IRC-Galleria

BabaBom

BabaBom

^ ElektroMagneettiVäinämöinen ^ ...☺☺☻´ { www.halfSatori.com | www.atMatrix.com }

Täyden meditaation päiväKeskiviikko 25.07.2007 19:20

—o)O(o—

Edellisessä päiväkirjamerkinnässä mainittu neljän kuukauden henkisen regeneroinnin aloittava päivä on huomenna, sen myötä edessä avajaisena täyden meditaation päivä.

Tänne Intiaan ja Radha-kundan kylään viime syyskuussa muuttaessani tänne asettuminen ja kaikki siitä seuraavat muutokset söivät runsaan haukkauksen niin fyysistä, psyykistä kuin henkistäkin energiaani — vaikka ironista kyllä, erityisesti jälkimmäistä kasvattamaan tänne alun perin muutettiin. Erityisesti tyyni meditaatio kärsi kolauksen kehon rasituksen ja sekä siitä että muista tekijöistä seuranneen mielen ylimääräisen liikkuvuuden vuoksi.

Kuluneiden viikkojen aikana, osaltaan varmasti elpyneen jooga-sadhanani vuoksi, tasapainon rauha on taas laskeutunut olemukseeni. Yhdessä paikassa, yhdessä asennossa istuminen ja meditointi luistaa taas omalla painollaan, kevyen vaivatta, ja tämän myötä on aika palata vanhojen kujeiden pariin.

Kaksi kertaa kuukaudessa olevan paastopäivän kulkuun kuuluu täysipaasto, myös vedestä, paastoa edeltävästä illasta paastopäivää seuraavaan auringonnousuun, noin 30 tuntia. Tämä on rutiinissa ollut jo kolmatta vuotta, mutta päivästä todella merkityksellisen tekevä pitkitetty meditaatio on täällä oltaessa välillä joko loistanut poissaolollaan tai ollut kovin katkonaista. Paasto puhdistaa olemusta ja kirkastaa henkeä, työstää tajunnan avoimemmaksi ja vastaanottavammaksi.

—o)O(o—

Huomenissa alku uusi, kehon, psyykeen ja hengen perusvoimat regeneroituani mahdollista taas koko päivän meditaatio jonka tueksi tulee mauna, täyden vaitonaisuuden vala — tällä kertaa kattaen myös kirjallisen kommunikaation, kaikki ilmaisun muodot. Rauhan ja hiljaisuuden varmistaakseni tänään illalla laitan talomme portin ulkopuolelta lukkoon ja kiipeän aidan yli kopperooni, poistuvat kutsumattomat kolkuttelijat häiriöittä.

Aamulla raikas suihku, puhtaat vaatteet ja kehon temppeliksi siunaavat tilaka-savimaalaukset paikalleen. Lattialle kokoontaitetun viltin päälle puhdas villashaali ja päälle pyhän veden pirskotukset, tässä mukava, pehmeä mutta sopivan jämäkkä asana jonka päällä istua. Meditaatio alkajaisiksi aamusta iltayhdentoista tienoille, mantran tavujen pyhän äänen kantamana täältä toiseen maailmaan. Jos energiaa riittää, jatketaan yli yön ja auringonnousuun asti.

Vapaata aikaa ja rauhaa löytävät: Tervetuloa meditoimaan, jakamaan tämän hyvän päivän energiaa. Caturmasyan alkamispäivä on eräs vuoden tärkeimmistä paaston ja meditaation päivistä. (Ja täyttä paastoa älkää missään nimessä avajaisiksi yrittäkö — kevyt, viljaton dieetti, esimerkiksi hedelmät ja maito, ajaa asian.)

—o)O(o—
Suorin ja toimivin tapa jakaa toisille pyhää ja kaunista on avata sydämensä ja antaa pyyteettä omastaan... Ulottaa itsensä kaikkien luo jotka avoimina vastaanottaisivat, jotka sisimmässään jumalyhteyden täyteyden, ikuisuuden, viisauden ja onnen aarteita vaalisivat.

