IRC-Galleria

Sarko

Sarko

DI DI DII AIMÖ POLIISKAAR

Future: NOW!Perjantai 13.04.2007 00:03

Eilettäin oli opistolla futuristiset bileet, teemana oli vuosi 3050. Ilta oli poikkitaiteellinen sekoitus Haddawayn "What Is Love?"-kappaletta ja Kraftwerkin "We Are Robots"-meininkiä. Muut olivat verhoutuneet folioon ja kelmuun, meikä veti Streetwalkin' Pimp Thunder meiningillä, ainesosat: törkeen siistit Plehat (aurinkolasit), Brokeback Mountain-farkkurotsi, pähee kauluspaita ja rintakarvoitus. Olin humalassa.


Hyvät ihmiset, minä tanssin. Kyllä, minä tanssin eilen.
Henkilökohtainen tuttavuuteni Pohjois-Amerikkalaiseen 60-luvun R&B/rockmusiikkiin alkoi ollessani 14-vuotias, vuonna 2000. Ostin sateisena 14-vuotispäivänäni itselleni The Sonics-yhtyeen debyyttipitkäsoiton nimeltään "Here Are The Sonics". Kyseinen levy oli tajunnanräjäyttävä kokemus 14-vuotiaalle nuorelle rockdiggarille, vuonna 1965 levytetty paketti, johon oli kiteytynyt Brittiläisen R&B-invaasion importatut hedelmät, raivoisa Tacomalainen teiniangsti, kehno soittimien käsittelykyky sekä pitelemätön seksuaalinen draivi. The Sonics oli tuhansien kaltaistensa tuntemattomien superbändien lailla pistetty kasaan Rolling Stonesin, The Whon, The Pretty Thingsin yms. sekä tietenkin mimmien innoittamana kuusikymmenluvun alkukahakoissa. Brittiläisiin virkaveljiinsä verratessa nämä yhtyeet olivat pintapuolisesti todella avuttomia: Ei suoranaista käsitystä/kuulohavaintoa mustan rytmibluesin suurista nimistä, Brittiläisen taidekoulu-estetiikan puute sekä minimaalinen soittotaito verratessa Vanhan Kuningaskunnan moppitukkiin. Jenkkinuoret korvasivat soittotaitonsa puutteet soittamalla helvetin lujaa ja rujon kulmikkaasti apurimaisia plagiaattejaan Brittikolleegojen hiteistä, muoto puoli haettiin rapakon toiselta puolen ja siihen lisättiin aitoamerikkalainen Burgerimentaliteetti: rahaa, mimmejä, rytinää, bileitä.

Legendaarinen Rock-kriittikko/Kitaristi Lenny Kaye kokosi vuonna 1972 "Nuggets"-kokoelman, joka piti sisällään näitä 60-luvun jenkkiläisten teiniopportunistien one-hit-wonder-tyyppisiä bändejä sekä niitä, joiden suosio ei ollut juurikaan levinnyt treenikämppänä toimineen autotallin ulkopuolelle. "Nuggets"-levyn sisältämä tavara on huikaisevaa: The Sonicsin raivotautista full-tilt-R&B:tä, The Standellsin lonksuvaa popbluesia, Electric Prunesin vihaista hampurilaispsykedeliaa, Chocolate Watch Bandin misogynististä psykedeliabluesia, The Leavesin oivaltavaa Garagefolkia sekä kymmeniä muita ajan unohtamia teiniryhmiä. Koska armon vuosi '72 oli armottoman tilulilu-progen kulta-aikaa, on sanomattakin selvää että kyseinen kompilaatio jäi hävettävän vähälle huomiolle ilmestymisvuonnaan. Intohimoiset musiikkidiggarit sen sijaan haistoivat nestemäisen timantin ja holvasivat itselleen kappaleen tuota mystistä, unohdettua 60-lukua, joka oli lähellä mutta silti niin kaukana. Nykyään "Nuggets" on käsite, pop-kulttuurin mystinen Rosettan kivi, artefakti svengaavalta ajalta, jonka jokainen musiikkidiggari olisi halunnut kokea itse. Vuonna '72 se li vain outo kappale homeenhajuista, yksinkertaista paukutusta kouralliselta köykäisiä autotallibändejä. "Nuggets" ehti kuitenkin kylvää hehtaaritykillään sympaattiset siemenensä mehevän multaiseen maastoon: aikalaiskertomusten mukaan "Nuggets" pyöri varsin vinhaan useissa Lontoolaisissa kotibileissä ja rokkikuppiloissa, joissa hengasi useita tulevia punk-tähtiä, jotka tultiin tuntemaan myöhemmin mm. The Damnedin ja Sex Pistolsin riveistä. Patti Smith Groupin "Horses"-LP kuulosti epäilyttävän 60-lukuisalta, asialla saattoi olla jotain tekemistä kitaristinsa Lenny Kayen kanssa. The Ramones vaikutti moppikampaustensa ja soinnutustensa kanssa hivenen garageiselta, Dead Boys levytti "Young, Loud and Snotty"-levyllensä coverin Syndicate Of Soundin "Little Girl"-hitistä, BTW, kyseinen kappale löytyy Nuggetsilta. "Nuggets" antoi aseen Lontoon, New Yorkin ja muiden metropolien progepieruiluun väsyneiden nuorten nihilistien käteen: on täysin luvallista soittaa kömpelösti ja möykätä saatanallisesti vain siksi että se on vitun siistiä ja lystiä, rokin soittamiseen ei tarvita vuosien raga-skaalojen ja neo-klassisen musiikin opettelua. On täysin luvallista pistää bändi pystyyn ilmaistaakseen itseään, vaikka soittotaito lähentelisikin Def Leppardin rumpalin menestystä kädenvääntökilpailussa. On luvallista perustaa bändi sen takia että panettaa ja haluaa elää niin paljon, että ei pysy nahoissaan.

