Todistajien teloittaminen
Onko se menneisyyttä vai tulevaisuudessa tapahtuvaa? Tämä on elintärkeä kysymys. Suosituin opetus tällä hetkellä on, että se kuuluu menneisyyteen vuosisatojen taakse ja ettei sellaista pimeää Juumalan pyhien kärsimyksen yötä tapahdu enää koskaan uudelleen niinkuin tapahtui juuri ennen uskonpuhdistuksen aikaa. Tämä on äskettäin ilmestyneen The Great Exodus -nimisen teoksen pääperiaate. Siinä väitetään, että miten paljon sitten totuutta vastaan hyökätäänkin, miten paljon Jumalan pyhiä uhkaillaankin, miten heidän pelkojaan sitten herätetäänkin, heillä ei ole mitään todellista syytä pelkoon, sillä Punainen meri tulee jakautumaan kahtia, Herran heimot kulkevat sen läpi turvaan kuivina ja kaikki heidän vihollisensa, kuten faarao joukkoineen, vajoavat upottavaan syvyyteen. Jos monien menneen vuosisadan raittiimpien Raamatun tulkitsijoiden kuten esim. Brown of Haddingtonin, Thomas Scottin ja muiden käsitykset ovat perusteltuja, että nimittäin tulee vielä tapahtumaan todistajien äänien vaientaminen, ei tämä teoria ole pelkästään harhaa, vaan mitä vaarallisinta harhaa—harhaa, joka saa professorit huolettomiksi ja antaa heille tekosyyn sellaiseen huolettomuuteen sen sijaan että he valvoisivat tilannetta korkeilla paikoillaan ja antaisivat rohkean ja järkähtämättömän Kristuksen todistuksen. Sehän suoranaisesti valmistaa tietä juuri tuolle ennustetulle todistuksen vaientamiselle. En lähde nyt esittämään historiallista tutkielmaa siitä, tapettiinko todistajia ennen Lutherin aikaa. Ne, jotka haluavat nähdä historiallisen puheenvuoron aiheesta, voivat lukea sen teoksesta Red Republic, johon en ole vielä nähnyt vastatun. Mielestäni ei myöskään kannata tarkastella lähemmin tri Wylien väittämää ja pidän pelkästään puhtaana olettamuksena, että niillä 1260 päivällä, joiden aikana Jumalan pyhät evankeliumin aikakautena kärsisivät vanhurskauden takia, on mitään tekemistä puolikkaana aikana koko ajanjakson kanssa, jota ne "seitsemän aikaa" symboloivat, jotka Nebukadnessarin oli kärsittävä kurituksena ylpeydestään ja jumalanpilkastaan "maailmanvallan" edustajana.*
* Kirjailija itse ei pidä Babylonian kuninkaan nöyryytystä seurakunnan nöyryytyksen esikuvana. Miten hän sitten voi esittää toisen tapauksen "seitsemän ajan" ja toisen tapauksen "seitsemän ajan" välillä olevan yhteyttä toisiinsa? Hän näyttää ajattelevan, että siihen riittää, jos hän löytää yhden yhtäläisyyden nöyryytetyn despootin Nebukadnessarin ja sen "maailmanvallan" välillä, joka painostaa seurakuntaa noiden kahden seitsemän ajan jakson aikana. Tuo asia on kummankin "hulluus". Voidaan kysyä, oliko "maailmanvalta" sitten täysissä järjissään ennenkuin nuo "seitsemän aikaa" alkoivat? Mutta tällainen näkemys on hylättävä: Nebukadnessarin kohdalla oli hulluus yksinkertaisesti koettelemus; toisessa tapauksessa oli kysymys synnistä. Tietääksemme ei Nebukadnessarin hulluus saanut häntä sortamaan yhtäkään yksilöä; "maailmanvallan" hulluudelle taas tuon teorian mukaan on nimenomaan tyypillistä pyhien sortaminen. Missä siis on pienintäkään vastaavuutta noissa kahdessa eri tapauksessa? Babylonian kuninkaan "seitsemän aikaa" olivat seitsemän nöyryytyksen, ja ainoastaan nöyryytyksen aikaa. Tuo kärsivä hallitsija ei voi olla kärsivän seurakunnan esikuva; ja vielä vähemmän voi hänen mitä syvimmän nöyryytyksensä "seitsemän aikaa", jolloin kaikki valta ja loisto oli otettu häneltä pois, olla "maailmanvallan" seitsemän ajan esikuva, kun tuo "maailmanvalta" oli keskittänyt itselleen kaiken loiston ja suuruuden maan päällä. Tämä on ratkaiseva vastaväite tuota teoriaa vastaan. Lukija tarkastelkoon sitten käsittelemästämme teoksesta ainoastaan yhtä lausetta ja verratkoon sitä historian tosiaioihin ja hän huomaa jälleen kerran, miten perustelematon