tanaan takana mm. 2 tunnin ajomatkan kuomullisen lava-auton takaosassa maalta kaupunkiin, asioiden saatamista kahdella toimistollamme, kouluvierailu ja asioiden juoksemista. maalla on ollut mukavaa, kanat ja siat jotka villeina kulkee pihapiirissa, ovat pyrkineet sisaan ja taas ollaan pari pikku skorpionia liiskattu. viikon parasta antia oli vierailu puun juurella tukiryhmassa, joka oli tosi optimistinen ja perustamassa yhteista kanalaa ja vihannesmaata. eilen oltiin illalla tyokaveri gugun kotona opettamassa pizzantekoa, lapsetkin olivat innoissaan auttamassa ja opin myos kantamaan pikkulasta mahian/liinan/swazilipun avulla selassani, olin tahtonut jo pitkaan oppia tuon tarkean swazien arkitaidon. maassa ei siis lastenvaunuja harrasteta. huomenna luonnonpuistoon ja su todnak tutustumaan havulaakson lapset/jarjestoon (kay katsomassa
havulaaksonlapset.fi) jota eras susanna-nuorisotyonohjaaja pyorittaa kotimme lahella! tana iltana vuokraemantamme thandi laittaa meille kaikille opiskelijoille swazi-illallisen, eli meininkia riittaa. nyt ryhdymme saatamaan madagaskarin majoitusten ja sademetsaretken buukkauksia,joten kuulumisiin taas ensi viikolla! 5 viikkoa enaa kotiin, harkkaviikoista 2 jaljella 8 takana, jippijaijee! ihastelkaa krookuksia, leskenlehtia ja sinivuokkoja, me katsellaan kuinka ruskaa ja lehtien putoamista puista:) viestitelkaahan!
tassa hieman matskua paikallisten naisten elamasta (taal on illat pitkat kaikkia koulutehtavia ja muita juttuja kirjoiteltu koulun lapparilla 9 h tyopaivien jalkeen, etta ei aivan lomareissu ole tama)
Nainen swazikulttuurissa (mm.tyokaverini haastattelun ja havaintojemme pohjalta)
Päivän kulku ja kotityöt
Naisen on noustava 4.30-6.00 välillä, hyvin aikaisin, muutoin ei ole kunnollinen nainen. Ensin on lakaistava kaikki majat, sitten haettava vettä. Jotkut joutuvat hakemaan veden kilometrien, jopa kymmenen, päästä. Vesi kannetaan pään päällä tai tuodaan kottikärryillä, tai jos suku on hieman rikkaampi, ehkä aasien avulla. Vedenhaun jälkeen on haettava polttopuita ja tehtävä tuli, sen jälkeen on laitettava laihaa maissipuuroa miehelle ja lapsille. Kun koululapset ja mies ovat lähteneet, nainen lähtee peltotöihin pienten lasten kanssa. Alkuillasta on laitettava jälleen ruokaa lapsille ja miehelle ja maalla mennään nukkumaan jo 18-19 pimeän tullessa, varsinkin jollei ole sähköä. Kynttilät ovat monille perheille liian kalliita ja nuotiota poltetaan iltaisin vain talviaikaan. Puiden löytäminen on työlästä ja ostaminen kallista, joten puita poltetaan säästeliäästi. Vanhemmat lapset voivat auttaa kotitöissä, mutta mikäli koulumatkat ovat pitkät, esimerkiksi 10 km, tähän ei juurikaan jää heidän päivästään aikaa. Perinteisesti pyykkäys, tiskaus, vedenkanto ja ruoanlaitto ovat vaimon tehtäviä. Naimaton mies voi tehdä näitä kotitöitä, mutta ei enää naimisiin mentyään (tai enintään jos vaimo on kipeä), muutoin yhteisön muut miehet voivat nauraa hänelle. Mies (esimerkiksi poliisi) saattaa joutua asumaan työsuhdeasunnossa ja nainen toisessa asunnossa työ- tai muusta syystä joten voi olla, että vaimo siivoaa ja tekee muita kotitöitä päivittäin kahdessa kodissa ja mahdollisesti jos omien vanhempien ja miehen vanhempien asuinyhteisöt (homestead) ovat lähellä, mennä vielä auttamaan niihinkin. Lapsi selkään kiedottuna, toinen jaloissa ja kolmas vatsassa kannettavana. Perineteinen elämäntapa on kuitenkin murtumassa ja maalla ja kaupungissa varsinkin on erilaista elää. Kuitenkin kaupungissakin työkaverimme Gugun mukaan vain noin 10 % miehistä auttaa kotitöissä. Lasten kanssa leikkiminen on puolestaan miehillekin hyväksyttävää. (Kun kertoo esimerkin suomalaisen pariskunnan kesämökkielämästä, että kannetaan yhdessä vedet ja puut, laitetaan ruoka yhdessä ja tiskataan yhdessä, paikallinen miestyökaveri on aivan järkyttynyt.)