Garagerock revival alkoi enemmän tai vähemmän virallisesti vuonna 1979, Bomp!-levylafkan pomon Greg Shawin kokoaman "Pebbles"-kokoelman menestyksen myötä, jolloin myös "Nuggets" nousi nykyiseen arvostukseensa. 70-luvun lopulta 90-luvun alkuun asti maailman niemet ja notkot olivat pullollaan pastellipaitoihin ja Voxin "Phantom"-kitaroihin sonnustautuneita moppitukkaisia nuoria. Mutta siinä missä 60-luvun autotallibändit olivat soittaneet aikansa tuoreinta listamusaa tai ainalin siihen viittaavaa möykkää aikansa moderneimmalla tekniikalla, oli tämä uusi aalto puhtaasti "revival". 60-luvun rytinästä imettiin itseensä niin muoto kuin sisältökin, pureutamatta alkuperäisten esittäjien alkuperäisiin vaikuttimiin. 95% Revivalin bändeistä jäikin kasvottomiksi nuoleskelijoiksi, jotka puskivat läpi siitä, missä aitaa ei ollut ollenkaan. Verrattaen tähän revivaliin, originaalia autotallirockia muistuttivatkin esteettisesti enemmän juuri 70-luvun lopun Punk/New Wave, 70-80-lukujen vaihteen Power Pop-liikehdintä sekä 90-luvun alun Grunge. Nämä ottivat vaikutteensa Garagesta fiksummin, napaten sieltä täältä hyviä juttuja, pitäen alkuperäisen "Fuck Yeah"-mentaliteetin, viitaten fiksusti esi-isiin mutta vetäen silti aikansa oloista musaa.

Tänä päivänä kuunnellessani esim. juuri "Nuggets"-kokoelmaa ja verratessani sitä vaikkapa Sweatmasterin, Slideshakerin, Jetin ja Kings Of Leonin levytyksiin, on vaikea huomata noiden suoria yhteyksiä svengaavan 60-luvun kadonneisiin teiniraketeihin, asenteiden samankaltaisuus on kyllä aistittavissa mutta täysin suorat musiikilliset viittet ovat ainakin todella hyvin haudatut, jos kohta ovat edes olemassa. Tämä ei missään nimessä ole pelkästään huono asia, sillä tästä johtuen suuresti pelätty Geneerisen Derivaation peikko on ainakin näiltä osin karkoitettu. Mutta en voi olla panematta merkille että nämä nykyiset "Garagerock" nimet eivät olisi omalla tavallaan hyvinkin geneerisiä jyrääjiä, tallaten omaa, varsin kulutettua polkuaan. Verrattessani tätä tuoretta ravistelua tuohon raihnaiseen, esi-historialliseen sheikkaukseen, koin jännittävän elämyksen: Esim. Count Five, Electric Prunes, The Standells ja vaikkapa Love kuulostavat tänäkin päivänä varsin raikkailta, rytmikkäiltä ja TUOREILTA. Esim. The Standellsin hitti "Dirty Water" on rytmisesti todella ovela ja maukas kappale viritetyllä shuffle-kompillaan ja eksentrisellä fillailullaan, Count Fiven "Psychotic Reaction" nousee komeaan liitoon komppikitaran ja nakuttavan rumpaloinnin nitoessa biitin jopa Country-musaa muistuttavaan letkeyteen. Chocolate Watch Band ruhjoo "Sweet Young Thing"-kappaleeseensa rouhean Bluesriffin päälle kireää sitaria, 13th Floor Elevators taas ymppää hittiinsä "You're Gonna Miss Me" sadan Moog-syntikan lailla pärisevän mikitetyn savikannun ja Music Machinen "Talk Talk" kelaa alle kahteen minuttiin 7 erilaista osaa, odottamattomia kompin käännähtelyjä ja yleistä odotusta. Kuunnellessa sitten tällaisten esitysten jälkeen oikeastaan mitä tahansa nykyistä rokkiretkuetta, havaitsee kuulevansa varsin valmiiksi pureskeltua pullaa: kokelufaktori on vedetty minimiinsä ja päätetty pysyä siinä vanhassa toimivassa juntassa. Tässähän ei ole mitään vikaa, mutta syötyään ämpärillisen verran nuudeleita, alkaa sielu huutaa pikkuhiljaa sitä kokolihapihviä.

