Maasta nouseva peto ei ainoastaan johda maailmaa palvomaan ensimmäistä petoa, vaan (jae 14) hän saa maan päällä asuvaiset tekemään sen "pedon KUVAN", joka oli saanut miekanhaavan ja joka jäi eloon". Mietiskeltyäni monien vuosien ajan, mitä "pedon kuvalla" tarkoitetaan, en voinut pitää mitään niistä teorioista tyydyttävinä, joita on tähän mennessä esitetty, kunnes sain käteeni teeskentelemättömän ja arvokkaan kirjan, jonka olen maininnut jo aikaisemmin, nimeltään An Original Interpretation of the Apocalypse. Tuo teos, jonka on ilmeisesti kirjoittanut syvällinen henkilö, joka on tutustunut perusteellisesti paaviuden historiaan, antoi heti ratkaisun tuohon ongelmaan. Siinä esitetään pedon kuvan olevan Neitsyt Maria eli Madonna. Tämä saattaa vaikuttaa ensi näkemältä hyvin epätodennäköiseltä ratkaisulta; mutta kun sitä verrataan Kaldean uskontohistoriaan, epätodennäköisyys katoaa kokonaan. Vanhassa babylonialaisessa pakanuudessa oli merestä nousevan pedon kuva; ja kun tiedetään, mikä tuo kuva oli, kysymys saa mielestäni oikean vastauksen. Kun Dagonia alettiin aluksi palvoa ja hänet esitettiin monilla eri tavoilla ja monina eri hahmoina, suosituin hahmo, jona häntä palvottiin oli, kuten lukija jo tietääkin, lapsi äitinsä käsivarsilla. Tapahtumien kulun luonnollisena seurauksena alettiin äitiä palvoa lapsen rinnalla, jopa suosikkikohteena. Tällaisen palvonnan perustelemiseksi, niinkuin jo olemme todenneet, on tuo äiti tietenkin korotettava jumaluudeksi ja hänelle on annettava jumalallisia voimia ja ominaisuuksia. Mitä jumalallisia ominaisuuksia pojalla sitten uskottiinkin olevan, samat ominaisuudet kuvattiin vastaavasti äidilläkin olevan. Mikä arvonimi pojalla sitten olikin, sama arvonimi annettiin äidillekin. Poikaa kutsuttiin arvonimellä Belus, 'Herra'; äitiä arvonimellä Beltis, 'Arvon Rouva'. Poikaa kutsuttiina arvonimellä Dagon, ''Merenhaltija'; äitiä nimellä Derketo, 'Merenneito'. Poika kantoi Maailmankuninkaan asemassaan härän sarvia; äiti, niinkuin jo olemme todenneet, Sanchuniatonin asemassa kantoi päässään härän päätä kuninkaallisen asemansa merkkinä.*
* EUSEBIUS, Proeparatio Evangelii. Tämä maininta on huomattava, koska se osoittaa, että suuren jumalattaren kantamien sarvien tarkoituksena oli todellisuudessa esittää hänet nimenomaan Ninuksen eli "Pojan" kuvana. Jos hän olisi kantanut ainoastaan lehmän sarvia, olisi saatettu olettaa, että noiden sarvien tarkoituksena oli ainoastaan yhdistää hänet kuuhun. Mutta härän sarvet osoittavat, että tarkoituksena oli esittää hänet tasavertaisen kuninkaallisena Nimrodin eli Kronoksen, "Sarvipään" kanssa.
Häntä kutsuttiin auringonjumalan ominaisuudessa nimellä Beel-samen, "Taivaan herra"; jumalatarta taas kuunjumalattaren ominaisuudessa nimellä Melkatashemin, "Taivaan kuningatar". Egyptissä tuota epäjumalaa palvottiin "Hyvyyden ja totuuden paljastajana"; vastaavaa jumalatarta taas Babyloniassa Kyyhkysen symboloimana lempeyden ja armon jumalattarena, "armollisen hyväksynnän Äitinä", "ihmisille suopeana ja armollisena". Mithra-nimistä epäjumalaa palvottiin nimellä Mesites eli "Välittäjä"; vastaavaa jumalatarta taas Afroditena eli "Vihanlepyttäjänä" nimellä Mylitta, "Välittäjätär". Tuo epäjumala esitettiin murskaamassa suurta käärmettä kantapäänsä alle; jumalatar taas murskaamassa käärmeen päätä kädessään. Janus-nimisenä tuo epäjumala kantoi avainta näkymättömän maailman avaajana ja sulkijana. Vastaavasti Cybele-nimisellä jumalattarella oli vastaavanlainen avain saman vallan merkkinä.*
* TOOKEn Pantheon. Se, että Cybelen avaimella esoteerisessa tarussa oli sama merkitys kuin Januksen avaimella, käy ilmi hänelle edellä esitetystä ominaisuudesta Välittäjättärenä.