Avioliitto ja naisen lailliset oikeudet
Vanhan tavan mukaan tyttären isä tutkii ympäristöä ja etsii varakasta ja hyvinvoivaa homesteadia, johon naittaa tyttärensä, valikoi pojan jonka tahtoisi tyttärensä mieheksi ja lähtee neuvottelemaan. Neuvotteluihin voi kuulua ”sijaisneuvottelu” eli Inhlati, eli keskustelu siitä kuka naitettavan tyttären sisarista ”korvaa” hänet, jos hän kuolee tai ei saa lapsia. Morsiusrahakäytäntö (lehmiä) on poistumassa. Nykyään järjestöt ja Swazimaan uusi perustuslaki sanoo Inhlatista, että siskolla on oikeus kieltäytyä korvaamasta toista. Laki on tuonut myös muita parannuksia, esimerkiksi jos swazinainen ja ulkomaalainen mies, joka katoaa, saavat lapsen, nykyään lapsi saa Swazimaan kansalaisuuden, ennen ei ole tiedetty minkä maan kansalainen lapsi on. Kansalaisuus menee yleensä isän mukaan, mutta tällaisissa tapauksissa uuden lain nojalla äidin mukaan. Uuden perustuslain mukaan naiset ovat tasavertaisia miesten kanssa politiikassa, taloudessa ja sosiaalisissa suhteissa. Tämä ei käytännössä toteudu, mutta edistystä on tapahtunut ja tapahtuu. Naisilla on nykyään maanomistusoikeus, lainanotto- ja pankkitilinavaamisoikeus. Swazimaassa maata ei osteta vaan se saadaan yhteisön johtajalta. Jos mies on hakenut maata ja kuolee, vaimo saa pitää maan. Mikäli mies ei ole hakenut maata ja kuolee, vaimo voi mennä pojan kanssa päällikön luo ja pyytää pojan puolesta maata perheelle. Tytär ei kuitenkaan käy vastaavassa tilanteessa. Perinteisesti pojat ovat olleet halutumpia, mutta nykyään kun moni nuori mies lähtee etelä-Afrikan kaivoksille työhön eivätkä monet swazimiehet ole työkaverimme mukaan vastuullisia ja huolehdi lapsista, vaimo(i)sta ja vanhemmista ja sisaristaan, ja moni nainen on yrittäjähenkinen, tytöt ovat yhtä haluttuja. Swazit eivät periaatteessa voi erota miehestään, ja jos mies kuolee ja he ovat asuneet perinteiseen tapaan miehen perheen homesteadissa, vaimo ja lapset jäävät sinne. Mikäli naisella on myöhemmin suhde toisen miehen kanssa, hänen tulee pyytää lupaa entisen miehen homesteadista ja lupaa ei ole helppo saada, sillä nainenhan on hyvää työvoimaa ja lapset tuntuvat sukulaisista omilta. Mikäli lupa uuden miehen luo muuttamiseen annetaan ja he saavat lapsia, lapsilla on kuitenkin ensimmäisen miehen sukunimi, sillä perinteisesti eroa ei ole olemassa. Mies voi ottaa uusia vaimoja, mutta päällikön tulisi katsoa, että mies kykenee ensin huolehtimaan hyvin yhdestä vaimosta ja lapsista (talo, ruokaa, lapset koulussa) ja antaa lupa sitten toisen vaimon ottamiseen entisen rinnalle. Tämä ei nykyään toimi hyvin ja monilla työttömillä, alkoholiongelmaisilla, kenellä vain voi olla hyvin monta vaimoa ja osa päälliköistäkin elää vastuuttomasti. Perheongelmia ratkotaan perinteisesti raportoimalla miehen isälle ja äidille ja jolleivat nämä saa ratkottua, mennään päällikön puheille, mutta jos päällikkökin elää käyttäen valtaa miten tahtoo, ei hänestä ole paljon neuvoa ja apua, ja seuraava aste on oikeus. Naisilla ei ole rahankäytöstä paljoa sanottavaa ja jotkut naiset ovat pahassa tilanteessa, jos mies on työssä eikä tuo rahaa kotiin vaan juo ja viettää aikansa muiden naisten kanssa. Tällaisessa tapauksessa nainen ei yleensä voi saada ruoka-apua, koska hänellä on työssä käyvä mies olemassa. Naisten on usein selviytyäkseen keksittävä jotain pientä toimeentulon lähdettä, monet jopa työnsä ohellakin ja huolimatta siitä montako lasta on tai oletko viimeisilläsi raskaana. Työpaikat voivat sopia itse äitiysloman keston, yleensä se alkaa synnytyksestä ja kestää noin kuusi viikkoa.