tuo teoria on: "Kirjoittaja toteaa: 'Tästä seuraa kieltämättä, että samoin kuin seurakunta joutuu kärsimään epäjumalaapalvovan vallan tyranniaa koko noiden seitsemän ajan ajan, se joutuu kärsimään ensimmäisen puolikkaan ajasta pakanallista epäjumalanpalvelusta ja jälkimmäisen puolikkaan ajasta roomalaiskatolisen kirkon epäjumalanpalvelusta.'" Ensimmäinen puolikas ajasta, siis 1260 vuotta, jonka aikana seurakunta joutui kärsimään pakanuuden epäjumalanpalvelusta, päättyi teoksen mukaan täsmälleen vuonna 530 tai 532 j.Kr; kun Justinianus yhtäkkiä muutti koko tilanteen ja toi uuden sortajan näyttämölle. Mutta kysyn nyt, missä oli "maailmanvalta" ennen vuotta 530 harjoittaessaan epäjumalanpalvelusta pakanuuden hahmossa? Koska Gratianus ainakin poisti virallisesti epäjumalanpalveluksen noin vuonna 376 ja takavarikoi niistä saadut tulot, missä siis oli väitetty pakanavalta, joka harjoitti vainoa? Vuosien 376 ja 532 välillä on huomattava väliaika. Teorialle on välttämätöntä, että nimenomaan pakanauskonto vainoaa seurakuntaa aina vuoteen 532 saakka; mutta 156 vuoden aikana ei ollut mitään pakanallista "maailmanvaltaa", joka olisi vainonnut seurakuntaa. Salomo sanoo, etteivät ramman jalat ole yhtä pitkät; ja jos pakanuuden harjoittamasta 1260 ennustetun vainon vuodesta puuttuu jopa 156 vuotta, on ilmeistä, että teoria ontuu melkoisesti ainakin yhdeltä puolelta. Mutta kysynkin, käyvätkö tosiasiat yksiin teorian kanssa edes toisen 1260 vuoden jakson osalta, joka päättyi vuonna 1792 Ranskan vallankumouksen aikohin? Jos roomalaiskatolisen kirkon sorto päättyi silloin ja jos Vanhaikäinen alkoi silloin pedon lopullisen tuomitsemisen, Hän teki silloin myös jotain muuta. Se käy ilmi Danielin kirjan 7:21,22:sta: "se sarvi, jonka minä näin sotivan pyhiä vastaan ja voittavan heidät, siihen asti kunnes Vanhaikäinen tuli ja oikeus annettiin Korkeimman pyhille ja aika joutui ja pyhät saivat omaksensa valtakunnan." Tässä annetaan ymmärtää, että pienen sarven tuomio ja "valtakunnan antaminen pyhille" tapahtuu samoihin aikoihin. Tämän maailman valtakuntien hallinto on ollut kauan sellaisten maailmallisten ihmisten käsissä, jotka eivät ole tunteneet Jumalaa eivätkä totelleet Häntä; Mutta nyt, kun Hän, jolle valtakunta kuuluu, alkaa tuomita vihollisiaan, Hän siirtää samalla tämän maailman valtakuntien hallinnon niiltä, jotka ovat käyttäneet väärin valtaansa niiden käsiin, jotka pelkäävät Jumalaa ja käyttäytyvät julkisesti Hänen tahtonsa mukaisesti. Tämä on selvästikin tämän raamatunkohdan merkitys. Jos nyt oletetaan, että vuosi 1792 oli ennustettu ajankohta, jolloin Vanhaikäinen tulisi, siitä seuraa, että siitä alkaen on Jumalan Sanan periaatteiden täytynyt vallita Euroopan hallituksissa yhä enenevässä määrin ja Danielin ja Nehemian kaltaisten pyhien miesten on täytynyt päästä hallinnon korkeimmille paikoille. Mutta onko niin itse asiassa tapahtunut? Onko Euroopassa yhtäkään valtiota, joka toimisi Raamatun periaatteiden mukaisesti nykyään? Toimiiko itse Iso-Britanniakaan niin? Onhan kaikkien tiedossa, että jo kolme vuotta vanhurskaan hallinnon alettua tämän teorian mukaan alkoi se periaatteeton politiikka, joka jätti tuskin jälkeensä jälkeäkään "maan kuninkaiden Ruhtinaan" kunnioittamisesta tämän maan julkiseen allintoon. Vuonna 1793 sääsivät Pitt ja Ison-Britannian parlamentti lain, jonka nojalla perustettiin roomalaiskatolinen Maynoothin yliopisto, joka aloitti suunnan, joka vuosi toisensa jälkeen on nostanut Laittomuuden ihmisen sellaiseen valta-asemaan tässä maassa, että se uhkaa, ellei Jumala armossaan puutu asioiden kulkuun ihmeen kautta, viedä meidät nopeasti takaisin täydelliseen orjuuteen Antikristuksen alaisuudessa. Kuitenkin The Great Exodus -teoksen mukaan tilanteen pitäisi olla täysin päinvastainen.
