Tänään vuorossa muihin vaikuttavia hyveitä. Vihaa jo kosketettiinkin Upadesamritan parissa olevissa teksteissä (Madhava - jotka jatkuvat lähitulevaisuudessa).
—o)O(o—
Väkivallattomuus (ahiṁsa) ilmenee sekä pidättyvänä että toimivana periaatteena. Pidättyvänä periaatteena väkivallattomuuden harjoittaminen sisältää kaikesta tarpeettoman kärsimyksen aiheuttamisesta pidättäytymisen niin fyysisesti tappaen, vahingoittaen tai vaikeuksia aiheuttaen, verbaalisesti loukaten kuin ajatuksissaankin pahaa toivoen. Toimivana periaatteena väkivallattomuus tarkoittaa sekä reaktiivista kärsimyksen minimoimista tarvittaessa avun antaen että proaktiivista työtä kohti tilannetta, jossa aiheettoman kärsymyksen syntymiselle ei ole sijaa. Lopullinen ja täydellisin yksilön kärsimyksen lakkaaminen aikaansaadaan itsetietoisuuden materian vuorovaikutuksesta irroittavan henkisen tiedon voimin. Sen jakaminen jollekulle onkin korkein proaktiivisen ahiṁsan muoto.
Vapaus vihasta (akrodha) havainnollistuu erityisesti itseään vastoin väärin tehtäessä. Viha syntyy lukemattomien karkeiden ja hienojakoisten toiveidemme turhautumisesta ja kohdistuu turhautumisen kenties tarkoituksettakin aiheuttaneeseen ulkoiseen tekijään, niin elävään kuin elottomaankin. Vihan valtava voima sumentaa tietoisuuden ja syöksee sen unohduksen syvään pimeyteen, tuhoaa erottelukyvyn ja saa ihmisen tekemään ajattelemattomia ja julmia tekoja joita hän itsekin rauhallisena pitäisi asiattomina ja aiheettomina. Äkkisästi ilmaistua ja haihtuvaa vihaa vielä haitallisempaa on sydämeen kerätty ja siellä alati vellova, sielua myrkyttävä käsittelemätön viha. Vihan suolahappo syövyttää rumat uurteensa syvälle tietoisuuteen, turmelee armotta sielumme maiseman.
—o)O(o—