IRC-Galleria

MasterTool

MasterTool

Pierdolenie o Szopenie

Selaa blogimerkintöjä

[Ei aihetta]Keskiviikko 07.04.2010 03:34



















How
Tarantino
is
this?

"Kaasua, kaasua!"-dokumenttiPerjantai 26.03.2010 01:51

http://areena.yle.fi/video/853350

Katsomisaikaa 7 päivää.

Kaasua, kaasua!Perjantai 26.03.2010 01:31

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2161393/puolasta-uhkaa-tulla-maakaasujattilaisten-riistomaa

http://ohjelmat.yle.fi/ulkolinja/kaasua_kaasua

Eli huh huh! Kanadalainen yhtiö on löytänyt Puolasta liuskekivestä ammennettavat valtaisat kaasuvarannot. Kaasua esiintymässä lasketaan olevan noin 100 kertaa (!) Puolan oman kulutuksen verran.

Tällä tullee olemaan radikaalit vaikutukset Nordstreamiin ja Venäjän kaasutoimituksille Eurooppaan, sillä Venäjä toimii Ulkolinjan "Kaasua, kaasua!" -dokumentin mukaan kapasiteettinsa rajoilla, ja tulee lähitulevaisuudessa taantumaan, jollei sitten porausta Barentsin merellä olevista esiintymistä aloiteta.

Puolalainen kaasu muuttaisi geopoliittista tasapainoa. Kaasun myynnistä tulisi Puolan rikkauden lähde joka olisi pois Venäjän lompakosta. Dokumentin mukaan siis Puola kykenisi uusien kaasulöydöstensä ansiosta syömään Venäjältä sen valtaisat kaasumarkkinat, samalla tämä toisi Puolalle paitsi talouskasvua ja energia-omavaisuuden, myös kasvattaisi Puolan voimakkuutta ja merkittävyyttä. Todennäköisesti itäisen Keski-Euroopan maat turvaisivat kaasunsaannissaan tässä tapauksessa Venäjän sijasta Puolaan, ja Puola pyrkisi lisäämään vaikutustaan etenkin Ukrainan sisäisiin asioihin ja estämään itänaapuriaan suuntautumasta Venäjään ulkosuhteissaan.

Puolalaiset kihisevät tyytyväisyyttään, nyt on vain turvattava kaasuvarannot joutumasta halvalla myydyiksi ylikansallisille kaasu-yhtiöille. Toivon todella, että uuden tilanteen ulostulema ei ole se, että Venäjän rooli Euroopan yhteistyökumppanina kutistuu kääpiömittoihin ja, että se alkaisi kokemaan tulleeksi poissuljetuksi yhteistyöstä. Myöskin, tavallinen venäläinen kaduntallaaja tarvitsee talouskasvua vielä pari piirua kovemmin kuin hänen puolalainen vastineensa.

Lakkopolitiikka ja (toinen) todellisuusTorstai 25.03.2010 12:37

Nyt kun ahneet, 3000-4500 eur kuussa nostavat, "duunari"-ahtaajat on saatu takaisin töihinsä, oppositio ja vasemmisto ovat julkisuudessa puolustaneet 1. nyt tapahtunutta seteliperse-ahtaajien lakkoa ja 2. lakko-oikeutta yleensä.

Lakko-oikeuden puolustaminen on itsessään tietysti hyvä asia. Mutta miksi on niin, että kaikkein surkeimmassa asemassa olevat, pääosin naisten miehittämät, matalapalkka-alat kuten suurkeittiötyöntekijät, elintarviketehtaiden työntekijät, siistijät jne. eivät koskaan lakkoile? Heillä ei ole mitään voimakasta liittoa takanaan ja heidän oikeutensa työntekijöinä ovat paljon heikommat kuin vaikka näillä porvari-ahtaajilla. Ja heillä on lisäksi yleensä vitun kiire töissä.

Miksi Jutta Urpilainen (sd) ja Paavo Arhinmäki (vas) bostailette rinta rottingilla ahtaajien asialla? Puhuisitte samanlaisella äänenvoluumilla niiden alojen puolesta jotka aikuisten oikeasti tarvitsevat apua teiltä. Eikö vasemmiston kuuluisi pitää pienempiosaisten puolta vaikka se ei aina niin seksikästä olisikaan? Olen pettynyt.

Toivonkin, että jonain päivänä matalapalkka-alojen työntekijät osaisivat katsoa vähän pidemmälle, järjestäytyä ja pysäyttää Suomen. Tätä luultavasti seuraisi irtisanomisten aalto, jota taas seuraisi parhaassa tapauksessa matalapalkka-alojen työ-olojen ja -sopimuksien parantaminen.

[Ei aihetta]Maanantai 22.03.2010 13:55

Vetoomus ihmisille:

Olkaa yhteyksissä puolalaisiin ihmisiin. Ulkomaalaiset tuntuvat heistä liberaaleilta. Puolet puolalaisista elää omassa sisäänpäinkatsovassa pikkutodellisuudessaan jonka nimi on puolalaiskatolisuus. Ne puolalaiset joilla on paljon kontakteja ulkomaailmaan avautuvat "liberaaleiksi" paljon useammin kuin ne joilla tätä mahdollisuutta ei ole. Vapaus on kaunis kukka.

Kommunismi ja lastenohjelmatPerjantai 19.03.2010 02:49

Miksi kommareilla oli paremmat lastenohjelmat? Näiden parissa vartuin. Avatkaapa tv sunnuntai-aamuna ja verratkaa.

