Koskeeko se tätä päivää?
Jos epäraamatulliset rajoitukset jätetään pois, niin koskeeko sapatti Uuden testamentin uskovia? Jotkut sanovat, että me olemme armon, emme lain alla, joten tämä laki ei koske meitä.
Mutta kaikki, jotka ovat pelastuneet kaikkina aikoina, ovat pelastuneet armosta uskon kautta -- eivät lain kautta. Kaikki Jumalan liitot ihmisen kanssa ovat perustuneet Hänen armoonsa. Heprealaiskirjeen 11. luku vahvistaa tämän.
Toisin sanoen, laki ei voi pelastaa. Kuitenkin lain tahallinen rikkominen voi tuomita meidät (Hebr. 6:4-6; 10:26-31).
Laki on meidän oppimestarimme, joka tuo meidät Krsituksen luo (Gal. 3:24-25). Kun tulemme Hänen tykönsä uskossa, laki ei enää voi tuomita meitä niin kauan kuin vaellamme Jumalan Hengen mukaan (Room. 8:1). Kuitenkin se säilyy meille uskomme mittana osoittamalla meille miten kuuliaisia Vapahtajallemme olemme.
Jaakobin kirjeen 2. luku kuvaa miten armo ja laki yhdessä saavat aikaan uskovan vanhurskautumisen:
Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.'
Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman
tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja
vapisevat.
Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin
uhrialttarille?
Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli
täydelliseksi;
ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle
vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät
luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
(Jaak. 2:17-26)
Ja mitä sanoo 1. Joh. 3:4?
Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.
Miksi Johannes puhui lain rikkomisesta, jos Uuden Testamentin pyhiltä ei vaadita lain pitämistä?
Sentähden kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois
kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme
kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa(Hebr. 12:1)
Vielä on syntiä, ja jokainen, joka sanoo, ettei hän tee syntiä, tekee Jumalasta valehtelijan (1.Joh. 1:10). Ja jos syntiä vielä on, on lakikin vielä voimassa:
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa
pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa
ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä
noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
(Matt. 5:18-20)
Se, että meidät on vapautettu lain taakasta tarkoittaa, että laki ei voi enää tuomita meitä sen paremmin kuin vanhurskauttaakaan. Meidät on jo tuomittu ilman lakia niin kauan, että Jeesus vapauttaa meidät. Jeesus selitti, että vanhurskautta ei saavuteta lain kirjainta noudattamalla, vaan niin, että sydämemme asenne on oikea. Oikea asenne on mahdollinen vain, jos sallimme Pyhän Hengen hallita elämäämme. Ja mitä Pyhä Henki tekeekään ellei hän johda meitä pitämään lain, ei pakosta, vaan uskosta?
Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys,
uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Sellaista vastaan ei ole laki.
Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.(Gal. 5:22-25)
Sapatti oli osa Jumalan lakia jo ennen Moosesta. Se ei ole juutalainen instituutio; se on Jumalan instituutio (2. Moos. 20:8-10). Ja se pidetään myös uudessa maassa (Jes. 66:22-24).
Mutta entä ne, jotka sanovat: "Minä en tarvitse sapattia; minulla on täydellinen lepo Jeesuksessa joka päivä"? Tämä kuulostaa hyvältä, mutta tällaisessa järkeilyssä on puutteita, joiden pitäisi olla itsestään selviä.
Vaikka Raamattu sanookin, että olemme päässeet Jeesuksen lepoon (Hebr. 4:1-11), ei se silti tarkoita sitä, että sapatti olisi poistettu. Me olemme päässeet Hänen lepoonsa hengessä, mutta ruumiimme ja mielemme ovat yhä kiinni tämän maailman asioissa.
Jos me emme tarvitse sapattia, emme tarvitse myöskään sunnuntain viettoa. Ja vaikka meillä on (tai pitäisi olla) hengellinen lepo Jeesuksessa joka päivä, meillä ei ole lepoa jokapäiväisistä töistämme.
Sapatti on päivä, jona voimme päästä maallisista huolistamme ja ruumiimme ja mielemme saa levätä. Se on Jumalan yhteydelle omistettu aika -- aika, jolloin voimme tutkia Hänen sanaansa, ilman että arjen vaatimukset keskeyttäisivät meitä. Jos me pyhitämme sapatin, voimme yhtyä Daavidin sanoihin: "Minä kätken sinun sanasi sydämeeni, etten tekisi syntiä sinua vastaan" (Ps. 119:11).
Niille, jotka rakastavat Jumalaa, sapatti on ilo, siunaus, sielun virkistyksen aika. Se on myös aika, jota sellaiset kristityt pelkäävät, jotka nauttivat työstään ja huveistaan enemmän kuin Herrassa iloitsemisesta.
Ne, jotka rakastavat Jumalaa, rakastavat myös Hänen sapattiaan, koska se suo heille mahdollisuuden etsiä läheisempää yhteyttä Hänen kanssaan. Niistä, jotka eivät rakasta Jumalaa, sapatti tuntuu taakalta -- "lailta", joka keskeyttää heidän omien asioidensa tekemisen.
Tieto tuo vastuun. Jos me tiedämme, että Jumala haluaa meidän pitävän sapatin, niin meidän velvollisuutemme on tehdä niin. Jopa ne, jotka pitävät sunnuntaita sapattina, ovat yleensä yhtä mieltä siitä, että sunnuntai olisi omistettava Jumalalle. Kysymys ei siis kuulukaan pitäisikö meidän pitää sapatti, vaan miten ja koska sitä olisi vietettävä?