Ei sillä työ valmis, sillä kaunis kasvi vaatii menestyäkseen rehevän maaperän. Avokätinen siementen kylvö vailla hyvän maaperän luomista tuo sydämeen hetken valokipinän, vain mahtavan ajan pilvien hautaamana olemattomuuteen hiipuuakseen.

Syvässä henkilöiden välisessä pyhän energian vaihdossa sekä annetaan kauneus ja kirkkaus että niellään vastaanottajan pimeys, tuhotaan sydäntä tukkivan kuonan peitteitä. Tämä, jos mikä, vaatii antajalta huomattavia energiavaroja, kapasiteettia tuhota toisilta itselleen otettu pimeyden lasti.

Tässä sydänten välisessä vuorovaihdossa sanat ja ilmaisut ovat jäävuoren huippu, valtaosa työstä on syvää, sisäistä. Ei tämä liioin ole kenen tahansa kanssa toteutettavissa, syvän yhteyden luomisen kipinä on jumaluuden sydämessä herättämä hyvän tahdon kipinä, inspiraatio jota ravitsee toisen vastaanottavuus.

-o)O(o-

Introsta virsi kaunis, nyt otsikon asiaan. Seuraavana torstaina on Vyanjuli Mahadvadasin päivä, joka merkkaa neljän kuukauden Caturmasyana tunnetun kauden alkua. Tänä päivänä universumin ylläpitäjä, Visnu, käy nelikuukautiselle levolleen.

Visnun unen neljänä kuukautena monet pyhät miehet, askeetikot ja mystikot vetäytyvät henkisten harjoitustensa pariin, itsekurinaan kuka paljaalla maalla nukkuen, kuka vain yhden aterian päivässä syöden, kaikki omaa sadhanaansa — meditaatiota, palvontaa — runsain mitoin lisäten. Hyvää esimerkkiä seuraten näin myös minä, vaikka en erinäisten velvoitteiden takia kokonaan maailmankartalta pääsekään putoamaan. Täälläkin varmasti päivystelen, vaikka en aivan nykyhetken tavoin ahkeraan.

Luvassa päivittäisiä useiden tuntejen meditaatiosessioita, sen mukanaan tuomaa pyhän energian ja oivalluksen täyteyttä. Pitkitetty meditaatio luo syvän konkreettisen yhteydentunteen, tilan jossa niin sielu, mieli kuin kehokin täyttyvät jumalyhteyden mukanaan tuomalla ylimaallisella energialla.

Onnea ja hyviä toiveita kaivataan teiltä kaikilta — kiitos kaunis sinulle. =)
Tämä ote Sri Caitanyan elämänkerrasta käsittelee hänen opetuksiaan pyhän rakkauden kehittymisestä ja antaumuksen monenlaisista mauista erilaisissa jumalsuhteissa. Alkuperäiset bengali-säkeet, käännös ja pohdinnat.

http://www.klimtemppeli.com/luettavaa_fi.html#Sri_Caitanyan_opetukset_pyhasta_rakkaudesta

* * * * * * * * * *

Haluaisin ylläolevasta palautetta. Tekstin teemat sukeltavat kokolailla syvälle Sri Caitanyan teologiaan, pysyykö esitys riittävän yleistajuisena? Käsitteet ovat varmastikin uusia yleisöstä valtaosalle ja vaatinevat melko lailla ajatusta ja sisäistämistä.
Alla eräs hyvin kaunis runoilija Vidyapatin paatoksentäyteinen 1300-luvulla koottu maithilinkielinen laulu Mādhavalle, Krishnalle. Kaipuun täyttämä Vidyapati kutsuu Mādhavaa, maailmain valtiasta, nostamaan tämän karman kahleista, samsaran syvästä valtamerestä.