Mutta kiinnitän lukijan huomion ainoastaan siihen, että edes hra Wylien oman teorian mukaan Kristuksen todistajat eivät ole voineet lopettaa todistustaan ennenkuin Säädös Tahrattomasta sikiämisestä syntyi. Tri Wylien teoria samoin kuin niiden teoria, joilla on sama näkemys, on, että "todistuksen päättyminen" tarkoittaa todistuksen "osatekijöiden päättymistä", johon sisältyy täydellinen todistus roomalaiskatolisen kirkon harhaoppeja vastaan. Tri Wylie itse myöntää, että "oppi 'Tahrattomasta sikiämisestä' [joka on esitetty vasta viime vuosina] julistaa Marian olevan todella 'jumaluus' ja asettaa hänet roomalaiskatolisen kirkon alttareille käytännöllisesti katsoen ylimmäksi palvonnan kohteeksi" (The Great Exodus). Tällaista ei ole KOSKAAN tehty aikaisemmin ja sentähden eivät roomalaiskatolisen kirkon harhaopit ja jumalanpilkka olleet täydelliset ennenkuin tuo säädös säädettiin, jos edes silloinkaan. Jos nyt roomalaiskatolisen kirkon turmelus ja jumalanpilkka eivät olleet "täydelliset" meidän päivinämme, ja jos ne ovat nousseet sellaiselle tasolle, ettei sellaista ole ennen nähty, niinkuin kaikki ihmiset vaistomaisesti kokevat ja ovat julistaneet, kun tuo säädös julkaistiin, miten todistajien todistus voisi olla "täydellinen" ennen Lutherin päiviä! En ole väittämässä, etteivätkö tuo periaate ja tuon säädöksen siemen olisi olleet toiminnassa jo kauan sitä ennen. Samaa voidaan sanoa kaikista roomalaiskatolisen kirkon tärkeimmistä harhaopeista, jotka sillä on ollut jo ennen Lutherin aikaa. Kaikki ne olivat olennaisilta osiltaan kehittyneet mitä suurimmassa mitassa, lähes Gregorius Suuren ajoilta, joka kehotti kantamaan Neitsyen kuvaa kulkueiden kärjessä, kun pyydettiin Kaikkein Korkeinta poistamaan rutto Roomasta, kun se sai aikaan sellaista vahinkoa kaupungissa. Mutta se ei todista millään tavoin, että nuo harhat olisivat saavuttaneet "täydellisyyden" tai että Kristuksen todistajat olisivat voineet silloin "lopettaa todistuksensa" esittäessään "täydellisen todistuksensa" roomalaiskatolisen kirkon harhaoppeja ja turmelusta vastaan. Asetan tämän käsityksen asiasta jokaisen intelligentin lukijan tarkasteltavaksi rukouksessa. Jos meillä ei ole "ymmärrystä ajoista", on turha odottaa, että me "tietäisimme, mitä Israelin on tehtävä". Jos me sanomme "rauha ja turvallisuus vallitsevat", kun onnettomuudet ovat käsillä tai aliarvioimme noiden onnettomuuksien luonnetta, emme voi olla valmiit tuohon suureen taisteluun, kun suuri taistelu on tulossa.