Rock ei ole muodoltaan juuri uudistunut viimeisen 40 vuoden aikana, mutta se ei taas sulje pois sitä vaihtoaehtoa, etteikö saisi ja pitäisi etsiä musiikkinsa jotain uusia tuulia ja vaikuttimia. Tässä asiassa 60-luvun Garagerock bändien pitäisi olla aikanamme esikuvia: ne etsivät aikanaan musiikkiinsa uusia suuntia uusimmalla tekniikalla, välillä siinä onnistuen ja välillä taas vähemmän onnistuen, luoden prosessin aikana pieniä musiikillisia helmiä. Tietyn pohjan omaksuttuaan, he kokeilivat venyttää alma materinsa rajoja. Tämän kauniin ajatuksen mielestäni on omaksunut kirkkaimmin 90- ja 2000-luvuila Primal Scream, joka naitti "Screamadelica"-plätyllään rohkeasti uusimpia tanssimusa-suuntauksia ja tekniikkaa kitararockiin, vain palatakseen siitä Rollari-rockiin ja siitä taas Vanishing Pointin kautta rujoon punkrockin, dubin ja electronican ristisiitokseen.

Nakataanpa pallo juuri sinulle, rakas lukija. Nappaappa karvaiseen kätöseesi "Nuggets", "Pebbles", "Here Are The Sonics", "Electric Lollipop" tai joku muista lukemattomista 60-luvun Garage-levytyksistä ja muodosta oma johtopäätöksesi. Saatat yllättyä varsin positiivisesti.

Opinions to get upset about, Vol. jotainKeskiviikko 04.04.2007 19:58

Ari Koivunen on munaton hevikaraoke-torpedo.
Minä ja ystäväni Saija mentiin Forssaan yks viikonloppu ku ystävämme Ninnun veljellä Okolla oli synttärikestit, ja meijjät kutsuttiin sinne bileisiin. Menimme Lempäälän ohi, siellä oli iso kauppa. Sitten me oltiinkinjo Forssassa, ja mentiin Kuumaan, missä oli paljon hevosia ja Ninnun isi ja äiti, meillä oli siellä tosi kivaa. Sitten me mentiin Forssaan ajelulle ja kävimme Anmattikoulun pihalla polttamassa tupakkaa ja sitten minulle tuli paha olo, koska verensokeri oli niin alhaalla. Onneksi se sitten nousi kun sai hiukopalaa.

Sitten me mentiin Ninnun talolle, joka oli jossain linjalla ja alettiin juomaan brenkkua iha homona. Sitten Ninnulle tuli yks Noora, joka on tosi kiva ja ihana<3 Sieltä me sitten mentiin baariin juomaan lissää brenestä, käytiin Blue Poolissa ja Kultajyvässä, missä oli karaokea. 54:sessa alkoi emottamaan ku olin päissään, rapistuin henkisesti. Sitten me mentiin nukkumaan Ninnulle.

Seuraavana päivänä me mentiin kebabille ja juotiin lissää, kunnes Okon synttärit alkoi ja sinne tuli paljon ihmisiä. Meillä oli tosi kivaa ja humalluimme, Noorakin tuli sinne bileisiin<3. Sitten oltiin aika humalassa, ja minä pelottin ihmisiä kummilla jutuilla ja sitten piti lähtä 54:seen, mutta sikaniskaportsari ei päästäny sisälle. Mentiin sitten Havannaan joka oli kauhea läävä. Sitten me mentiin sammumaan. Sunnuntaina oli kova krapula mutta söimme pitsaa Denississä, oli muuten ehkä parasta känkkyä ikinä, In Forssa Style. Sitte mentiin Ninnun vanhempien tykö ja sitten lähdettiin takaisin Saijan kanssa opistolle.