Mukaan myös audio (4.30 MB):
http://www.klimtemppeli.com/download/files/audio/madhava-bahuta-minati-karu-toya_128kbps.mp3


-o)O(o-


mādhava ! bahuta minati karu toẏa |
dei tulasī tila, deha samarpila, daẏā jani nā choḏabi moẏa ||

"Mādhava! Useat rukoukset sinulle esitän...
Tulasi-lehden ja seesaminsiemenet antaen itseni sinulle tarjoan — ole täynnä lempeyttä, älä minua hylkää..."


gaṇa̮ite doṣa, guṇa leśa nā pāobi, taba tuhuɱ karabi vicāra |
tuhuɱ jagannātha, jagate kahāẏasi, jaga bahira naha muñi chāḏa ||

"Virheitä vain lasket, hyveen rippeitäkään et löydä, tarkkaan jos minua mietit...
Olet maailmain valtias, näin maailmassa puhutaan — älä jätä minua maailmasi ulkopuolelle."


kiẏe manuṣa paśu, pakhī kiẏe janamiẏe, athavā kīṭa pataṅga |
karama vipāke, gatāgati punaḥ punaḥ, mati rahu tūẏā parasaṅga ||

"Koska ihmisenä tai eläimenä, koska lintuna synnyn, matona tai hyönteisenä...
Tekojeni hedelmien myötä kierrän uudelleen ja uudelleen — pysyköön ajatukseni kanssasi."


bhaṇaẏe vidyāpati, atiśaẏa kātare, tara̮ite iha bhava-sindhu |
tūẏā pada-pallava, kari avalambana, tila eka deha dīna-bandhu ||

"Runoilee Vidyapati, täynnä suurta murhetta, pelasta tästä maailman valtamerestä...
Otan suojaa lootusjaloistasi — anna niistä minulle edes häivähdys, oi murheellisten ystävä."


-o)O(o-


Pyhän tulasi-kasvin lehdet ja seesaminsiemenet ovat osa perinteistä riittiä, jossa jotakin valitsemalleen jumaluudelle tarjotaan. Runoilija Vidyapati tarjoaa kukkien tai hedelmien sijaan itsensä.

Ylläolevan kaltaiset laulut ovat omiaan syventämään sydämen tilaa, herättämään uinuvaa ikuisen rakkauden tunnetta — näihin on kätketty bhakti-perinteen kauneus.

Helpommin luettava versio runosta: http://www.klimtemppeli.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=51

Chakrojen valtiatarSunnuntai 22.07.2007 02:26

Löysin mielenkiintoisen katkelman Sammohana-tantrassa olevasta Trailokya-vikrama-kavacasta (lainattu Radha-Krishna Gosvamin Sadhana-dipikassa, 6. kappale). Kyseessä on perinteinen kavaca-suojelushymni, tässä tapauksessa rukous Radhan suojelukselle. Alla käännökseni ja muutama selventävä huomio. Näissä säkeissä kutsutaan pyhän rakkauden jumalatar Radhan suojelusta kehon seitsemälle chakralle.


-o)O(o-


mūlādhāraṁ sadā pātu śrīṁ klīṁ saubhāgya-vardhinī |
aiṁ klīṁ śrī-rādhike svāhā svādhiṣṭhānaṁ sadāvatu ||16||

”Suojele alati mūlādhāraani, śriṁ, klīṁ, hyvän onnen suoja, aiṁ, klīṁ, Śrī Rādhikā, svāhā sinulle, suojele aina svādhiṣṭhānaani.”

[ Śriṁ, klīṁ, aiṁ ynnä muut ovat bījoja, pyhiä juuritavuja jotka kutsuvat Radhan eri olemuspuolia. Svāhā tarkoittaa uhrausta tai ylistystä. ]


klāṁ klīṁ namo rādhikāyai maṇipūraṁ sadāvatu |
lakṣmī māyā smaro rādhā pātu cittam anāhatam ||17||

”Klāṁ, klīṁ, kumarrus Rādhikālle, suojele aina maṇipūraani. Lakṣmī, Māyā, Smarā, Rādhā, suojele tietoisuuttani anāhatassa.”