Vanhuus
Vanhuuden turvaa Swazimaassa on pieni eläke, noin 30 euroa kolmen kuukauden välein köyhimmille, moni isovanhempi huolehtii lapsenlapsistaan jos lapset ovat sairaita, kuolleet, työssä kaukana (esimerkiksi etelä-Afrikassa). Muun muassa työn perässä aikuiset lapset muuttavat yhä enemmän pois homesteadista ja vain osa lähettää rahaa kotiin. Moni vanhus on köyhä ja tekee jotakin pientä työtä. Tänä vuonna naistenpäivänä kiinnitettiin huomiota juuri tähän isoäitien suureen ja korvaamattomaan työhön lasten ja lastenlasten eteen. Usein mies on avioliitossa paljonkin vanhempi naista, joten on paljon vanhoja leski-isoäitejä.
Perhesuunnittelu
Joissain perheissä nykyään swazimiehet huolehtivat ehkäisystä, kuten sanovat että käytetään kondomia tai muistuttavat vaimoa hakemaan klinikalta e-pillereittä. Molempia ehkäisyvälineitä ja neuvontaa saa ilmaiseksi joka klinikalta, järjestöistä ja yksityiseltä puolelta. Joskus naiset hakevat klinikalta ehkäisyn miehen selän takana, jos mies tahtoisi lapsia mutta entisiäkään ei saada elätettyä kunnolla tai nainen ei muusta syystä tahdo lapsia sillä hetkellä. Swazit pitävät lapsista ja lapset ovat heille tärkeitä, joten perheet voivat olla suuria. Nykyään ehkäisyn eikä sterilisaation saamiseksi ei tarvita enää miehen allekirjoitusta vaan nainen voi päättää itse. Abortti on Swazimaassa kaikissa tapauksissa laiton, mitä työkaverimme kritisoi. Hänen mielestään sen tulisi olla laillista esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, että 15-vuotias, kouluja käymätön, orpo, toisten nurkissa asuva nälänhätää kärsivä tyttö raiskataan jonkun vanhan miehen taholta eikä hän edes ymmärrä mistä on kyse, kun vatsa alkaa näkyvästi kasvaa. Tapaus on tosielämän esimerkki, eikä oikeuskaan voi myöntää lupaa aborttiin. Mitään ensi- tai turvakotien tapaista tukisysteemiä ei maasta löydy. Opettajia kunnioitetaan paljon ja opettajat ovat siksi yksi esimerkki ihmisistä, joiden on helppo hyväksikäyttää nuoria tyttöjä, esimerkiksi jos opettaja käskee tytön lähteä siivoamaan hänen kotinsa, tyttö ei voi kieltäytyä ja opettaja voi seurata perässä kotiin. Poikiakin hyväksikäytetään ja tietämättömyys, myytit ja väärät käsitykset HIV:n suhteen pahentaa tilannetta. Tuttu on myytti, että neitsyen kanssa harrastettu seksi parantaisi HIV:n, mutta oletteko kuulleet, että täällä myös osa ihmisistä uskoo, että HIV ei voi tarttua valkoihoiseen?