Tohtori Sykerö (DDR) http://www.youtube.com/watch?v=h5lB_TsAUJg

Myyrä/Krtek (Tshekkoslovakia) http://www.youtube.com/watch?v=r08C9uWd4lk

Nalle Luppakorva/Mis Uszatek (Puola) http://www.youtube.com/watch?v=I9suTcnlEks

[Ei aihetta]Torstai 18.03.2010 13:44

AntychrystTorstai 18.03.2010 13:00

Elokuva, jonka katsomista olin pelännyt. Pienempi osa minusta oli myös tuntenut elokuvaa kohtaan mielenkiintoa nähdä se omin silmin, jotta voi sitten muodostaa oman mielipiteen.

Pikkutarkan kaunis ja ruma. Tunnelmaltaan alusta loppuun asti painostava kuin Katyn, ja yksityiskohtaista "kidutuspornoa" esittelevä kuin Saw tai Hostel. Muutoin aika "perus"-Trieriä.

SEURAAVA OSUUS SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Elokuvassa on voimakasta symboliikkaa koottu yhden pariskunnan lapsenmenetyksen, ja sen jälkeisen syvän masennuksen (jotenkin tuntuu siltä, että Trier tällätavoin välittää omaa elokuvanaikaista pahaa oloaan) ympärille. Pariskunnan masennustaival kasvaa sitten helvetillisiin mittoihin elokuvan tunnin ja kolmen vartin aikana. Juoni itsessään tuntuu aika-ajoin yhtä mielipuoliselta kuin päähenkilöiden elämä, ja katsojalle uusia käänteitä pudotellaan tarkoituksella liian myöhään antaakseen katsojalle tilaa ymmärtää. Myöskin juoni ja todellisen maailman tapahtumat saattavat tuntua hieman ohuilta verrattuna mielikuvitusmaailman tapahtumiin ja sen ohjailemiin seurauksiin. Trier on kuitenkin tästä ja aiemmista leffoistaan päätellen fiksu mies, ja näyttelijöiden (Charlotte Gainbourg "She" ja William Dafoe "He") roolisuoritukset järisyttävän loistavia. Elokuva loistaa myös tunnelmallaan. Hidas liike utuisessa, maagisessa ja uhkaavassa metsässä muodostaa ison osan siitä mikä rakentaa elokuvan tunnelmaa ihmisen atavististen pelkojen varaan. Ja se toimii.

Elokuva koskettelee todella rohkeasti ihmisen pimeitä puolia, tavalla joka nostaa meidän oman mielemme lietettä esiin, sitä jolle ei haluaisi antaa päivänvaloa. Näyttelijät, etenkin pahuudesta ja hulluudesta enemmän osan suorittava Gainsbourg, näyttelevät roolinsa kertakaikkisen ihailtavalla antaumuksella, sellaisella johon monellakaan ei olisi munaa.

Sitten voisin ruveta kukkahattutädiksi ja todeta, että olin pettynyt siihen mistä elokuvan pahuus oli johdettu, se oli joko
a) nainen on paha. Nainen on luonto, mies on järki, ja luonto edustaa niitä voimia joita me kutsumme Saatanaksi. Noidat olivat naisia, ja ilmensivät tätä pahuutta joka on ominaista nimenomaan naisille. Noitanaisten tappaminen oli välttämätöntä.
tai
b) She (Gainsbourg) on alkanut, vasten noitavaino- ja misogynia-tutkimuksiaan uskoa, että noitanaiset todella olivatkin pahoja, ja että on itse yksi "sisarista". (Viittaus feminismiin?) Jos asiaa katsoo näin, täytyy huomioida, että tässäkin tapauksessa Trier viljelee useampiakin viittauksia jotka puhuvat vaihtoehto a:n puolesta.
Tällaista pahuuden johtamista vainoa kokeneesta ryhmästä X (tässä "noita"naiset) voisi pitää Trierin kaltaiselta fiksulta ihmiseltä jopa älyllisenä laiskuutena. Miksei seuraavaksi tehtäisi elokuvaa, jossa kerrotaan kuinka kunnon saksalaisten ja muiden täytyi tappaa juutalainen keskuudestaan, jotta pahuudesta päästäisiin eroon. Voi kumpa se olisikin näin yksinkertaista, maailmasta olisi jo monta kertaa saatu hyvä paikka vapaana joukossamme kulkevista pahuudenlähteistä.

Kaikenkaikkiaan elokuva oli järisyttävä kokemus. Hyvä puoli tässä on, että en ole näköjään vieläkään tähän ikään mennessä täysin kyynistynyt ihmisyydelle. En ole ollut vielä tähän päivään mennessä näin paskana minkään näkemäni elokuvan jälkeen. Elokuvan loputtua minusta tuntui siltä, että olisin juuri murhannut toisen hengittävän ja tuntevan ihmisen omin käsin. Luultavasti elokuva on naiskatsojalle vielä vaikeampi kokemus. Jatkan toipumista. Peace.

Ps. Elokuva esittää kohtaukset naisen ja miehen sukuelinten silpomisesta. Huolestuttava yhteys todellisuuteen tällä on siinä, että tälläkin hetkellä monessa maassa tyttölasten ulkoiset sukuelimet leikataan irti, jonka jälkeen vagina ommellaan kiinni. Tämä on paitsi terveydelle vaarallista, estää tehokkaasti seksuaalisen nautinnon kokemisen näiltä naisilta tulevaisuudessa.