[ Laksmi on Radhan ilmentymä Visnun puolisona, onnenjumalattarena. Maya on Radhan ilmentymä aineellisen maailman valtiattarena. Smara on Radhan ilmentymä lemmenjumalattarena. ]


klāṁ klīṁ kāmakalā rādhā viśuddhaṁ sarvadāvatu |
ājñāṁ rakṣatu rādhā me haṁsaḥ klīṁ vahni-vallabhā ||18||

”Klāṁ, klīṁ, lemmenjumalan puoliso Rādhā, suojele aina viśuddhaani. Suojele ājñāni, Rādhā, oi joutsen, klīṁ, tulen puoliso (svāhā).”

[ Vahni tai Agni, tuli, oli muinaisissa uhrimenoissa uhrien tuoja ihmisiltä jumalille, tämän puolison Svāhān nimi uhriloitsun päättävä sana. Radha, pyhän rakkauden lähde, tuo rakkautemme Krishnan luo. ]


oṁ namo rādhikāyai svāhā sahasrāraṁ sadāvatu ||19||

”Oṁ namo rādhikāyai svāhā, suojele aina sahasrāraani.”


-o)O(o-


Helpommin luettava versio: http://www.klimtemppeli.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=50

Pranamavali - Seppele rukouksiaLauantai 21.07.2007 01:05

Jos haluaa päiväänsä sisällyttää rukouksia joiden myötä toteutuu myös sujuvassa järjestyksessä kaikkien Sri Caitanyan tiellä tärkeiden henkilöiden meditaatio, esimerkiksi seuraavan liturgian mukaan voi lausua tai mietiskellä. Nämä rukoukset kuljettavat ajatuksemme Krishnan ikuiseen maailmaan, pyyntömme näiden henkisen energian ilmentymien luona kutsuu heidän huomionsa, jonka kautta sisäinen identiteettimme suhteessa Krishnaan ja osana tämän maailmaa vakiintuu ikuiseksi todellisuudeksi.

http://www.klimtemppeli.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=49

[ Mukana myös audio. ]

Gekkojen kansoittamaaPerjantai 20.07.2007 03:16

Työpöydälläni asuu pieni gekonrääpäle. Katossani ja seinilläni asuu iso, lihava gekko. Vessassani asuu keskikokoinen gekko. Tavaroideni seassa hyppelee koominen sammakko. Ja muurahaiset pureskelevat varpaitani. Tää on tätä.
Bhagavad-gita - 07 - Jumaluuden tiedon ja oivalluksen yhteys

Bhagavad-gitan seitsemäs kappale käsittelee tietoa jumaluudesta, jumaluuden luonteesta ja suhteesta olevaan, ja tietä joka johtaa tiedosta oivallukseen. Alkuperäiset Sanskrit-säkeet, käännös ja pohdinnat.

http://www.klimtemppeli.com/luettavaa_fi.html#Bhagavad-gita_-_07_-_Jumaluuden_tiedon_ja_oivalluksen_yhteys

Energian luonteestaTorstai 19.07.2007 01:30

Energia ympäröi meitä kaikkialla. Muodostumme energiasta, havaitsemamme todellisuus on energian muovaamaa ja siitä koostuvaa. Kaikki oleva on energiaa muodossa tai toisessa. Näin ollen katsaus energian eri ilmentymiin, energian luonteeseen ja sen vuorovaihtoon kanssamme.

http://www.klimtemppeli.com/blog_44_energian_luonteesta_fi.html
Bhagavad-gita - 09 - Korkeimman henkisen tiedon yhteys

Bhagavad-gitan yhdeksäs kappale käsittelee korkeinta henkistä tietoa, korkeimman ikuista luonnetta ja suhdetta maailmaan sekä oikeaa dharman toimintaa. Alkuperäiset Sanskrit-säkeet, käännös ja pohdinnat.

• http://www.klimtemppeli.com/luettavaa_fi.html#Bhagavad-gita_-_09_-_Korkeimman_henkisen_tiedon_yhteys