassa reunassa. Jännittävää ainakin takavetoisella autolla talviaikaan, etenkin jos sattuu vauhdissa tipahtamaan lumipolanteen päältä takaisin syvään ja kapeaan uraan, mutta säästää kai rengasta ja vähentää jylinää.

2. Pesen jalkojani ilman, että käyn suihkussa. Vaikkei muuten nuhruinen olo olisikaan, on se kamalan nihkeä tunne siitä, että on pitänyt talvikenkiä esim. koulussa sisällä joskus koko päivän. Se on saatava pois.

3. Arvioin ruokaa lautaselle annostellessa tarkkaan, kuinka paljon jaksan syödä. Jos määrä heittää parilla lusikallisella, jätän usein juuri sen muutaman hernettä syömättä. (Tätä muut yleensä naureskelevat; 'et sitten noita jaksanu syödä' :D )

4. Käytän älyttömästi aikaa pestyn pyykin ripustamiseen mahdollisimman suoraan, sillä silittäminen kiinnostaa kuin kilo sitä itseänsä enkä laitteitakaan sellaiseen omista.

5. Hyysään paperisaastetta aivan liikaa! Joku lehti makaa pahimmillaan toista vuotta pöydällä, koska en ole muka kerennyt lukea sitä yhtä ainoata juttua, jonka vuoksi lehti on tallessa. (Ja vuoden päästä ei ole hajuakaan, mistä ihmeestä olin lehdessä silloin kiinnostunut)

Joo, olipa hauskaa

Mystisiä havaintoja ammattialastaSunnuntai 23.03.2008 05:20

Opiskelen musiikkia. Olenhan sen parissa puuhannut jokseenkin koko ikäni, mutta nyt hamuan siitä itselleni ammattia. Vasta nyt konservatorioajalla olen kunnolla huomannut, kuinka villi ja epämääräinen ala tämä useimpien kahdeksasta-neljään työskentelevien ja muiden samanluontoista työtä tekevien mielissä on. Luovista ammateista yleensäkin on tietysti kaikenlaisia romantisoituja mielikuvia, mutta kyllä musiikkialalta löytynevät villeimmät. Rupesin tässä eräänä päivänä huvikseni kirjaamaan ylös, mitä kaikkea olen elämäni varrella saanut kuulla laulamiseen, soittamiseen ja yleensäkin alaan liittyen. Osa lohkaisuista on läheisten ja muiden puoliummikkojen mielipiteitä, osa laajalti omaksuttuja stereotypioita, osa vilpittömän hämmentyneitä kysymyksiä. Anyway -kokosin letkautusten helmet ja vähän omaa pohdintaani ja selvitystä perään.

1. "Eijei, pirunkeuhkot minä sulle ostan!" (kansankieltä taitamattomille: pirunkeuhkot=haitari)
- isoisäni tyrmäävä kommentti musiikkiluokkieni aikaisen soitinvalintani (klarinetti) johdosta. Hänelle haitarihumppa oli tietenkin ainoata oikeaa musiikkia. Ukin idea jäi toteuttamatta, mikä tietysti tänä päivänä vähän harmittaa. Kyseessähän on mitä ilmeikkäin ja upein soitin.

2. "No heitä se laulamine helevettiin."
- naapuri, vanhempieni kollega ja perheystävä kommentoi peruskouluaikaisten harrastuksieni paljoutta. Niinpä. Joillekin ihmisille se on juuri noin simppeliä: senkun heivaat yhden aktiviteetin pois elämästäsi, on enemmän aikaa muille.

3. "Sulla on varmaan absoluuttinen sävelkorva."
- Usealta taholta silloin tällöin tipahteleva kommentti, joka saa yleensä vähän painostavan olon aikaan. Ikäänkuin olisi selityksen velkaa siitä, miksi kuulee mitä kuulee. On se tarkka, muttei absoluuttinen. Ja vaikka olisikin, sama se. Melodiat jäävät nopeammin päähän ja ovat keskimääräistä helpommin toistettavissa. Ominaisuus, jota voi toki myös harjaannuttaa hyvin pitkälle -kuka hyvänsä.

