Sotkamo vs. Graffitit
Tässä eräänä iltana juttelutuokio äitini kanssa kääntyi graffiteihin ja mm. sotkamolaisten inhoon ja vihaan niitä kohtaan. Pipefesteille tulee tuhansia lökäpöksyjä joiden arvostus Sotkamossa on mitätön. Niin kauan, kun nämä vandaalit tuovat rahaa Sotkamoon, heidät hyväksytään. Monessakin kaupassa myyjät unohtavat kysyä henkkarit, kun iso jengi lökäpöksyjä nostelee kassahihnalle salkkuja ja mäyräkoiria. Myyjien silmissä oluet ovat muuttuneet kultakimpaleiksi ja muutkin sotkamolaiset näkevät Pipefest kansan sellaisena.
Kun Pipefestit loppuvat ja hopparit palaavat takaisin koteihinsa, on aika tutkia vahingot, jotka he saivat aikaan aina niin puhtaaseen Sotkamoon. Kylttejä on pilattu ja Hesburgerin ja rinteiden, etenkin teltta- ja lava-alueen ympäristö on sotkettu pulloilla, tölkeillä, pikaruokapakkauksilla ja etenkin lökäpöksyjen jalanjäljillä. Sotkamossa ihmiset keskustelevat asiasta, haukkuvat Pipefest kansan, etenkin ne housuja roikuttavat maan rakoon ja miettivät, että mitä heidän kanssaan pitäisi tehdä. Valitettavasti festarit, olivat ne sitten Vuokatissa järjestettävät Pipefestit tai Turussa pidettävä Ruisrock, ovat kaavaltaan aina samanlaisia. Jokaisen festarialueen lisäksi myös sen ympäristö on festien loputtua sotkuinen. Jos Sotkamo ei kestä kerran vuodessa järjestettävää hiphop kansan mahtavaa tapahtumaa, miksei sitä sitten lakata järjestämästä? Miksi he eivät yritä ajaa asiaansa läpi suuren mummoporukan voimin? Ehkä kymmenentuhatta kultakimpaletta olisi liian suuri menetys tälle pikku kylälle ja onneksi täälläkin on poikkeusihmisiä, jotka yhä järjestevät Pipefestin, vaikka sen vastaanotto kylän asukkailla on aina nuiva, kunnes lökäpöksyt vilauttavat setelinippujaan ja näin lunastavat hetkittäisen hyväksynnän sotkamolaisilta.
Minua huvitti myös se, että Pipefest nollaseiskoilla Vuokatin vaarojen suunnassa oli töhritty liikennemerkkejä ja karttataulu jonka seurauksensa sotkamolaiset olivat jo melkein sydänkohtauksen partaalla. Väärinhän se on, en sitä kiellä, mutta ahdasmielisen kylän suhtautuminen asiaan ja näin ollen koko hiphop kansaan oli karvat pystyyn nostattava. Kyseiset kyltit oli aivan hyvin voinut sotkea myös joku paikallinen. Ei sotkija välttämättä ollut etelä-suomalainen hoppari, joka oli tietysti Helsingistä, jossa kasvaa juuri näitä vandaaleita. Syntipukki oli pakko etsiä ja, koska lökäpöksyjen elämänkatsomukseen ja aatteisiin kuuluu usein myös graffitit, ei syyllisen nimittäminen ollut vaikeaa. Ei syyllisen ole aina pakko olla juuri se, mitä vihaa tai pelkää eniten. Jos Sotkamo avaisi silmänsä, se näkisi, että sotkija saattoi olla sen omista riveistä, eikä hän välttämättä edes ollut hoppari, vaan pissisteinityttö, joka halusi päteä Etelä-Suomen lökäpöksy kansan edessä säätämällä ja töhrimällä. Kaikki ei ole aina niin itsestäänselvää.