Epäjumalaa kutsuttiin synnistä puhdistajan ominaisuudessa "Saastumattomaksi jumalaksi"; myös vastaavalla jumalattarella oli voima pestä pois synti ja vaikka hän oli siemenen äiti, häntä kutsuttiin "puhtaaksi ja tahrattomaksi Neitsyeksi". Epäjumala esitettiin "Kuolleitten tuomariksi"; jumalatar taas esitettiin hänen rinnallaan tuomioistuimen vierellä näkymättömässä maailmassa seisovana. Sen jälkeen kun tuo epäjumala oli tapettu miekalla, hänen kerrottiin nousseen kuolleista taivaaseen. Myös jumalattaren kerrottiin kuolleen erään oman poikansa miekan iskusta*, mutta tarun mukaan hänen oma poikansa kantoi hänet taivaaseen, jolloin hänestä tehtiin Pambasileia, "Maailmankaikkeuden kuningatar". Lopuksi, kootaksemme kaiken kerrotun yhteen, hänet tunnettiin nimellä Semele, joka babyloniankielellä tarkoittaa samaa kuin "PETO".** Tällä tavoin joka suhteessa jokaista piirtoa myöten hänestä tuli nimenomaan sen Babylonian "Pedon kuva, joka oli saanut kuolettavan miekanhaavan, mutta oli elossa".
* Samoin kerrotaan Horuksen Egyptissä katkaisseen äitinsä pään samoin kuin myös Bel Babyloniassa katkaisi babylonialaisten suuren muinaisen jumalattaren pään. (BUNSEN)
** Apollodorus toteaa, että kantaessaan äitiään taivaaseen Bacchus kutsui häntä nimellä Thuone, mikä on nimenomaan feminiinimuoto hänen omasta nimestään Thuoenus—latinaksi Thyoneus. (OVID, Metam.) Thuoneus tulee ilmeisesti sanan Thn, 'valittaa', passiivin partisiipista 'valitettu jumala', joka on Bacchus-sanan synonyymi. Samalla tavoin on Thuone 'valitettu jumalatar'. Roomalaisten Juno tunnettiin ilmeisesti juuri tässä "Kuvan" ominaisuudessa; sillä hänen kunniakseen oli Roomaan pystytetty temppeli Capitolinus-kukkulalle nimeltä "Juno Moneta". Moneta on erään kaldean "kuvaa" tarkoittavan sanan painollinen muoto; ja että juuri se oli nimen merkitys, käy ilmi siitä, että hänen kuvallaan varustettua rahaleimaa säilytettiin temppelin kätköissä. (Kts. SMITHin "Juno") Mikä muu onkaan rahaleiman tarkoitus kuin "kuvien" lyönti? Tämä on Junon ja rahaleiman välinen yhteys.
Sen jälkeen mitä lukija jo on saanut lukea tämän teoksen edellisessä osassa, on tuskin tarpeen sanoa, että juuri tätä jumalatarta palvotaan nyt roomalaiskatolisessa kirkossa nimellä Maria. Vaikka tuota jumalatarta palvotaankin meidän Herramme äidin nimisenä, kaikki hänelle annetut ominaisuudet ovat yksinekrtaisesti peräisin babylonialaiselta Madonnalta eikä Kristuksen Neitseelliseltä Äidiltä.*
* Nimenomaan se tapa, jolla roomalaiskatolisen kirkon Madonna esitetään, on selvästikin kopioitu mainitun pakanallisen jumalattaren esitystavoista. Mainittu suuri jumala esitettiin istumassa tai seisomassa lootuskukan muodostamassa maljassa. Intiassa on tämä sama esitystapa yleinen; Brahma nähdään usein istumassa lootuskukalla ja hänen sanotaan syntyneen Vishnun navasta. Samalla tavoin on em. suurella jumalattarella samanlainen lepopaikka; ja sentähden on Lakshmi, Intian "Maailmankaikkeuden Äiti" istumassa lootuksella ja syntynyt kilpikonnasta.
Juuri tässä asiassa on roomalaiskatolinen kirkko jäljitellyt myös pakanallista esikuvaansa; sillä Pancarpium Marianumissa esitetään Neitsyt ja lapsi istumassa tulppaanin kukan muodostamassa maljassa.