4. "Pääsetkö sää yhtä korkeelle ku Tarja Turunen?"
- Mitähän tuohonkin nyt sanoisi..Ehkäpä pääsen, mutten osaa tuottaa ääntä samalla tavoin. Ymmärtäähän sen - voimakasta ja korkeaa soundia on helppo pitää hyvä-äänisenä. Minäkin pidän. Iloksemme klassisen musiikin ohella lukuisat muut musiikkityylit ovat olemassa, joten lauluäänessäkin voidaan antaa arvoa myös lukemattomille muille asioille, kuten sille hämärälle käsitteelle nimeltä persoonallisuus. [Ilmaukseni ei toki ollut piikittelyä klassisen musiikin edustajia kohtaan, vaan kuvasi ylipäätään ihmisten sekavaa käsitystä sen suhteen, mikä musiikissa on tärkeää.]

5. "Onko se siis ihan oikea ammatti?"
- Niin...Kaipa se sitten on toisille ihmeellistä, että on olemassa joku alan opintokokonaisuus, josta valmistuu kuin mistä tahansa koulusta. Sillä erotuksena tietenkin, että muusikkous ei valmistu ikinä.

6. "Onko teiän oppilaitoksessa semmoisia, josta voisi joskus tulla menestyviä eturivin artisteja?"
- Voi hyvänen aika. Aivan kuin kysyisi, voiko ammattioppilaitoksen metallisepästä valmistuttuaan tulla vaikkapa sarananmyynnin monopolimiljoonabisneksen vetäjä! Mahdoton ennustaa ja miksi pitäisi? Kysymys on -kuten elämässä yleensä- siitä, mitä haluaa ja mihin suuntaan lähtee ideoitaan panostamaan. Kaikki eivät halua julkista ja näkyvää uraa, mutta maine ja kunnia ovat ihmisten mielissä syvään juurtuneet määritelmät menestyksestä.

7. "Ai, ootko sä kokenu jotain haasteellistaki siellä koulussa?"
- No en tietenkään, senkus sormiani napsauttelen..(huoh) Sitähän se on, että kun pääsee taidealan kouluun, on heti joku ihme virtuoosi. Musiikillinen lahjakkuuskaan ei ole yksi ja sama, vaan jokaisella on yksilöllisiä kykyjä ja vahvuuksia osa-alueittain. Monet yllättyisivät, jos tietäisivät millaista askartelua ja paskartelua perustaitojen äärellä tämänkin alan oppiminen on -kuten nyt vaikka sillä aiemmin mainitulla metallisepällä. Seppäkään ei ole seppä syntyessään. Jos joku on hyvä vähän kaikessa, se tarkoittaa sitä, että jotkut osa-alueet ovat hänellä luonnostaan vahvoja ja toisia hän on harjoittanut - ja paljon.

8. "Pitäisikö tästä jotain maksaa? Eihän taidehommaa rahasta tehdä, teistähän on mukava soittaa."
-yleinen asennevamma, joka kaipaa kipeästi muutosta. Eihän mitään hommaa tehdä yksin rahasta. Intohimoammateissa kyseinen halveksunta vain osuu kipeämmin ammatinharjoittajan sieluun. On kai vain jostain kumman syystä rikos, että nauttii työstään eikä kutsumusammatista ole samanlaista 'oikeutta' saada palkkaa. Lähes kaikki musiikkimateriaali on mutkan kautta ladattavissa netistä ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi. Tällöin ihmiset unohtavat helposti, että näilläkin tuotoksilla on tekijä.

9. "No, onko sulle nyt joku sanonu, että susta tulee stara?"
- Ei ole. Toivottavasti ei sanokaan. Tämä levoton kysyjä tosin on itse hamunnut joskus teininä taiteelliselle alalle, vaan ei kokenut tuolloin sitä omakseen. Ehkäpä hän peilatessaan meitä kahta tunsi pienen piston sydämessään siitä hyvästä, ettei ammoin uskonut itseensä ihan riittävästi..Toivon sydämestäni, että hän vielä jonain päivänä kokeilee siipiään uudelleen.


Kaikkein ihmeellisintä tässä kai on se, ettei koko hommassa mitään ihmeellistä ole ollutkaan. Paitsi Bach ja Mozart. ;)