Oli muuten ihan helvetin mukava reissu, salute Forssalaisille! Hastala Forssa Siempre!

WHEN PENTAGRAM BURNSTiistai 03.04.2007 15:15

Meikästä saatananpalvonta noin ajatuksen tasolla on ihan vitun siistiä, onhan saatana sentään The Oberstgruppenführer Of Darkness. Ja Pentagrammi on ehkä maailman coolein symboli yhtään millekkään, kovastihan nuo luonnonlapset ja wicat koittaa selittää jostain muista 'grammin merkityksistä, mutta meikästä ainakin siistimpää että se on Symbol Of Eternal Darkness And Grim Frosty Mountains Ravendark. Black Metal on myös ajatuksen tasolla ihan parasta, mutta käytännössä jaksaa ainoastaan kuunnella Immortalia ja Satyriconia. True evil, i say.

Nii, pääziäseksi taas Ouluun, pohjois-suomalaista arkirealismia ja REUBhulluutta taas luvassa.

Springtime KillerLauantai 31.03.2007 03:18

Kevät on sitä aikaa kun nuoriso kaivautuu koloistaan pussikaljoille rannoille ja toreille, nuoret aikuiset yhtyvät mielipuolisesti opiskelijayksiöiden epämukavilla sohvilla & sängyillä, Shemageihin pukeutuneet EMO/Indie-nuoret kaivavat "Checkers" Vansit/Classic Hi-Conversensa kaapeista ja vetävät Doctor Denimin uberkireät pillit jalkaansa ja suuntaavat kulkunsa kohti uusia vaihtoehtoisia haasteita.

Teekkarit ryömivät niljaisista kolostaan piinaamaan kansalaisia sekä tihenevä J-Rock bändien Suomen invaasio kielii myös siitä että katukuvassa näemme entistä enemmän vaahtokarkkioksennusta/technicolor-painajaista muistuttavia nuoria neitoja. Hevarit vaihtavat mustan paidan mustaan paitaan ja vaeltavat loputtomille kesäfestareille katsomaan niitä samoja Suomalaisia metallibändejä, mitä he viime vuonnakin kävivät katsomassa.

Rumba haistaa kevään ja kehuu puhki jonkin puoliksi vitsillä perustetun syntikkaduon, verraten tätä Duran Duraniin ja Moroderiin, Samuli Knuuti jatkaa ihanan vittumaisilla linjoilla ja Soundin Tero Alanko ei ole vieläkään oppinut kirjoittamaan arvostelua, joka ei herättäisi myötähäpeää. Britanniasta nousee uusi Kitararockin pelastaja, jonka nimi on "The *täytä-itse*s", jonka ensimmäinen levy myy jonkin n. 500 000 kpl ja seuraava lätty onkin 2CD poliittinen progeooppera, joka floppaa karvaasti.

Peer Guntin fanit ovat edelleenkin karvaisia ja lihavia.

Rubik kruunataan maailman valtiaaksi yksimielisesti Suomen rockeliitin taholta, eräs toisinajattelija-parka kivitettiin Iso-Roballe koska hän sattui toteamaan Rubikin kuulostavan Mewin ja Radioheadin derivatiiviselta summalta.

Hevi julistetaan Suomen viralliseksi musiikiksi, vääräuskoiset ammutaan kaduille. Suomen ulkoministeriksi nimetään Idols-Ari, koska se on kova jätkä ja tosi "hevi". Keväällä 2007 paskakin hevi on parasta.

Kevät, tuo odotuksen aika.

[Ei aihetta]Keskiviikko 28.03.2007 13:17

Pitänee kouluun hakia.

kevät runoKeskiviikko 28.03.2007 13:17

ryyppy_putki, mies sutki. Lumi suli,, puli tuli

Illuminati 5 - Humanity 0Maanantai 19.03.2007 02:04

Illuminatia ei voi pysäyttää, nyt se voitti eduskuntavaalit ja seuraavaksi se ajaa alas hyvinvointivaltion. Vittu.

NEVER SURRENDER!

Beretta 93F x 2Perjantai 16.03.2007 19:41

Rakas päiväkirja.

Ostin keskiviikkona Captain Beefheartin Trout Mask Replican ja John Woon The Killerin, tykkäsin molemmista kovasti. Kävin eilen The Flaming Sideburnsin keikalla, oli muuten ihan vitun kova.

Niin, Boris-yhtyeen "Heavy Rocks"-levy on ihan pirun priimaa Stoner/Heavy rock jyrinää, suosittelen tsekkaamaan lämmöllä. Loppuu se älykköpieruilu ku Orange hönkii.