Yhteiskunta vs. Graffitit
Äitini kanta graffiteista on todella erilainen kuin minun. Minä henkilökohtaisesti pidän seinässä näkemiäni graffiti töitä taiteena, enkä tuomitse niitä tai niiden tekijöitä, vaikka tiedän sen olevan rikos. Toisen omaisuutta ei tietenkään saa turmella, mutta voin myöntää, että jos osaisin tehdä graffiteja, tekisin ne jonkin vanhan varaston seinään, vaikka se varasto onkin jonkun yksityisomaisuutta. Äitini mielestä graffitit ovat ruman näköisiä ja käyvät veronmaksajille kalliiksi, kun puhdistusrahat otetaan veroina graffiteihin syyttömiltä ihmisiltä. Itse en ole koskaan ajatellut asiaa siltä kannalta. Minä rakastan graffiteja ja mitä enemmän näen niitä Etelä-Suomen kaupungeissa, sitä enemmän tunnen olevani kotona. Omat aatteeni ja näkemykseni tosin ovat ehkä sokeuttaneet minut siltä, että se mitä ihannoin ja missä kulttuurissa elän on myös laittomuuksia ja aukkoja. Olen lökäpöksy ja kaikki se mitä teen kulttuurini eteen tulee syvältä sydämestä. Minä puolustan kaikkea hiphop-kulttuurin osa-alueita ja pakon edessä taistelen aatteideni puolesta. Graffitit ovat laittomia ja rikos silloin, kun ne maalataan spray-kannulla toisen omaisuuteen. Vaikka näitä kahta asiaa ei voi verraten rinnastaa, teen sen silti. Minä puolustan niitä ihmisiä, jotka ovat tehneet grafftiteja sydämestään, vaikka ne oliskin tehty laittomasti poliisilaitoksen seinään ja tietäisin sen olevan väärin. Samoin murhan tehneen lapsen vanhempi puolustaa lastaan, joka on ottanut käsiinsä vallan päättää toisten ihmisten elämästä ja kuolemasta. Edellä verratut rikokset eivät ole läheskään sama asia, mutta graffitit eivät tapa, en voi sanoa, etteivätkö ne satuttaisi, sillä joitain ihmisiä ne voivat satuttaa henkisesti. Graffitit eivät ole paha asia, mutta ihmiset näkevät aina vain rumia maalauksia rakennusten ja junien seinässä, eivätkä sen takia edes suostu ajattelemaan sitä yhtenä taiteenmuotona. Graffiteistakin on luotu yhteiskunnassamme vahva mielipide, joka pohjautuu paljon jo hoppareista luotuun ja suuremmaksi osaksi suomalaiset ovat päättäneet vihata niin graffiteja kuin myös niitä, jotka ovat eniten tekemisissä kyseisen taiteen kanssa. Kansalaiset eivät ymmärrä graffiteja ja sen takia seinään maalatut kuvat ovat automaattisesti rumia ja yhteiskunta kelvottomia. Ajattelisivatko ihmiset tällä tavalla "lainsuojattomien huligaanien" sydämestä tulleesta taiteesta, jos se olisi esillä jossain muun taiteen ohella? Jos joku lökäpöksy taitelisi oman talonsa tai varastonsa graffiteilla, sitä paheksuttaisiin silti. Vaikka he maalaisivat graffiteilla omassa pihassaan olevan käyttökelvottoman autonsa, se olisi silti kamala. Graffiti taide olisi kuitenkin rumaa, vaikkei sitä olisikaan maalattu toisen omaisuuteen, joten miksi silloin pitäisi välittää, että minne kuva maalataan, kun vastaanotto on aina sama, eivätkä ihmiset muuta mielipiteitään kuitenkaan. Nuoret, jotka tekevät taidettaan kaikkien nähtäväksi rikoksen kautta ovat ehkä juuri sellaisia, jotka saavat minun mielenkiintoni heräämään. Ehkä puolustan heitä siksi, että graffiti maalaukset kuuluvat minun kulttuuriini ja tiedän etteivät ne satuta ketään. Olenko silloin epäoikeudenmukainen?
Äitini sanoi, että:" Jos sä hyväksyt yhden rikoksen, sä hyväksyt sillon kaikki. Ihminen ei voi leikkiä tuomaria ja hyväksyä tietynlaisia rikoksia hyväksymättä sillon niitä kaikkia". Minä en ole samaa mieltä tai ehkä olen sitten vielä sen verran kypsymätön. Minä hyväksyn graffitit, mutten lasten hakkaamista. Joku on maalannut aseman seinään graffitin, mutta sen saa rahalla, työllä ja vaivalla pois. Kun lasta hakataan kotona, silmät ummistetaan ja toivotaan, että kyllä se siitä. Lapsi ei pääse pois tilanteesta, lapsen hakkaajaa ei voida pestä pois. Joskus tuntuu siltä, että graffitit ovat suurempi rikos kuin esimerkiksi lastaan pahoinpitelevä vanhempi. Jos ihmiset kääntäisivät graffiti vihansa ja siihen käyttämänsä energian esimerkiksi naapurissa lasta pahoinpitelevään aikuiseen, niin he huomaisivat, että tässä maailmassa varastojen seinissä komeilevat graffitit ovat aika pieni rikos eikä niiden vihaaminen tule kuitenkaan ikinä poistamaan niitä maailmastamme. Ja, jos graffitit saataisiinkin pois, niin yhteiskunta menettäisi mielestäni silloin jotain todellista. Miksi ihmiset haluavat poistaa maailmasta kaiken erilaisuuden?
Tekstissäni Sotkamo vs. Graffitit syyllistyn yleistämiseen ja yksilöimiseen. Pyydän sitä anteeksi, koska itse vihaan kumpaakin. Se mitä olen kirjoittanut aiheesta pohjautuu kuitenkin siihen mitä olen nähnyt, kuullut ja tulkinnut. Aina ennen Pipefestejä paikallisessa lehdessä valitetaan tulevasta melusta ja sotkusta. Valitettavasti Sotkamo on melko pihi kylä, joka ei mielellään anna kenellekään mitään, mutta ottaa kuitekin silmät kiiluen kaiken mikä tarjotaan ja on saatavilla. Ehkä syy siihen miksi Pipefestit järjestetään Vuokatissa on se, että festit nähdään rahasampona. Tekstissäni yleistän, että kaikki sotkamolaiset vihaavat Pipefestejä, mutta en voi ruveta myöskään yksilöimään, että ketkä kaikki niitä vihaavat ja ketkä taas eivät. Sen voin sekä yleistää että yksilöidä, että sotkamolaiset teinit eivät Pipefestejä vihaa, mutta menevät kyseisiin festeihin vain, koska muutkin menevät. Mutta mitä muuta voi odottaa iskelmäkansan nuorilta? Älkää ottako tätä henkilökohtaisesti, jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä ja minun mielipiteeni sattuvat vain olemaan todella vahvoja.
_ArkiPäivänVaras_